Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Olen itse reilusti ylipainoinen, tiedostan että olen ylipainoinen ja tiedän kyllä syyn miksi olen ylipainoinen.
Olen ylipainoinen koska en oikein liiku missään ja arki sekä vapaapäivät menee lähinnä sohvalla. Syön koska saan siitä nautintoa. Ei minua oikein kiinnosta käydä missään ja minua ei myöskään kiinnosta se että olen ylipainoinen.
Tiedän kyllä miten laihtuisin mutta ei vaan kiinnosta.
M29
Samasta syystä kuin sen käänteisesti saa poiskin.
Kaikki lyhyet matkat ja siirtymät kävellen sekä alle 7km matkat pyöräillen. Siirrytään mahdollisimman vähän paikasta toiseen avustetusti koneilla ja laitteilla sekä vältetään niiden tuijottamista vapaa-ajalla yli 30 minuuttia kerrallaan.
Syödään säännöllisesti ateriat ja tarvittaessa lisätään harkitusti välipalaa.
Ei se muuta tarvinnut, kun hieman vajaa 20kiloa lähti opiskeluajan jälkeen. Kilot kertyi itselleni osittain kosteiden iltojen ja mässäilyn vuoksi, joka pääosin jäi pois lukuun ottamatta paria kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mistään loukkaantunut eikä itsetuntoni liity vastaukseeni mitenkään. Olen vain väsynyt hyvägeenisten ilkkumiseen. "Syön mitä sattuu ja melko epäterveellisesti, silti BMI 19 ja on ollut aina. Niin, kannattaisi olla normaalipainoinen. Moido!" Tätä olen kuunnellut koko ikäni.
No miksi et sitten pysty syömään vähempää? Tunnetko että se on jotenkin epäreilua kun muut saavat syödä epäterveellisesti? Valitettavasti meillä kaikilla ei ole samat kortit, mutta luovuttaminen nyt on typerintä mitä voi tehdä. Minä olin "huonogeeninen" lihava lapsi, mutta peruskoulun ja lukion välissä päätin, että oli muuten viimeinen kerta kun miestisseistäni vinoillaan ja laihdutin. Eikä ole sen jälkeen vinoiltu kun BMI on pysynyt alle 25:n.
Olen jo niin matalilla kaloreilla kuin voi ja kannattaa olla. Ammattilaisen ohjauksessa. Ei ole mitenkään järkevää syödä taaperon tarvitsemaa kalorimäärää ja samalla treenata. Tajuaahan sen kuka tahansa että tuosta ei hyvä seuraa. Enkä nimenomaan ole luovuttanut vaan jatkan määrätietoisesti työntekoa. Mutta kai nyt herranen aika joskus saa ärsyttääkin toisten ilkkuminen. Ihmisiä tässä kaikki ollaan.
Mutta kun se ei ole ilkkumista muuten kuin omassa päässäsi. Miksi totuuden kertominen olisi ilkkumista.
Masennuslääkitys. Foodora, Wolt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo ikää mutta nykyajan pakkauskoot. Mun lapsuudessa ostettiin muutama irtokarkki , tikkari tai PIENI karkkiloota. Nykyään puolen kilon mässypussi on normaali.
Eihän pakkauskoko tarkoita annoskokoa!
Ihan kuin olisi pakko syödä se koko 400g sipsi- tai karkkipussi kerralla.
Ihan järjetön selitys.
Mutta kaikenkaikkiaan yhtä tekosyiden listaahan tämä kommentointi onkin.
Otapa kokeeksi leffailtaan pieni karamelliaski ja puolen kilon mässypussi. Katso miten käy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.
Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Turha ottaa henkilökohtaisesti, eihän tässä nyt sinun tilanteeseesi otettu kantaa millään lailla. Varmaan itsekin tajuat että suurin osa liikkuu vähemmän ja syö enemmän ja lihoo siksi. Nuo liikkumattomuuden aiheuttamat ongelmat ovat ihan täyttä todellisuutta, samoin se että hoikan ihmisen oletetaan syövän tosi vähän tai treenaavan hulluna pysyäkseen hoikkana, vaikkei aina ole kyse siitä. Hieno homma että sinä liikut, olet varmaan hyvässä kunnossa. Nyt kun vielä saisit itsetunnon sille tasolle ettei tarvitse loukkaantua jonkun nettikirjoittelijan sinuun liittymättömästä kommentista niin hyvin menee!
