Pystyisittekö olemaan työpaikassa, jossa työntekijöiden kohtelu ei ole tasa-arvoista?
Esimiehellä on tiettyjä lellikkejä ja toiset saa huonompaa kohtelua.
Kommentit (21)
En ole pystynyt olemaan tuollaisissa paikoissa. Sairastun niissä ensimmäisenä ja alan voimaan huonosti.
niin... on se karua kun toiset ovat tuottavampia kuin toiset. Yleensä tasa-arvoa vaativat ne, joista on vähiten hyötyä
En ole koskaan ollut työpaikassa, jossa kaikki saavat samanlaisen kohtelun. Tasapuolinen kohtelu minusta riittää, tasa-arvoinen on aika mahdotonta, kun ihmiset ovat erilaisia.
Joku kerran käänsi tuon ympäri ja alkoi olla hyvää pataa vaikutusvaltaisempien kanssa. Aiheutti klikkiytyjille ongelmia. Sitten sitä syytettiin samasta, mitä hänelle tehtiin. Oma uransa parani. Ei kannata pelailla, jos ei kestä vaikutuksia.
Poikkeuksetta nainen esihenkilönä on aiheuttanut eniten hankaluuksia silpputyösuhteiden elämässäni. Määräaikaiset jaksaa tehdä loppuun kun tietää, että paska jää suljettujen ovien taakse seuraavaa työvakanssia kohti siirtyessä. Työkokemusta kertyy ja ei tarvitse selitellä työsuhteen kestoa.
CV:n keräilykokoelmalla pääsin lopulta vakkaripaikkaan. Onneksi täällä hyvä työyhteisö, enää en katsoisi keskinäistä minkään suuntaista epätasa-arvoa. M28
plen ollut 14 vuotta, ei kiinnosta eikä vaikuta työhöni millään lailla vaikka pomolla onkin tietyt lellikit
Eiköhän se ole pikemminkin sääntö kun poikkeus, että kaikki ei mene tasan, eikä useimmiten edes yritetä olla oikeudenmukaisia, kun korkeinmtaan paperilla.
Tervehenkiset oireilee ja reagoi ensimmäisinä epäoikeudenmukaisuuksiin lähtemällä pois tai vastaavaa.
Mitä kukin sillä tasa-arvolla tarkoittaa. Laiskat ja osaamattomat tarkoittavat sitä, että kaikkia kohdellaan samoin työsuoritteesta riippumatta. Ahkerien ja osaavien mielestä se tarkoittaa, että palkitaan työsuorituksen mukaan.
Entinen pomoni joskus sanoi osuvasti, että hyvällä työntekijällä on hyvä pärstäkerroin.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksetta nainen esihenkilönä on aiheuttanut eniten hankaluuksia silpputyösuhteiden elämässäni. Määräaikaiset jaksaa tehdä loppuun kun tietää, että paska jää suljettujen ovien taakse seuraavaa työvakanssia kohti siirtyessä. Työkokemusta kertyy ja ei tarvitse selitellä työsuhteen kestoa.
CV:n keräilykokoelmalla pääsin lopulta vakkaripaikkaan. Onneksi täällä hyvä työyhteisö, enää en katsoisi keskinäistä minkään suuntaista epätasa-arvoa. M28
Samat sanat. Pahimpia ovat olleet tilanteet, joissa miesesimies on rekrynnyt minut osaamiseni perusteella ja sitten lähteneet itse pois. Tilalle tullut naisesimies, joka on hylkinyt minua, koska kai kokenut osaamiseni uhaksi itselleen.
Siitäpä sitten työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Kerro millä tavalla kohdellaan eriarvoisesti. Millaista on huono kohtelu?
Esim. asioista ei kerrota kaikille, toisten toiveita ei kuunnella ja vuoroja jaetaan tietyssä nokkimisjärjestyksessä.
Ap
Kaikille samat säännöt työpaikalla. Itse voin joustaa jos myös minun kohdallani joustetaan. En ole koskaan ymmärtänyt näitä perseennuolijoita. Heillä on yleensä huono itsearvostus ja huono itsetunto. Vahvat eivät nuole ja itse kuulun näihin vahvoihin persooniin. Esimiehen hyväksyntä pitää saada muulla kuin nuolemisella. Jos sitä ei saa normaalilla toiminnalla, esimies ei sovi esimieheksi. Esimies jota pitää nuolla, näillä on järjestäen itsetunto-ongelmia, heitä pitää nuolla että voivat nousta pilviin täältä maan tasosta. Itseä tuollaiset naurattaa lähinnä.
En todellakaan. Aiemmassa työpaikassani Baronalla firman esimies suosi täysin avoimesti naista jonka kanssa hänellä oli työpaikkaromanssi. Kyseinen nainen tuli aamulla meidän muiden työntekijöiden eteen ja kertoi, että hän on jo etukäteen automatkalla sopinut esimiehen kanssa, että hän pääsee firman parhaaseen työpisteeseen ja hän saa päättää kuka sinne tulee hänen työparikseen. Itse tein kaksi kertaa nopeammin työt kuin tämä esimiehen pano mutta sillä ei ollut mitään merkitystä.
Mulla itselläni loppui täysin työmotivaatio työntekoon. Miksi olla paras kilpailussa jossa esimiehen tyttöystävä saa ykköspalkinnon?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Aiemmassa työpaikassani Baronalla firman esimies suosi täysin avoimesti naista jonka kanssa hänellä oli työpaikkaromanssi. Kyseinen nainen tuli aamulla meidän muiden työntekijöiden eteen ja kertoi, että hän on jo etukäteen automatkalla sopinut esimiehen kanssa, että hän pääsee firman parhaaseen työpisteeseen ja hän saa päättää kuka sinne tulee hänen työparikseen. Itse tein kaksi kertaa nopeammin työt kuin tämä esimiehen pano mutta sillä ei ollut mitään merkitystä.
Mulla itselläni loppui täysin työmotivaatio työntekoon. Miksi olla paras kilpailussa jossa esimiehen tyttöystävä saa ykköspalkinnon?
Niinpä, harvemminhan urheilukilpailussakaan jaetaan kuulantyönnöstä voimistelumitaleja.
Kilpailet selvästikin väärässä lajissa.
Olen erittäin tasapuolinen esimies. Palkkaan aina muodollisesti päteviä, nuoria ja innokkaita neitejä.
Valitettavasti. Etenkin eri pärstäkertoimisten ja eri asemaisten epätasa-arvoisen kohtelun lisäksi on huolena on usein vähättelevä kohtelu. Osaamista, kokemusta ja tehdyn työn määrää ei arvosteta. Rekrytoinnissa joudun kokemustani alempiin tehtäviin ja kokemattomia nostetaan ylitseni. Työpanostani voidaan yrittää peitellä, ikään kuin olisin niin huono, etten siksi voi saada edes normaalisti töitä tehtyä, vaikka totuus on aivan toinen. Ylempiin asemiin palkatut pari-kolmekymppiset voivat luulla, että olen heidän palvelijansa syystä.
Työpaikkaan mennessäni meitä oli siellä neljä: omistaja ja kolme ulkopuolista työtekijää. Viisi vuotta myöhemmin pomon lapset olivat tulleet siihen ikään, että alkoivat yksi kerrallaan valua firmaan töihin. Lapsia oli viisi. Lopulta pomon perheenjäseniä oli yli puolet henkilökunnasta. Kohtelu ei ollut tasapuolista vaan oli kahden kerroksen väkeä. Arvatkaa ketkä saivat esim. ensin valita loma-ajat?
Olin siellä yhteensä 19v. Pääsin pois elokuun lopussa.
En usko että sellaista työpaikkaa on olemassakaan, missä pomolla ei olisi suosikkeja. Toiset paikat vain piilottaa sen paremmin.
Ei sille voi mitään, mutta törkeimmät tapaukset kannattaa tuoda esille.
Kerro millä tavalla kohdellaan eriarvoisesti. Millaista on huono kohtelu?