Lentokone-etiketti. Saako istuimen laittaa taakse lepoasentoon?
En ole lentänyt melkein 10 vuoteen, mutta ensi viikonloppuna on 3 tunnin lento. Miten saako sen tuolin laittaa makuuasentoon vai ei? Lento on illalla. Jos haluan nukkua.
Kommentit (202)
Tottakai penkin saa laskea, kunhan ei rymäytä sitä takana istuvan syliin. Täällä jotkut kuvittelee omistavansa koko lentokoneen, kun ryhtyvät määräilemään, miten kukin saa lentoaikansa viettää. Pitkäjalkaiset varatkoon paikan, missä on enemmän jalkatilaa.
Jos lupaa ei kysytä, laitan polvet pöngäksi. Siinähän yrittää kunnes luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lupaa ei kysytä, laitan polvet pöngäksi. Siinähän yrittää kunnes luovuttaa.
Tuota ei kannata tehdä, kuten täällä on useaan kertaan sanottu, kallistuskin on edessä istuvan tilaa. Onhan niitä ihan "lukkojakin" tuohon tarkoitukseen, mutta sellaisen käyttäminen tietää yleensä pitkää lentokieltoa ao. yhtiöllä
Vierailija kirjoitti:
Varmaankaan lyhyillä matkoilla (esimerkiksi intra-Europe) ei ole tarvetta, mutta yli yön mannerten välisillä lennoilla tuo selkänojan pienikin kallistus lisää nukkumamukavuutta oleellisesti. Joku voi tietysti sanoa. että jos tilaa tarvitsee, voi varata istuimen busineksesta tai premium economystä...
Joskus Singaporesta palatessa laitoin yöllä penkin nukkuma-asentoon niin takanani matkustanut henkilö puuskahti "catastrof" ja pyysi minua nostamaan penkin "heti" takaisin ylös. Sanoin, että aamiaisen aikoihin sitten. Koomiseksi asian teki pari juttua: henkilöllä itsellään oli penkki luonnollisesti (!) kallistettuna ääriasentoon ja hän oli pituudeltaan jotain 150-160 cm.
Törmäsin itse vastaavaan joskus pitkällä lennolla. Laskin selkänojan - no sen viisi senttiä mitä se liikkuu - niin alkoi hirveä valitus. Kun kysyin mikä hätänä niin vastaus oli, että selkänoja häiritsee, Kysyin sitten eikö hänen takanaan olevalla ole sitten mitään väliä. Kesti hetken ennen kuin rouva tajusi mitä tarkoitin ja valitus loppui.
Ellei ole pitkä lento niin ei tulisi mieleenkään laskea selkänojaa. Jos joku on niin itsekäs että sen tekee, niin annan kunnolla polvea.
HSEn adonis kirjoitti:
Ellei ole pitkä lento niin ei tulisi mieleenkään laskea selkänojaa. Jos joku on niin itsekäs että sen tekee, niin annan kunnolla polvea.
Tuollainen "polven antaminen" on varsin junttimaista käytöstä, voisiko ensin kokeilla ihan sanallista viestintää ?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään on sellaisia penkkejä, että ne ei vie juurikaan takana olevan tilaa vaan istuin liukuu enemmän eteenpäin.
Mutta mikä tässä on ongelma: tottakai penkin selkänojan saa laskea. Ei siihen takana olevan "lupaa" tarvi, eikä kenenkään selkänojaa saa potkia sen takia. Jos potkii, niin sano lentoemännälle, potkijat poistetaan lennolta. Tietenkään ei silti saa laittaa hiuksia toisen naamalle eikä saa rysäyttää selkänojaa yhtäkkiä, vaan tottakai kuuluu katsoa, ettei takana ole ruokailu menossa, ettei kenelläkään tule ruoat syliin. Normaaleja käytöstapoja.
Miksi tälle alanuolia ? Kirjoittajahan on täysin oikeassa
Vain k*sipäät laskevat penkin selkänojan. Takana menee tilat tosi ahtaaksi. Auttaa kun suuntaa ilmasuihkun täysillä eteenpäin, yskii sopivasti ja vessaan mentäessä rytkyttelee voimallisesti selkänojaa. Ahdasta on...
Mulla on hyvä meininki:
Tsekkaan, onko takana istuva kallistanut ja jos on, kallistan ilman omantunnontuskia.
Kyllä penkin saa kallistaa. Ihan kyselemättä.
Kaikki "polvettajat", "rynkyttäjät" ja muut kapinalliset raportoin saman tien matkustamohenkilökunnalle. Loppuu se homma heti alkuunsa.
Ja väitän, että ne jotka sanovat edellä istuvan hiukset tulevan suuhun, eivät ole kertaakaan olleet lentokoneessa.
Siellä takanaolijalle voi sattua kaikenlaisia vahinkoja edessä olevan kallistuneen istuinen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä penkin saa kallistaa. Ihan kyselemättä.
Kaikki "polvettajat", "rynkyttäjät" ja muut kapinalliset raportoin saman tien matkustamohenkilökunnalle. Loppuu se homma heti alkuunsa.
Ja väitän, että ne jotka sanovat edellä istuvan hiukset tulevan suuhun, eivät ole kertaakaan olleet lentokoneessa.
Kerran edessä oleva pitkätukkainen nainen oikein asetteli tukkansa siitä istuimen päänojan yli minun tilaani. Kuinka ollakaan hän sai sitten tukistustuntemuksia aika-ajoin, kun tukkansa jäi milloin mihinkin väliin. Katsoin etten ala sitä tukkaansa siirtelemään, että kai hän kykeni ymmärtämään, että niin voi käydä, jos tukkaansa levittelee joka suuntaan. Muutenkin minua ällöttää ajatsutkin toisen tukkaan koskemisesta: ikinä ei voi tietää mitä tököttiä niihin on työnnetty
Ensin kysyn takana istuvalta, haittaako jos kallistan, ja sitten kallistan vähän (en koskaan niin alas kuin menee). Jos lento kestää alle 3 tuntia ja jos se on päiväsaikaan, penkkiä ei ole tarpeen laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vain k*sipäät laskevat penkin selkänojan. Takana menee tilat tosi ahtaaksi. Auttaa kun suuntaa ilmasuihkun täysillä eteenpäin, yskii sopivasti ja vessaan mentäessä rytkyttelee voimallisesti selkänojaa. Ahdasta on...
Yskimistä voi vielä tehostaa pienellä vesisuihkulla! Näppärä pullo tähän tarkoitukseen on pieni pesty silmälasien puhdistuspullo, jossa on suihkekorkki.
Vierailija kirjoitti:
7-8 tunnin lennoilla ihan ok, jos on vähän isompi kone eikä mikään halpayhtiön reittilento. Ärsyttävimpiä matkustajia ovat juuri ne, jotka heti istumaan päästyään räväyttävät sen selkänojan sun polviin. Sitten pitäisi sen koko rivin laittaa selkänojat taakse, että jokaisella olisi taas tilaa. Itse alan "vahingossa" potkia aina sitä selkänojaa sitten, jos joku rysäyttää sen syliini.
Isokokoinen mahtuu paremmin istumaan, kun hieman kallistaa.
Saa laittaa, koska muuten niissä ei olisi sitä ominaisuutta lainkaan. Lentohenkilökunta erikseen ilmoittaa, milloin ne on asetettava pystyasentoon, kuten nousun ja laskun aikana tai ruokailun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysymättä eikä etenkään, mikäli saa kysymykseensä negatiivisen vastauksen.
Monesti joutunut tästä huomauttamaan sellaisille edessäistuville, jotka ovat kysymättä pienentäneet entisestään minun henkilökohtaista tilaani ahtaassa koneessa.
Kallistus on itse asiassa sen edessä istuvan "henkilökohtaista tilaa". Toki mahdollisen aterian aikana kallistaa ei saa.
Tämä juuri. Se kallistus on nimenomaan sen edessä olevan tilaa ja jos se takana istuva haluaa lisää tilaa niin hän voi itse myös kallistaa omaa istuintaan. Ei ole vaikeaa.
HSEn adonis kirjoitti:
Pidät siitä tai ei istuimen laskeminen on täysin sallittua, mutta potkiminen ei. Tuossa tapauksessa se edellä oleva voi valittaa sinusta lentohenkilökunnalle ja jos jatkat potkimista voit saada kiellon koko lentoyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
7-8 tunnin lennoilla ihan ok, jos on vähän isompi kone eikä mikään halpayhtiön reittilento. Ärsyttävimpiä matkustajia ovat juuri ne, jotka heti istumaan päästyään räväyttävät sen selkänojan sun polviin. Sitten pitäisi sen koko rivin laittaa selkänojat taakse, että jokaisella olisi taas tilaa. Itse alan "vahingossa" potkia aina sitä selkänojaa sitten, jos joku rysäyttää sen syliini.
No mikä siinä on sitten ongelmana laittaa se omakin istuin taakse jos niin ärsyttää? Tuohan on yksi napinpainallus.
Kallistus on itse asiassa sen edessä istuvan "henkilökohtaista tilaa". Toki mahdollisen aterian aikana kallistaa ei saa.