Asun pk-seudulla, ja vuokrani on 860e. Nykyään elän tuilla, ja minulle jää vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja julkisen terveydenhuollon/reseptilääkkeiden jälkeen ttt-perusosa 510e käyttöön. Töihin meno vaatisi vähintään 2000e nettopalkan
alle 2000e netolla ei mitään järkeä mennä töihin.
Tuosta voi laskea että vuokra 860e+510e on jo 1370e, ja sähkölasku päälle niin ollaan jo jossain 1410e...Sitten esim. tänään olin kunnallisella hammaslääkärillä josta tulee lasku, jonka nyt maksaa Kela.
Eli joku 1450e kuussa "netto"
Sitten sinne työhön pitää kulkea, niin matkalippu tai bensakulut ovat nykyhinnoilla helposti 150e
Plus kasvanut ruoankulutus yms. työssäkäyniin liittyvät kulut
1600e netto ei siis vielä muuta nykyistä tilannettani mitenkään muuten, kuin että menetän aikaa joka päivä 8h + matkat
Siksi 2000e nettopalkka on ehdoton alaraja, jolla menisin töihin.
Mutta minulla ei ole työkokemusta, eikä ammatillista koulutustakaan, niin olen sitten työttömänä kun ei tuollaisia töitä saa
Mitä itse tekisit?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menisin pienipalkkaiseen työhön, mistä siirtyisin parempipalkkaiseen työhön ja siitä taas parempipalkkaiseen työhön. Opiskelisin myös vähän joka välissä. Ja näinhän minä olen tehnytkin.
Ei ainakaan minulla onnistunut. On opiskeltu ja tehty töitä. Asumistukia silti saan edelleen vuosien jälkeen. Kertookin jo sen että voisin elää samaa tasoa tekemättä niitä töitä. Tietääkö sun kaltaisesi edes miten huonopalkka joillakin on vakituisessa työssä?
En kai minä väittänyt että tulojen nousu olisi joku automaatti. Ei tässä elämässä mikään ole varmaa mutta kyllä täällä mahdollisuuksia on niille jotka yrittävät. Todennäköisemmin sinä jotain saat yrittämällä kuin että et mitään yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on, niin kyllä on väärin. Saat liikaa tukia, liian kalliiseen asuntoon, jos ihan oikeasti yksiksesi asut noin kalliissa asunnossa. Sun pitäisi asua jossain 20m2 max 550e/kk kämpässä. No sittenhän sulle jäisi palkastakin enemmän käteen asumiskulujen jälkeen ja työssä käyminen/itse itsensä elättäminen kannattaisi.
Nyt kun asian itse noin esittelet, niin kyllä tässä maassa sitten vaan kerta kaikkiaan maksetaan liikaa tukia!!
eläminen 20m2 kopissa ei ole elämää, vaan hengissä pysymistä.
Sitä se on, jos koittaa elää toisten rahoilla: hengissäpysymistä siihen asti, että voi alkaa elää omilla rahoillaan.
No, tässä maassa nyt taataan ihmisarvoinen elämä myös niille jotka eivät ole niin hyvin pärjänneet.
Kyllä maailmasta löytyy maita, joissa huono-osaisia potkitaan kunnolla päähän...Muuta vaikka jenkkeihin jos ei Suomen meno miellytä!
Moni tutkinnon suorittanut työtön hyllyttää tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella nimellä työkokeilu. Ei 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä ihan Ammattikorkeakoulun käyneen palkka ole.
aloittajan kohdalla kunnan kannattaisi antaa hänelle kunnan vuokrayksiö, jostakin vanhasta talosta, niin vuokra voisi jäädä vähintään pari sataa pienemmäksi.
Tulis yhteiskunnalle halvemmaksi.
Ettei vaan kohta tulis joku joka kertois, joo, mä pääsen aina tasaisin väliajoin kunnan tukityöhön, jotta voin pitää ansiosidonnaiseni....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle riittää moinen minimielämä niin siitä vaan. Se on kyllä se huippu minkä voit koskaan saavuttaa. Sen sijaan jos menisit töihin, voisi tulotasosi vähitellen nousta siitä mitä se aluksi on ja elämäsi mennä koko ajan ylöspäin.
Elät siis edelleen 60-luvulla, jolloin juoksupojankin oli mahdollista kehittyä johtajaksi?
Nykyaikana se siivooja pysyy siivoojana, ja kaupan kassa kaupan kassana.
Paperit vaaditaan jopa sinne siivoamiseen.En kai minä niin sanonut. Mutta melkein ammatissa kuin ammatissa vaikkapa 10 vuotta työskennellyt saa enemmän palkkaa kuin juuri töihin tullut. Ei valtavan paljon mutta kuitenkin enemmän.
Ja kyllä jopa ilman koulutusta voi työkokemuksen myötä nousta hieman ylöspäin vastuullisempaan tehtävään ja samalla nostaa palkkaansa. Moni tiiminvetäjä tai pikkupomo on noussut itse siihen ihan pohjalta.
Ei se paljon lohduta että 10 vuoden ikälisillä se 9,81e/h palkka onkin 11,07e/h
Siinä on tuossa vaiheessa jo elämä eletty, myöhäistä perustaa perhe, terveys ehkä työn takia alkaa olla rempallaan.
Ikä/kokemuslisät ovat todella hikisen vähäisiä lukemattomilla aloilla...Olen tutustunut
Ton 2000e saa nettona helposti, jos osaa tehdä jotain. Ilmeisesti et osaa mitään.
Eläkeiässä voi panna miettimään, olisko se työnteko sittenkin kannattanut?
Vierailija kirjoitti:
Näitä on varmaan kiva sellaisen lukea, joka ei syystä tai toisesta saa toimeentulotukea senttiäkään.
Yleensä se syy on jokin olemassa oleva rahaksi muutettava omistus.
Että mitäs luulette sen jonka on vuokran ja pakollisten asumiskustannusten jälkeen elettävä neljä viikkoa kolmella sadalla suurin piirtein, eli huomattavasti pienemmällä summalla kuin joku perustoimeentulotuessa määritelty summa, joka siis taitaa olla tuo 510 tai jotain sitä luokkaa.
No, tietysti huudatte, että no, ottais sen varallisuutensa käyttöönsä, niin lopulta sitten pääsis toimeentulotuelle...
No, voi olla jokin ihan hyvä syy, ettei jotakin pientä oteta käyttöön ennen kuin vasta siinä viimeisessä hädässä, jollainen voi olla vaikkapa se, että saa yhtäkkiä vaikkapa irtisanomisilmoituksen vuokrakämppäänsä, ja pitää alkaa uutta etsiä... Jos ei saa toimeentulotukea niin ei sitä kyllä vuokrakämpän etsinnässäkään auteta.
Kyllä on hienoo tosiaan eräillä, vuokrat ja sähköt ja kaikki menee tukien ja toimeentulotuen piikkiin, ja sitten jää niinkin ruhtinaallisesti kuin 510 euroa neljään viikkoon taskurahaa... Sillähän suo ja juo ja käy elokuvissa ja harrastaakin.....
Totta kai sille on aina "hyvä" syy, että elää mieluummin toisten kuin omalla varallisuudella. Ihminen, joka elää omalla varallisuudella, kun voisi elää toisten varallisuudella on suoraan sanottuna tyhmä.
Yhteiskunnan tehtävä on estää tämmöinen loisiminen. Toimeentulotuki on viimeinen tukiverkko, jota saadakseen pitää olla käyttänyt oma omaisuus. Niin se pitäisi ainakin olla.
Hirveesti ei mitään extraa ja kivaa 510e tehdä.. matkustelut, ulkona syömiset jne.. ja vanhana pirullista kun muilla hyvät eläkkeet ja itse edelleen toimeentulotuella. Valinta elämässä nää
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle riittää moinen minimielämä niin siitä vaan. Se on kyllä se huippu minkä voit koskaan saavuttaa. Sen sijaan jos menisit töihin, voisi tulotasosi vähitellen nousta siitä mitä se aluksi on ja elämäsi mennä koko ajan ylöspäin.
Et kai sä ole vaan niitä elämäntapa opettajia joiden metodeihin kuuluu rikosten tekeminen ja "hyvän" tekeminen sekä "auttaminen" joihin kuuluu törkeiden rikosten teko sos. terv. alalla. "Näin teemme hyvät yhteiskuntakelpoiset kansalaiset ja hyvän yhteiskunnan" keinoista viis. "Ja koska mulla on valtaa ja suhteita mä voin tehdä pahempia juttuja kun joku prätkäjengiläinen" eikä hävetä yhtään. Jee koulutus kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiässä voi panna miettimään, olisko se työnteko sittenkin kannattanut?
Pelkään itse päinvastaista: nykymenolla työtä tekeville ei eläkettä tule herumaan yhtään enemää kuin loissäädylle.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä itse tekisit?"
Potkisin sinut alkajaisiksi pk-seudun 860e/kk asunnosta johonkin 1970-luvun lähiökämppään Kainuun korpimaisemiin hintaan 200e/kk
Kun minä kerran elätän sinut 100% verorahoillani niin saan tämän vastineeksi päättää että majailet edullisemmassa kämpässä sen sijaan että oleskelet koko maan kalleimpien neliöiden alueella vaikka sinulla ei työssä käymättömänä ole mitään tarvetta edes käydä pk-seudulla.
Ja kas. Yhtäkkiä sinun "kannattaa" ottaa vastaan vaikka 1200e nettopalkkainen duuni jollaisen saa ilman mitään koulutustakin ja työllistyminen helpottuu.
Kaikki voittavat.
Mitä jos aloitettaisiin kuntouttavasta työtoiminnasta? Kyllä sen jälkeen alkaa opiskelut maittamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä itse tekisit?"
Potkisin sinut alkajaisiksi pk-seudun 860e/kk asunnosta johonkin 1970-luvun lähiökämppään Kainuun korpimaisemiin hintaan 200e/kk
Kun minä kerran elätän sinut 100% verorahoillani niin saan tämän vastineeksi päättää että majailet edullisemmassa kämpässä sen sijaan että oleskelet koko maan kalleimpien neliöiden alueella vaikka sinulla ei työssä käymättömänä ole mitään tarvetta edes käydä pk-seudulla.
Ja kas. Yhtäkkiä sinun "kannattaa" ottaa vastaan vaikka 1200e nettopalkkainen duuni jollaisen saa ilman mitään koulutustakin ja työllistyminen helpottuu.
Kaikki voittavat.
Sanot siis että ihmisellä ei ole mitään muuta elämässään kuin työ?
"...vaikka sinulla ei työssä käymättömänä ole mitään tarvetta edes käydä pk-seudulla."
Eikö sinulla ole yhtään ihmissuhteita, läheisiä, harrastuksia, rakkaita paikkoja, yms yms.?
Kuljetko ainostaan työn ja kodin väliä, asut yksin etkä koskaan tapaa yhtään ihmistä?
Kuulostaa melko ankealta elämältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät siis edelleen 60-luvulla, jolloin juoksupojankin oli mahdollista kehittyä johtajaksi?
Nykyaikana se siivooja pysyy siivoojana, ja kaupan kassa kaupan kassana.
Paperit vaaditaan jopa sinne siivoamiseen.
Monelle työn vakinaisuus ja usein kokoaikaisuus korvaa kehnohkoa palkkaa. Parilla tonnilla brutto elää kyllä ihan ok jos asuminen on n 500e.
Moni jää siihen työhön enkä ymmärrä miksi siitä niin kovasti pitäisi pyrkiä ylöspäin jos tykkää rutiinihommista.
Provo?
Kyllä sitä noin voi suunnitella, jos haluaa pysyä yhdyskunnan elätettävänä loppuikänsä.
Nuori ihminen voisi kyllä hankkia työuran ja ne mahdollisuudet mitä se tuo tullessaan.
Hyvinvointiyhteiskunta tosin kyllä kestää jonkun määrän syrjäytyneitäkin, niitä on aina ollut ja tulee olemaankin. Ainakin mikäli normaalijakaumaan on uskominen - huippulaiskoja on yhtä paljon kuin huippuahkeria.
Kokoomuksen periaatekirjauksissa muuten mainitaan "sydämen sivistys". Mielestäni se tarkoittaa, ettei moralisoi muiden elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä itse tekisit?"
Kaikki voittavat.
Sanot siis että ihmisellä ei ole mitään muuta elämässään kuin työ?
"...vaikka sinulla ei työssä käymättömänä ole mitään tarvetta edes käydä pk-seudulla."Eikö sinulla ole yhtään ihmissuhteita, läheisiä, harrastuksia, rakkaita paikkoja, yms yms.?
Kuljetko ainostaan työn ja kodin väliä, asut yksin etkä koskaan tapaa yhtään ihmistä?Kuulostaa melko ankealta elämältä
Ystäväsi ja elämäsi voivat joko tulla Kainuuseen sinua katsomaan, tai sinä voit alkaa tienata rahaa niin paljon, että voit viettää elämääsi siellä, missä haluat.
Muualla maailmassa tämä on itsestään selvää. Suomessa sossupummit huutavat, että heillä on elämä Ullanlinnassa...
20 m2 kopit Helsingissä maksaa helposti jo sen 750 euroa/kk, jotkut jopa 900 euroa/kk. Mites vaihdat halvempaan asuntoon jos halvimmat tarjolla olevat yksiöt on 700 euroa/kk....?
Ei sitä työtön/pienituloinen saa asuntolainaakaan, millä voisi asua halvemmalla omassa kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
20 m2 kopit Helsingissä maksaa helposti jo sen 750 euroa/kk, jotkut jopa 900 euroa/kk. Mites vaihdat halvempaan asuntoon jos halvimmat tarjolla olevat yksiöt on 700 euroa/kk....?
Ei sitä työtön/pienituloinen saa asuntolainaakaan, millä voisi asua halvemmalla omassa kämpässä.
Niin...Olen laskenut että maksaisin omaa pois pari sataa halvemmalla kuin nykyistä vuokraa.
Mutta tällainen järjestelyhän ei Kelalle eikä pankille tietenkään sovi, joten ollaan sitten vuokralla ja keskitetään varallisuutta jo valmiiksi rikkaille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Höpöä.
Tuosta vaikka: https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/16798448
Löytyy vaikka kuinka monta tuolta kun haet.
Perustulo korjaisi tämänkin ongelman. Jos työtön saisi pitää kaiken mitä ansaitsee tukien päälle, niin sit kannattaisi tehdä töitä niin paljon ku pystyy. Nyt jos tekee töitä euronkaan yli sen 150 euron rajan (toimeentulotuen kanssa tai 300e/kk työttömänä) niin voi menettää kaikki tuet ja hävitä satoja euroja siinä. Mikään ei vituta köyhää enempää kun tehdä töitä ja joutua elämään köyhemmin kuin tekemättä mitään. Kuvittele ite että menisit toiseen työpaikkaan omien töiden jälkeen ja kuun lopussa palkkapäivän tullessa kakkostyöpaikan palkka vähennettäisiinkin sun omasta palkasta ja menettäisit rahaa siinä. Menisitkö toista kertaa sinne kakkosduunipaikkaan? Et varmaan.
Näitä on varmaan kiva sellaisen lukea, joka ei syystä tai toisesta saa toimeentulotukea senttiäkään.
Yleensä se syy on jokin olemassa oleva rahaksi muutettava omistus.
Että mitäs luulette sen jonka on vuokran ja pakollisten asumiskustannusten jälkeen elettävä neljä viikkoa kolmella sadalla suurin piirtein, eli huomattavasti pienemmällä summalla kuin joku perustoimeentulotuessa määritelty summa, joka siis taitaa olla tuo 510 tai jotain sitä luokkaa.
No, tietysti huudatte, että no, ottais sen varallisuutensa käyttöönsä, niin lopulta sitten pääsis toimeentulotuelle...
No, voi olla jokin ihan hyvä syy, ettei jotakin pientä oteta käyttöön ennen kuin vasta siinä viimeisessä hädässä, jollainen voi olla vaikkapa se, että saa yhtäkkiä vaikkapa irtisanomisilmoituksen vuokrakämppäänsä, ja pitää alkaa uutta etsiä... Jos ei saa toimeentulotukea niin ei sitä kyllä vuokrakämpän etsinnässäkään auteta.
Kyllä on hienoo tosiaan eräillä, vuokrat ja sähköt ja kaikki menee tukien ja toimeentulotuen piikkiin, ja sitten jää niinkin ruhtinaallisesti kuin 510 euroa neljään viikkoon taskurahaa... Sillähän suo ja juo ja käy elokuvissa ja harrastaakin.....