Miten koulu suosii tyttöjä?
Tätä pidetään poikien ja miesten yhtenä syrjäytymisen syynä, mutta en ymmärrä miten. Tytöiltä vaaditaan koulussa tietynlaista käytöstä, ja pojille sallitaan huono käytös, koska "pojat on poikia". Tuossa on mielestäni yhteiskunnallinen asenne, johon pitäisi kiinnittää huomiota, mutta näkisin, että se ei ole pelkästään koululaitoksen ongelma.
Mitä muita syitä siihen on, että koulu suosii tyttöjä?
Keskustellaan fiksusti, koska haluan ihan oikeasti tietää tästä aiheesta enemmän ja kuulla etenkin vanhempien kokemuksia.
Kommentit (286)
Samalla logiikalla työ ja yrityselämä ei syrji naisia, vaikka monet näin tuntuvat väittävän.
Vai onko syrjinnän merkki se, että keskimäärin pojat saavat tyttöjä heikompia arvosanoja?
Eli pojan kasi on naisen kymppi. Ja tämä todistaa syrjinnän.
Itse kiinnitin hiekkalaatikolla huomioon, että tytöt istuivat leikkimässä ja oma poikani ja harvoin jos oli joku muu poika liikkuivat koko ajan. Kiipesivät ja reviiri oli isompi kuin tytöillä. Ajattelin, että se liikkumisen tarve on lapseni ominaisuus. Mutta se vähä minkä näin, se oli poikien ominaisuus. Tytötkin tosiaan liikkuivat, mutta ihan eri levelillä.
Vierailija kirjoitti:
"Tytöiltä vaaditaan koulussa tietynlaista käytöstä, ja pojille sallitaan huono käytös, koska pojat on poikia"
Kylläpä on tosi harhainen väittämä. Totuus on, että tyttöjen huonoa käytöstä katsotaan läpi sormien. Tosiasiassa pojilta selvästi vaaditaan tietynlaista käytöstä, koska heitä sentään rangaistaan jälki-istunnolla tyttöjä huomattavasti useammin. Semminkin kun myöhemmällä iällä on tuo armeijapakkokin ja sen myötä käytöstapaisuus korostuukin.
Muista tuon omasta kouluajatani. Siitä on kyllä jo aikaa. Käytin sitä hyväkseni. Pojat sai aina rangaistuksen ja minä pääsin kuin koira veräjästä. Olin pahatapainen, mutta sitä katsottiin läpi sormien, koska olin hyviä arvosanoja saava tyttö.
Ei ole mikään salaisuus, että koulut ovat nykyisin naisvaltaisia ja että naisopettajat systemaattisesti suosivat tyttöjä arvosanojen antamisessa ja muualtakin osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tytöiltä vaaditaan koulussa tietynlaista käytöstä, ja pojille sallitaan huono käytös, koska pojat on poikia"
Kylläpä on tosi harhainen väittämä. Totuus on, että tyttöjen huonoa käytöstä katsotaan läpi sormien. Tosiasiassa pojilta selvästi vaaditaan tietynlaista käytöstä, koska heitä sentään rangaistaan jälki-istunnolla tyttöjä huomattavasti useammin. Semminkin kun myöhemmällä iällä on tuo armeijapakkokin ja sen myötä käytöstapaisuus korostuukin.
Muista tuon omasta kouluajatani. Siitä on kyllä jo aikaa. Käytin sitä hyväkseni. Pojat sai aina rangaistuksen ja minä pääsin kuin koira veräjästä. Olin pahatapainen, mutta sitä katsottiin läpi sormien, koska olin hyviä arvosanoja saava tyttö.
Eräs osoitus siitä, miten tytöt pääsevät elämästä helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tosiaan katsota. Oletko päivääkään viettänyt kouluympäristössä? Vilkas tyttö on "viallinen" ja vilkas poika on normaali, mutta pojat saavat silti enemmän tukea koulunkäynnissä. Sukupuolittunut kasvatus kohdistaa tyttöihin ryhmänä paljon suurempaa painetta "olla kiltisti", kun taas poikia lähestulkoon kannustetaan perseilyyn.
Nykyään ei myöskään anneta jälki-istuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse kiinnitin hiekkalaatikolla huomioon, että tytöt istuivat leikkimässä ja oma poikani ja harvoin jos oli joku muu poika liikkuivat koko ajan. Kiipesivät ja reviiri oli isompi kuin tytöillä. Ajattelin, että se liikkumisen tarve on lapseni ominaisuus. Mutta se vähä minkä näin, se oli poikien ominaisuus. Tytötkin tosiaan liikkuivat, mutta ihan eri levelillä.
Ja kun opetuksesta tehtiin liikkuvampaa, poikien koulumenestys laski suhteessa tyttöihin.
Lapsellani on luokassaan kaksi miespuolista luokanopettajaa ja päivät hyperliikunnallisia. Silti erot poikien ja tyttöjen koulumenestyksessä ovat selvät tyttöjen eduksi.
Maahanmuuttajalasten aiheuttamiin ongelmiin (erityisesti koulukiusaamiseen) ei puututa rasismin pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei suosi tyttöjä mitenkään. Meidän koulussa on todella kilttejä, koulussa hyvin pärjääviä poikia. Mistä se johtuu? Se johtuu siitä, että heillä on hyvä asenne ja kotona ollaan kiinnostuneita heidän koulunkäynnistään. On tyttöjä, jotka riehuvat eivätkä ole kiinnostuneita opiskelusta ja on poikia, jotka riehuvat eivätkä he ole kiinnostuneita opiskelusta. Taustalla on usein keskittymisprobleemaa eikä kotona hirveästi olla kiinnostuneita koulumenestyksestä. Sitten on myös niitä, joiden kotona panostetaan, mutta yläkoulussa murrosikä vie voiton ja koulu ei kiinnosta. Näitä tapauksia on kumpaakin sukupuolta. Kumpikin sukupuoli pärjää hyvin koulussa ihan samoin edellytyksin. En ole opettajan urani aikana huomannut eroa poikien ja tyttöjen oppimisessa.
Siis ymmärsinkö oikein, että sinun oppilaistasi tytöt ja pojat saavat täsmälleen samat arvosanat? Sitähän se tarkoittaa, jos et ole huomannut mitään eroa oppimisessa.
Onnittelut, jos näin.
kaikilta vaaditaan kaikenlaista, vaatijasta riippuen. Ei näistä jutuista jää mitään kuvaa mistään, kun kaikki vain rusinapullailevat omaan laariinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään salaisuus, että koulut ovat nykyisin naisvaltaisia ja että naisopettajat systemaattisesti suosivat tyttöjä arvosanojen antamisessa ja muualtakin osin.
Minun mielestä on tosi rankkaa poikien suosimista, että niiden naisopettajien huomiosta ylivoimaisen enemmistön saa pojat.
Koulujärjestelmä on nykyään rakenteellisesti naisten naisille suunnittelema ja tämä näkyy. Naiset päättävät sen mitä, milloin ja miten opetetaan ja kuinka suorityksia arvioidaan jne.
Tämän vuoksi esim. kouluelämän ja työelämän välillä on niin iso kuilu. Ovat kaksi eri maailmaa.
Lahjakkuutta yliarvioidaan! Peruskoulu on nimensä mukainen: perusasioiden oppimista eikä mitään enempää. Kyse on keskittymiskyvystä, kuuntelusta tunnilla, läksyjen teosta! Ei se ole sen kummempaa kuin ennenkään. Uudet hömpötykset saavat julkisuutta kuten ilmiöoppiminen mutta koulu on edelleen perustaltaan kuin ennenkin. Huvitukset kuuluvat vapaa-aikaan mutta liian moni oppilas käyttää kouluaikaa idioottimaisten pelien pelaamiseen kännykällä. Kännykät pitäisi kieltää oppitunneilla. Tämä ei muka ole mahdollista, kun olen rehtorilta kysynyt! Se pitäisi olla. Tietokoneet riittävät tunnilla, jos opettaja sen metodin ottaa käyttöön ko tunnilla. Tytöt eivät hakkaa kännykkää tunneilla ja tekevät töitä. Ei se ole sen kummempaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä on tosi rankkaa poikien suosimista, että niiden naisopettajien huomiosta ylivoimaisen enemmistön saa pojat.
