Yrittäkää ymmärtää, että amk ei ole "ammattikoulu"!
Amk tarkoittaa ammattikorkeakoulu. Se ei ole ammattiopisto eikä ammattioppilaitos, ei "amis".
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja tiedeyliopiston maisterin tutkinto ovat molemmat ylempiä korkeakoulututkintoja ja siten koulutusmaailmassa samanarvoisia.
Jos työnantaja edellyttää tehtäväänylempää korkeakoulututkintoa, molemmattutkinnot tuottavat hakijalle muodollisen pätevyyden.
AMK-TUTKINTO:
Suomessa on kahdenlaisia korkeakouluja: ammattikorkeakouluja ja yliopistoja.
Ammattikorkeakouluissa voit suorittaa:
ammattikorkeakoulututkinnon(AMK)ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon(ylempi AMK). Vaatimuksena ylempään tutkintoon on korkeakoulututkinto sekä kolmen vuoden työkokemus.
Ammattikorkeakoulututkinnot ovat korkeakoulututkintoja ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.
Kommentit (215)
Ei tietenkään ole sama asia. Ensin pitää käydä se amis, tai vaihtoehtoisesti lukio. Vasta sillä toisen asteen todistuksella voi hakea ammattikorkeakouluun. Suoraan peruskoulusta ei voi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä eronsa. Olen nähnyt avoimen viran ilmoituksen, jossa luki näin: edellytyksenä ylempi korkeakoulututkinto (ei AMK).
Voi kuvitella, mitä on aiemmissa hauissa tapahtunut, kun tuollaiseen muotoiluun päädyttiin.
Eikö tässä tarkoiteta, että AMK ei riitä, mutta YAMK kelpaisi? Näin minä sen tulkitsisin.
Ei. Haettiin maisteria, ei ammattikorkeakoulun käynyttä.
Miten ilmoitus pitäisi muotoilla, että esimerkiksi sinä ymmärtäisit, että vain yliopistopohjalta kelpaa?
Miten olisi yliopistotutkinto? Lähinnähän alkuperäinen ilmoitus kertoo, ettei ilmoittaja tunne Suomen koulutusjärjestelmää.
Eiköhän tuon ilmoituksen tekijä ole ajatellut vanhaa periaatetta, jonka mukaan "ylempi korkeakoulututkinto" pitää sisällään maisterit ja dippainssit. "Ei AMK" kaikessa lyhykäisyydessään ilmaisee jonkinlaista turhautumista ja siitä seuraavaa töksäytystä.
Se on korkeakoulu, jonka on järjestänyt ammattikoulu. Se on seuraava taso ammattikoulusta. Ammattikoulua et saa siitä pois vaikka miten päin käännät. Miksi häpeät sitä että se on AMMATTIkorkeakoulu?
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi mielensäpahoittaja, kun on käynyt ilmi ettei sillä ammattisurkean todistuksella ollutkaan samanlaiset mahdollisuudet kuin akateemisilla papereilla.
Mahdollisuuksista viis. Jo pelkästään se tosiasia, että olen maisteri enkä mikään amis, saa hymyn huulilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niillä eronsa. Olen nähnyt avoimen viran ilmoituksen, jossa luki näin: edellytyksenä ylempi korkeakoulututkinto (ei AMK).
Voi kuvitella, mitä on aiemmissa hauissa tapahtunut, kun tuollaiseen muotoiluun päädyttiin.
Eikö tässä tarkoiteta, että AMK ei riitä, mutta YAMK kelpaisi? Näin minä sen tulkitsisin.
Tulkitset sen noin amiksen logiikalla. Tuo lause poissulkee armotta kaikki tutkinnot, joiden nimessä on sana ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattioppilaitos takaa vasta hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluun ja usein myös yliopistoihin.
Ammattikorkeakoulu on nimensä mukaisesti korkea-asteen oppilaitos kuten yliopistokin.
Yrittäkää nyt ymmärtää, että AMK ei ole "kuten yliopistokin" !
Ei vaan "korkea-asteen oppilaitos kuten yliopistokin". Toki merkitys muuttuu jos jätät olennaisia sanoja pois.
Amis on amis ja opisto opisto vaikka voissa paistaisi. AMK papereilla voi pyyhkiä takamuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomaattisempi ilmaus olisi: edellytyksenä ylempi akateeminen korkeakoulututkinto.
Kannattaa varmaankin ottaa ensin selvää siitä, mitä hakee, ja sitten sen laillisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomaattisempi ilmaus olisi: edellytyksenä ylempi akateeminen korkeakoulututkinto.
Totta, mutta päätellen tälläkin palstalla nähdyistä riidoista, "akateeminen" ei ole ihan kaikille selvä asia.
Sen merkitys on jo paljon laimentunut, ja sen päämerkitys on nykyään ylempi korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä siellä ammattikoulussa jonkinlaisia pääsykokeita?
Valinnassa voidaan käyttää sellaisikin, jos ei ole kyse yhteishausta, jolloin en usko, että niitä käytetään missään muotoa, edes haastatteluina, etiikka, sosiaalinen, koska sisään pääsee pisteillä.
Öö olenko kuitenkin korkeakoulun käynyt kun olen insinööri teknillisestä opistosta ( yo 3 vuotta) ? Enpä olis uskonut. AMK:han on vain uusi nimi.
Vakavasti miksi te AMK'ssa opiskelleet ja opiskelevat kärsitte alemmuuskompleksista koulutuksenne takia ? Muuta johtopäätöstä ei voi tehdä kun kun ko.aiheesta pitää kerran viikossa jänkätä. Ei kyllä olisi itselle tullut mieleen vertautua Polilta valmistuneisiin. Olisin kyllä halunnut sinne itsekin , mutta ei pää riittänyt pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on mukava tuollainen ylimielinen "Yrittäkää ymmärtää..."-asenne.
"Etkö käsitä, että maailma on litteä?"
"Oletko vähän tyhmä, kun et usko Jeesukseen?"
"Oletko epäisänmaallinen vihervasuri-kommari, kun et äänestä Persuja/Kokkareita?"
Heti tulee ihan valtava innostus asiasta!
Miksi luulet hänen sen noin printanneen? Iso osa ei vielä tiedä, mikä on AMK vs. yliopisto, mutta mielipidettä ja argumenttia tulee silti hihnalta, kuvitteellisen käsityksen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. AMmattiKoulu eli AMK.
Hyvä pointti, mutta on niillä paljon epäselvääkin, silloin kun argumentti on juuri korkeakoulutusten välinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäkää ymmärtää, että amk ei ole "ammattikoulu"!"
Ei se olekaan. Se on lähinnä semmoinen työssäoppimisjärjestely: teet duunia x firmassa x ja siitä saat tutkinnon.
Tämä. Hämmennyin kokonaan, kun tuttavaperheen poika meni töihin isänsä firmaan, teki siellä 3 vuotta töitä ja oli tradenomi. Nauroi vielä, että ei kukaan usko, miten helpolla voi saada korkeakoulututkinnon nykypäivän Suomessa.
Höpö höpö. Ei se nyt näinkään mene. Opiskelen itse töiden ohessa. Ei se työ riitä, että amkin saa läpi. Harjoittelun saa työstä, mutta kaikki muut opinnot on käytävä ihan samalla tavalla kuin muillakin.
Normijärkinen pärjää kyllä amkissa hyvin, mutta en lähtisi kyllä ammattikouluun vertaamaan. Ja olen käynyt kuitenkin ammattikoulun, lukion ja amkin, joten vertailupohjaa löytyy.
En ole tuo äskeinen, mutta kyllä se nykyisin aika lailla noin menee eli läsnäoloa on todella vähän, suurimman osan kursseista voi suorittaa ilman luentoja ja osan todella voi suorittaa melkein kuin näyttönä työelämässä. Harjoittelun saa työstä, mutta niin saa monet kurssisuorituksetkin.
Mä olin käsityksessä, että yksi keskeisin ero AMK:n ja yliopiston välillä on se, että yliopistossa ei ole läsnäolopakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa edes on ammattikoululla ja ammattikorkeakoululla?
Toinen maksaa ehkä enemmän ja saat paperiin " paremman tittelin". Eikö tätä samaa titteliä voi opiskella ilman korkea sanaa?
Amk = Ammattikorkeakoulu, korkea-aste (toinen aste tulee olla suoritettu ennen korkeakoulua), korkea-asteen tutkintoina on alempi ja ylempi amk-tutkinto joista ylempi vastaa yliopiston maisterin tutkintoa
Ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan samalle tasolle, mutta ei se kyllä maisterin tutkintoa vastaa.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja tiedeyliopiston maisterin tutkinto ovat molemmat ylempiä korkeakoulututkintoja ja siten koulutusmaailmassa samanarvoisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan. Se on lähinnä semmoinen työssäoppimisjärjestely: teet duunia x firmassa x ja siitä saat tutkinnon.
Tämä. Hämmennyin kokonaan, kun tuttavaperheen poika meni töihin isänsä firmaan, teki siellä 3 vuotta töitä ja oli tradenomi. Nauroi vielä, että ei kukaan usko, miten helpolla voi saada korkeakoulututkinnon nykypäivän Suomessa.
Tais mennä merkonomi ja tradenomi ristiin nyt. Yhtään amk lappua ei jaeta millään työssäoppimisella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Haettiin maisteria, ei ammattikorkeakoulun käynyttä.
Miten ilmoitus pitäisi muotoilla, että esimerkiksi sinä ymmärtäisit, että vain yliopistopohjalta kelpaa?
Minäköhän vuonna se oli? Onko jo päivittänyt tietonsa?
Hän jo kertoi miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei se nyt näinkään mene. Opiskelen itse töiden ohessa. Ei se työ riitä, että amkin saa läpi. Harjoittelun saa työstä, mutta kaikki muut opinnot on käytävä ihan samalla tavalla kuin muillakin.
Normijärkinen pärjää kyllä amkissa hyvin, mutta en lähtisi kyllä ammattikouluun vertaamaan. Ja olen käynyt kuitenkin ammattikoulun, lukion ja amkin, joten vertailupohjaa löytyy.
En ole tuo äskeinen, mutta kyllä se nykyisin aika lailla noin menee eli läsnäoloa on todella vähän, suurimman osan kursseista voi suorittaa ilman luentoja ja osan todella voi suorittaa melkein kuin näyttönä työelämässä. Harjoittelun saa työstä, mutta niin saa monet kurssisuorituksetkin.
Mä olin käsityksessä, että yksi keskeisin ero AMK:n ja yliopiston välillä on se, että yliopistossa ei ole läsnäolopakkoa.
On siinä sekin ero, että toisessa saat valita mitä opiskelet ja miten paljon ja toisessa on valmis paketti. Tästä syystä minunkin serkkuni on ollut Kuopion yliopistossa jo 15v eikä vieläkään ole maisteri.
~~sehän on sitä samaa keinotekoista arvostuksen lisäämiseen tähtäävää toimintaa kuin eri ammattien ja ammattikuntien, työtehtävien uudelleennimeäminen: siivoojasta tulee "siistijä". Sehän kuulostaa ihan fuskaamiselta, kuin opiskelija siistisi kämppänsä heittämällä rojut johonkin kaappiin pois näkyviltä, kun vanhemmat ovat tulossa käymään. Äkkiä vaan tyhjät kaljapurkit pois näkösältä, pari oppikirjaa esille kaapista ja auki, niin on "siistitty". Eli opistosta ammattikorkeakoulu, ja kas kummaa, ihme tapahtuu, arvostus kasvaa, eikä uudistus maksa käytännössä muuta kuin mitä nimien vaihto virtuaalimaailmassa maksaa.