Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkurohmuajat ärsyttää. Leikkaavat kakusta kahvila-annoksen kokoisen siivun, kun pitopalvelun mitoitus on viidesosa siitä.
Niin. Kumpi sitten on pielessä? Se pitopalvelun mitoitus vai se, että joku ottaa itselleen normaalin palan kakkua?
Pitopalvelun mitoitus toki on pielessä, mutta siitä huolimatta huonoa käytöstä on ottaa enemmän kuin mitä näkee koko joukolle olevan tarjolla.
Mistä yksittäinen vieras voi tietää minkä verran isäntäväki/ pitopalvelu/ muu tarjoilujen järjestäjä on varannut tarjottavia? Yleensä varsinkaan kylmäsäilytystä vaativia. tuotteita kuten kalaa ja salaatteja ei nosteta kerralla kaikkea pöytään vaan niitä tuodaan lisää pöytään sitä mukaan kun entinen astia alkaa olla tyhjä. Mistä tietää onko järjestäjällä salaattia 2 kuppia vai 10 kippoa? Onko 2 kalaa vai 10 kalaa. Yleensä kumminkin ruokaa varataan reilusti ,koska sen ei haluta loppuvan kesken. Vieraanvaraisuus ja tietty ylenpalttisuus kuuluu juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Keliaakikoille tuttu tilanne. Joku rohmu on ottanut gluteenittoman leivoksen ja syö normi kakkua 5 palaa sen lisäksi. Eikö tajua että keliaakikko ei saa sitten kahvin kanssa kakkua? Jokainen keliaakikko kohtaa tämän ennen pitkää.
Meillä töissä on kanssa kumma tyyli. Jos joku tuo 1 paketin gluteenittomia keksejä ja 2-3 pakettia normaaleja keksejä, ne gluteenittomat loppuu ekana vaikka syöjiä on satunnaisesti paikalla 2 ja normaalien syöjiä on 20 lähes päivittäin. Kun kaikki haluaa vähän maistella niitä gluteenittomiakin, se ei haittaa että niille keliaakikoille ei jää keksejä kun normit on syöneet heidän keksit. Sitten vasta alkaa ne normikeksit kelvata kun gluteenittomat on maisteltu loppuun.
Olen kertonut jossakin ketjussa, miten meillä töissä on aina pullaa ja keksejä, viime kesänä pomo osti 24 gluteenitonta keksiä - me kaksi keliaakikkoa saimme kumpikin yhden :)
Montako teitä on? Olennainen tieto jäi puuttumaan.
Meillä on 25 työntekijää, nostin keksit keksikaappiin tavallisten keksien yläpuoliseen hyllyyn ja pakkauksessa luki gluteeniton ja kirjoitin vielä punaisella paksulla tussilla pakettiin gluteeniton. Siinä kaapissa on aina paria kolmea erilaista keksiä ja alapuolella olevalla tasolla on pullaa, tai ainakin samassa huoneessa olevassa pakasteessa. Viikon päästä kyselimme toisen gluteenittoman kanssa toisiltamme, missä keksit ovat - meistä kumpikaan ei ole oikein leivonnaisten syöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on talkoosafkojen järjestämisestä. Tein reilusti syötävää mutta miehet ryntäsivät nälissään ja mättivät lautaset kukkuroilleen ihan kuin ei olis ikinä ennen nähneet ruokaa, loppupään ruokailijat jäivät kokonaan ilman! Kyllä hävetti. Alkuruuaksi olisi varmaankin pitänyt tehdä kattilallinen puuroa.
Oletin, että ihmisillä nyt on sen verran käytöstapoja, että ensin otetaan ns. normaali annos ja sitten santsataan jos ruokaa jää.
Nolouden huippu on kyllä tehdä liian vähän talkooruokaa. Siinä kun tehdään oikeasti teille töitä ruokapalkalla, ja silloin maha pitää saada täyteen. Ja jotain hyvää, ei puuroa. Silloin tilataan isot kasat pitsoja ja haetaan donitseja ja ollaan kiitollisia avusta.