Muutama poika saa sen huomion.
Minun poikani ei ole saanut koulussa yhtään mitään huomiota. Kolmannella luokalla hän sai vähän aikaa ylöspäin eriytettyä matematiikkaa. Se teki ihmeitä hänen motivaatiolleen ja itsetunnolleen. Muuten hän on oppinut vain istumaan passiivisena ja odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita lähdettä.
Mä en tajua, miten kukaan alle 50-vuotias opettaja nykyaikana voi kohdella poikia ja tyttöjä eri tavalla tai asettaa erilaisia odotuksia. Mä ymmärrän, että joku yli 70-vuotias ihminen ajattelee, että tyttöjä ja poikia voi kohdella eri tavalla, mutta että nuorehko ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Koulujärjestelmä on nykyään rakenteellisesti naisten naisille suunnittelema ja tämä näkyy. Naiset päättävät sen mitä, milloin ja miten opetetaan ja kuinka suorityksia arvioidaan jne.
Tämän vuoksi esim. kouluelämän ja työelämän välillä on niin iso kuilu. Ovat kaksi eri maailmaa.
Höpö höpö. Koulu oli vielä hierarkkisempi ennen mutta silloin ei ollut ongelmana kännyköitä. Liian moni poika on sairaalloisen riippuvainen kännykän räpläyksestä. Keskittymiskyky on nolla: ei kyetä lukemaan enää mitään eikä kuuntelemaan asiapuhetta.
Peruskoulun ongelma on liika lepsuilu. Oppilailta hyväksytään sekä laiskottelu että erittäin huono käytös. Lepsuilu aiheuttaa pojille enemmän harmia kuin tytöille, sillä tytöt ovat 7-15 vuoden iässä keskimäärin rauhallisempia ja itseohjautuvampia kuin pojat. Tytöt siis pärjäävät paremmin koulun lepsuudesta huolimatta, ei sen ansiosta. Lisäksi monet uudet pedagogiset keinot edellyttävät itseohjautuvuutta eli hyödyttävät keskimäärin enemmän tyttöjä. Itselläni on mielikuva, että pojat pärjäsivät paremmin silloin, kun koulu oli opettajavetoista ja korosti kuria ja auktoriteetteja.
Itse muuttaisin systeemiä siten, että vähennetään itseohjautuvia opiskelumetodeita. Lisäksi tärkeimpiin nivelkohtiin (esim. 2 lk, 6 lk ja 9 lk) otetaan käyttöön standardoitu valtakunnallinen koe, joka on läpäistävä hyväksytysti ennen eteenpäin siirtymistä. Kokeet olisi helppo toteuttaa digitaalisesti siten, että oppilaan henkilöllisyys ei paljastu eikä vaikuta arviointiin. Jos kokeissa testataan vain kaikkein tärkeimpiä taitoja eli äidinkieltä ja matematiikkaa niin voidaan välttää laajempiin tasokokeisiin liittyvät negatiiviset sivuvaikutukset. Valtakunnallinen tasokoe tasa-arvoistaisi opetusta valtakunnallisesti, kun sekä oppilaita että välillisesti myös opettajia arvioitaisiin objektiivisesti samoilla kriteereillä. Se toisi peruskoulun opettajille myös tulosvastuuta.
2 lk lopussa pitää olla mekaaninen lukutaito ja osata helpot peruslaskutoimitukset pienillä luvuilla, 6 lk pitää jo ymmärtää luettua, osata kirjoittaa, osata peruslaskutoimitukset sekä ymmärtää murtoluvun ja desimaaliluvun käsitteet. 9 lk lopussa pitää olla hallussa sellaiset tiedot ja taidot, joiden avulla pystyy siirtymään toisen asteen opintoihin, mm. ymmärtää isoja numeroita, osata peruslaskutoimituksia murto- ja desimaaliluvuilla, ymmärtää prosenttiluvut, osata ilmaista itsensä kirjallisesti ja ymmärtää tietotekstejä. Jokaisen peruskoulun päättävän on oltava luku- ja laskutaitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Laita lähdettä.