Ennen kaikille riitti työtä. Kaupunkibusseissakin rahastajat, pankkineidit, postikonttorit. Mahdotonta nykyään vaatia työttömän löytävän työtä.
Kaipaan aikaa, jolloin ihmisille riitti työtä. Ei tarvittu sen kummempaa koulutustakaan. Tuttavani jakoi postia yli 40 vuotta samaa reittiä. Jäi eläkkeelle 10 vuotta sitten. Ihmettelee nykyistä postin toimintaa.
Joka paikassa tarvittiin asiakaspalvelijoita. Moni nainen jäi sitä paitsi kotirouvaksi kun löysi puolison. Niin myös molemmat isoäitini. Tälläkin tavalla vapautui työpaikkoja.
Mihin perustuu se, että nyt oletetaan jokaisen löytävän työtä?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan tuon ajan. Serkku oli rahastajana ja asui alivuokralaisena jonkun vanhan mummon luona. Naapurin poika oli apupoika ja jakoi yksiön kahden muun samassa firmassa työskentelevän kanssa. Ei jokaisella ollut kaksiota, kylpyhuonetta vain omaan käyttöön tai edes jääkaappia puhelimesta puhumattakaan.
Joten palataan tuohon mukavaan vanhaan aikaan ja hyväksytään se, että kaikilla elintaso laskee ja osalla aika paljonkin.
Kuule, akateemisetkin aloittivat uransa jostain hellahuoneesta.
Ei rahastajallakaan ollut heti rahaa ostaa yksiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan tuon ajan. Serkku oli rahastajana ja asui alivuokralaisena jonkun vanhan mummon luona. Naapurin poika oli apupoika ja jakoi yksiön kahden muun samassa firmassa työskentelevän kanssa. Ei jokaisella ollut kaksiota, kylpyhuonetta vain omaan käyttöön tai edes jääkaappia puhelimesta puhumattakaan.
Joten palataan tuohon mukavaan vanhaan aikaan ja hyväksytään se, että kaikilla elintaso laskee ja osalla aika paljonkin.
Isoenoni oli valaja ja vaimonsa sairaanhoitaja. Noin vuonna 1950 ostivat uudesta kerrostalosta kaksion.
Edesmenneen naapurin isä oli 1940-luvulla putkimies. Kuoli sodassa, mutta ehti ostaa omakotitontin ja rakentaa sille talon Tampereella.
minun sedän isä oli huutolaislapsi ja itseoppinut talonrakentaja. ennen kuolemaansa omaisuutta oli yli miljoonan euron arvoinen kartano jonka oli aikoinaan ostanut ja kunnostanut.
ei onnistu enää tänä päivänä sellainen elämän tyyli että ostaa halvalla talon, kunnostaa sen ja myy sillä verokarhu murahtaa heti että on yritystoimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Kas kun mainitsitkin tuon postinjakelun. Nehän etsivät koko ajan väkeä. Samoin mainosten jakajista on pulaa.
Noissa hommissa ei ole tekijöistä oikeaa pulaa. Siellä on pulaa kunnollisen palkan maksajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, akateemisetkin aloittivat uransa jostain hellahuoneesta.
Ei rahastajallakaan ollut heti rahaa ostaa yksiötä.
hellahuone=yksiö avokeittiöllä ja alkovilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun mainitsitkin tuon postinjakelun. Nehän etsivät koko ajan väkeä. Samoin mainosten jakajista on pulaa.
Noissa hommissa ei ole tekijöistä oikeaa pulaa. Siellä on pulaa kunnollisen palkan maksajasta.
onko edes palkka enemmän kuin kela tuet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että 15 vuoden kuluttua, robotit hoitaa postin jakelun, jos silloin enää postia edes jaetaan. Ainakin robotit kuljettaa paketit paikasta toiseen ja se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vaativat yleensä, että pitää olka ajokortti. Minulla ei ole koskaan ollut varaa ajokorttiin, eikä myöskään terveydentilani riitä sen hankkimiseen.
80-luvulla olin nuori, hain töitä mutta sain vaan muutaman kesätyöpaikan. Vakituisissa paikoissa sanottiin hakuvaiheessa olet ylikoulutettu tähän työhön, menet kohta naimisiin ja saat lapsia ym.... Keksin sitten työllistää itse itseni ja hyvin pärjännyt.
Minun isoisä toimi talvisin lämpöpatterina. Hänellä oli hyvin lämmin verenkierto, ja pystyi lämmittämään ympäristöään.
Onko Suomalainen unelma(perhe, omakotitalo, duuni, rauhallinen elämä) kuolemassa pois ja tilalle tulossa tämä uusi punavihreä urbaani joutoisa kansainvälinen betonilaatikkounelma?
Me nuoremmat emme kaipaa näitä aikoja. Minä olin kasarilla 5-vuotias räkänokka. En minä muista enkä tiedä mitään tuollaisista ajoista. Nykypäivänä omaa arkea helpottaa tietotekniikka valtavan paljon.
M37
Suomessa jos jäät työttömäksi + 50- vuotiaana ainoa, mitä tarjotaan, on lähihoitajan koulutus. Oletus on, että työnnetään kaikki iäkkäämmät lähihoitajiksi, huolimatta siitä, sovellutko alalla vai et. Syynä pula työntekijöistä alalla. Näin kävi itselleni. Annettiin 2 mahdollisuutta: Opiskele lähihoitajaksi/ jää karenssiin. Sitten meitä pakkokoulutettuja lähihoitajia, jotka eivät sovellu alalle haukutaan, kun me emme osaa mitää. Miten me osaamme/ haluamme hoitaa vanhuksia, koska meidät on pakolla koulutettu alalle? Ei ole motivaatiota. Tästä pitäisi puhua, mutta tämä aihe on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla olin nuori, hain töitä mutta sain vaan muutaman kesätyöpaikan. Vakituisissa paikoissa sanottiin hakuvaiheessa olet ylikoulutettu tähän työhön, menet kohta naimisiin ja saat lapsia ym.... Keksin sitten työllistää itse itseni ja hyvin pärjännyt.
miksi etä jättänyt kertomatta osaa koulutus taustastasi?
Iäkkäimmät vielä elossa olevat kertovat, että heidät joku kävi pyytämässä ensimmäiseen työpaikkaan tai muuten joku sukulainen järjesti tuosta vaan. Ja vähän vanhempana pääsi kun vaan meni vaikka satamaan työpaikkajonoon seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin harva menee naimisiin ja vielä harvempi saa lapsia (ainakaan nuorena), joten tuota ongelmaa ei niinkään enää ole.
Tulevaisuudessa valtio maksaa kansalaispalkkaa ja kansalaiset voi keskittyä elämiseen, jossakin pienessä kaupunkiluukussa, jonka valtio tarjoaa. Koneet ja robotit tekee työt. Robottien tekemä työ pannaan verolle.
Pieni osa ihmisistä on yritysten omistajista ja superasiantuntioista. He ovat yhteiskunnan eliittiä, jotka voi tehdä mitä huvittaa ja asua huviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin harva menee naimisiin ja vielä harvempi saa lapsia (ainakaan nuorena), joten tuota ongelmaa ei niinkään enää ole.
niin. on uusia ongelmia siitä johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäimmät vielä elossa olevat kertovat, että heidät joku kävi pyytämässä ensimmäiseen työpaikkaan tai muuten joku sukulainen järjesti tuosta vaan. Ja vähän vanhempana pääsi kun vaan meni vaikka satamaan työpaikkajonoon seisomaan.
tänä päivänä pitää olla ammatillinen tutkinto jotta pääsee siivoamaan vessan pönttöjä. siihenkin vaaditaan vielä kokemusta!
lopulta palkka on poljettu niin alas ettei kukaan suomessa elävä ota sitä työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen matkailukin nousisi jos meillä olisi edes muutama kahvila jossa olisi pöytiintarjoilu.
Koko Suomi on DIY tyyylillä jossa ne muutamat joilla on töitä uupuu työn alle ja loput elätetään valtion rahalla yksiöissään.
No voisi olla kuten amerikassa, mutta sitten pitäisi maksaa tippiä tyyliin 15%, ja se trajoilija olisi ikäänkuin yrittäjä siellä kahvilassa omalla verotuksella. Ei mikään perus kahvila voi näillä sivukuluilla palkkailla tarjoilijoita.
Voisinkohan päästä työkkäriin töihin. Tittelinä kokemusasiaintuntija (huom. monikko). Ja palkka tietysti sen mukainen, koska olen erikoistunut asiaintuntija vuosien kokemuksella. Välillä tosin töissäkin ollut, eli pystyn hahmottamaan asiat monelta eri kantilta.