Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ruoka-aineet aiheuttavat ilmavaivoja?

Vierailija
06.09.2024 |

Kauheat ilmavaivat, mutta en mielestäni ole syönyt mitään sen kummempaa. Riisiä ja kanaa. Mitkä teille aiheutavat ilmaa? Joku väittää että sipuli, mutta ei minun mielestäni.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kanasta kauheat pahalle haisevat ilmavaivat. Siksi en enää nykyään syö lainkaan kanaa.

Vierailija
2/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan kanasta kauheat pahalle haisevat ilmavaivat. Siksi en enää nykyään syö lainkaan kanaa.

No juuri tuolta nyt tuntuu :D Onkohan se tosiaan sitten tuo kana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoat, joissa on runsaasti huonosti pilkkoutuvia hiilihydraatteja:

https://www.maikkimarjaniemi.fi/artynyt-suoli-ja-fodmap-ruokavalio/

Vierailija
4/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin viljat

Vierailija
5/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se.

Vierailija
6/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ärtynyttä suolta. Mutta vanhemmiten ilman määrä on kyllä lisääntynyt. Pitänee alkaa pitää jonkinlaista päiväkirjaa, kun ei ota oikein selvää että mikä sitä aiheuttaa.

Vierailija
7/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että kaikki prosessoidut tuotteet aiheuttaa. Mukaanlukien juustot. Maidosta ei kumma kyllä tule.

Vierailija
8/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukkakaali

Vierailija
9/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mikä

T: kroonisista suolistovaivoista kärsivä pakosta laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla oleva

Vierailija
10/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanankoivista ja kokonaisesta kanasta ei tule. Marinoiduista kanatuotteista aina. Kokeile vaikka.

Vierailija
11/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kana kanana. Älä eineksenä.

Vierailija
12/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanankoivista ja kokonaisesta kanasta ei tule. Marinoiduista kanatuotteista aina. Kokeile vaikka.

Tätä voisin kokeilla heti huomenna kun ajattelin muutenkin grillata.

Vierailija
13/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mm. laktoosi, kaali, useimmat palkokasvit, sipuli, omena, ksylitoli sekä kotimaisista viljoista vehnä, ruis ja ohra. 

Vierailija
14/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ärtynyttä suolta. Mutta vanhemmiten ilman määrä on kyllä lisääntynyt. Pitänee alkaa pitää jonkinlaista päiväkirjaa, kun ei ota oikein selvää että mikä sitä aiheuttaa.

Ei tarvitse olla ärtynyttä suolta (ja se voi olla vaikkei sitä olisi missään todettu). FODMAP-hiilihydraatit aiheuttavat joka tapauksessa kaasun muodostumista paksusuoleen.

Vierailija
15/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ruoansulatusjärjestelmää ei ole tarkoitettu käsittelemään suuria määriä lehmän maitoa. Eikä varsinkaan viljaa.

Vierailija
16/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahmit, niin kaikenlainen ruoka aiheuttaa vaivoja.

Vierailija
17/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ruoansulatusjärjestelmää ei ole tarkoitettu käsittelemään suuria määriä lehmän maitoa. Eikä varsinkaan viljaa.

En käytä kumpaakaan mitenkään erityisen paljon. Pohjoismaiseen ja kylmän alueen ruokavalioon molemmat tuotteet toki olennaisena osana kuuluvat.

Vierailija
18/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä kumpaakaan mitenkään erityisen paljon. Pohjoismaiseen ja kylmän alueen ruokavalioon molemmat tuotteet toki olennaisena osana kuuluvat.

Kuuluvat juu, mutta eivät silti ole hyväksi suolistolle.

Vierailija
19/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla ärtynyttä suolta (ja se voi olla vaikkei sitä olisi missään todettu). FODMAP-hiilihydraatit aiheuttavat joka tapauksessa kaasun muodostumista paksusuoleen.

Pääsin parin vuoden harjoittelulla ja määrätietoisella siedätyksellä eroon FODMAP-ongelmista. Aluksi oli vaikeaa, mutta nyt on lähes rautavatsa entiseen nähden. Voin syödä kaikkia viljoja kohtuudella ja jopa papuja, sipulia ja muita sellaisia. Ja mausteita voi taas käyttää mielin määrin. Pahimmillaan ruoka oli lähes Yrjölän puuroa.

Vierailija
20/20 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalit, sipuli, herneet, pavut. Kannattaa sekoittaa fenkolin siemeniä näihin ruokiin niin ilmavaivoja ei tule ja fenkolit eivät mitenkään tunnu maussa jos ei nyt kourallista laita joukkoon. Myös kupillinen fenkooliteetä ruoan jälkeen poistaa ilmavaivat.