Yrittäkää ymmärtää, että amk ei ole "ammattikoulu"!
Amk tarkoittaa ammattikorkeakoulu. Se ei ole ammattiopisto eikä ammattioppilaitos, ei "amis".
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja tiedeyliopiston maisterin tutkinto ovat molemmat ylempiä korkeakoulututkintoja ja siten koulutusmaailmassa samanarvoisia.
Jos työnantaja edellyttää tehtäväänylempää korkeakoulututkintoa, molemmattutkinnot tuottavat hakijalle muodollisen pätevyyden.
AMK-TUTKINTO:
Suomessa on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja.
Ammattikorkeakouluissa voit suorittaa:
ammattikorkeakoulututkinnon(AMK)ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon(ylempi AMK). Vaatimuksena ylempään tutkintoon on korkeakoulututkinto sekä kolmen vuoden työkokemus.
Ammattikorkeakoulututkinnot ovat korkeakoulututkintoja ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Korkeakouluja molemmat. Harvemmin kuitenkin kuulee, että yliopistoon mennään sen vuoksi, että ammattikorkeaan ei päästä. Toisin päin kylläkin.
Johtuu varmaan siitä, että esimerkiksi oikeustieteelliseen/lääketieteelliseen/kauppakorkeaan haluaa suurin osa ja pääsykoetta varten joutuu priimuksia vastaan lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk-pohjalta tohtoriksi on myös mahdollista.
Saduissa ehkä tai sun fantasioissa? Todellisuudessa hyppy olisi meren kokoinen.
Kyllähän noita on. Esim. suuri osa ylihoitajista taitaa olla tohtoreita, ja ovat siis hoitsutaustaisia, eli AMKeja. Toisaalta koko hoito"tiede" alana on jokseenkin kyseenalainen, ja ilmeisesti juuri tittelinkipeitä sairaanhoitajia varten keinotekoisesti luotu.
No, mä oon lähetelly työhakemuksia paikkoihin joissa vaatimuksena amk ja oon käsittänyt et ois amis mut ei ihme jos ei mitään vastausta koskaan tullu.
Vierailija kirjoitti:
No, mä oon lähetelly työhakemuksia paikkoihin joissa vaatimuksena amk ja oon käsittänyt et ois amis mut ei ihme jos ei mitään vastausta koskaan tullu.
Söpöä :D
Vierailija kirjoitti:
Amk on erittäin huono termi. Oikeastaan koko koulutusjärjestelmä on mennyt kumnalliseen suuntaan. Yliopisti on nykyöän se "amk" eli ei-niin-tieteellinen korkeakoulutuksen opinahjo vähän fiksummille ja amk sitten on se "korkea-asteen amis" eli vähän heikommalle ainekselle jotain puuhasteltavaa, että voi sanoa kouluttautuneensa.
Arvostan valtaosaa ammattikoululaisista huomattavasti enemmän kuin amk:laisia. Riippuu toki alasta, esim. sairaanhoitaja on arvostuksessani aikalailla "amistutkinto" vaikka amk:n alla onkin.
Sairaanhoitajan koulutus puuhastelua? Kyllä taitaisi mieli muuttua jos joutuisit sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä miten av on täynnä akateemisia jotka eivät ymmärrä sanaa korkeakoulu vaikka ovat niin älykkäitä. Muutenkin surullista että ainut tapa tuntea itsensä hyväksi on alentaa muita.
Suurimmat lokaanpolkijat tällä palstalla on ne amk-hoitsut jotka vähättelee amis-lähäreitä.
Älä yleistä. Itse opiskelen amk:ssa sairaanhoitajaksi enkä todellakaan polje lokaan lähihoitajia. Olenhan itsekin lähihoitaja ja jokaista hoitajaa tarvitaan koulutustasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä eronsa. Olen nähnyt avoimen viran ilmoituksen, jossa luki näin: edellytyksenä ylempi korkeakoulututkinto (ei AMK).
Voi kuvitella, mitä on aiemmissa hauissa tapahtunut, kun tuollaiseen muotoiluun päädyttiin.
Diplomaattisempi ilmaus olisi: edellytyksenä ylempi akateeminen korkeakoulututkinto.
Amkkilaiset hakisi silti, sillä OMASTA MIELESTÄÄN he ovat akateemisia. Puhuvatkin aina gradun (=opinnäytetyö) tekemisestä. Tästä tunnistaa tutkintoaan häpeävän henkilön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä eronsa. Olen nähnyt avoimen viran ilmoituksen, jossa luki näin: edellytyksenä ylempi korkeakoulututkinto (ei AMK).
Voi kuvitella, mitä on aiemmissa hauissa tapahtunut, kun tuollaiseen muotoiluun päädyttiin.
Diplomaattisempi ilmaus olisi: edellytyksenä ylempi akateeminen korkeakoulututkinto.
Amkkilaiset hakisi silti, sillä OMASTA MIELESTÄÄN he ovat akateemisia. Puhuvatkin aina gradun (=opinnäytetyö) tekemisestä. Tästä tunnistaa tutkintoaan häpeävän henkilön.
Kukaan järjissään oleva amk:lainen ei sano tekevänsä gradua. Luulin että tämä ihmeellinen vääntö olisi loppunut jo 20 vuotta sitten. Ammattikorkeakoulut käynnistyivät muistaakseni jo vuonna 1992 mutta edelleen paskan jauhanta jatkuu.
Tämä oli tosiaan yksi Suomen koulujärjestelmän suurimmista virheistä, että muinaiset tiettyihin ammatteihin, kuten sairaanhoitajiksi, metsäteknikoiksi, rakennusmestareiksi kouluttavat opistot muutettiin ammattikorkeakouluiksi, jotka eivät totta tosiaan enää valmista ammattiin! Esimerkiksi kätilön homma on tänäkin päivänä mitä suurimmassa määrin käsityöläisammatti, ei asiantuntija tai toimihenkilö. En tiedä, onko jotain muuttunut, mutta eipä tosiaan käynyt kateeksi takavuosien sairaanhoitajaa, joka oli kyllä etevä ymmärtämään tieteellisiä tutkimuksia, ja oli saanut erinomaisen todistuksen, mutta ei osannut ottaa verikoetta.
AMK on amiksen jatkoluokka. Entinen OPISTO. Amislaiset ovat alemmuudentuntoisia ja kateellisia niille, jotka ovat valmistuneet YLIOPISTOISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina? Jo liikut sangen kummassa porukassa. En ole kuullut kenenkään puhuvan opinnäytetyöstä graduna.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siellä ammattikoulussa jonkinlaisia pääsykokeita?
joo. jos paljastuu kädettömäksi humanistiksi, ohjataan hakemaan uliopistoon
jos amk ei ole ammattikoulu, niin mikäs se sitten?
leikkikoulu?
AMK ja yliopisto antaa saman pätevyyden. Joskus (labrassa - entinen opistokoulutus) paikka on auki myös amislaisille.
Yliopistossa on aloja, joita AMK:ssa ei ole; muuta eroa ei ole.
Olen käynyt lukion, kolme amista ja nyt olen AMK:ssa. Vaativin noista on ehdottomasti ollut lukio. Tämän hetken opiskelu onkin minulle vain harrastus, josta en ainakaan haittaa koe olevan.