Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen kaikille riitti työtä. Kaupunkibusseissakin rahastajat, pankkineidit, postikonttorit. Mahdotonta nykyään vaatia työttömän löytävän työtä.

Vierailija
27.05.2022 |

Kaipaan aikaa, jolloin ihmisille riitti työtä. Ei tarvittu sen kummempaa koulutustakaan. Tuttavani jakoi postia yli 40 vuotta samaa reittiä. Jäi eläkkeelle 10 vuotta sitten. Ihmettelee nykyistä postin toimintaa.

Joka paikassa tarvittiin asiakaspalvelijoita. Moni nainen jäi sitä paitsi kotirouvaksi kun löysi puolison. Niin myös molemmat isoäitini. Tälläkin tavalla vapautui työpaikkoja.

Mihin perustuu se, että nyt oletetaan jokaisen löytävän työtä?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat töitä, ryhdy pyllistelemään somessa. Hanki kultamekko ja ryhdy julkiseksi patjaksi. Tai hakeudu päihdeongelmaisten väkivalta- ja huumerikollisten kiertopalkinnoksi ja yritä saada julkisuutta seiskoissa ja alibeissa. Riisu vaatteita ja jakele käsiteltyjä valokuvia joka puolelle. Avaa jalkasi jokaiselle, joka sitä pyytää, ja useimmille niistäkin, jotka eivät pyydä.

Vierailija
62/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan perustulo. Sitten jokainen tekee sellaisen työpäivän kuin parhaaksi näkee. Ne jotka tykkää olla toimettomina voi olla tekemättä mitään kuten tähänkin asti, eikä niitä häiritä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat töitä, ryhdy pyllistelemään somessa. Hanki kultamekko ja ryhdy julkiseksi patjaksi. Tai hakeudu päihdeongelmaisten väkivalta- ja huumerikollisten kiertopalkinnoksi ja yritä saada julkisuutta seiskoissa ja alibeissa. Riisu vaatteita ja jakele käsiteltyjä valokuvia joka puolelle. Avaa jalkasi jokaiselle, joka sitä pyytää, ja useimmille niistäkin, jotka eivät pyydä.

Niin paljon kuin jotain tubettajapyllistelijöitä inhoankin, se on usein silti työtä. Lomakin voi olla tosi epämiellyttävää hommaa kun tietää että on periaatteessa töissä ja vielä usein epämääräisille tahoille.

Vierailija
64/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta hyvät ajat palaavat ja kaikilla työpaikkoja runsaasti. Kyse olikin hakemusten määrästä, ei avoimien paikkojen.

Vierailija
65/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos jäät työttömäksi + 50- vuotiaana ainoa, mitä tarjotaan, on lähihoitajan koulutus. Oletus on, että työnnetään kaikki iäkkäämmät lähihoitajiksi, huolimatta siitä, sovellutko alalla vai et. Syynä pula työntekijöistä alalla. Näin kävi itselleni. Annettiin 2 mahdollisuutta: Opiskele lähihoitajaksi/ jää karenssiin. Sitten meitä pakkokoulutettuja lähihoitajia, jotka eivät sovellu alalle haukutaan, kun me emme osaa mitää. Miten me osaamme/ haluamme hoitaa vanhuksia, koska meidät on pakolla koulutettu alalle? Ei ole motivaatiota. Tästä pitäisi puhua, mutta tämä aihe on kielletty.

Itselleni kävi näin. Kävin koulun pakotettuna, valmistuin huonoilla arvosanoilla lähihoitajaksi. Inhosin työharjoitteluja. Muutaman, lyhyen pätkän tein töitä, nyt työttömänä. En sovi alalle, en osaa toimia kyseisessä ympäristöissä, omaisten kanssa, vaativien hoidettavien kanssa. Pelkään aggressiivisia hoidettavia, minä en ole saanut kunnon opastusta. Pelkäsin aina mennä töihin.

Minulla sama kokemus. Pelkään hoidettavia. Isokokoisia, väkivaltaisia dementikkoja. En uskalla hoitaa heitä. En halua mennä töihin saamaan turpaan. Siksi työttömänä.

Vierailija
66/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini ministeriöstä oli päässyt vakituiseen työpaikkaansa 19-vuotiaana ylioppilaana, koska osasi kirjoittaa nopeasti kirjoituskoneella.

Minä en pääse ministeriöön vakituiseentyö paikkaan eläkeikään asti töihin sillä, että osaan naputtaa nopeasti näppäimistöllä. Minulla pitää olla pitkä yhteiskunnallinen koulutus, erinomainen kielitaito (mieluiten neljää kieltä), työkokemusta alalta ja suosittelija. Sekä tietysti mieluiten vielä suhteita, että palkkaavat jonkun tutun ja turvallisen.

Jos ehdot täyttyvät, saatan saada 6kk pestin.

Vierailija
67/104 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon työntekijät olivat tosi pitkiä aikoja vanhuksen luona. 

Oli kotiavustajia.

Nykyään jokaisen eläkeläisen täytyy ostaa kodinsiivous

Eikä kukaan tule laittamaan ruokaa. Ateriapalvelu tuo mikrossa lämmitettävän aterian, mutta se maksaa.

Eikä kukaan käy kaupassa. Ruoat voi tilata kaupasta kuljetusmaksu lisätään hintaan.

Jos osaa tilata. Kotihoito ei varmaan ehdi auttaa. 

Vierailija
68/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt vähentyvät, sillä meidät laitetaan tekemään perinteisiä palvelutöitä itse ja vielä maksamaan siitä. Hoidamme itse kaikki pankkiasiamme, ostamme siihen tarvittavat laitteet ja pankki vielä velottaa palvelumaksua kuukausittain. Kaupoissa meitä ohjataan hoitamaan automaateilla kassan työt ilman minkäänlaista korvausta. autot tankataan ja pestään automaatilla. Verokortit hoidamme netissä, samoin vakuutukset, ja muun byrokratian jonka hoiti ennen virkailijat puolestamme. Jonotimme maksullisiin puhelinpalveluihin ja kannamme kahvilassa astiat pois tarjoilijan puolesta.

Itsepalvelu saattaa sopia kansamme luonteelle, mutta työt viemme sillä toisiltamme. Lisäksi käytämme omaa vähäistä ja arvokasta aikaamme hoitaaksemme asiat itsepalveluna ja vielä maksamme automaation luomisen kulut.

Vierailija
69/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 59- vuotias nainen. Kun olin nuori 1980- luvulla, oli tavallista mennä kysymään töitä suoraan yrityksistä. Yleensä samantien palkattiin, jos olit normaalinoloinen. Työelämä oli helppoa silloin. Säälin nykyajan nuoria.

Olin kasarilla pikkulikka ja muistan kuinka 60-luvulla syntynyt isosiskoni oli joka kesä töissä jopa 2-3 eri paikassa. Esim. teki aamulla kerroshoitajan töitä ja meni iltavuoroon kauppaan. Hommia tosiaan sai ihan jokainen joka vaikutti tolkun ihmiseltä. Itse tulin kesätyöikään lamavuosien aikana, ja olosuhteet olivat tuolloin aivan päinvastaiset mikä harmitti ja isosti. 

Vierailija
70/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan tuon ajan. Serkku oli rahastajana ja asui alivuokralaisena jonkun vanhan mummon luona. Naapurin poika oli apupoika ja jakoi yksiön kahden muun samassa firmassa työskentelevän kanssa. Ei jokaisella ollut kaksiota, kylpyhuonetta vain omaan käyttöön tai edes jääkaappia puhelimesta puhumattakaan.

Joten palataan tuohon mukavaan vanhaan aikaan ja hyväksytään se, että kaikilla elintaso laskee ja osalla aika paljonkin.

juuri näin.työllä ja palkalla pitäisi pystyä asumisensa maksamaan.alli hyyryläisyys ei kovin mukavaa

Vierailija
71/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatiosta pitäisi verottaa siitä hyötyviä.

Nyt ihmiset palvelevat itse itseään, mutta yritys vie saatavan hyödyn.

Eli meidän pitäisi verottaa kiinalaista firmaa. Sitä nimitetään tulliksi. Tullin maksaa kuluttaja. Sekin, jolla ei ole töitä.

Vierailija
72/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun mainitsitkin tuon postinjakelun. Nehän etsivät koko ajan väkeä. Samoin mainosten jakajista on pulaa. 

Vilkaisepa työaika (tunnit) ja palkka, niin selviää miksi.

Vierailija
73/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan kuka tahansa sai jotakin työtä, kunhan oli pää paikoillaan olkapäillä.

Vuosituhannen alussa vielä huomasi monista kuusikymppisistä, että ne saisivat varmasti helposti lääkäriltä diagnoosin älyllisestä kehitysvammasta ja potilaspaikan laitoksesta, mutta niin ne olivat vaan koko ikänsä siivoilleet tai olleet tehdastyössä.

Ja töitä todella oli paljon. Olen nähnyt sadan vuoden takaisen valokuvan, jossa on kadunlakaisijoita aamulla Kruununhaan tienoilla. Joka korttelinpätkällä näyttää olleen oma lakaisijansa. Kadut oikeasti lakaistiin puhtaiksi luudilla ja käsivoimin eikä se ollut vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä vaan työtä.

Vierailija
74/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaation verottaminen on yksi järkijättöisempiä ideoita, mitä voi keksiä. Jos me täällä aletaan verottamaan automaatiota, me lyödään omaa kilpailukykyämme maailmanmarkkinoilla ihan suoraan nilkkaan kaikkia sellaisia vastaan, jotka eivät sitä automaatiota verota. Ja suurin osa ei sellaista tule tekemään, varsinkin kun se automaatio on nimen omaan se asia, jolla sitä kilpailukykyä kehitetään maailmanmarkkinoilla ja juuri se keino, jolla kalliimmankin kustannustason maan yritykset voivat pysyä kilpailun kärjessä. 

Ja mihin sinä vedät se verotettavan automaation rajan? Joku vaikkapa autotehdas toimii hyvin pitkälle automaationa. On ihan päivänselvää, että verottamalla sitä se lähtee täältä sukkana pois. Paperin ja selluntuotannon prosessit on jo vuosikymmeniä sitten hyvin pitkälle automatisoituja. Nekinkö ulos täältä? Lista on ihan loputon. 

Vierailija
75/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 59- vuotias nainen. Kun olin nuori 1980- luvulla, oli tavallista mennä kysymään töitä suoraan yrityksistä. Yleensä samantien palkattiin, jos olit normaalinoloinen. Työelämä oli helppoa silloin. Säälin nykyajan nuoria.

Olin kasarilla pikkulikka ja muistan kuinka 60-luvulla syntynyt isosiskoni oli joka kesä töissä jopa 2-3 eri paikassa. Esim. teki aamulla kerroshoitajan töitä ja meni iltavuoroon kauppaan. Hommia tosiaan sai ihan jokainen joka vaikutti tolkun ihmiseltä. Itse tulin kesätyöikään lamavuosien aikana, ja olosuhteet olivat tuolloin aivan päinvastaiset mikä harmitti ja isosti. 

Tismalleen sama kokemus. Siskolla oli jopa varaa nirsoilla ja lopettaa työt tehtaassa parin päivän jälkeen, koska sormiin meni tikkuja.

Itseäni sisko vielä onnistui sabotoimaan niin, että kun äitimme oli järjestänyt hänelle ensimmäisen oikean kesätyöpaikan omalta työpaikaltaan mutta joutunutkin tekemään myös siskoni työvuoroja, kun tämä vain nukkui kotona, äitimme ei suostunutkaan vuosia myöhemmin järjestämään minulle samaa työtä, kun ilmeisesti pelkäsi joutuvansa taas tekemään tuplavuoroja, vaikka olen ihan erilainen kuin siskoni. Siskolle tuli virheetön ja katkeamaton työura, eikä edes kesälomien vietto opiskellessa haitannut työuraa. Se on ihan uskomatonta, kuinka paljon työnantajat katsovat vain aiempia työpaikkoja.

Vierailija
76/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli meidän pitäisi verottaa kiinalaista firmaa. Sitä nimitetään tulliksi. Tullin maksaa kuluttaja. Sekin, jolla ei ole töitä.

Ja tullit eivät ole koskaan yksisuuntaisia. Jos me laitetaan kiinalaisille johonkin asiaan tulleja, niin ne laittaa tullit johonkin meille tärkeään vientituotteeseen. Näin ne tullit ovat aina toimineet. Siksihän Suomi maksoi valtavat summat vientutukia ennen EU-aikaa esim. paperin vientiin. 

Vierailija
77/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin mielummin työtön kun mikään noista. Olen jo osani asiakaspalvelijana tehnyt.

Vierailija
78/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa hyväkuntoiset vanhukset tekivät ennen vanhaan töitä (Vaikka lain mukaan toki lapset elättivät vanhempansa tuolloin)

Isoisäni isoäidin isoisä oli maantiellä portinavaaja vanhuksena Turussa. Hänellä oli palkka, mutta monet antoivat myös tippiä.

Työ oli 7 päivää viikossa, mutta lapsenlapsenlapset menivät mielellään välillä tuuraamaan, kun saivat pitää tippirahat.

Tämä 1800-luvulla.

Vierailija
79/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roska-autossa oli aina kaksi. Toinen ajoi ja toinen haki roskapöntön. Paljon on ollut turhia virkoja!

Olen nähnyt, että vieläkin on. Riippuu varmaankin reitistä. Olen Helsingin keskustassa ajanut roska-auton perässä yksisuuntaisella kadulla. Kyllä siinä oli eri mies ratissa ja toinen, joka kävi hakemassa roskasäiliöitä auton perään. Ja iso jono autoja näiden perässä, kun ohi ei pääse. 

Vierailija
80/104 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin palkkatukityössä ja siellä oli englanninkielinen ja suomenkielinen puhelinpalvelu asiakkaille. Piti osata tehdä kaikki samat jutut kuin vakituisten.

Palkkatukityöhän on ihan normaali työpaikka. Tietenkin siinä pitää osata tehdä (tai oppia tekemään) samat asiat kuin muutkin työntekijät. Palkka ei ole sen huonompi kuin muillakaan, mutta työnantaja saa palkanmaksuun tukea. Työntekijälle se on ihan normaali työsuhde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi