Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on talkoosafkojen järjestämisestä. Tein reilusti syötävää mutta miehet ryntäsivät nälissään ja mättivät lautaset kukkuroilleen ihan kuin ei olis ikinä ennen nähneet ruokaa, loppupään ruokailijat jäivät kokonaan ilman! Kyllä hävetti. Alkuruuaksi olisi varmaankin pitänyt tehdä kattilallinen puuroa.
Oletin, että ihmisillä nyt on sen verran käytöstapoja, että ensin otetaan ns. normaali annos ja sitten santsataan jos ruokaa jää.
Nolouden huippu on kyllä tehdä liian vähän talkooruokaa. Siinä kun tehdään oikeasti teille töitä ruokapalkalla, ja silloin maha pitää saada täyteen. Ja jotain hyvää, ei puuroa. Silloin tilataan isot kasat pitsoja ja haetaan donitseja ja ollaan kiitollisia avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Keliaakikoille tuttu tilanne. Joku rohmu on ottanut gluteenittoman leivoksen ja syö normi kakkua 5 palaa sen lisäksi. Eikö tajua että keliaakikko ei saa sitten kahvin kanssa kakkua? Jokainen keliaakikko kohtaa tämän ennen pitkää.
Noinhan siinä usein käy. Mutta jos juhlat on yhtään paremmin järjestetyt, ts. joku kaatamassa kahvia, niin erikoistarjonta pidetään heidän takanaan ja oikeasti tarvitsevat kysyvät niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Keliaakikoille tuttu tilanne. Joku rohmu on ottanut gluteenittoman leivoksen ja syö normi kakkua 5 palaa sen lisäksi. Eikö tajua että keliaakikko ei saa sitten kahvin kanssa kakkua? Jokainen keliaakikko kohtaa tämän ennen pitkää.
Meillä töissä on kanssa kumma tyyli. Jos joku tuo 1 paketin gluteenittomia keksejä ja 2-3 pakettia normaaleja keksejä, ne gluteenittomat loppuu ekana vaikka syöjiä on satunnaisesti paikalla 2 ja normaalien syöjiä on 20 lähes päivittäin. Kun kaikki haluaa vähän maistella niitä gluteenittomiakin, se ei haittaa että niille keliaakikoille ei jää keksejä kun normit on syöneet heidän keksit. Sitten vasta alkaa ne normikeksit kelvata kun gluteenittomat on maisteltu loppuun.
Olen kertonut jossakin ketjussa, miten meillä töissä on aina pullaa ja keksejä, viime kesänä pomo osti 24 gluteenitonta keksiä - me kaksi keliaakikkoa saimme kumpikin yhden :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on kanssa kumma tyyli. Jos joku tuo 1 paketin gluteenittomia keksejä ja 2-3 pakettia normaaleja keksejä, ne gluteenittomat loppuu ekana vaikka syöjiä on satunnaisesti paikalla 2 ja normaalien syöjiä on 20 lähes päivittäin. Kun kaikki haluaa vähän maistella niitä gluteenittomiakin, se ei haittaa että niille keliaakikoille ei jää keksejä kun normit on syöneet heidän keksit. Sitten vasta alkaa ne normikeksit kelvata kun gluteenittomat on maisteltu loppuun.
Olen kertonut jossakin ketjussa, miten meillä töissä on aina pullaa ja keksejä, viime kesänä pomo osti 24 gluteenitonta keksiä - me kaksi keliaakikkoa saimme kumpikin yhden :)
Pomo voisi olla fiksu ja antaa paketin suoraan teille. Meillä töissä katoaa kaikki, mitä ei ole naulattu kiinni parempiin suihin. Kaikki.
Tasaisesti kirjoitti:
Meillä kanssa on miehen veli kyllä yhdenlainen suur-syömäri. Jos meillä on illalla esim ruoka 18.00 ei olla syöty koko päivänä mitään joten pikkaisen nälkä herralla on,
Kerran meni lihaa valehtelematta 650g ja päälle perunamuusia..
Mitään salaattia ei tietenkään oteta, koska proteiinia proteiinia se on mitä syödään..
Hänen vaimonsa on sitten toinen ihan oma lukunsa ominensa ruoka-rajoitteineen, löytyy keliakia, kananmuna, maito, mitäs muita näitä nyt olikaan.. eli lihat, ja salaatit menee..
Ja marjat..
Kamalaa kun ei voi edes marjoja tarjota kun niitä lapattaisiin lautaselle niin paljon että konkurssi tulisi..
hauskinta -han on aina kun heillä on juhlat tarjottavat ovat kaikista halvinta vehnä-mössöä tyyliin
makaroni - majoneesi -herne - maissi - paprika (pakastepussi sulatettuna) salaatti
Itse tehtyä pitsaa jossa täytteitä ehkä hyvällä tuurilla kolme kappaletta per palanen
Kakkuna valmis kakkupohja jossa banaania ja kermavaahtoa
Ei näitä pysty edes syömään koska maku,Me siis syödään aina kotona, Ja näön vuoksi jotain maistellaan siellä kun ei kehtaa olla ottamatta mitään ..
Viimeksi sanoinkin että pitää seuraavalla kerralla tarjota näitä samoja..
sivusta: jos on oikeasti ollut koko päivän syömättä ja ruoka on vasta illalla, niin ihan normaalia olla iso nälkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita tarpeeksi tarjottavaa.
Meillä oli kerran lapsen juhlia varten tehtynä täytekakun muotoinen oikeasti tosi iso voileipäkakku. Miehen veli tuli käymään päivää ennen juhlia, kun ei päässyt oikeana päivänä. Ajattelin, että tarjoan sitä voileipäkakkua, kun sillä ei niin ole väliä onko koskematon juhlien alkaessa.
Miehen veli söi sen koko saatanan kakun. Siis oikeasti varmaan n. 20 h tarkoitetun voileipäkakun yksin. Pala kerrallaan, kun oli NIIIIIN HYVÄÄ!
Ihmiset jotka ei ole rohmujen kanssa tekemisissä ei ymmärrä miten paljon yksi rohmu pystyy sitä ruokaa napaansa ihan häpeilemättä ahtamaan. Kokonainen lohi tai paisti ei ole haaste eikä mikään.
Ei puhuta siis siitä että miehet syö paljon vaan siitä että yksi suursyömäri kiitää etunenässä pöytään että varmasti voi ottaa koko paistin tai lohen omalle lautaselleen. Ja kun näitä tosiaan on yleensä useampi, koska koko perhe on samanlaisia sikoja.
Täällähän on jatkuvasti ketjuja joissa kerrotaan, että on NORMAALIA, että esim. teinipoika syö paketillisen leipää(+päälliset) YKSIN. VÄLIPALANA. Ja aivan varmasti on nälkä lähtenyt jo 4 leipäsiivun jälkeen.
Moni mies syö kun "on hyvää ja tekee mieli" ei edes siksi, että olisi jotenkin nälkä.
Mun miehen setä on ihan omaa luokkaansa: Todella lihava mies, joka parkkeeraa ekana pöydän ääreen valtavan pötsinsä kanssa ja ähisten ja puhisten ahtaa torttua ja kakkua napaan viimeistä päivää. Hyi kuvotus. Kyseessä on vähän yksinkertainen tapaus. En ole ikinä törmännyt ihan täysillä käyvään ihmiseen joka ahmisi juhlissa. Enkä yhteenkään naiseen. Lihavatkin naiset yleensä tajuavat, että toisten juhlat eivät ole mikään hänelle omistettu syöpöttelyfestari.
Joillakin ei ole käytöstapoja ja joillakin lääkkeillä on ikävä sivuoire joka voi tehdä ahmijan. Jotku lääkkeet taas vähentää ruokahaluja
Ongelmaan on ratkaisu se että ei kutsu juhliin niitä buffetissa rohmuavia. Yleensä muutenkin kyseiset vieraat ovat rasittavia öykäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.
Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.
- Eri
Kun ihminen syö 3-4 kertaisen annoksen, kyseessä ei ole mikään "isoruokainen mies" vaan sairaalloinen ahmatti. Vai varaudutko isoruokaisiin naisiin? Eipä tietenkään. Satakiloinen nainen hävetköön olemassaoloaan. Satakiloinen mies sen sijaan saa mättää vapaasti.
Tätä juuri yritin tässä selittää, että isoruokaisuus ei tarkoita 3-4 kertaista annosta, varsinkaan kaikkia tarjolla olevia artikkeleita. Ja kun varaudun isoruokaisiin ihmisiin, en mieti sukupuolta. Nyt vastasin "isoruokaisen" miehen kommenttiin, joten siksi puhuin hänelle isoruokaisista miehistä.
Kyllä se on suunnittelu !
Ite laitan halvemman pään perusruokaa että riittää. Perunastakin saa tehtyä kaikenlaista.
Salaatit tms.
Valmislihapullia vaik Lidlistä.
Makaronisalaattia. Porkkanaraaste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa
Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.
Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.
Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.
Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.
Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).
Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.
Rohmuhan ei syö näistä kuin poron paahtopaistia. Kuinka paljon varaisit sitä 50 hengen juhliin? Tässä yhteydessä voi varmaan samalla jo nauraa ääneen sille 25 % lisälle 😆
Eikä hintakaan tarjoajaa vissiin hirvitä, 35 €/kg. Tuotahan se rohmu syö yksin toista kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan siinä usein käy. Mutta jos juhlat on yhtään paremmin järjestetyt, ts. joku kaatamassa kahvia, niin erikoistarjonta pidetään heidän takanaan ja oikeasti tarvitsevat kysyvät niitä.
Sehän noissa on se homma, kun suurin osa ihmisistä on fiksuja eikä taviksen mieleenkään tulisi varastaa keliaakikolta tämän leivosta. Siis ei mieleenkään. Juhlien järjestäjä luottaa liikaa ihmisten järjenjuoksuun, ja tosiaan, se on häviävän pieni prosentti ihmisiä, joka vie keliaakikolta tämän leivoksen. Sama henkilö varmaan syö lapsen vanukkaat. Eli näiden muutaman pahviaivon takia nämä erikoistuotteet pitäisi olla sitten tarjoilijan takana. Sekin vähän hölmöä sikäli, kun keliaakikolla nyt on muutakin leivonnaista kuin vain se yksi leivos. On suolainen piirakka, täytekakkua, lohipasteijaa, ehkä pullaa tms. Tarjoilijan pitäisi sitten tiedustella keliaakikolta mitä kaikkea tahtoo. Tosin ei se ole ongelma, yleensä keliaakikkoja ei ole montaa.
Mutta en saata käsittää miten joku voi syödä keliaakikon pullat? Sama kun söisin jonkun reseptilääkkeet.
Ps. Entäs sitten jos juhlissa on kolme keliaakikkoa joista yksi on rohmu? :) Silloin tarjoilijaa tarvitaan kontrolloimaan että yksi keliaakikko-Pekka ei syö kahden muun leivoksia ynnä korvapuusteja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo voisi olla fiksu ja antaa paketin suoraan teille. Meillä töissä katoaa kaikki, mitä ei ole naulattu kiinni parempiin suihin. Kaikki.
Mä tein joskus testin. Ostin nimpparinani oikein paljon erilaisia suklaita, pågeneita ynnä muuta makeata muistamista. Siis aivan överit henkilökunnan määrään nähden. Nimpparipäiväni oli tiistai. Torstaina kahvihuoneen pöydässä ei ollut enää mitään, paitsi toki tyhjät paperit ja pahvit, niitä ei osattu viedä 5m päässä olevaan roskikseen. Mutta oikein nauratti, mikään määrä ei ole riittävästi. En tiedä onko joku rohmunnut toki kotiinsa näitä mutta aivan jäätävä määrä karkkeja, minikorvapuusteja ynnä muuta katosi kuin hurrikaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa
Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.
Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.
Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.
Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.
Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).
Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.
Rohmuhan ei syö näistä kuin poron paahtopaistia. Kuinka paljon varaisit sitä 50 hengen juhliin? Tässä yhteydessä voi varmaan samalla jo nauraa ääneen sille 25 % lisälle 😆
Eikä hintakaan tarjoajaa vissiin hirvitä, 35 €/kg. Tuotahan se rohmu syö yksin toista kiloa.
Kuinka moni oikeasti on todistanut tilanteen että joku nappaa toista kiloa lihaa/kalaa noutopöydästä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on suunnittelu !
Ite laitan halvemman pään perusruokaa että riittää. Perunastakin saa tehtyä kaikenlaista.
Salaatit tms.
Valmislihapullia vaik Lidlistä.
Makaronisalaattia. Porkkanaraaste.
Entä jos haluaa vieraiden viihtyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako teitä on? Olennainen tieto jäi puuttumaan.
Tämä ketju on taas hyvä osoitus siitä, että piipertäjänaisilla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon iso mies syö. Sitten valitetaan kun ruoka loppuu tai vieraat jää nälkäisiksi, kun on tehty vegaanipiiperöannokset koko porukalle, vaikka joukossa olisi oikeasti suuriruokaisia ihmisiä, jotka eivät pärjää millään helvetin itujen närppimisellä! Jos jotain järjestätte, niin tarjotkaa ruokaa kunnolla, tai olkaa järjestämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.
Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.
- Eri
Kun ihminen syö 3-4 kertaisen annoksen, kyseessä ei ole mikään "isoruokainen mies" vaan sairaalloinen ahmatti. Vai varaudutko isoruokaisiin naisiin? Eipä tietenkään. Satakiloinen nainen hävetköön olemassaoloaan. Satakiloinen mies sen sijaan saa mättää vapaasti.
Tätä juuri yritin tässä selittää, että isoruokaisuus ei tarkoita 3-4 kertaista annosta, varsinkaan kaikkia tarjolla olevia artikkeleita. Ja kun varaudun isoruokaisiin ihmisiin, en mieti sukupuolta. Nyt vastasin "isoruokaisen" miehen kommenttiin, joten siksi puhuin hänelle isoruokaisista miehistä.
Tämän ketjun myötä harmittaa kun itselläni ei ole tiedossa mitään juhlia tänä kesänä. Olisi mukava nähdä, millaiset järjestelyt rohmujen varalta esim. isoissa häissä olisi tehty. Onko lohet ja fetat pitopalvelun takana, entä miten täytekakku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.
No onko se sitten sekasyöjä vika, että se pyhä kasvisruoka on siinä liharuuan vieressä tarjolla. Olen saattanut joskus erehtyä luulemaan lisukkeeksi.
On se silloin, jos kerran etukäteen on kysytty, kumpaa ruokaa syöt.
Eli pitäisi olla myös selvänäkijä? Kun siis ruuat vierekkäin ja se vegepöperö on tulkittavissa lisukkeeksi. Enkä ollut edes ainut, joka teki tämän mokan.
Jos on seisova pöytä, niin tottakai normaali ihminen ottaa siitä vähän kaikkea. Vegettäjille tämä on varmaankin
uutinen, mutta me normaalit ihmiset syömme myös kasviksia.
Jos jollain on oikeasti allergia tai muu _todellinen_ syy erikoissafkaan, se pitää olla muualla kuin buffetissa tarjolla.
Olen hyvä kokki ja käytän mielelläni erimaisia raaka-aineita, mutta jos tulee paljon vieraita en laita parasta. Ensinnäkin helmiä sioille -ilmiö. Suurin osa syö mitä vain. Toisekseen ihmiset ajattelevat vain itseään. Käytöstapoja ei ole. Kolmanneksi, jos tulee lapsia, ei karkkeja, suklaata eikä muuta kulhoihin.
Kokemusta on, että pari pikkupoikaa pisteli kimpassa puoli kiloa konvehteja. Äiti vaan myhäili vieressä ja meitsi siivoili ympäri olohuonetta sirotellut käärepaperit kun porsaslauma vihdoin lähti kotiin.
Muistaako muut vielä niitä mukavia aikoja kun erikoisdieettejä ei ollut? Kaikki söivät sitä mitä oli tarjolla ja sillä selvä.
Koulussa oli yksi tyttö jolla oli joku aines mitä se ei saanut syödä. Se tiesi sen itse, samoin keittäjät. Tarvittaessa sille oli oma annos, minkä se haki keittiöstä.
Tämä nykyinen nirsoilu kertoo vain siitä että ihmisillä ei ole puutetta mistään eikä oikeita ongelmia.
Eiköhän ala vegeillekin ruoka kelvata, kun hinnat nousevat tosissaan eikä kaikkea enää saa.
Musta näyttää että monet ei usko että ruokakriisi todellakin tulee. Tämä nykytilanne on vasta alkusoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaan on ratkaisu se että ei kutsu juhliin niitä buffetissa rohmuavia. Yleensä muutenkin kyseiset vieraat ovat rasittavia öykäreitä.
Te, jotka ehdotatte tätä ratkaisua. Se ei ole vain niin yksinkertaista, koska harvoin koko perhe on rohmuja. Siellä on ehkä 1 tai 2 rohmua, mutta esim. perheen äiti ja tyttäret voivat olla ihan taviksia. Rohmu todennäköisesti on se miesoletettu/ja hänen poikansa joka on isän jalanjäljillä opissa.
Jos mun miehen sisaren perhe on osa rohmuperhe, en voi jättää heitä kutsumatta. Ovat tärkeitä ja läheisiä ihmisiä minulle. Lisäksi kutsun muut miehen siskot ja veljet perheineen, sekä omat sukulaiseni. Totta kai jos olisi joku erillinen rohmu pikkuserkku vanhapoika-Mara, hänet voisi jättää kutsumatta.
Jos tein 4 munan kakun, miniä söi siitä 75%, pieni siro tyttö :)