Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan

Vierailija
01.06.2022 |

alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.

Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"

Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut

1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa

Mitä itse tekisit?

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loisiminen on mahdollista suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa

Mikäpä siinä

Välillä mietin itsekin että minkä ihmeen takia käyn töissä...............

Vain lampaat käy töissä.

Tunnen monta suurta ajattelijaa, jotka ovat rakentaneet elämänsä niin, ettei töissä tarvitse käydä. Tuet kyllä rullaa. Tuntevat säännöt uskomattoman hyvin. Niin hyvin, että olisivat varmasti onnistuneet käymään koulut ja menemään töihin.

Mutta ei. On mukavampaa olla vapaa sellaisista murheista.

Vierailija
82/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela vaatii että maksat ylijäämä osuudesta. Tiedän kun jouduin hetken aikaa asumaan hintavassa yksiössä. Miksi valehtelet?

En tiedä miten sinulla meni, mutta itse olen asunut nykyisessä asunnossa yli 7 vuotta, ja tänä aikana vuokra on noussut 780 eurosta 860 euroon.

Koko tämän ajan vuokra on huomioitu täysimääräisenä toimeentulotuessa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 m2 kopit Helsingissä maksaa helposti jo sen 750 euroa/kk, jotkut jopa 900 euroa/kk. Mites vaihdat halvempaan asuntoon jos halvimmat tarjolla olevat yksiöt on 700 euroa/kk....?

Ei sitä työtön/pienituloinen saa asuntolainaakaan, millä voisi asua halvemmalla omassa kämpässä.

Höpöä.

Tuosta vaikka: https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/16798448

Löytyy vaikka kuinka monta tuolta kun haet.

Ai jollekulel ei kelpaa. Eikö kaiken vaatijoille kelpaa alivuokralaisuus, vai mikä mättää?

Entä tämä: https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/16852490 ?

Mikä on pielessä?

Vierailija
84/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kahteen työhön. Toinen päivätyö toinen ilta-viikonlopputyö. Ei tule turhia ajatiksia, tai kouluta itsesi parempin palkkatöihin. Saisivat laittaa sinut halvempaan asuntoon, voisi olla myös sinulle edullisempaa asua maalla.

Vierailija
85/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siltä näyttää, että yksineläjät ja yksinhuoltajat saavat parhaat tuet.

Jotenkin aina unohdetaan, että työttöminä on paljon henkilöitä, jotka asuvat pariskuntina tai lapsiperheellisinä eikä työttömyyskorvauksen lisäksi muita tukia saa, jos siis toinen aikuisista töissä. Toki niin sen pitääkin mennä.

Itse olen tehnyt 33 vuotta työtä ja nykyään nettopalkka n. 2200 euroa. Kouluttamattomana ihmisenä olen kovin tyytyväinen siihen. Aloitin kokopäivätyöt 16 vuotiaana. Oma asunto on nyt maksettu ja kivasti kertynyt säästöjä. Ja en ole mitään pihiä elämää elänyt, harrastukseni vie 300 euroa/ kk ja ennen koronaa tein muutaman "etelän-reissun" vuodessa jne. Tarkoita tällä vain, että jos lähtee elämään Kela-elämää niin ei sillä kyllä kauheasti säästele mitään. Itse laskeskelen jo että missä vaiheessa jäisin töistä kokonaan pois.

Vierailija
86/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu Helsingissä ja vuokra on sen 700 euroa kk mitä halvimmat yksiöt on, niin tuet ovat yhteensä noin 1100 euroa kk. Tästä voi sitten laskea kuinka monen euron arvoista on kaiken vapaa-ajan menettäminen. Jos palkasta jää käteen 1400 euroa kk, niin silloin 21 täyden työpäivän tekemisestä hyötyy 300 euron verran. Jos tekee 11 euron netto tuntipalkalla 14 tuntia kuussa keikkaa, niin siitä ansaitsee vähän sen 150 euron rajan yli, ja käteen jää 152 euroa kk. Eli tuolla matalalla palkalla 143 työtunnin hyödyksi jää 150 euroa kuussa. Suomeksi: työllä parantaa elintasoa alle euron per työtunti. Jos käy syömässä lounasravintolassa, niin sinne se 150 euroa katosikin.

Työn tekemättömyys on älykkään ihmisen järkiratkaisu AP:n tilanteessa (oli AP tosissaan tai trolli sitten). Ongelma ei ole AP:ssa vaan siinä miten järjestelmässä on tuloloukkuja, jossa työn tekeminen ei kannata taloudellisesti. Kyllä töitä tekemällä pitäisi aina olla enemmän rahaa kädessä kuin tekemättä, mutta järjestelmässä olevien virheiden takia näin ei ole. Ne tuloloukut pitäisi korjata, niin järjestelmäkin korjaantuisi itsestään.

Vierailija
87/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 m2 kopit Helsingissä maksaa helposti jo sen 750 euroa/kk, jotkut jopa 900 euroa/kk. Mites vaihdat halvempaan asuntoon jos halvimmat tarjolla olevat yksiöt on 700 euroa/kk....?

Ei sitä työtön/pienituloinen saa asuntolainaakaan, millä voisi asua halvemmalla omassa kämpässä.

Höpöä.

Tuosta vaikka: https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/16798448

Löytyy vaikka kuinka monta tuolta kun haet.

Ai jollekulel ei kelpaa. Eikö kaiken vaatijoille kelpaa alivuokralaisuus, vai mikä mättää?

Entä tämä: https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/16852490 ?

Mikä on pielessä?

Tuossahan lukee että normaali vuokra on 710 euroa plus vesimaksu. Alennus on vain väliaikainen.

Vierailija
88/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajaraataja kirjoitti:

Muuta Itä-Suomeen tai Lappiin. Tulet silloin minulle halvemmaksi elätiksi. Hus! Hus! Ja samalla ne muutkin lähiöiden luuserit. Maksan mielelläni menolipun.

Syytä työkkäriä. Kuulemma täytyy asua lähellä työ-/opiskelupaikkoja.

No ei pidä. Työtön saa asua siellä missä huvittaa.

89/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaiset pelisäännöt pitäisi saada asumistukeen, että sitä ei voisi saada maailman tappiin asti vaan jos ei ole varaa maksaa vuokraa itse omilla rahoilla, pitää silloin muuttaa halvempaan asuntoon, vaikka se tarkoittaisikin muuttoa toiselle paikkakunnalle. Sitä paitsi, ei pitkäaikaistyöttömän edes tarvitse asua isossa kaupungissa, vaan ap:nkin olisi ihan sama kuluttaa aikaansa vaikka Lohjalla, Mäntsälässä, Hyvinkäällä tai Porvoossa.

Vierailija
90/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vain laiskuri. Mikään ei estä sua muuttamasta muualle, mennä töihin vaikka sillä alle 2000e kuukausipalkalla ja opiskella siinä samassa pikkuhiljaa tutkinto, jonka avulla pääsisit parempiin hommiin. 5 vuodessa elämässä olisi ihan erilaista, mutta mihinkään et jaksa nähdä vaivaa.

Vierailija
91/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aivan noin mustavalkoista ole, että joko pelkkien tukien varassa tai töissä ja kokonaan ilman tukia. Pienipalkkainenkin voi saada lisäksi tukia, ja moni saakin, etenkin asumistukea. Minä otin pienipalkkaisen työn. Käteen jää kyllä palkan ja asumistuen kanssa enemmän kuin aikoinaan, kun olin kokonaan tukien varassa, ja on mukava kun ei tarvi enää turvautua toimeentulotukeen, jonka hakemisessa on ikäviä kyykyttäviä piirteitä. Oman palkan saa käyttää ihan mihin itse haluaa ja voi myös säästää rahaa omalle tilille. Myös työeläkettä kertyy. 

Vierailija
92/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin halvempaan asuntoon ja menisin töihin.

Elämäni ei ole ollut koskaan niin stressaavaa kuin silloin kun olin työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella. Nykyään saan palkan, asumistuen ja soviteltua ja elämä on paljon helpompaa. Käteen jää sen verran enemmän, että ei tarvitse enää hakea toimeentulotukea. Rahavirta on myös ennustettavampaa eikä päätösten virheet ole enää katastrofi, kun raha tulee kassasta, Kelasta ja töistä. Jos kassa tekee virheen, rahaa tulee Kelasta ja töistä. Jos Kela tekee virheen rahaa tulee töistä ja kassasta jne.

Minulle työssäkäynti on tuonut ennen kaikkea mielenrauhan vaikka rahallisesti lopputulos on plus miinus nolla.

Vierailija
93/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meidän pitää maksaa sun eläminen vain siksi ettet oo saanut aikaiseksi hankkia koulutusta??

Sitähän Ap tuossa ihmetteleekin. Syytä systeemiä, älä tuensaajaa. Suomessa työnteko ei kannata.

Vierailija
94/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Jonkinlaiset pelisäännöt pitäisi saada asumistukeen, että sitä ei voisi saada maailman tappiin asti vaan jos ei ole varaa maksaa vuokraa itse omilla rahoilla, pitää silloin muuttaa halvempaan asuntoon, vaikka se tarkoittaisikin muuttoa toiselle paikkakunnalle. Sitä paitsi, ei pitkäaikaistyöttömän edes tarvitse asua isossa kaupungissa, vaan ap:nkin olisi ihan sama kuluttaa aikaansa vaikka Lohjalla, Mäntsälässä, Hyvinkäällä tai Porvoossa.

Se on just näin. Eihän monella työssäkäyvälläkään ole varaa asua Helsingissä. Tuntuu väärältä, että joudutaan maksamaan veroja, joilla tuetaan joillekin toisille sellaista, mihin ei itselläkään ole varaa. Minun mielestä nuo täyspäiväiset pummit, joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin, voisivat muuttaa pois Uudeltamaalta, jonnekin missä on oikeasti halpaa, johonkin Kemiin tai Outokumpuun. Ei niille mitään kalliita asuntoja kuulu maksaa. 

Vierailija
95/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Koskeeko tämä vain kantasuomalaisia?

Vierailija
96/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet nyt vapaa-ajalla?

Etkö oikeasti näe sitä tältä palstalta? Tehtailee älyttömiä otsikoita. Kymmeniä päivässä.

Vierailija
97/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meet täytenä luuserina hautaan. Ainoa harrastus vauva -palstalla saman aloituksen tekeminen yhä uudestaan. Elämä valuu hukkaan, surullista 😧 Kaikki kulminoituu sun asenteeseen

Mitenhän sinne hautaan mennään voittajana? Oujee olin kolmivuorltyössä tuhoten terveyteni ja sosiaaliset suhtee k surkealla palkalla, nyt kelpaa mennä hautaan!

Vierailija
98/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse tekisit?

Potlisin munille, jos tapaisin.

Vierailija
99/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaus on keksitty trolli koska 860 euroa ylittää kohtuulliset asumismenot heittämällä. Asumistukea saa pääkaupunkiseudulla noin 500 euroon asti 80% ja siitä tulee omavastuu päälle.

Yksinasuva tuloton ei todellakaan asu missään 860 euron asunnosssa ja saa päälle 516 euroa.

On typerää kiihottaa ihmisiä vihaan perättömillä väitteillä.

Vierailija
100/225 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vtutt..a

Itse saan minimieläkettä, vuokra 630 /kk. Ei tukia.

Kunpa kuolisin!

Olet oikeutettu asumistukeen JA toimeentulotukeen. Jos et niitä hae, niin omapa on vikasi, turha valittaa kurjuudesta vain koska ei vaivaudu hakemaan ilmaista rahaa.

Ei niitä saa vaikka kuinka hakisi.

Mä saan vain työmarkkinatukea 670e ja mulla on lapsia.

Sulla on puoliso, joka tienaa.