En minä ole mistään loukkaantunut eikä itsetuntoni liity vastaukseeni mitenkään. Olen vain väsynyt hyvägeenisten ilkkumiseen. "Syön mitä sattuu ja melko epäterveellisesti, silti BMI 19 ja on ollut aina. Niin, kannattaisi olla normaalipainoinen. Moido!" Tätä olen kuunnellut koko ikäni.
Minä taas olen väsynyt kaltaistesi uhriutumiseen ja valitukseen. Minä olen kuullut koko ikäni erilaisia kommentteja hoikkuudestani, enkä todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi jotenkin hävetä ja piilotella niitä hyviä geenejä. Pitäisikö valehdella että joo, tosiaan en yleensä syö näin paljon ja nyt pitää olla viikko syömättä kun söin tuon pullan, muuten en pysyisi hoikkana. Siitäkö tulisi parempi mieli?
Ei pidä. On täysin eri asia sanoa, että "olen luonnostani hoikka ja olen siitä iloinen" kuin "olen hoikka vaikka söisin mitä, just vedin pizzaa ja pullaa koko päivän, hei sunkin kannattaisi laihduttaa ja olla normaalipainoinen, kokeilisit joskus, no niin menen tästä jätskille". Ei minua ärsytä luonnostaan laihat, vaan luonnostaan laihat jotka ilkkuvat minulle. Esim. työpaikalla, sukujuhlissa jne. Eivätkä edes lopeta vaikka kertoisin avoimesti kuntoprojektistani ja kohtaamistani haasteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et sitten pysty syömään vähempää? Tunnetko että se on jotenkin epäreilua kun muut saavat syödä epäterveellisesti? Valitettavasti meillä kaikilla ei ole samat kortit, mutta luovuttaminen nyt on typerintä mitä voi tehdä. Minä olin "huonogeeninen" lihava lapsi, mutta peruskoulun ja lukion välissä päätin, että oli muuten viimeinen kerta kun miestisseistäni vinoillaan ja laihdutin. Eikä ole sen jälkeen vinoiltu kun BMI on pysynyt alle 25:n.
Olen jo niin matalilla kaloreilla kuin voi ja kannattaa olla. Ammattilaisen ohjauksessa. Ei ole mitenkään järkevää syödä taaperon tarvitsemaa kalorimäärää ja samalla treenata. Tajuaahan sen kuka tahansa että tuosta ei hyvä seuraa. Enkä nimenomaan ole luovuttanut vaan jatkan määrätietoisesti työntekoa. Mutta kai nyt herranen aika joskus saa ärsyttääkin toisten ilkkuminen. Ihmisiä tässä kaikki ollaan.
Mutta kun se ei ole ilkkumista muuten kuin omassa päässäsi. Miksi totuuden kertominen olisi ilkkumista.
Kyllä se on ilkkumista kun se ilkeästi sanotaan. En pidä neutraaleja, totuudenmukaisia kommentteja mitenkään pahana. Kyllä sen kuulee ja huomaa kun joku haluaa ylemmyydentuntoisena päteä.
-epäsäännölliset ruoka-ajat ja -tavat
-jatkuvasti pitää olla jotain välipalaa, naposteltavaa, nutusteltavaa, ettei "nälkäkiukku" iske
-fyysisen aktiivisuuden väheneminen: sähköskuutit yms.
-mt-ongelmien lisääntyminen, ahdistus jne. Näihin lääkitys->osa (esim. mirtazapin) lisää ruokahalua ja makeanhimoa
-laihdutus on epätrendikästä ja paheksuttavaa (ainakin, jos julkisesti sanoo olevansa dieetillä tai laihiksella). Nykyään lihavat ja pullerot ovat kehittäneet kaiken maailman bodypositive -ajatuskehikon siihen tilalle, ettei vain tarvitse laihduttaa. Onhan se paljon rankempaa ja itsekuria vaativampaa, kuin "olla armollinen" itselleen. Harmi, että se armollisuus tarkoittaa sitä päänkokoista korvapuustia sokerilaten kanssa, eikä painonhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistähän tuo lihominen parikymppisillä on. Liikuntaharrastukset vähenee mutta ruokavalio pysyy samana, ja arki on varmaan harvalla niin kuormittavaa että hoikkana pysyminen olisi helppoa.
