Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12-vuotias poika ei päässyt luokan luontoretkelle kunta joutui maksamaan 1500 euron korvaukset

Vierailija
27.05.2022 |

Kotimaa
12-vuotias poika ei päässyt luokan luontoretkelle kunta joutui maksamaan 1500 euron korvaukset
Tapaus on tiettävästi ensimmäinen lajissaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008845948.html

Kommentit (704)

Vierailija
461/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on r-vikainen lapsi. Kielen synnynnäisen vian takia r äänne on mahdoton. 

Voinko vaatia ettei muutkaan oppilaat saa sanoa ärrää?

Voinko vaatia että kaikki r- kirjaimet poistetaan oppikirjoista? Nehän voi korvata vaikka ällällä.

Entä jos kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi? Jo joutui almas aika.. Minun lapseni joutuu kärsimään kun hän ei kykene laulamaan kuin muut. 

Ai niin, Suvivirttä ei enää saakaan laulaa. Miksiköhän? ; D

Jos lapsesi on r-vikainen, koulu ei saa sen perusteella estää häntä osallistumasta opetukseen. Jos koululta tulee sääntö, että sinun r-vikainen lapsesi ei pääse Kansallismuseoon, koska ei osaa sanoa ärrää, se on syrjintää.

Vierailija
462/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko vaatia että kaikki r- kirjaimet poistetaan oppikirjoista? Nehän voi korvata vaikka ällällä.

Entä jos kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi? Jo joutui almas aika.. Minun lapseni joutuu kärsimään kun hän ei kykene laulamaan kuin muut. 

Suvivirsi kiellettiin, koska siinä ylistetään kristittyjen Jumalaa, eikä muahun muattaneet tykänneet siitä. Tai sitten joku kukkishattistäti kuvitteli näin olevan ja kielletyiin varmuuden vuoksi.

Suomi on outo maa, jossa suvaitsevaisuuden nimissä luovutaan omista perinteistä, mutta oletusarvoisesti sallitaan tulijoiden perinteet, vaikka olisivat vastoin omaa lakiamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset tilanteet aiheuttavat sen, että luokkakaverit katsovat erityislapsia kieroon. "Matin takia ei taaskaan päästy retkelle."

Syyhän ei ollut Matin. Matti olisi päässyt toisella tapaa mukaan. Kouluissa syrjitään paljon erilaisten vammojen takia ja niistä jää paljon korjattavaa itsentuntoon tulevaisuudessa. Jos sullekin vaan ilmoitetaan ettet pääse mukaan niin ei se suakaan hymyilytä mennä frisbeetä syytelee.

Se vaan on totuus, että kaikki eivät voi osallistua kaikkeen ja ei aina voi mennä sen yhden mukaan. Kyllä ihmisen pitää oppia hyväksymään tosiasiat. Jotkut vanhemmat vaatii mahdottomia ja lapsi oppii, että hänen pillin mukaan tanssitaan. Jos on järjestetty muuta toimintaa niin onhan siinä lapsi otettu huomioon. Jos ei kelpaa niin voivoi. Kasvatuksessa menty hyvää vauhtia metsään. Jos opetetaan vaikka puuhun kiipeilemistä niin ei siihenkään todennäköisesti Auvopetteri voi osallistua ja jos vanhemmat vaatii, etteivät muutkaan saa kiivetä niin höpöhöpö. Käyttäkää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä kaikki tasavertaisuuspimpulat. Lapset kyllä hyväksyy asiat, kun järkevä aikuinen oikealla tavalla selittää.

Vierailija
464/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirsi kiellettiin, koska siinä ylistetään kristittyjen Jumalaa, eikä muahun muattaneet tykänneet siitä. Tai sitten joku kukkishattistäti kuvitteli näin olevan ja kielletyiin varmuuden vuoksi.

Suomi on outo maa, jossa suvaitsevaisuuden nimissä luovutaan omista perinteistä, mutta oletusarvoisesti sallitaan tulijoiden perinteet, vaikka olisivat vastoin omaa lakiamme.

Suvivirsi lauletaan edelleen kirkossa (koulun kevätkirkko). Sinne se kuuluukin. Ateistina en ymmärrä tuputtamista. Jokaisella on oikeus omaan vakaumukseen.

Vierailija
465/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikea päätös. Oliko koulu edes viitsinyt selvittää muita vaihtoehtoja. Samalla seudulla on esimerkiksi useita esteettömiä museoita. Bussi oli voinut pudottaa osan porukasta kalliomaalauksille ja jatkaa tästä museolle. Joka koulusta löytyy resurssiopettajia ja avustajia, niin että retki olisi voitu hyvin toteuttaa jakamalla porukka kahtia. Oppilaat olisivat vaikka voineet valita, kumpaan osallistuvat. Tällöin olisi ollut vaihtoehto, johon lapsikin olisi voinut osallistua.

Voi olla, että perhe on kohdannut samanlaista kohtelua joka vuosi, eikä lapsi ole päässyt koskaan osallistumaan mihinkään.

Kuka maksaa museon? Budjetti on riittänyti bussiin kalliomaalauksille.

Vierailija
466/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koko luokka ei voinut mennä vesiteitse? Kyllä muakin harmittais jos mulla olis lapsi joka jatkuvasti jäisi paitsi retkistä ja luokan yhteisistä jutuista liikuntarajoitteen takia, jos aina mietittäis noin että voi mennä avustajan kanssa pelaa frisbee-golffia. Eiköhän avustajan kanssa hengata ihan tarpeeksi ja olis kiva jakaa elämyksiä luokkalaisten kanssa.

Ei voi oikeesti olla niin vaikeeta kehittää ohjelmaa niin että kaikki voi osallistua, etenkin jos kyseinen kohde sisältää mahdollisuuden siihen!

Eihän tässä tarinassa sanota, että aina jää paitsi yhteisistä tekemisistä.

Vierailija
467/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, oikein 👌

Lopetaan lasten kaikki yhteisretkeilyt teidän vatipäiden takia

Vierailija
468/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tasa-arvon kannattaja.

Mutta kun esimerkiksi jos oppilaalla on oppimisvaikeuksia niin hänelle suunnitellaan mukautettu hänen tasoaan vastaava oppisuunnitelma. Kokeet ovat helpotettuja. Silti tämä lapsi saa todistuksen suoritetusta, esimerkiksi peruskoulusta.

Jos on näkövamma tms. niin saa koulunkäyntiavustajan.

Eihän vammainen lapsi aina muutenkaan toimi samoin ja vaadita ihan samaa kuin muut oppilaat.

Ei voi olla niin, että toiseen suuntaan kyllä hyväksytään vammaan saatu apu, mutta sitten toiseen suuntaan ei hyväksytä, että nyt juuri tuohon retkeenkään ei vammainen lapsi pystynyt osallistumaan ja siitä nostettiin oikeudenkäynti ja saatiin korvaukset.

Jos vamma "ymmärretään" toisessa asiassa, esim. oppimisessa, ja vanhemmat sen hyväksyvät niin sen ymmärryksen ja hyväksymisen pitäisi myös vanhemmilla toimia toiseenkin suuntaan.

Vierailija
469/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kun meni edellinen läpi, ihme että saa edes kirjoittaa, jos kokee että Suomi on outo maa. Olen samaa mieltä, sitä se tosiaan nyt on ja minua harmittaa tosi paljon. Voidaanko me mennä joihinkin maihin ja määrätä ettei rukouskutsuja sitten enää. Ai niin, ne kaikaavat jo meidänkin salomailla.

Vierailija
470/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venereitilläkään ei kulku maalauksille sovi liikuntarajoitteisille.

Astuvansalmen kalliomaalaukset on valtakunnallisesti näkemisen arvoinen paikka, eikä Etelä-Savossa ole mitään korvaavaa esteetöntä vaihtoehtoa tälle.

Korvauspäätös tullee vähentämään kaikkien koululaisten kaikkia retkiä. Ei opettajat uskalla luokkia minnekään viedä, kun aina löytyy joku ErkkiKamilla erityisyyksineen - tai vähintään ErkkiKamillan äiti.

Vierailija
471/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset tilanteet aiheuttavat sen, että luokkakaverit katsovat erityislapsia kieroon. "Matin takia ei taaskaan päästy retkelle."

Syyhän ei ollut Matin. Matti olisi päässyt toisella tapaa mukaan. Kouluissa syrjitään paljon erilaisten vammojen takia ja niistä jää paljon korjattavaa itsentuntoon tulevaisuudessa. Jos sullekin vaan ilmoitetaan ettet pääse mukaan niin ei se suakaan hymyilytä mennä frisbeetä syytelee.

Se vaan on totuus, että kaikki eivät voi osallistua kaikkeen ja ei aina voi mennä sen yhden mukaan. Kyllä ihmisen pitää oppia hyväksymään tosiasiat. Jotkut vanhemmat vaatii mahdottomia ja lapsi oppii, että hänen pillin mukaan tanssitaan. Jos on järjestetty muuta toimintaa niin onhan siinä lapsi otettu huomioon. Jos ei kelpaa niin voivoi. Kasvatuksessa menty hyvää vauhtia metsään. Jos opetetaan vaikka puuhun kiipeilemistä niin ei siihenkään todennäköisesti Auvopetteri voi osallistua ja jos vanhemmat vaatii, etteivät muutkaan saa kiivetä niin höpöhöpö. Käyttäkää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä kaikki tasavertaisuuspimpulat. Lapset kyllä hyväksyy asiat, kun järkevä aikuinen oikealla tavalla selittää.

Jos lapsella on joku ruoka-allergia niin hän joutuu koko ajan syömään erilaista ruokaa kuin muut.

Ei silloin voi syödä kaikkia niitä mitä muut syövät.

Ei voi, vaikka jussimarja syö niin pirjopekka ei voi vaikka vanhemmat kuinka raivoaisi. Jos pirjopekalla on paha ruokarajoite.

Rajoite on rajoite. Ja mielestäni vanhempoen pitäisi se tajuta ja se, milloin on kyse tahallisesta syrjinnästä ja milloin vain ihan käytännön syystä.

Köyhän lapsella ei ole varaa, eikä pidäkään olla, samanlaisiin harrastuksiin kuin varakkaammilla. Ainakaan jos tämän palstan köyhyysketjuja lukee. Vanhempien raivoaminen ei siihen auta.

Ei maailmassa aikuisenakaa saa kaikkea. Ainakaan jos tämän palstan köyhyysketjuja lukee.

Myös aikuisena on raha-, liikkumis- ym. rajoitteita.

Kaikki ei saa kaikkea.

Vierailija
472/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täytin 30, leivoin luokkaan kakun, josta oppilaat saivat ruokailun jälkeen yllätyspalaset. Illalla Wilma lauloi, kun kiukkuinen äiti kirjoitti, että hänen lapselleen ei saa antaa muuta kuin hedelmäperäistä sokeria ja että miksi en ollut varannut sokeritonta vaihtoehtoa. Kakku oli laktoositon, koska muutamalla oppilaalla oli maidoton ruokavalio, mutta tuon valittajan lapsella ei ollut mitään erityistä ruokavaliota ja ihan kyllä söi pannaripäivinä hilloakin, mutta leipomani kakku oli jostain syystä ongelma. Sen jälkeen en ole leiponut oppilaille tai tarjonnut mitään herkkuja koskaan. Jäi vaan niin paha mieli, kun tuo yksi äiti suuttui.

Ei kannatakaan koska "kakku oli lakstoositon, koska oli maidottomia oppilaita". Aika lailla eri asia. Tuolla kakulla laitoit lapset eri arvoiseen asemaan. En ymmärrä miksi tuollaista pitäisi edes yrittää? Miten teidän ajatuksenkulku menee. Leivonnkakun ja tuon osalle lapsista iloa. Muut saa katsoa.

Vierailija
473/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että suomalaisille tasa-arvo on niin kovin outo asia.

Aika jännää, että on erisuuruisia palkkoja ja sitä mukaa erilaisia mahdollisuuksia/mahdottomuuksia tehdä asioita. Tuon yhden pojan ympärillä ei missään nimessä maailma pyöri, enkä ymmärrä, miten tässä on näin toimittu.

Vierailija
474/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui sympatiat näitä erityistapauksia kohtaan jo aikoja sitten. On järjestetty heille kaikki tuet ja turvat, esteettömyydet, taksikyydit, alennukset, jäsenyydet, järjestöjen tuet, vaivattomat liikkuvuudet, puoli-ilmaiset kulkuvälineet, mitä vielä? Vaaditaan sekä tasa-arvoa, että erityiskohtelua ! Valitetaan ettei kohdella tasavertaisesti !

Heille tosiaankin pitäisi näyttää mitä on tasa-arvo.

Pistettäisiin samalle viivalle muiden kanssa joka asiassa vaan. Pärjäämään vitttu sitten tasa-arvoisesti tässä maailmassa omillaan kuten muutkin.

Muistapa vuodatuksesi, kun seuraavan kerran istut jonottamassa päivystyksessä, hakemassa lääkäriapua ja sairaslomaa, ja mietit, kuka pystyy käymään puolestasi kaupassa ja apteekissa, koska todennäköisesti myös kumppanisi kavahtaa vammaasi, eläthän täydellisten ihmisten virheettömässä maailmassa, missä ei ole sijaa sairauksille, virheille, epäesteettisyydelle ja inhimillisyydelle.

Eläkä hae mitään tukia. Nehän on ällöjä.

Sinulla ei ole mitään muistuteltavaa minulle.

Olen jonottanut päivystyksessä useita kertoja monta tuntia. Olen myös maksanut omasta kukkarostani yksityisellä käynnit, tilannut taksin sairaalaan ja suurin piirtein kontannut sairaalan ovesta sisään. Olen jotenkin helvetin ihmeellisesti päässyt myös kauppaan ja apteekkiin, joko kävellen tai omasta pussista maksetun taksin avulla, muovikassi mukana oksentamista varten. Kukaan ei ole rahallisesti tukenut näitä taksireissuja ym. Muita kuluja. Kaikesta huolimatta olen kuitenkin työelämässä ja maksan veroni. JA SAAN KÄYTTÄÄ JULKISIA PLVELUITA, joten en ole sinulle velvollinen tämän enempää perustelemaan, että jos joskus tukiaisia nostan, niin miksi sitä en tekisi!

Naurettavaa myös se, että kelan taksikortilla ajetaan alkoon ja se kävelykeppi, jota ei oikeasti tarvita, otetaan junaan siksi, että saadaan se vammaisalennus. Tämä on nähty.

Vierailija
475/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on jäänyt motto "kaveria ei jätetä"?

Vierailija
476/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui sympatiat näitä erityistapauksia kohtaan jo aikoja sitten. On järjestetty heille kaikki tuet ja turvat, esteettömyydet, taksikyydit, alennukset, jäsenyydet, järjestöjen tuet, vaivattomat liikkuvuudet, puoli-ilmaiset kulkuvälineet, mitä vielä? Vaaditaan sekä tasa-arvoa, että erityiskohtelua ! Valitetaan ettei kohdella tasavertaisesti !

Pistettäisiin samalle viivalle muiden kanssa joka asiassa vaan. Pärjäämään vitttu sitten tasa-arvoisesti tässä maailmassa omillaan kuten muutkin.

Muistapa vuodatuksesi, kun seuraavan kerran istut jonottamassa päivystyksessä, hakemassa lääkäriapua ja sairaslomaa, ja mietit, kuka pystyy käymään puolestasi kaupassa ja apteekissa, koska todennäköisesti myös kumppanisi kavahtaa vammaasi, eläthän täydellisten ihmisten virheettömässä maailmassa, missä ei ole sijaa sairauksille, virheille, epäesteettisyydelle ja inhimillisyydelle.

Olen jonottanut päivystyksessä useita kertoja monta tuntia. Olen myös maksanut omasta kukkarostani yksityisellä käynnit, tilannut taksin sairaalaan ja suurin piirtein kontannut sairaalan ovesta sisään. Olen jotenkin helvetin ihmeellisesti päässyt myös kauppaan ja apteekkiin, joko kävellen tai omasta pussista maksetun taksin avulla, muovikassi mukana oksentamista varten. Kukaan ei ole rahallisesti tukenut näitä taksireissuja ym. Muita kuluja. Kaikesta huolimatta olen kuitenkin työelämässä ja maksan veroni. JA SAAN KÄYTTÄÄ JULKISIA PLVELUITA, joten en ole sinulle velvollinen tämän enempää perustelemaan, että jos joskus tukiaisia nostan, niin miksi sitä en tekisi!

Naurettavaa myös se, että kelan taksikortilla ajetaan alkoon ja se kävelykeppi, jota ei oikeasti tarvita, otetaan junaan siksi, että saadaan se vammaisalennus. Tämä on nähty.

Itse saan mielikuvan, että katkeruus tulee kommentin läpi. Muut saa, minä en? Nuo asiat ei kuitenkaan ole sama asia, kuin että luokkayhteisössä pitää sen verran olla yhteishenkeä, että yhtä ei eroteta joukosta.

Vierailija
477/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipurahat mielipahasta, jotka aiheutuivat järjestetystä "vammaisten virkistysmatkasta".

Vierailija
478/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Guuglettelin pari minuuttia.

Kuutti-nimisellä laivalla järjestetään tilausristelyitä kallionmaalauksille. Paatti vetää 12 matkustajaa ja reissu maksaa 1500 euroa.

Aino-nimisellä laivalla pääsee myös maalauksia katsomaan.  Matka maksaa 35 eur/aikuinen ja 15 eur/alle 15 v. lapsi. Vesiteitse lähestymisestä huolimatta reittiä luonnehditaan "keskivaikeaksi" ja todetaan, ettei se sovi liikuntarajoitteisille. 

Normaalissa luokassa on yli 12 oppilasta + aikuiset. Tuo venereissu olisi siis maksanut sen 3000€

Niin, siis eihän olis tarvinnut kun yhden mennä avustajan kanssa venellä, ja muut olisivat kävelleet. Olleet kohteessa samaan aikaan. Olis maksanu kunnalle 50e. Nyt opettajan ja rehtorin typeryyden takia maksavat paljon enemmän 

Mutta eikö ollut tarkoitus että retket ovat tasapuolisia? Silloinhan kaikkien lasten olisi pitänyt päästä vene-ajelullekin ja sen olisi tullut maksamaan kunnalle 1500 euroa/nuppi jos niin ei olisi tapahtunut.

Vierailija
479/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan mielikuvan, että katkeruus tulee kommentin läpi. Muut saa, minä en? Nuo asiat ei kuitenkaan ole sama asia, kuin että luokkayhteisössä pitää sen verran olla yhteishenkeä, että yhtä ei eroteta joukosta.

Minä en. Minuakin harmittaisi jos joutuisin perustelemaan palstalla jollekin, että minulla on sama oikeus sosiaaliturvaan kuin muillakin.

Vierailija
480/704 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikea päätös. Oliko koulu edes viitsinyt selvittää muita vaihtoehtoja. Samalla seudulla on esimerkiksi useita esteettömiä museoita. Bussi oli voinut pudottaa osan porukasta kalliomaalauksille ja jatkaa tästä museolle. Joka koulusta löytyy resurssiopettajia ja avustajia, niin että retki olisi voitu hyvin toteuttaa jakamalla porukka kahtia. Oppilaat olisivat vaikka voineet valita, kumpaan osallistuvat. Tällöin olisi ollut vaihtoehto, johon lapsikin olisi voinut osallistua.

Voi olla, että perhe on kohdannut samanlaista kohtelua joka vuosi, eikä lapsi ole päässyt koskaan osallistumaan mihinkään.

Kuka maksaa museon? Budjetti on riittänyti bussiin kalliomaalauksille.

Museot ovat usein ilmaisia alle 12 vuotiaille, eikä yli 12 vuotiaillekaan lippu yleensä monta euroa maksa. Lisäksi avusta pääsee yleensä ilmaiseksi. Tuossa retkessä bussi on se suurin kustannus, pääsyliput pientä hilua sen rinnalla. Samalla seudulla oleva kuljetus (ensin paikkaan A, sitten paikkaan B) ei taas tuo lisäkustannuksia, kun yleensä bussi on varattu esim. kuudeksi tunniksi.

Itse on järjestänyt työpaikallani kymmeniä retkiä. Joskus mukana on ollut pyörätuolilla liikkuva ja aina on ollut sopivaa. Pyörätuolilla liikkuva kollega vaihtoi työpaikkaa muutama vuosi sitten, mutta edelleen järjestetään virkistystilaisuudet niin, että sisältö sopii kaikille tai on vaihtoehtoja. Voi olla esim. retki urheiluopistolle ja vaihtoehtoina cross fit, uinti, jooga ja tuolijumppa. Ja budjetti ei valtion työpaikassakaan päätä huimaa. Monesti eri tahot tulevat myös hinnoissa vastaan, kun ei olla liikkeellä kaikista suosituimpaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän