Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen kaikille riitti työtä. Kaupunkibusseissakin rahastajat, pankkineidit, postikonttorit. Mahdotonta nykyään vaatia työttömän löytävän työtä.

Vierailija
27.05.2022 |

Kaipaan aikaa, jolloin ihmisille riitti työtä. Ei tarvittu sen kummempaa koulutustakaan. Tuttavani jakoi postia yli 40 vuotta samaa reittiä. Jäi eläkkeelle 10 vuotta sitten. Ihmettelee nykyistä postin toimintaa.

Joka paikassa tarvittiin asiakaspalvelijoita. Moni nainen jäi sitä paitsi kotirouvaksi kun löysi puolison. Niin myös molemmat isoäitini. Tälläkin tavalla vapautui työpaikkoja.

Mihin perustuu se, että nyt oletetaan jokaisen löytävän työtä?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin USAta, koska siellä pääsee aina töihin.

Toki se työ voi olla mäkkärin autokaistaa ja palkalla ei elä mutta tässä maassa ei pääse edes sinne töihin.

Vierailija
42/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla olin nuori, hain töitä mutta sain vaan muutaman kesätyöpaikan. Vakituisissa paikoissa sanottiin hakuvaiheessa olet ylikoulutettu tähän työhön, menet kohta naimisiin ja saat lapsia ym.... Keksin sitten työllistää itse itseni ja hyvin pärjännyt.

Miks tätä alapeukutetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roska-autossa oli aina kaksi. Toinen ajoi ja toinen haki roskapöntön. Paljon on ollut turhia virkoja!

Vierailija
44/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos jäät työttömäksi + 50- vuotiaana ainoa, mitä tarjotaan, on lähihoitajan koulutus. Oletus on, että työnnetään kaikki iäkkäämmät lähihoitajiksi, huolimatta siitä, sovellutko alalla vai et. Syynä pula työntekijöistä alalla. Näin kävi itselleni. Annettiin 2 mahdollisuutta: Opiskele lähihoitajaksi/ jää karenssiin. Sitten meitä pakkokoulutettuja lähihoitajia, jotka eivät sovellu alalle haukutaan, kun me emme osaa mitää. Miten me osaamme/ haluamme hoitaa vanhuksia, koska meidät on pakolla koulutettu alalle? Ei ole motivaatiota. Tästä pitäisi puhua, mutta tämä aihe on kielletty.

Itselleni kävi näin. Kävin koulun pakotettuna, valmistuin huonoilla arvosanoilla lähihoitajaksi. Inhosin työharjoitteluja. Muutaman, lyhyen pätkän tein töitä, nyt työttömänä. En sovi alalle, en osaa toimia kyseisessä ympäristöissä, omaisten kanssa, vaativien hoidettavien kanssa. Pelkään aggressiivisia hoidettavia, minä en ole saanut kunnon opastusta. Pelkäsin aina mennä töihin.

Vierailija
45/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla olin nuori, hain töitä mutta sain vaan muutaman kesätyöpaikan. Vakituisissa paikoissa sanottiin hakuvaiheessa olet ylikoulutettu tähän työhön, menet kohta naimisiin ja saat lapsia ym.... Keksin sitten työllistää itse itseni ja hyvin pärjännyt.

miksi etä jättänyt kertomatta osaa koulutus taustastasi?

Kun pyydettiin haastattelussa nähdä tietysti koulutodistukset. Eikö tämä ole muualla yleistä.

Vierailija
46/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuotta sitten, kävelin joka kesä johonkin firmaan sisään ja sain kesätöitä sekä iltatöitä kouluajoille. Ei tarttenut tutkintoa tai edes kokemusta. Nyt kun omat teinit yrittää niin vaikeeta on ja itsetunto ei ainakaan kasva. Ei ihme että nuorisolla paljon mielenterveysongelmia ja ulkopuolisuuden tunnetta

Vierailija
47/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani fiksumpi kuin koulutustasoni on. En huolinut kaikkia töitä mihin olisin voinut hakea.

Vierailija
48/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 58. Menin yhteen firmaan työhaastatteluun. Oli 3 haastattelijaa.

Sanoin heti, että en ole kylläkään kiinnostunut siitä paikasta, johon on haettu, vaan haluaisin työnjohtajaksi. Sanoivat, että se sopii. Sinne sitten menin. Olin vastavalmistunut insinööri ja työnjohtokokemusta yhdestä kesätyöpaikasta 3 kk.

Vitt* mä olen 157 ja marssin pankkiin ja sanoin että mä haluan jpankinjohtahaksi. Ne sano heti joo tottakai kunhan nimesi osaat kirjoittaa ja perse*si pyyhkiä.

Vierailija
49/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roska-autossa oli aina kaksi. Toinen ajoi ja toinen haki roskapöntön. Paljon on ollut turhia virkoja!

Nykyään se apumies makaa kotona sohvalla työttömänä. Onko se järkevää on sitten ihan oma kysymyksensä.

Vierailija
50/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me nuoremmat emme kaipaa näitä aikoja. Minä olin kasarilla 5-vuotias räkänokka. En minä muista enkä tiedä mitään tuollaisista ajoista. Nykypäivänä omaa arkea helpottaa tietotekniikka valtavan paljon. 

M37

Puhu vain omasta puolestasi, minä ja varmasti moni muukin 3-kymppinen kyllä kaipaa! Itse olen 34-vuotias, ja minä olisin äärimmäisen onnellinen, että työelämä olisi samanlaista kuin 80-luvulla. Enemmän kuin mielelläni ottaisin vastaan vakipaikan Osuuskaupasta, en tarvitse suuren suurta palkkaa, kunhan sen verran saisi, että elämäni saisin maksettua ja vähän jäisi säästöön.

Vierailija
51/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linja-autoissa oli pitkillä matkoilla rahastaja ja sitten oli vielä jonkinlainen tarjoilija! Yhdessä linja-autossa kolme eri työntekijää 🤔

Vierailija
52/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon työntekijät olivat tosi pitkiä aikoja vanhuksen luona. 

Vierailija
53/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisinkohan päästä työkkäriin töihin. Tittelinä kokemusasiaintuntija (huom. monikko). Ja palkka tietysti sen mukainen, koska olen erikoistunut asiaintuntija vuosien kokemuksella. Välillä tosin töissäkin ollut, eli pystyn hahmottamaan asiat monelta eri kantilta.

Heidän paikat on yleensä imoitettu mollissa eli sinne vaan kyttäämään. 

Vierailija
54/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin palkkatukityössä ja siellä oli englanninkielinen ja suomenkielinen puhelinpalvelu asiakkaille. Piti osata tehdä kaikki samat jutut kuin vakituisten.

Vierailija
55/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junistskin poistettiin lämmittäjät vasta joku 10 vuotta sitten.

Nyt siellä on vaan yksi veturimies.

Vierailija
56/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kotiavustajia.

Nykyään jokaisen eläkeläisen täytyy ostaa kodinsiivous

Vierailija
57/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi etä jättänyt kertomatta osaa koulutus taustastasi?

Kun pyydettiin haastattelussa nähdä tietysti koulutodistukset. Eikö tämä ole muualla yleistä.

ja näytit ne todistukset joiden mukaan olet ylikoulutettu. olisiko ollut rikos olla juuri niitä näyttämättä?

Vierailija
58/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kotiavustajia.

Eikä kukaan tule laittamaan ruokaa. Ateriapalvelu tuo mikrossa lämmitettävän aterian, mutta se maksaa.

Vierailija
59/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kotiavustajia.

Eikä kukaan tule laittamaan ruokaa. Ateriapalvelu tuo mikrossa lämmitettävän aterian, mutta se maksaa.

Eikä kukaan käy kaupassa. Ruoat voi tilata kaupasta kuljetusmaksu lisätään hintaan.

Vierailija
60/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa työpaikka missä minulla on ollut vilpittömästi mukavaa on ollut ensimmäinen kesätyöni suuren yhtiön palveluksessa 80-luvulla. Sen jälkeen olen inhonnut enemmän tai vähemmän kaikkia töitä ja erityisesti "työkavereitani". Minulla on ollut urani aikana useita satoja "työkavereita" useimmista eri maista ja  tästä ryhmästä vain muutama harva poikkeus on ollut positiivinen kokemus. Luonnehäriöisiä ja selkäänpuukottavia sitäkin enemmän. Ratkaisin tämän omalta osaltani kaksi vuotta sitten siten, että lopetin työt. Minulle riitti vuosikymmenien itsekidutus. Mikä sanoinkuvaamaton helpotus tämä oli, tämän jälkeen ei ole mennyt päivääkään ilman hymyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän