Mitä peruskoulun ainetta ilman olisit selvinnyt tähänastisesta elämästäsi mainiosti?
Minä en ole tarvinnut ainakaan historiaa enkä uskontoa.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siiis kaikkia turhanpäiväisiä aineiita. Jos mä saiisin perustaa koulun niin se olisi jos suomessa on yksi teatterikorkeakoulu niin se oliisi teatterikoulu.
Muistan kun meniin teatteriharrastuksen pariin niiin se henki oli jotain sellaista mitä ei muuaaalla ollut.
Että tavallaaan kun ihmiseltä aina odotetaan ja vaaditaan jotain niiin se riisutuuu siinä pois ja tavallaan se kasvaminen tai selllainen ja luominen alkaa siiitä nähdä ja kokea.
Että ei pakoteta vaaan pedagogisesti saaatetaan oppimisen lähteeelle jossa alkaa tehdä itsenäisesti haviintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siiis kaikkia turhanpäiväisiä aineiita. Jos mä saiisin perustaa koulun niin se olisi jos suomessa on yksi teatterikorkeakoulu niin se oliisi teatterikoulu.
Muistan kun meniin teatteriharrastuksen pariin niiin se henki oli jotain sellaista mitä ei muuaaalla ollut.
Että tavallaaan kun ihmiseltä aina odotetaan ja vaaditaan jotain niiin se riisutuuu siinä pois ja tavallaan se kasvaminen tai selllainen ja luominen alkaa siiitä nähdä ja kokea.
Että ei pakoteta vaaan pedagogisesti saaatetaan oppimisen lähteeelle jossa alkaa tehdä itsenäisesti haviintoja.
Tyyliiin näyttämöllä vaikka että minä olen roolissani köyhä ja sinä rikas ja milllaisia tuntoja minussa herää ja sama toiiiste päin sinä oleet köyhä ja minä olen rikas ja milltä sinusta tuntuuu.
Kuvaamataito. Täyttä turhuutta. Minun mielestäni piirtäminen kuuluu lastentarhaan. Samaa tasoa ne minun töherrykset olikin yläasteella. Reippaasti luokan huonointa jälkeä. Sain silti aina säälistä 7.Todella turhaa töhertelyä. Ikinä en ole aikuisena piirrellyt. Kynä kyllä pysyy kädessä, jos työn takia merkkaan jotain ylös. Ruotsinkielestä on paljonkin hyötyä. Suunnittelen Norjaan töihin muuttoa ja kielihän on lähes sama.
Uskonto, historia, ruotsi, musiikki
Ylivoimaisesti nämä kaksi: fysiikka ja kemia.
Varauksin biologia. En vieläkään ymmärrä, miksi lukiossa piti miettiä jotain banaanikärpäsen siipien käyryyttä tai suoruutta.
Yläasteen opinnot oli turhat. Mutta sanon, että enkku; muita ilman olisin pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tarkoitus on varastoida lapset, jotta äidit saadaan talouden käyttövoimaksi. Ei sen tarkoitus ole olla varastomaterialle hyödyllinen. Toinen tarkoitus oli ainakin 80-luvulla tarjota kunniallinen suojatyöpaikka rouville, jotta perheeseen saatiin lisätuloja. Kunnon leipäopettajia, kutsumusta ei ollut kyllä kenelläkään.
Ymmärsin tämän varastointiasian jo ollessani itse koululainen. Olisin varmasti oppinut enemmän, jos olisin koulussa pitkästymisen sijaan saanut lueskella kotona omin päin. Olin varsinainen kirjatoukka, ja etenkin reaaliaineiden sisällöt tunsin jo ennen kuin ne tunnilla käsiteltiin. Samoin matematiikka oli minulle luonnostaan helppoa.
En ole koko elämäni aikana tarvinnut ruotsia yhtään missään
Osa kirjoitttaa, että historia on ollut täysin turhaa. Jotenkin järkyttävää, ettei yleissivistystä tarvitse mihinkään. Mitä tästä maailmasta ymmärtää jos ei tiedä mitään historiasta.
Liikunnassa oli asioita, joita en ole myöhemmin tarvinnut esim telinevoimistelu ja aitajuoksu.
Biologia, suurin osa historiasta, fysiikka, kemia ja liikunta oli ihan turhaa ajanhaaskausta jos ei välttämättä halua lääkäriksi tms. Jotenkin tuntuu että opintosuunnitelma oli päin mäntyä monissa aineissa. Suurin hyöty on kielet. Hyötyä olisi ollut jos olisi käsitelty esim. remontoimista, raha-asioiden hoitamista, itsepuolustusta ja vuorovaikutustaitoja ja siivoamista ja yrittäjyyttä enemmän. Hämmentävin kurssi ylä-asteella olin kun opimme selviämään metsässä ilman ruokaa, nukkuminen roskasäkissä nollakeleillä kuusenoksien päällä oli todella kylmää.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Kaikesta on ollut Jhyötyä.
Samoin, mistään muista opinnoista ei olisi ollut mitään hyötyä, jos kansakoulussa en olisi oppinut sitä kaikkea mitä opin. Ilman niitä en olisi edes pystynyt oppimaan muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Villakangasmi kirjoitti:
Mainiota!
Lopetetaan kaiken opetus.
Ihmiset itse voivat opetella, mitä katsovat tarpeelliseksi.
Suomi npusuun, kun ei kuluteta resursseja joutavanpäiväisyyksiin!
Toiveesi on toteutunut. Nykykoulussa ei opita eikä opeteta. Siellä leikitään tietokoneella ja katsellaan netistä videoita ja kuunnellaan musiikkia.
Missähän koulussa noin tapahtuu? Sulla laajakin tietämys asiasta ilmeisesti - vai oletko näitä itseoppineita olettajia?
Vierailija kirjoitti:
matematiikka en oo koskaan tarvinnu mihinkää
Tätä kyllä hieman epäilen. 😄
Esim jos teille on tulossa vieraita ja mietit montako pullaa ostat niin joudut käyttämään matematiikkaa. Sitä käytetään ihan joka paikassa 😄
Fysiikka ja Kemia, en todellakaan ole niitä koulun jälkeen tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Biologia, suurin osa historiasta, fysiikka, kemia ja liikunta oli ihan turhaa ajanhaaskausta jos ei välttämättä halua lääkäriksi tms. Jotenkin tuntuu että opintosuunnitelma oli päin mäntyä monissa aineissa. Suurin hyöty on kielet. Hyötyä olisi ollut jos olisi käsitelty esim. remontoimista, raha-asioiden hoitamista, itsepuolustusta ja vuorovaikutustaitoja ja siivoamista ja yrittäjyyttä enemmän. Hämmentävin kurssi ylä-asteella olin kun opimme selviämään metsässä ilman ruokaa, nukkuminen roskasäkissä nollakeleillä kuusenoksien päällä oli todella kylmää.
Tällaisille ihmisille voi myydä ikiliikkujaa kehittävän firman osakkeita, humpuukirohdoksia ja foliohattuja.
Utele-nimisen firman yli 10 vuotta jatkunut keinottelu ilman mitään muuta todellista liiketoimintaa, kuin omien osakkeiden myynti ei olisi mennyt läpi ilman peruskoulufysiikkaa sisäistämättömiä höynäytettäviä.
Historiaa tuntemattomille voi myydä horinoita
Suomen muinaisista kuningaskunnista ja savolaisista kas-pin-sotureista.
Samoin lietsoa Ruotsi-vihaa perusteena Ruotsin muka siirtomaatyyppine riisto(ja Suomen mahtavan menneisyyden pimitys).