Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan

Vierailija
01.06.2022 |

alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.

Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"

Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut

1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa

Mitä itse tekisit?

Kommentit (225)

Vierailija
221/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä, että tässä ketjussakin vaan ölistään siitä, että AP elää muiden rahoilla, eikä siitä, että töissäkäymisen pitäisi olla järkevää suhteessa tuilla elämiseen. En edes tuomitse AP:n kaltaisia sossupummeja. Kuka hullu menee töihin, jos saa saman kotona makaamalla? Meidän sosiaalitukijärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että työ kannattaa aina.

Minulla on mieluisa työ ja valitsen sen todellakin mielummin kuin "kotona makaamisen".  Lisäksi työkaverit ovat aivan loistavia. Työttömänä luultavasti olisin huomattavasti enemmän omineni joka ei sovellu minulle. Lisäksi olisin Kelan vanki ja he kyttäisivät ahkerasti miten käytän euroni  Puhumattakaan työkkäristä jolle olisi osoitettava aktiivista työnhakua vähintään.

Mielummin siis käyn töissä ja elän nykyistä elämääni. En ole suurituloinen mutta silti kesälomalla puolisoni kahdessa lähdössä pariksi viikoksi Portugaliin ja sen lisäksi kierrämme vähän Suomea. 

Vierailija
222/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiot tehdä kuin tuet romahtaa siinä viimeistään 2030

Miksi romahtaisi?

Ap

En ole sama, joten huudan täältä sivusta. Käy katsomassa valtion talousarviot ja ennusteet. Sitten kuntasi talousarviot ja ennusteet. Ilmeisesti asut hesassa, joten kannattaa huomioida kuntien tasausjärjestelmä ja siihen liittyvät ennusteet. Hyvinvointialueiden talousennusteet ja lopuksi Suomen yleinen talousennuste maailmantaloudessa. Meneehän siinä aikaa, mutta ei sun tarvi luottaa toisen esittämiin väittämiin, kun voit suoraan mennä lähteelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menisin pienipalkkaiseen työhön, mistä siirtyisin parempipalkkaiseen työhön ja siitä taas parempipalkkaiseen työhön. Opiskelisin myös vähän joka välissä. Ja näinhän minä olen tehnytkin.

Aloittaja on typerys, joka aloittaa saman ketjun monta kertaa, mutta sinäkin olet typerys, jos luulet, että useimpien ihmisten työelämä menee noin - jos nyt edes pääsee töihin. 

Vierailija
224/225 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kannattavuuden määrittelee... Oma nettoni on 2000 vaimon paljon pienempi, kolme lasta. Töissä käynti kulut valtavat. Vuokralla saataisi tukiakin, ja lähes sama raha työttömänä, mutta onhan se aivan eri asua aivan uudessa kodissa leveästi ja maksaa 1000 asuntolainaa, vaikka euroakaan ei jää ns käyttörahaa, kuin tuhota elämä jossain vanhassa vuokrakodissa.

Vierailija
225/225 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kannattavuuden määrittelee... Oma nettoni on 2000 vaimon paljon pienempi, kolme lasta. Töissä käynti kulut valtavat. Vuokralla saataisi tukiakin, ja lähes sama raha työttömänä, mutta onhan se aivan eri asua aivan uudessa kodissa leveästi ja maksaa 1000 asuntolainaa, vaikka euroakaan ei jää ns käyttörahaa, kuin tuhota elämä jossain vanhassa vuokrakodissa.

En minäkään haluaisi asua vuokralla. Maksetaan lainaa+korkoa 480e/kk, maltillinen ihan uudesta talosta muuttovoittoalueella. Ja kun laina on maksettu niin jää ihan kivasti rahaa muuhun koska asumiskulut ovat sen verran pienet muuten. Mutta jos minulla ei olisi perhettä tai aikomustakaan perustaa perhettä niin silloin ei asumismuodolla ole niin väliä. Ap on yksineläjä eikä (toivottavasti) edes haaveile perheestä. Tällöin on ihan se ja sama asuuko vuokralla, kun ei ole ketään kenelle perinnön jättää.