Olikohan tuon kirjoittanut mun täti. Hän teki muuttoporukalle spagettia ja laihaa jauhelihakastiketta, sitäkin varsin vähän. Jälkkäriksi mansikkakiisseliä.
Äijät kirjaimellisesti tulivat grillin kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkurohmuajat ärsyttää. Leikkaavat kakusta kahvila-annoksen kokoisen siivun, kun pitopalvelun mitoitus on viidesosa siitä.
Niin. Kumpi sitten on pielessä? Se pitopalvelun mitoitus vai se, että joku ottaa itselleen normaalin palan kakkua?
Pitopalvelun mitoitus toki on pielessä, mutta siitä huolimatta huonoa käytöstä on ottaa enemmän kuin mitä näkee koko joukolle olevan tarjolla.
Mistä yksittäinen vieras voi tietää minkä verran isäntäväki/ pitopalvelu/ muu tarjoilujen järjestäjä on varannut tarjottavia? Yleensä varsinkaan kylmäsäilytystä vaativia. tuotteita kuten kalaa ja salaatteja ei nosteta kerralla kaikkea pöytään vaan niitä tuodaan lisää pöytään sitä mukaan kun entinen astia alkaa olla tyhjä. Mistä tietää onko järjestäjällä salaattia 2 kuppia vai 10 kippoa? Onko 2 kalaa vai 10 kalaa. Yleensä kumminkin ruokaa varataan reilusti ,koska sen ei haluta loppuvan kesken. Vieraanvaraisuus ja tietty ylenpalttisuus kuuluu juhliin.
Sen vuoksi otetaankin ensin kohtuullisesti, ja kun kaikki ovat ottaneet, niin jos tarjottavaa tuleekin lisää, sitten voi santsata. Kuuluu ihan perustapoihin.
En tiedä toimisiko käytännössä, mutta rohmut voisi laittaa istumaan tiettyihin pöytiin ja sitten kun ruokailu on, niin heidän pöytäkunta pääsisi viimeisenä ottamaan.
Olen ollut juhlissa/päivällisillä, jossa on joku henkikö ohjannut järjestyksessä pöytäkunnat syömään, jotta ei tule turhia jonoja. Valitsemalla ihmisille tietyt paikat pystyisi näin myös vähän katsomaan ketkä pääsee ekana syömään.
Ite olen sitä mieltä, että ruokaa pitää varata niin paljon, että ei lopu kesken vaikka porukka santsaa. Ja en muista monia juhlia, joissa olisin jäänyt jotain vaille. Useimmiten on ollut niin, että emäntä tai joka vastaa ruoasta tiedottaa kun santsikierros alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näiden kitisevien emäntien ongelmaa. Järjestä sellaiset tarjoukset, joihin on varaa.
Ahmiminen tai ylensyömisen ei ole tyylikästä. Ihminen ei voi syödä seuraavien päivien tarpeiksi.
Tyylikästä ei ole myöskään se, ettei tarjoilut riitä.
Ei, eikä ruoan haaskaaminenkaan.
Hyvä keskitie on määrä, joka riittäisi useimpien annoskoolle, ja Armas-eno ottaa viimeisenä.Ei ei ja ei. Todella nolot juhlat, missä kytätään syömisiä, ja vahditaan Armas-enoa. Ruokaa pitää olla riittävästi, ja sitä pitää aina jäädä yli. Oikeasti rohmuja vieraita ei ole, on vaan pihejä ja epävieraanvaraisia isäntiä.
Ruoka ei mene haaskuuseen, koska sen voi syödä juhlien jälkeen. Ja järjestää rääppiäiset, jos ei itse ehdi syömään.
Meillä yleensä osa pitkämatkalaisista vieraista jää vielä seuraavaksi aamupäiväksi, jolloin syödään aamupalaksi ja lounaaksi juuri rääppeitä. Jos jää vielä yli jaetaan se mukaan. Koskaan ei tämä ylimääräinen ruoka ole mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä toimisiko käytännössä, mutta rohmut voisi laittaa istumaan tiettyihin pöytiin ja sitten kun ruokailu on, niin heidän pöytäkunta pääsisi viimeisenä ottamaan.
Olen ollut juhlissa/päivällisillä, jossa on joku henkikö ohjannut järjestyksessä pöytäkunnat syömään, jotta ei tule turhia jonoja. Valitsemalla ihmisille tietyt paikat pystyisi näin myös vähän katsomaan ketkä pääsee ekana syömään.
Ite olen sitä mieltä, että ruokaa pitää varata niin paljon, että ei lopu kesken vaikka porukka santsaa. Ja en muista monia juhlia, joissa olisin jäänyt jotain vaille. Useimmiten on ollut niin, että emäntä tai joka vastaa ruoasta tiedottaa kun santsikierros alkaa.
Niin siis edelleen: muuten toimisi mutta monesti rohmut ovat osa perhettä joissa ehkä suurin osa on taviksia. Eli nämä rohmut ovat jäseniä eri perhekunnista. Et voi poimia Virtasen, Mäkelän ja Tuomisen isäntää erikseen rohmupöytään, ja laittaa rouvia lapsineen tavisten pöytärivistöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi otetaankin ensin kohtuullisesti, ja kun kaikki ovat ottaneet, niin jos tarjottavaa tuleekin lisää, sitten voi santsata. Kuuluu ihan perustapoihin.
Mikä sitten on kenellekin kohtuullista. Ei "kohtuullinen" ole mikään universaali vakio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole ollut juhlissa joissa tarjottavia ei olisi ollut tarjolla lisää ja jossa vieraille ei suurin piirtein tyrkytetä lisää ruokaa. Onneksi ei itsellä eikä muullakaan lähipiirillä ole tapana pihtailla ja vieraita kunnioitetaan eikä kytätä joka suupala ja haukuta selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Onneksi oma mies ei ole tuollainen. Tulisi kalliiksi ja ruokaa pitäisi tehdä kuin armeijalle. Terv. 55-kiloinen hiiri.
Tästäkin aiheesta on ketjuja, eli mies syö perheen konkurssiin.
Suursyömäri mies tietysti itse maksaa syömisensä. Joten no problemo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita rohmuja on todellisuudessa todella vähän. Jos 25% hankkii ylimääräistä ruokaa, niin se kyllä kattaa rohmujenkin osuuden, joten uli uli... Ihme, että järjestetään juhlat joissa pitäisi nähdä nälkää tai vissiin sitten tuoda omat eväät.
Tämä! Noita rohmuja ei loppujaan esim sadassa ihmisessä ole kuin sormilla laskettava määrä. Ehkä jopa yhden käden sormilla laskettava. Pieni lisäys ruokaan, niin varmasti riittää.
Aina löytyy niitäkin, jotka nirsouttaan tai muusta syystä ei syö juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.
Sitä kasvisruokaa kannattaa olla niin paljon, että riittää kaikille. Myös lihansyöjät syövät kasvislisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on talkoosafkojen järjestämisestä. Tein reilusti syötävää mutta miehet ryntäsivät nälissään ja mättivät lautaset kukkuroilleen ihan kuin ei olis ikinä ennen nähneet ruokaa, loppupään ruokailijat jäivät kokonaan ilman! Kyllä hävetti. Alkuruuaksi olisi varmaankin pitänyt tehdä kattilallinen puuroa.
Oletin, että ihmisillä nyt on sen verran käytöstapoja, että ensin otetaan ns. normaali annos ja sitten santsataan jos ruokaa jää.
Ensin kutsutaan ihmiset tekemään ilmaista työtä ja sitten ei varata tarpeeksi ruokaa heille. Säälittävää.
Omiin juhliin teen aina kaikki juhlaherkut itse, niin porukka ei rohmua kuin korkeintaan vessapaperia.
Toki jos on parempi kotitalousihminen kuin minä, niin varmaan joku buffetti kannattaa sumplia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa
Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.
Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.
Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.
Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.
Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).
Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.
Kadehdin vaimoasi ja kotisi keittiön varustelutasoa, kun sinä kaiken tuon helpon tuosta vaan pyöräytät ja oletettavasti huolehdit myös tarjolle asettamisesta. Ja vielä kylmäsäilytystilatkin riittää hienosti. Meidän perheessä ei valitettavasti onnistu. Pelkästään
noiden kakkujen hyydytykseen ja säilytykseen menisi jääkaapin kapasiteetista puolet. Ja juhlapäivän aamuna harvoin on aikaa isompia kokkailla, kun pitäisi olla siistinä, suittuna ja laittautuneena siellä juhlissakin.Ihan mielenkiinnosta, monetko isot (50 tai enemmän henkeä) juhlat olet itse järjestänyt ilman pitopalvelua ja vuokrattavia tiloja?
Hyydykekakut voi valmistaa etukäteen pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.
Sitä kasvisruokaa kannattaa olla niin paljon, että riittää kaikille. Myös lihansyöjät syövät kasvislisukkeita.
Törkeän rohmuuden lisäksi lohien ja lihojen katoamiseen voi olla tämäkin syy! Eli lihansyöjät ottavat lihaa/kalaa sekä perunatkin ehkä säästäen. Olettaen että kasvisruuat mukaanlukien salaatit on vegetaristeille! Todellakin, tämä tulkinta on mahdollista. Olen itse lihansyöjä ja joskus juhlissa joku katsoi pahasti kun otin rosollia ja tomaattia. Ei tullut mieleenkään että tämä saattaisi olla kielletty lihansyöjiltä.
Muuten vegetgaristit: perunakin on teille sallittu, että ottakaa toki sitäkin eikä vain jotain eksoottisia kalliita kasviseriä. Ilmiö rohmuvegetaristit joille ei perunat kelpaa?
Vegetaristikahvitarjoiluja en ole kyllä nähnyt. Eli täytekakku mihin esim. ei olisi käytetty eläinperäisiä (maitotuote, munat jne). Liittyykö siihen että ei ole lääketieteellinen asia, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita rohmuja on todellisuudessa todella vähän. Jos 25% hankkii ylimääräistä ruokaa, niin se kyllä kattaa rohmujenkin osuuden, joten uli uli... Ihme, että järjestetään juhlat joissa pitäisi nähdä nälkää tai vissiin sitten tuoda omat eväät.
Tämä! Noita rohmuja ei loppujaan esim sadassa ihmisessä ole kuin sormilla laskettava määrä. Ehkä jopa yhden käden sormilla laskettava. Pieni lisäys ruokaan, niin varmasti riittää.
Aina löytyy niitäkin, jotka nirsouttaan tai muusta syystä ei syö juuri mitään.
Minä sanoin eilen, että se 'suursyömäri' voi syödä minun pottuni ja suuren osan proteiinista, todennäköisesti juustonkin, salaatin syön itse, ja kakun, mutta muut leivonnaiset saa syödä. Annokset tasoittuvat pitkässä juoksussa. Olen odottanut, että kohta joku vaatii, että Eila-mummon on syötävä hänelle varattu annos, minä olen tilannut sen, enkä hyväksy ruuantuhlausta.
Ketjua lukiessa miettii, miksi monen on vaikea käsittää ihmisten erilainen ruuantarve ja tapa syödä. Se ainoa oikea tapa on minun tapani.
Se mitä itse en ymmärrä, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miten joku seisovasta pöydästä ottaessaan voi ottaa samalle lautaselle kala- ja lihatuotteita. Pidän kalasta, syön kalaa useammin kuin lihaa, mutta samalla lautasella kala pilaa lihan maun. Me katammekin kalat ja lihat eri pöytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.
Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.
- Eri
Kun ihminen syö 3-4 kertaisen annoksen, kyseessä ei ole mikään "isoruokainen mies" vaan sairaalloinen ahmatti. Vai varaudutko isoruokaisiin naisiin? Eipä tietenkään. Satakiloinen nainen hävetköön olemassaoloaan. Satakiloinen mies sen sijaan saa mättää vapaasti.
Tätä juuri yritin tässä selittää, että isoruokaisuus ei tarkoita 3-4 kertaista annosta, varsinkaan kaikkia tarjolla olevia artikkeleita. Ja kun varaudun isoruokaisiin ihmisiin, en mieti sukupuolta. Nyt vastasin "isoruokaisen" miehen kommenttiin, joten siksi puhuin hänelle isoruokaisista miehistä.
No niin. Järjestän tänä vuonna mieheni viiskymppiset. Siskoni on tavannut tässä keväällä uuden miehen. En ole tavannut uutta miestä vielä. Kutsun heidät toki juhliin. Täytyykin kysyä siskolta ennen pitopalvelun tilaamista, onko uusi sulho pieni vai iso mies, että tietää varaanko hänelle 100g vai 1000g lohta. Ja että riittääkö yksi viipale täytekakkua vai pitääkö varata koko kakku hänelle. Toivottavasti ei loukkaannu mutta tämän olen ketjusta oppinut. Että tosimies tarvitsee hevosen annokset ja runopojat tyytyvät pariin tomaattiin.
Juhliin tulee myös joitain muita ihmisiä, joita en ole nähnyt pariin vuoteen, täytyykin soittaa heille ja kysyä että oletko muuttunut suursyömäriksi tässä vuosien varrella. Pituus ei asiaa suoraan kerro. On pitkiä ja pulskia ihmisiä jotka syövät todella vähän. Toisaalta myös lyhyitä ja laihoja jotka vetävät uskomattomat määrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeän rohmuuden lisäksi lohien ja lihojen katoamiseen voi olla tämäkin syy! Eli lihansyöjät ottavat lihaa/kalaa sekä perunatkin ehkä säästäen. Olettaen että kasvisruuat mukaanlukien salaatit on vegetaristeille! Todellakin, tämä tulkinta on mahdollista. Olen itse lihansyöjä ja joskus juhlissa joku katsoi pahasti kun otin rosollia ja tomaattia. Ei tullut mieleenkään että tämä saattaisi olla kielletty lihansyöjiltä.
Muuten vegetgaristit: perunakin on teille sallittu, että ottakaa toki sitäkin eikä vain jotain eksoottisia kalliita kasviseriä. Ilmiö rohmuvegetaristit joille ei perunat kelpaa?
Vegetaristikahvitarjoiluja en ole kyllä nähnyt. Eli täytekakku mihin esim. ei olisi käytetty eläinperäisiä (maitotuote, munat jne). Liittyykö siihen että ei ole lääketieteellinen asia, en tiedä.
Meillä on usein vegekakku, vaikka olemme sekasyöjiä, koska tykkään kauravalmisteista, ja mies varoo kolesterolia. Kananmunaa jouduimme varomaan kun yksi lapsi oli allerginen. Emme kerro vieraille, koska ei vegekakku ole vaarallinen lihansyöjille.
Olin jättänyt jääkaappiin hiukan vanhakasi menneen kinkkupaketin, piti antaa niitä koirille seuraavana päivänä. (tiedän ettei niitä saa antaa paljoa koiralle, suola ja lisäaineet, mutta tämä paketti oli menossa kyllä niille). Paketti oli turhan suuri, siitä jäi aivan liikaa ylitse, ei ollut tullut syötyä, oliko joku matkakin ollut siinä niin kinkut jäivät vanhentuun jääkaappiin.
Kylään tuli miehen eräs kaveri joka jäi yöksikin, tästä ei ollut puhe. Puhe oli vain pullakahveista ja ehkä pari olutta. No tää mies riipaisi kännit ja jäi sohvalle yöksi. Aamulla kun heräsin ja olin menossa kahvinkeittoon, huomasin että koirien kinkut olivat yöllä kadonneet. Kysyin mieheltäni, ei ollut koskenut niihin. Eli tämä miehen kaveri oli ne syönyt. Kyllä nauratti. Ei sanottu tälle kaiffarille mitään että söit sitten vanhat kinkut.