Olen 27 ja BMI 19, ollut aina. Syynä hyvät geenit ja aktiivinen arki, syön vieläpä aika epäterveellisesti eli paljon kovaa rasvaa. Usein joutuu selittämään muille miksi olen niin hoikka. Hoikkien aikuisten oletetaan olevan jotain himo hiihtäjä-maraton-triathlonisteja, vaikka vapaa-aika kuluu kävelylenkeillä. Ei kestävyysurheilussa mitään vikaa ole, mutta kertoo nykytilanteesta varmaan jotain kun hoikka on epänormaali
Kaikkien kyllä kannattaisi pyrkiä normaalipainoon. Omassa lähipiirissä jo nuoret aikuiset valittaa polvi- ja selkävaivoja jotka 90% varmuudella helpottaisi liikunnan ja laihtumisen myötä. Tätähän ei saa missään nimessä sanoa ääneen tai leimataan läskivihaajaksi. Meidän keho on tehty liikkumaan, todella surullista miten huonoon kuntoon ihmiset itsensä päästävät. Seuratkaa hetki pieniä lapsia miten he juoksevat ja hyppivät ja kokeilkaa pystyttekö vielä samaan.Siis henkilö jolla on "hyvät geenit" arvostelee niitä joilla ei ole. Kiva. Mä liikun rankasti 6 x 1 h viikossa, ja lisäksi kävelen n. 10 000 askelta. Syön niin terveellisesti kuin vain osaan, paljon tuoreita kasviksia, proteiinia, rasvaa. Ei prosessoitua, pikaruokaa, herkkuja. Hyvin vähän alkoholia. Lasken kaloreita ja kokeilen eri määriä, että mikä toimisi mulla. Silti vyötäröllä on ylimääräistä ja jenkkakahvat ilmestyivät pakollisen hormonilääkityksen aloittamisen jälkeen. Ei siinä "aktiivinen arki" auta, kun ei auta edes tavoitteellinen treenaaminen ja ravintoterapeutin laatiman ruokavalion noudattaminen pilkulleen.
Tunnin treeni on kyllä tosi lyhyt...otetaanko tuosta ajasta vielä pois lämmittelyt ja jälkivenytykset jne. ? Sit vielä pakolliset salil-eka-peiliselfiet ja prodejuomatauot, niin itse aktiivinen aika kyllä varsin olematon.
-eri-
Ääliömäinen kommentti. Tunnin treeni tarkoitraa tunnin treeniä. Sitä paitsi, train smarter, not harder (or longer).
Ääliömäinen kommentti. Etkö osannut kirjoittaa suomeksi tuota loppua?
Voi, et osaa englantia. Ei hätää, iltakursseja löytyy ja netissäkin voi opiskella. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ilkkumista kun se ilkeästi sanotaan. En pidä neutraaleja, totuudenmukaisia kommentteja mitenkään pahana. Kyllä sen kuulee ja huomaa kun joku haluaa ylemmyydentuntoisena päteä.
Joo, mutta se kommentti mihin tässä ketjussa ensimmäisenä vastasit oli ihan neutraali, ei ilkkuva. Toki ilkeitä ihmisiä on, sekä lihavissa että hoikissa, mutta ei nyt ihan kaikkea tarvitse ottaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäaineet. Energiajuomat. Siirapit ja kaikki vegaaniset keinotekoiset ruoat.
Ohis, mutta kertokaa, miten energiajuoma, jossa on vähemmän sokeria kuin yhdessäkään limsassa, listataan ennen limsaa? Kokis on nykyään janojuoma. Kyllä se on hupisyöminen ja -juomiset, jotka lihottaa ja nimenomaan määrä.
Ruuaksi pupelletaan mikroranskiksia tai nuudeleita, huuhdotaan alas energiajuomalla. Kavereiden näkeminen tarkoitettaa, että hurautetaan mopoautolla juomaan kermavaahdolla kuorrutettu kylmä latte.
Ainoa harrastus on kännykän tuijottaminen niska ja silmät kipeinä.
Vierailija kirjoitti:
-epäsäännölliset ruoka-ajat ja -tavat
-jatkuvasti pitää olla jotain välipalaa, naposteltavaa, nutusteltavaa, ettei "nälkäkiukku" iske
-fyysisen aktiivisuuden väheneminen: sähköskuutit yms.
-mt-ongelmien lisääntyminen, ahdistus jne. Näihin lääkitys->osa (esim. mirtazapin) lisää ruokahalua ja makeanhimoa
-laihdutus on epätrendikästä ja paheksuttavaa (ainakin, jos julkisesti sanoo olevansa dieetillä tai laihiksella). Nykyään lihavat ja pullerot ovat kehittäneet kaiken maailman bodypositive -ajatuskehikon siihen tilalle, ettei vain tarvitse laihduttaa. Onhan se paljon rankempaa ja itsekuria vaativampaa, kuin "olla armollinen" itselleen. Harmi, että se armollisuus tarkoittaa sitä päänkokoista korvapuustia sokerilaten kanssa, eikä painonhallintaa.
