Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Ja aika ihana musiikki ! Tunnarina.
J P hän aikoi viedä asian oikeuteen. Kuinka helpommalla olisi testattava päässyt, kun olisi vain antanut näytteen. Pelkäsi selvästi jotain, mutta mitä paljastuvan.
Vaikka olisi ollutkin velipuoli, JP lle olisi riitänyt tieto isästä. Ei se olisi velvoittanut yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
J P hän aikoi viedä asian oikeuteen. Kuinka helpommalla olisi testattava päässyt, kun olisi vain antanut näytteen. Pelkäsi selvästi jotain, mutta mitä paljastuvan.
Vaikka olisi ollutkin velipuoli, JP lle olisi riitänyt tieto isästä. Ei se olisi velvoittanut yhtään mihinkään.
Saasnähdä kuullaanko vielä kuinka kävi.
Jatkuukohan sarja. Lähes yhteenpötkyyn piti katsoa Hyvä sarja !
Minäkin katsoin koko sarjan samalta istumalta.
Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia?
Vierailija kirjoitti:
Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia?
Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.
Tuli mieleen, olisiko velipuolensa ollut omia mörköjä kaapissa, joiden pelkäsi paljastuvan.
Tai sitten silkka tietämättömyystapausta ja pelot. Nyt kuitenkin isän kudosnäytteestä otetaan testi , eli kannattiko.
Moni rauhoittuu sillä kun vakuuttaa, ettei ole vaatimassa rahaa eikä vaatimassa mitään muutakaan.
Sillähän oli sukulaisissa yksi yli 90 vuotias nainen , joka oli tuumannut kysyttäessä testaukseen suostumista, että Mitä noita vanhoja kaivelemaan , kertoo hyvin sen , ettei ymmärretä mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Moni rauhoittuu sillä kun vakuuttaa, ettei ole vaatimassa rahaa eikä vaatimassa mitään muutakaan.
Tosiaan, voisiko tämä olla vastustuksen syynä: "Kaikki ennen vuotta 1980 adoptoidut lapset siis edelleen perivät biologiset vanhempansa." (minilex.fi)
Kai sitä testiä saa olla haluamattakin?
Itse en haluaisi dna-testiä, koska en ole ollut missään yhteydessä siihen niin sanottuun biologiseen isään sen jälkeen kun olin 6v. Biologinen isä uhkaili mm. henkeni kun olin lapsi. Jos nyt sattuisi että hänellä olisi lisää lapsia jotka vaatisivat dna-testausta, niin en kyllä näe mitään syytä suostua. Mitä yhteistä meillä olisi? Ei mitään.
On aika selvää, että biologisena isänäni pitämä myös on se biologinen isäni, enkä haluaisi tietää koskaan, jos näin ei olisi. Tämä siitäkin huolimatta, että välimme ovat huonot. En myöskään ymmärrä tällaista veren kerjäämistä nenästä ja vanhojen haavojen aukaisemista tarkoituksella. Ihminen ei voi vaikuttaa niihin olosuhteisiin, joihin syntyy ja on vastuussa vain omista teoistaan. Itse en halua tehdä sukututkimusta ja antaa DNA-näytettä mihinkään tällaiseen. Jos poliisi johonkin on DNA-näytettä itseltäni vaatimassa niin tietysti annan, mutta se onkin sitten eri juttu. Jos itselläni on jossakin salattuja biologisia puolisisaruksia niin sitten on, mutta en halua olla näiden kanssa tekemisissä, sillä en ole vastuussa näistä. Moni on kokenut ikäviä asioita elämässään, mutta tällaisissa DNA-tutkimuksissa ollaan oikeasti vaarallisilla vesillä. Joskus on vain paras antaa olla. En ole tässä kenenkään puolella, mutta hurjalta tällainen kieltämättä kuulostaa ja paljon ongelmia tuo mukanaan. Varmasti on syynsä, miksi nämä asiat ovat jääneet hämärän peittoon ohjelmaan osallistujille.
Tämä ohjelma on jotenkin karmiva. Tässä pitäisi miettiä eettisiäkin asioita kaikista näkökulmista ja sitä, että sinällään viattomia ei pitäisi laittaa tällä tavoin vastuuseen sukulaistensa teoista.
Vierailija kirjoitti:
On aika selvää, että biologisena isänäni pitämä myös on se biologinen isäni, enkä haluaisi tietää koskaan, jos näin ei olisi. Tämä siitäkin huolimatta, että välimme ovat huonot. En myöskään ymmärrä tällaista veren kerjäämistä nenästä ja vanhojen haavojen aukaisemista tarkoituksella. Ihminen ei voi vaikuttaa niihin olosuhteisiin, joihin syntyy ja on vastuussa vain omista teoistaan. Itse en halua tehdä sukututkimusta ja antaa DNA-näytettä mihinkään tällaiseen. Jos poliisi johonkin on DNA-näytettä itseltäni vaatimassa niin tietysti annan, mutta se onkin sitten eri juttu. Jos itselläni on jossakin salattuja biologisia puolisisaruksia niin sitten on, mutta en halua olla näiden kanssa tekemisissä, sillä en ole vastuussa näistä. Moni on kokenut ikäviä asioita elämässään, mutta tällaisissa DNA-tutkimuksissa ollaan oikeasti vaarallisilla vesillä. Joskus on vain paras antaa olla. En ole tässä kenenkään puolella, mutta hurjalta tällainen
Tuo on ymmärrettävää, mutta jos on adoptoitu vauvana ja se on kerrottu, niin kyllä silloin alkaa jossain vaiheessa miettimään/kiinnostamaan kuka on biologinen isä.
"Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin."
Mitä helkutin väliä sillä on??
Katsoin putkeen sarjan. Tykkäsin. Mutta en tajua miten biologinen isä saadaan selville jos kyseessä on joku yhden illan juttu jossa nainen ei edes tiedä miehen nimeä. JP:n kohdalla äiti oli antanut papereihin väärän miehen nimen.
Vierailija kirjoitti:
"Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin."
Mitä helkutin väliä sillä on??
Näin juuri. Useimmathan kyllä tietävät mistäpäin suku on, ja harvalle ihmiselle tällaiset dna-testit ihan vaan huvin vuoksi mitään lisäarvoa tuo.
Mitä iloa tuollaisesta testeistä on? Pahimmillaan lähinnä surua. En halua myöskään DNA tuloksiani mihinkään epämääräisiin epävirallisiin rekisteteihin.
Minusta on erikoista että jotkut ajattelee pelkän biologian tekevän sen että "ollaan sukua". Mikä siinä oikeastaan tekee kenestäkään sukua että saman ihmisen sukusoluista on ehkä syntynyt muitakin lapsia jossain muualla johonkin toiseen perheeseen?
Minusta vain se tosiasiallinen perhe on perhettä. Minulla on biologinen isä joka kuoli ollessani lapsi. Tiedän että tämä sai toisen lapsen erään toisen naisen kanssa ja olen jopa lapsena tavannut tämän lapsen, tai silloin vauvan ja taaperon. En silti koe olevani tälle mitään sukua, koska hän on elänyt koko elämänsä pitäen toista ihmistä isänään. Myös minulla on oma isäni, joka ei ole biologinen isä. Meillä ei tämän toisen lapsen kanssa ole ollut minkäänlaista yhteistä elämää enkä millään tavalla pidä häntä siskonani. Minusta tuntuisi todella oudolta että tämä tai joku siltä puolelta pitäisi minua siskona.
JP n olis kannattanut samanlailla lähestyä mahdollisia sukulaisiaan kuin sisarpuolensakin.
Eli, kirjoittaa paperille ensin mitä on sanottavaa, ja sitten soittaa vasta vento vieraalle .
Kyllä minäkin säikähtäisin , jos minulle soittaisi joku jokseenkin sekavia puhuva mies.
kaikella rakkaudella JP llä oli hiukka sekava ulostuonti.