Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan
alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.
Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"
Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut
1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa
Mitä itse tekisit?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela vaatii että maksat ylijäämä osuudesta. Tiedän kun jouduin hetken aikaa asumaan hintavassa yksiössä. Miksi valehtelet?
En tiedä miten sinulla meni, mutta itse olen asunut nykyisessä asunnossa yli 7 vuotta, ja tänä aikana vuokra on noussut 780 eurosta 860 euroon.
Koko tämän ajan vuokra on huomioitu täysimääräisenä toimeentulotuessa.Ap
Ajattelepas ap, jos olisit töissä ja tienaisit tuon saman mitä nyt saat tukia. Saisit pankista lainaa ja voisit ostaa oman asunnon. 10-20 eläkkeellä jäädessä sinulla olisi oma asunto maksettu. Voisit halutessasi vaikka myydä sen pois ja lähteä asuntorahojen ja tienaamasi työeläkkeen kanssa ulkomaille viettämään hauskaa loppuelämää. Vaikka jonnekin Portugaliin tai Aurinkorannikolle.
Mutta jos kituutat koko elämäsi tukien varassa, joudut asumaan juuri siinä vuokrakämpässä, minkä Kela suostuu maksamaan, ja jos vuokra ylittyy niin niiden selitysten hakeminen on stressaavaa, läpimeno ei ole varmaa, ja niissä on työtä, eikä niitä loputtomiin hyväksytä. Siitä joudut väistämättä muutaman vuoden sisällä muuttamaan halvempaan. Takuueläkkeen tulet saamaan, mutta sitä ei makseta ulkomaille, joten kituutat siinä halvemmassa kämpässä pienen takuueläkkeesi kanssa hautaan saakka. Et voi hankkia edes lemmikkiä, koska lemmikin kuluja ei Kela korvaa, etkä autoa, koska niitäkään ei korvata. Ulkomaille et pääse, koska säästäminen on vaikeaa, tt-asiakkaana tililläsi ei saa olla ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vtutt..a
Itse saan minimieläkettä, vuokra 630 /kk. Ei tukia.Kunpa kuolisin!
Olet oikeutettu asumistukeen JA toimeentulotukeen. Jos et niitä hae, niin omapa on vikasi, turha valittaa kurjuudesta vain koska ei vaivaudu hakemaan ilmaista rahaa.
Ei niitä saa vaikka kuinka hakisi.
Mä saan vain työmarkkinatukea 670e ja mulla on lapsia.Sulla on puoliso, joka tienaa.
Pienipalkkainen puoliso. En pysty edes kaikkia lääkkeitä ostamaan, kuljen vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa ja kengissä. Silmälasit maksoi mun eläkkeellä oleva äiti.
Minä sentään olen kouluttautunut ja tehnyt vuosia töitä toisin kun ap jolle maksetaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Taisin elää harhassa että työn teko ja ahkeruus palkitaan. Väärässä olin. Asumistuki yli 500/kk
Yksinasuva ei yksinkertaisesti voi saada asumistukea yli 500 euroa koska tuo on suurinpiirtein kohtuullisina pidettävien asumiskustannusten yläraja pääkaupunkiseudulla.
Tarkoittaa siis sitä että asumistukea ei saa kuin tuohon summaan asti ja loppu jää maksettavaksi.
Asumistuki ei kata vuokrasta kuin 80% korkeimmillaan ja jos yläraja yksinasuvalle pääkaupukiseudulla on noin 500 euroa niin miten meinasit saada siitä yli 500 euron asumistuen?
Kyllä on alhaista tämä trollaus ja yllyttäminen vihapostauksiin väärillä tiedoilla jotka jotkut sitten uskovat.
Miksi niin moni työtön aina laskee näitä niin että aloituspalkka on sama kuin palkka aina? Minun ensimmäinen palkka oli 3200e/kk. Nyt ansaitset 5200e/kk. Varsinkin nyt kun inflaatio on räjähtämässä käsiin voimme hyvinkin nähdä todellaja isoja yleiskorotuksia tulevina vuosina. Tuet eivät tule nousemaan samassa tahdissa..
Menisin töihin. Itsekunnioitukseni olisi kunnossa ja saisin työkavereista seuraa. Sosiaalipummina tuntisin itseni toisten siivellä eläväksi, laskelmoivaksi loiseksi. En antaisi arvoa itselleni eikä muutkaan antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse tekisit?
Potlisin munille, jos tapaisin.
Olen 185cm, 93kg, lihasta
Kyykky 200kg penkki 140kg
Kamppailulajitaustaa
Sopii tulla yrittämään
Ap
Minä vähensin töitä ja teen niitä satunnaisesti, kun huvittaa. Maksan vuokran ja laskut kelasta saamillani rahoilla. Palkkaa saan sen mukaan, miten jaksan töitä tehdä. Kiitos hoitoala ja keikkatyö. Minulle jää nyt enemmän aikaa ja rahaa, kun siirryin vakkarityöstä pois. Mieli ja kroppa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on, niin kyllä on väärin. Saat liikaa tukia, liian kalliiseen asuntoon, jos ihan oikeasti yksiksesi asut noin kalliissa asunnossa. Sun pitäisi asua jossain 20m2 max 550e/kk kämpässä. No sittenhän sulle jäisi palkastakin enemmän käteen asumiskulujen jälkeen ja työssä käyminen/itse itsensä elättäminen kannattaisi.
Nyt kun asian itse noin esittelet, niin kyllä tässä maassa sitten vaan kerta kaikkiaan maksetaan liikaa tukia!!
eläminen 20m2 kopissa ei ole elämää, vaan hengissä pysymistä.
Höpsis! Ihan hyvin riittää yhdelle ihmiselle. Mitä hittoa siellä kämpässä pitäisi olla esim. olohuone ja makuuhuone, kun yksi ihminen voi olla yhdessä paikassa kerrallaan, olet joko sohvalla olohuoneessa tai sängyllä makuuhuoneessa, ja toinen huone on tyhjänä ihan turha. Ja joo, olen sinkkuna asunut sellaisessa yksiössä kuten niin monet muutkin, ja sisustanut kivaksi, ei ole mitään hätää, ja jopa silloinen miesystävä asui mun kanssa siinä yksiössä aikansa.
Mitä luulette että tapahtuisi jos asumistuet poistettaisiin tai puolitettaisiin?
Toi on päättäjien käsissä, ei ne halua kusta omille jaloilleen, heillä on sijoitusasuntoja, joten tuskin on sitä vaaraa että tukiin kosketaan.
Pääkaupunkiseudulla on korkeimmat vuokrat, asumistukien alentaminen pudottaa vuokratasoa = vähemmän rahaa asunnon omistajille.
Itse olin nuorena ( 30 vuotta sitten) paljonkin sossunluukulla. Oli jatkuva stressi saako rahaa ja koska saa ja täytät jatkuvasti helvetin lippuja ja lappuja ja selvityksiä. On se vaan paljon helpompaa käydä töissä kunnon palkalla kuin lorvia himassa. Nyt ollut pari päivää saikulla ja jo kaatuu seinät niskaan. Kuka jaksaa kökkiä himassa vuosikausia tekemättä mitään? Kaveteissa on näitä elintapatyöttömiä ja ei vaan voi ymmärtää kuka sitä jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela vaatii että maksat ylijäämä osuudesta. Tiedän kun jouduin hetken aikaa asumaan hintavassa yksiössä. Miksi valehtelet?
En tiedä miten sinulla meni, mutta itse olen asunut nykyisessä asunnossa yli 7 vuotta, ja tänä aikana vuokra on noussut 780 eurosta 860 euroon.
Koko tämän ajan vuokra on huomioitu täysimääräisenä toimeentulotuessa.Ap
Ajattelepas ap, jos olisit töissä ja tienaisit tuon saman mitä nyt saat tukia. Saisit pankista lainaa ja voisit ostaa oman asunnon. 10-20 eläkkeellä jäädessä sinulla olisi oma asunto maksettu. Voisit halutessasi vaikka myydä sen pois ja lähteä asuntorahojen ja tienaamasi työeläkkeen kanssa ulkomaille viettämään hauskaa loppuelämää. Vaikka jonnekin Portugaliin tai Aurinkorannikolle.
Mutta jos kituutat koko elämäsi tukien varassa, joudut asumaan juuri siinä vuokrakämpässä, minkä Kela suostuu maksamaan, ja jos vuokra ylittyy niin niiden selitysten hakeminen on stressaavaa, läpimeno ei ole varmaa, ja niissä on työtä, eikä niitä loputtomiin hyväksytä. Siitä joudut väistämättä muutaman vuoden sisällä muuttamaan halvempaan. Takuueläkkeen tulet saamaan, mutta sitä ei makseta ulkomaille, joten kituutat siinä halvemmassa kämpässä pienen takuueläkkeesi kanssa hautaan saakka. Et voi hankkia edes lemmikkiä, koska lemmikin kuluja ei Kela korvaa, etkä autoa, koska niitäkään ei korvata. Ulkomaille et pääse, koska säästäminen on vaikeaa, tt-asiakkaana tililläsi ei saa olla ylimääräistä rahaa.
En saisi asuntolainaa, koska siihen ei 1600 nettopalkka riitä.
Vaikka eläkkeellä 70-vuotiaana olisin paremmassa asemassa töissä käymällä, niin se ei totta puhuen olisi kovin hyvä kannustin.
En edes tiedä että elänkö 70veeksi, tai millaisia eläkkeitä silloin maksetaan.
Mutta totuus on se, että matalapalkkaisesta työstä saa saman eläkkeen kuin mitä tulen takuueläkkeenä saamaan.
Ja totuus on myös se, ettei asuntolainaa matalapalkalla saa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Avaus on keksitty trolli koska 860 euroa ylittää kohtuulliset asumismenot heittämällä. Asumistukea saa pääkaupunkiseudulla noin 500 euroon asti 80% ja siitä tulee omavastuu päälle.
Yksinasuva tuloton ei todellakaan asu missään 860 euron asunnosssa ja saa päälle 516 euroa.
On typerää kiihottaa ihmisiä vihaan perättömillä väitteillä.
Liian kallis vuokra hyväksytään jos osoittaa kelalle hakevansa halvempia asuntoja eli käytännössä riittää kun hakee kaupungin asuntoa jota ei tule koskaan saamaan ja lähettää siitä kelalle todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin nuorena ( 30 vuotta sitten) paljonkin sossunluukulla. Oli jatkuva stressi saako rahaa ja koska saa ja täytät jatkuvasti helvetin lippuja ja lappuja ja selvityksiä. On se vaan paljon helpompaa käydä töissä kunnon palkalla kuin lorvia himassa. Nyt ollut pari päivää saikulla ja jo kaatuu seinät niskaan. Kuka jaksaa kökkiä himassa vuosikausia tekemättä mitään? Kaveteissa on näitä elintapatyöttömiä ja ei vaan voi ymmärtää kuka sitä jaksaa.
Nykyään voi tehdä hakemuksen ja selvitykset viidessä minuutissa netissä.
Kovasti elämäntapalaiskat perustelevat miksi eivät voi mennä töihin. Yleensä syy näyttää olevan meissä muissa. Miksi siis emme myös lopettaisi ilmaisen rahan maksamisen heille.
Yleinen asumistuki on 80 % hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Tuosta allaolevasta linkistä voi katsoa hyväksyttävät asumismenot. Pääkaupunkiseudulla maksimissaan 537 euroa Helsingissä.
https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot
Siitä voi yksinkertaisellakin matematiikalla päätellä onko aloituksessa mitään totuutta.
mulla on pohjolassa 122 n asunto, asun vanhempien asunnolla, ansikka 1200 e plus 150 e asuntotukee, vuokra 375e, ja ruoka apu vieressä jossa ilmaiset ruoat 2 kertaa viikossa sekä jako 2 kertaa viikossa. en aio mennä enää töihin koskaan, mutta talvehdin kyllä Espanjassa tai Intiassa
easy life
Ilmeisesti olet ihan terve ja työkykyinen aikuinen ihminen, mitä teit silloin kun ikäluokkasi oli opiskelemassa jotta pääsisivät työelämään? Monet joutuvat opiskelemaan useammankin tutkinnon, kun huomaavat ettei olemassaolevilla saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asumistuki on 80 % hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Tuosta allaolevasta linkistä voi katsoa hyväksyttävät asumismenot. Pääkaupunkiseudulla maksimissaan 537 euroa Helsingissä.
https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot
Siitä voi yksinkertaisellakin matematiikalla päätellä onko aloituksessa mitään totuutta.
En minä asumistukea saa kuin hieman päälle 400e
Loput tulee työmarkkinatuesta ja toimeentulotuesta.
Perustoimeentulotuessa kunnassani hyväksytty "maksimivuokra" on 694e, ja minun vuokrani ylittää sen...Mutta koska osoitan hakevani halvempaa asuntoa, niin kela huomioi vuokran kokonaisuudessaan perustoimeentulotuessa.
Ap
Kyllä mää kanssa ehdotan, että pidä toi nykyinen. Sulla ei ole mitään voitettavaa työelämän puolelta. Pelkkää alamäkeä.
Niin ja saajista on suuri osa meitä vuosia työtä tehneitä ylennyksen saajia ja palkaa nostaneita esim. 7.70 harjoittelijan palkka on kahdessakymmenessä vuodessa noussut päätä huimaavaan 12,40 euroon. Tälläkö sitä pitäis jatkaa loputtomiin väsyneenä ja kipeänä? Miksi edes tähän asti olen jatkanut? Taisin elää harhassa että työn teko ja ahkeruus palkitaan. Väärässä olin. Asumistuki yli 500/kk