Yrittäkää ymmärtää, että amk ei ole "ammattikoulu"!
Amk tarkoittaa ammattikorkeakoulu. Se ei ole ammattiopisto eikä ammattioppilaitos, ei "amis".
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja tiedeyliopiston maisterin tutkinto ovat molemmat ylempiä korkeakoulututkintoja ja siten koulutusmaailmassa samanarvoisia.
Jos työnantaja edellyttää tehtäväänylempää korkeakoulututkintoa, molemmattutkinnot tuottavat hakijalle muodollisen pätevyyden.
AMK-TUTKINTO:
Suomessa on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja.
Ammattikorkeakouluissa voit suorittaa:
ammattikorkeakoulututkinnon(AMK)ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon(ylempi AMK). Vaatimuksena ylempään tutkintoon on korkeakoulututkinto sekä kolmen vuoden työkokemus.
Ammattikorkeakoulututkinnot ovat korkeakoulututkintoja ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.
Kommentit (215)
Se on mukava tuollainen ylimielinen "Yrittäkää ymmärtää..."-asenne.
"Etkö käsitä, että maailma on litteä?"
"Oletko vähän tyhmä, kun et usko Jeesukseen?"
"Oletko epäisänmaallinen vihervasuri-kommari, kun et äänestä Persuja/Kokkareita?"
Heti tulee ihan valtava innostus asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäkää ymmärtää, että amk ei ole "ammattikoulu"!"
Ei se olekaan. Se on lähinnä semmoinen työssäoppimisjärjestely: teet duunia x firmassa x ja siitä saat tutkinnon.
Tämä. Hämmennyin kokonaan, kun tuttavaperheen poika meni töihin isänsä firmaan, teki siellä 3 vuotta töitä ja oli tradenomi. Nauroi vielä, että ei kukaan usko, miten helpolla voi saada korkeakoulututkinnon nykypäivän Suomessa.
Höpö höpö. Ei se nyt näinkään mene. Opiskelen itse töiden ohessa. Ei se työ riitä, että amkin saa läpi. Harjoittelun saa työstä, mutta kaikki muut opinnot on käytävä ihan samalla tavalla kuin muillakin.
Normijärkinen pärjää kyllä amkissa hyvin, mutta en lähtisi kyllä ammattikouluun vertaamaan. Ja olen käynyt kuitenkin ammattikoulun, lukion ja amkin, joten vertailupohjaa löytyy.
En ole tuo äskeinen, mutta kyllä se nykyisin aika lailla noin menee eli läsnäoloa on todella vähän, suurimman osan kursseista voi suorittaa ilman luentoja ja osan todella voi suorittaa melkein kuin näyttönä työelämässä. Harjoittelun saa työstä, mutta niin saa monet kurssisuorituksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa edes on ammattikoululla ja ammattikorkeakoululla?
Toinen maksaa ehkä enemmän ja saat paperiin " paremman tittelin". Eikö tätä samaa titteliä voi opiskella ilman korkea sanaa?
Amk = Ammattikorkeakoulu, korkea-aste (toinen aste tulee olla suoritettu ennen korkeakoulua), korkea-asteen tutkintoina on alempi ja ylempi amk-tutkinto joista ylempi vastaa yliopiston maisterin tutkintoa
Ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan samalle tasolle, mutta ei se kyllä maisterin tutkintoa vastaa.
Lista Suomen yliopistoista :)
Nimeä on vaan vaihdettu :)
Yliopistot
Tässä asetuksessa tarkoitettuja yliopistoja ovat:
Helsingin yliopisto, mukaan luettuna siihen kuuluva Svenska social- och kommunalhögskolan
Joensuun yliopisto, aikaisemmin Joensuun korkeakoulu
Jyväskylän yliopisto, aikaisemmin Jyväskylän kasvatusopillinen korkeakoulu
Kuopion yliopisto, aikaisemmin Kuopion korkeakoulu
Lapin yliopisto, aikaisemmin Lapin korkeakoulu
Oulun yliopisto
Tampereen yliopisto, aikaisemmin Yhteiskunnallinen Korkeakoulu
Turun yliopisto
Vaasan yliopisto, aikaisemmin Vaasan korkeakoulu ja Vaasan kauppakorkeakoulu
Åbo Akademi
Helsingin kauppakorkeakoulu, aikaisemmin Kauppakorkeakoulu
Svenska handelshögskolan
Turun kauppakorkeakoulu
Lappeenrannan teknillinen yliopisto, aikaisemmin Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu
Tampereen teknillinen yliopisto, aikaisemmin Tampereen teknillinen korkeakoulu
Teknillinen korkeakoulu
Kuvataideakatemia
Sibelius-Akatemia
Taideteollinen korkeakoulu
Teatterikorkeakoulu.
Kuitenkin käytännössä "korkeakouluopiskelija" tarkoittaa aina amk-opiskelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen maksaa ehkä enemmän ja saat paperiin " paremman tittelin". Eikö tätä samaa titteliä voi opiskella ilman korkea sanaa?Onhan työnkuvat kuitenkin hyvinkin erilaisia.
Työnkuva riippuu siitä, mitä työtä tekee. Omalla työpaikallani johtoryhmään kuuluu tohtori, ylemmän amk-tutkinnon suorittanut ja pari maisteria. Asiantuntijoilla on useimmiten amk- tai yliopistotutkinto. Muutamalla ei ole mitään korkeakoulututkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä eronsa. Olen nähnyt avoimen viran ilmoituksen, jossa luki näin: edellytyksenä ylempi korkeakoulututkinto (ei AMK).
Voi kuvitella, mitä on aiemmissa hauissa tapahtunut, kun tuollaiseen muotoiluun päädyttiin.
Eikö tässä tarkoiteta, että AMK ei riitä, mutta YAMK kelpaisi? Näin minä sen tulkitsisin.
Ei. Haettiin maisteria, ei ammattikorkeakoulun käynyttä.
Miten ilmoitus pitäisi muotoilla, että esimerkiksi sinä ymmärtäisit, että vain yliopistopohjalta kelpaa?
Ei olekaan. Vastaa entistä keskiastetta.
Kävin aikoinaan ennen amk:n perustamista yo-pohjaisen kauppaopiston, siis merkonomiksi. Koulun puolesta määriteltiin tutkintoni olevan "alin korkea-aste". Miten lie nykyään. Myöhemmin täydensin opinnot tradenomiksi. En omasta mielestäni saanut mitään mullistavaa uutta oppia, johtunee varmaan siitä että olin jo työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä eronsa. Olen nähnyt avoimen viran ilmoituksen, jossa luki näin: edellytyksenä ylempi korkeakoulututkinto (ei AMK).
Voi kuvitella, mitä on aiemmissa hauissa tapahtunut, kun tuollaiseen muotoiluun päädyttiin.
Eikö tässä tarkoiteta, että AMK ei riitä, mutta YAMK kelpaisi? Näin minä sen tulkitsisin.
Ei. Haettiin maisteria, ei ammattikorkeakoulun käynyttä.
Miten ilmoitus pitäisi muotoilla, että esimerkiksi sinä ymmärtäisit, että vain yliopistopohjalta kelpaa?
Miten olisi yliopistotutkinto? Lähinnähän alkuperäinen ilmoitus kertoo, ettei ilmoittaja tunne Suomen koulutusjärjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäkää ymmärtää, että amk ei ole "ammattikoulu"!"
Ei se olekaan. Se on lähinnä semmoinen työssäoppimisjärjestely: teet duunia x firmassa x ja siitä saat tutkinnon.
Tämä. Hämmennyin kokonaan, kun tuttavaperheen poika meni töihin isänsä firmaan, teki siellä 3 vuotta töitä ja oli tradenomi. Nauroi vielä, että ei kukaan usko, miten helpolla voi saada korkeakoulututkinnon nykypäivän Suomessa.
Höpö höpö. Ei se nyt näinkään mene. Opiskelen itse töiden ohessa. Ei se työ riitä, että amkin saa läpi. Harjoittelun saa työstä, mutta kaikki muut opinnot on käytävä ihan samalla tavalla kuin muillakin.