Tuo viimeinen on kyllä ihan totta, siitä joku vetäisee herneet nekkuun välittömästi jos joku kehtaa sanoa laihduttavansa. Alkaa sama tuputus kuin silloin, kun joku lopettaa tupakoinnin tai alkoholin käytön, varmaan alkaa kaverit tarjoilla tupakkaa tai alkoholia "ota nyt vaan, ei yksi haittaa, eikö muka tekisi mieli".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin treeni on kyllä tosi lyhyt...otetaanko tuosta ajasta vielä pois lämmittelyt ja jälkivenytykset jne. ? Sit vielä pakolliset salil-eka-peiliselfiet ja prodejuomatauot, niin itse aktiivinen aika kyllä varsin olematon.
-eri-
Ääliömäinen kommentti. Tunnin treeni tarkoitraa tunnin treeniä. Sitä paitsi, train smarter, not harder (or longer).
Ääliömäinen kommentti. Etkö osannut kirjoittaa suomeksi tuota loppua?
Voi, et osaa englantia. Ei hätää, iltakursseja löytyy ja netissäkin voi opiskella. Tsemppiä.
Osaan englantia todennäköisesti paremmin kuin sinä. Mutta ei se osaaminen tarkoita, että yrittäisin päteä sillä jollain suomenkielisellä keskustelupalstalla.
^ ihan kuten en kirjoita myöskään suomeksi englanninkieliselle palstalle.
Olisiko ennen ollut ns. rima matalammalla, nykyään pitää kai olla kaksiulotteinen, että menee hoikasta?
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin sen käänteisesti saa poiskin.
Kaikki lyhyet matkat ja siirtymät kävellen sekä alle 7km matkat pyöräillen. Siirrytään mahdollisimman vähän paikasta toiseen avustetusti koneilla ja laitteilla sekä vältetään niiden tuijottamista vapaa-ajalla yli 30 minuuttia kerrallaan.Syödään säännöllisesti ateriat ja tarvittaessa lisätään harkitusti välipalaa.
Ei se muuta tarvinnut, kun hieman vajaa 20kiloa lähti opiskeluajan jälkeen. Kilot kertyi itselleni osittain kosteiden iltojen ja mässäilyn vuoksi, joka pääosin jäi pois lukuun ottamatta paria kertaa vuodessa.
Etenkin tuo ruutukommentti oli osuva. Olen itse syntynyt 70-luvulla ja lapsuudessani ja nuoruudessani ruutu tarkoitti sitä, että kerran viikossa tuli joku Spede Show ja vanhemmat katsoivat uutiset. Olen edelleenkin sellainen, että alkaa jotenkin puuduttaa ja ärsyttää pitkä paikallaan istuminen. Siis vaikka jossain elokuvateatterissa olisi hyvät penkit ja hyvä elokuva, tulee jotenkin sellainen tunne, että pitäisi vähän kävellä :) Siis en löydä siitä mitään nautinnollista, että "saa" vain istua tuntikausia. En ole edes mikään himoliikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ennen ollut ns. rima matalammalla, nykyään pitää kai olla kaksiulotteinen, että menee hoikasta?
Mitä yrität sanoa? Että nykyään pitäisi olla muka entistä hoikempi? Tuohan on ihan puppua ja homma on päinvastoin, eli vaatekoot kasvavat ihmisten paisumisen mukana, jne.
Minä olen mies, BMI on 24,5 ja minua pidetään ihan hirveän hoikkana (ja olenkin sitä verrattuna useimpiin) vaikka olen ylipainon rajalla.
Minä kyllä luulen, että jos näitten "luonnostaan hoikkien, jotka voi syödä mitä vaan" ja lihavien ruokavalioita ja käsitystä ruuan terveellisyydestä tarkasteltaisiin, kävisi ilmi että iso osa hyvägeenisistä myös söisi terveellisemmin ja heille "epäterveellinen ruoka" ja "syön paljon herkkuja" tarkoittaa eri asiaa kuin lihavalle. Kun aika isolta osin ne ruokailutavat on myös opittuja tapoja. Ei koske kaikkia, koska kyllähän ne geenit ja suolistofloorakin vaikuttaa, mutta joka tapauksessa kyse on kokonaisuudesta, sekä geenien että ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta.