Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!

Vierailija
27.05.2022 |

Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.

Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.

Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.

Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.

Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.

Kommentit (3609)

Vierailija
2961/3609 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuskinkkejä tulee 63vuotiaalle te-toimistosta...

Vierailija
2962/3609 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut töitä 5 viikkoa. Kahteen haastatteluun päässyt, haettavia paikkoja kymmeniä.

Ensimmäisen haastattelun jälkeen ilmoitettiin automaattiviestillä, että olisit sopiva, mutta et nyt tullut valituksi.

Seuraavana löysin mukavan oloisen työn , jossa sopimus alkuun vuoden loppuun. Halusin hakea , ajattelin, ettei noin pieneen tehtävään ole paljon hakijoita. Pääsin haastatteluun, kaikki meni hyvin. Oli itsevarma olo. Sitten kävi ilmi, että hakijoita on ollut todella paljon ja valinta tulee olemaan vaikea. Haastattelut jatkuu yli hakuajan. Olen itkenyt kaksi päivää tätä työttömyyttä. Välillä tuntuu, etten enää jaksa. Alan eristäytymään kavereista ja sukulaisista, koska jollakin tasolla keskustelut menevät aina töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani työtön. Hain neljän kuukauden aikana arviolta noin viittäkymmentä paikkaa. Kahteen haastatteluun pääsin. Toisessa oli palkkatarjous pienempi kuin työttömyyskorvaus ja toiseen en tullut valituksi.

Sitten menin koulutustuella palkattomaan harjoitteluun - nelikymppinen, alalle johon työkokemustakin jo 15 vuotta. Työmatka kesti 1,5 h suuntaansa kolmella eri kulkuvälineellä (julkisilla).

Puoli vuotta tätä ja sitten työllistyin toiseen yritykseen puolen tunnin matkan päähän normaalipalkalla. Enkä edes vastavalmistuneen palkalla, vaan työvuosiin suhteutetulla noin suurin piirtein.

Kannatti niellä ylpeys ja kärsiä se puoli vuotta.

Vierailija
2964/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on luopumassa tästä hakupakosta, koska hallitusohjelman sanelleet työnantajat ovat kyllästyneet turhien pakkohakemusten tulvaan. Velvoitus työnhakuun silti säilyy, miten sitä sitten vahdittaneen.

Vierailija
2965/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut työttömänä kesästä saakka. Se alkaa jo rajoittaa esimerkiksi juhliin lähtemistä. Koska aina ensimmäisenä kahvi pöydässä aletaan kysymään "no, mites työt" ... Sitten kun sanon, että juu haen niitä. Aletaan utelemaan lisäää "etkö voi mennä sinne missä olit joskus"

Ihmisillä ei ole minkäänlaista tilannetajua.  Työttömyys ahdistaa suurinta osaa työttömistä, niin miksi siitä pitää kysellä tai ylipäätään keskustella työasioista juhlissa.  Itsekin joudun välttelemään tiettyjä tilanteita tai joitain puolituttuja, kun tiedän, että puhe kääntyisi kuitenkin omaan tilanteeseeni, 

Vierailija
2966/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilometrin päässä on keskusta. Sulla on jännä käsitys että kun en pääse töihin niin asumme automaattisesti metsässä 80km päässä.

Keskustojakin on kovin erikokoisia. Onhan se minunkin rakkaan kotipitäjän kirkon ympärystä keskusta. Siinä on muutama homeinen lopettanut\kituva liikekiinteistö ja k-kauppa.

En olisi halunut sieltä muuttaa, mutta pakko oli. Ihan perheen takia, että olisi tarjota jotain muutakin kuin "ei oota". Omakotitalo meni pilkkahintaan muuttotappiokunnassa (peritty kotitalo) ja muutto isomman kaupungin liepeille rivitaloon, kun omakotitaloon ei ollut varaa.

No meidän ei ole pakko muuttaa. Täällä on kaikki mitä lapset tarvii.

Paitsi niitä töitä. Kai sinä tajuat, että tuolla asuen lapsestasikin tulee työtön? Ja silloin tuet ei ole enää niin hyvät kuin nyt. 

Tuo nyt on kyllä aika kaukaa haettu, että lapsikin jää aikuisena työttömäksi, jos vanhemmalta on mennyt työpaikka jossain vaiheessa alta :D

Kyllä ne nuoret lähtee pikkukunnista opiskelemaan ja jäävä sille tielleen.

Tämä kunta missä itse asun on 10 000 asukkaan kunta. Jokainen on lähtenyt opiskelujen perässä satojen kilometrien päähän ja jääneet sille tielleen. 

No toki me ei ukon kanssa ole työttömiä oltukaan, mutta vaikka olisi oltukin, niin kyllä ne lapset silti lukion jälkeen olisivat lähteneet yliopistokaupunkeihin opiskelamaan.

Huono-osaisuus varmaan periytyy, mutta ei kaikki työttömät ole huono-osaisia vaan porukassa on ihan korkesti kuolutettuja ym. 

Eikä se, että välillä olet vuode tai  kaksi työttömänä tee sinusta luuseria tai elämäntapatyötöntä.

Olisi hauska tietää kuinka moni työtön on ihan oikeasti koko elämänsä työtön?   Vai onko se yleensä vain väliaikainen tilanne?

Minulle ainakin huomautellaan työhaastatteluissa aukoista CV:ssä. Yliopistotutkintonikaan ei auta mitään, kun on ruma aukko CV:ssä.

-eri

Ahdistaa siksi koo työnhaku, jos niin  hyvin sattuisi käymään, että pääsisi edes haastatteluun, niin joutuisi selittelemään noita aukkoja. Jos ne niin työnantajaa häiritsee, niin miksi kutsua edes haastatteluun tentattavaksi.  

Vierailija
2967/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lääkärintodistuksella työkyvyttömiksi todetut".     Eiväthän he voi olla työttömiä työnhakijoita? Eihän työmarkkinatukea makseta jos ei ole valmis vastaanottamaan tai ei pysty vastaanottamaan kokoaikatyötä.

Vierailija
2968/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"lääkärintodistuksella työkyvyttömiksi todetut".     Eiväthän he voi olla työttömiä työnhakijoita? Eihän työmarkkinatukea makseta jos ei ole valmis vastaanottamaan tai ei pysty vastaanottamaan kokoaikatyötä.

Olet väärässä. Itsekin sain aikoinaan työmarkkinatukea, kun kuntoutustuki hylättiin. Ei ollut velvollisuuksia vaan olin ns. työvoiman ulkopuolella. Ja tällaisia ihmisiä on paljon.

Vierailija
2969/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on luopumassa tästä hakupakosta, koska hallitusohjelman sanelleet työnantajat ovat kyllästyneet turhien pakkohakemusten tulvaan. Velvoitus työnhakuun silti säilyy, miten sitä sitten vahdittaneen.

Erittäin hyvä linjaus hallitukselta. Ministeri Satonen on selvästi järkimies. Työvoimatoimiston palveluja jatkossa vain työkykyisille ja työhaluisille. Muut Kelaan ja sosiaalitoimistoon etuuksia nauttimaan.

Vierailija
2970/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kitinää. Siivoamaan pääsee koska vaan. Vasemmistolaishegemonia on vallannut maan aikapäiviä sitten.

Aina ollaan huutamassa valtiota apuun.

Vierailija
2971/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että teennäinen neljän pakko poistuu. En silti vielä nuolaisisi, koska tämä hallitus pystyy halutessaan keksimään jotain vielä ikävämpää tilalle. Esimerkiksi vanhantyyppisiä työtarjouksia, joissa työnhakijan alaa tuntematon virkailija päättää mitä pitää hakea tms.

Vierailija
2972/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä linjaus hallitukselta. Ministeri Satonen on selvästi järkimies. Työvoimatoimiston palveluja jatkossa vain työkykyisille ja työhaluisille. Muut Kelaan ja sosiaalitoimistoon etuuksia nauttimaan.

Sehän tarkoittaisi perusturvaa.

Vierailija
2973/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kitinää. Siivoamaan pääsee koska vaan. Vasemmistolaishegemonia on vallannut maan aikapäiviä sitten.

Aina ollaan huutamassa valtiota apuun.

Eikä pääse. Pitää olla alan koulutusta tai kokemusta.

Vierailija
2974/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että teennäinen neljän pakko poistuu. En silti vielä nuolaisisi, koska tämä hallitus pystyy halutessaan keksimään jotain vielä ikävämpää tilalle. Esimerkiksi vanhantyyppisiä työtarjouksia, joissa työnhakijan alaa tuntematon virkailija päättää mitä pitää hakea tms.

Eipä se hakeminen tarkoita että työhön pääsisi. Minä voin hakea vaikka tuhatta paikkaa kuussa enkä pääse mihinkään koska cv on lähinnä yksi aukko mt sairastelujen takia. Nytkin olen vuoden mittaisella sairaslomalla, ties kuinka mones elämäni aikana.

Vierailija
2975/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 62v 9kk. Kukaan ei ota tosissaan mun hakemuksua. Eläkeikä 64,5v

Olen 64 v, eläkkeelle neljän kuukauden kuluttua. Muutama päivä sitten hain taas neljää työpaikkaa, koska oli pakko. Voi hyvää päivää!

Toivottavasti rasitan näiden yritysten työhönottoa mahdollisimman vähän. Olen yrittänyt tehdä mahdollisimman tympeän hakukirjeen ja jos työtä haetaan täyttämällä joku lomake, kirjoitan sinne työhistorian kohdalle että lukekaa liitteenä oleva CV.

Yhdestä paikasta on otettu yhteyttä: haettiin asiakasneuvojia puhelinpalveluun Kreetalle. Kuulostaa ihanalta, eläkepäivien unelmatyöltä, eikö? Siellä lämpimässä saisi tehdä helppoa työtä ja syödä halvalla ihanaa kreikkalaista ruokaa! Joo: työsopimus Kreikan lakien mukainen, palkka 1300 euroa kuussa.

Vierailija
2976/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika minimi on neljä sille, joka tosissaan töihin haluaa. Siis haluaa, vaikkei sitä just unelmahommaa ois tarjolla. Itse jouduin parikymmentä vuotta sitten jonkinlaiseen noidankehään, kun erehdyin luopumaan työpaikasta saatuani opiskelupaikan (tutkinto oli kyllä jo ennestäänkin, mutta mielessäni oli alanvaihto). Mutta opiskelemani ala ei sopinutkaan ja jouduin luopumaan myös opiskelupaikasta vajaan vuoden kuluttua opiskelusta. Hain hullun lailla töitä, vähintään neljää paikkaa viikossa, mutta meni YLI VUOSI ennen kuin sain paikan. Työttömyyskorvauksen lisäksi en saanut mitään tukia ja mietin jo junan alle hyppäämistä, kun ei valoa näkynyt minkään tunnelin päässä. Se että kaikki työttömät niputetaan johonkin ryhmään, joka elää jollain tuilla ihan vaan piruuttaan, vaikka "työ" olisi jotain mihin voisi koska tahansa niin päättäessään vain mennä, ärsyttää vieläkin. Kokemukseni perusteella ei myöskään auttanut se, että haki jotain hanttihommia tai vaatimattomampia hommia kuin mihin oma kokemus viittasi. Haastatteluihin pääsin ja lopulta työllistyin kyllä juuri omaa kokemusta ja koulutusta vastaaviin hommiin.

Vierailija
2977/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannatta mennä siivoamaan, jos tuilla saa saman? Nyt kannattaa tehdä osa-aikaa ja ottaa tuet, mutta tämähän kai nyt sitten muuttuu

Vierailija
2978/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimistot lakkautetaan vuoden 24 lopulla. Kassat saa tulevaisuudessa valvoa ansiosidonnaista nauttivia työnhaku velvoite asioissa, muut jäävät kunnalle. Näin tehostetaan julkishallintoa ja sen kuluja, ihan järkevä päätös.

Vierailija
2979/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut työttömänä kesästä saakka. Se alkaa jo rajoittaa esimerkiksi juhliin lähtemistä. Koska aina ensimmäisenä kahvi pöydässä aletaan kysymään "no, mites työt" ... Sitten kun sanon, että juu haen niitä. Aletaan utelemaan lisäää "etkö voi mennä sinne missä olit joskus"

Ihmisillä ei ole minkäänlaista tilannetajua.  Työttömyys ahdistaa suurinta osaa työttömistä, niin miksi siitä pitää kysellä tai ylipäätään keskustella työasioista juhlissa.  Itsekin joudun välttelemään tiettyjä tilanteita tai joitain puolituttuja, kun tiedän, että puhe kääntyisi kuitenkin omaan tilanteeseeni, 

Juurikin tämä! Erään kaverin ensimmäiset sanat aina kun nähdään on, että onko töitä jo löytynyt. Ilmoitin, että kerron hänelle sitten ensimmäisenä, jos näin onnellisesti käy.

Vierailija
2980/3609 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään järkeä maksaa enää liitolle? Ei

Ei varsinaisesti ole milloinkaan ollutkaan. Mut hyvä maksaa työttömyyskassaan

Työtön ei voi erota liitosta eroamatta myös kassasta.

Kassaan ei voi liittyä työttömänä.

Näin tosiaan. Työttömyyskassaan on hybä liittyä heti kun työsuhde alkaa että ehtii kerryttää työssäoloehdon ansiosidonnaista työttömyysturvaa varten. Sitä kun ei tiedä vaikka työnantaja irtisanoo alle vuoden päästä vakkarityösuhteesta. Jos työssäollessa saattaa tulla ongelmia tes:n mukaisen lainsäädännön suhteen työnantajan kanssa on hyvä liittyä myös ammattiliittoon heti työsuhteen alkaessa.