Normijärkinen pärjää kyllä amkissa hyvin, mutta en lähtisi kyllä ammattikouluun vertaamaan. Ja olen käynyt kuitenkin ammattikoulun, lukion ja amkin, joten vertailupohjaa löytyy.
En ole tuo äskeinen, mutta kyllä se nykyisin aika lailla noin menee eli läsnäoloa on todella vähän, suurimman osan kursseista voi suorittaa ilman luentoja ja osan todella voi suorittaa melkein kuin näyttönä työelämässä. Harjoittelun saa työstä, mutta niin saa monet kurssisuorituksetkin.
Läsnäolo ei todellakaan takaa laadukasta oppimista tai opetusta. Vaikka kurssit olisi etänä niin kyllä niiden eteen saa töitä tehdä enemmän kuin amiksessa. Silloin se tiedonetsintä jää itselle. Kerro ihmeessä missä koulussa voi suorittaa amkin näyttöinä? Luulen kuitenkin itse tietäväni miten meidän koulussa opinnot menevät. Työn kautta olen saanut ainoastaan harjoittelun ja yhden 3 op kurssin. Kaikki muut on pitänyt käydä. Edes alakohtaisia kursseja ei saa hyväksiluettua.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan. Vastaa entistä keskiastetta.
Ei vastaa. (Hohhoijaa. Kirjoittelette mitä sattuu tietämättä mitään.)
Keskiaste = toinen aste = ammattioppilaitos
Korkea-aste = ammattikorkeakoulu ja yliopisto
Vierailija kirjoitti:
Ammattioppilaitos takaa vasta hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluun ja usein myös yliopistoihin.
Ammattikorkeakoulu on nimensä mukaisesti korkea-asteen oppilaitos kuten yliopistokin.
Yrittäkää nyt ymmärtää, että AMK ei ole "kuten yliopistokin" !
Se oli vaan hokkuspokkustemppu.
Kauppaopistoista ja teknillisistä opistoista ja sairaanhoito-opistoista tehtiin "korkeakouluja" vaihtamalla niiden nimeä.
Sisällöltään nämä "amkit" ovat edelleen opistoja eivätkä edes entisen tasoisia, kun eivät saa riittävästi koulutusmäärärahoja.
Oikeita korkeakouluja ovat yliopistot (mukaan lukien teknilliset yliopistot).
ollaan ihan hakoteillä, kun korkeakoulu ja ammattikoulutus yhdistetään ammattikorkeaksi. Kohta varmaan keksitään ammattiyliopistokin.
Osa kirjoittajista ei todellakaan ole sisäistänyt Suomen koulutusasteita. Menee monella ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu sekaisin.
Siten taas mitä tuohon yliopisto- ammattikorkeakoulu kiistaan... Eihän aloittajan pointti edes ollut lähteä sitä tässä puimaan. Yliopistokoulutus on akateemisempaa osaamista vaativaa. Ammattikorkeakoulu tähtää spesifiin, yhden alan tuntemukseen, ei kuitenkaan vaadi läheskään saman tason osaamista kuin yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siellä ammattikoulussa jonkinlaisia pääsykokeita?
Yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen maksaa ehkä enemmän ja saat paperiin " paremman tittelin". Eikö tätä samaa titteliä voi opiskella ilman korkea sanaa?Onhan työnkuvat kuitenkin hyvinkin erilaisia.
Työnkuva riippuu siitä, mitä työtä tekee. Omalla työpaikallani johtoryhmään kuuluu tohtori, ylemmän amk-tutkinnon suorittanut ja pari maisteria. Asiantuntijoilla on useimmiten amk- tai yliopistotutkinto. Muutamalla ei ole mitään korkeakoulututkintoa.
Ajattelinkin lähinnä jotain lähihoitaja vs. sairaanhoitaja tai ajoneuvoasentaja tai sähköasentaja vs. insinööri, kun kyse kuitenkin oli ammattikoulusta ja ammattikorkeakoulusta.
Minulle sillä ei ole mitään väliä, että onko joku amk tai pa. Samalla linjalla me kaikki ihmiset täällä ollaan ja samanlailla lähdetään.
Onhan työnkuvat kuitenkin hyvinkin erilaisia.