Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1201/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lasken tarjottavat grammojen tarkkuudella/annos, jos on isommat juhlat. Aika vaikea on muuten arvioida, miten paljon mitäkin tarvitsee. Sitten lasken yhteen, että miten paljon tarjottavia tulee yhteensä henkilöä kohti ja siitä päättelen, että tarvitseeko jotakin enemmän tai ehkä lisää ruokalajeja.

Vierailija
1202/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita rohmuja on todellisuudessa todella vähän. Jos 25% hankkii ylimääräistä ruokaa, niin se kyllä kattaa rohmujenkin osuuden, joten uli uli... Ihme, että järjestetään juhlat joissa pitäisi nähdä nälkää tai vissiin sitten tuoda omat eväät.

Tämä! Noita rohmuja ei loppujaan esim sadassa ihmisessä ole kuin sormilla laskettava määrä. Ehkä jopa yhden käden sormilla laskettava. Pieni lisäys ruokaan, niin varmasti riittää.

Aina löytyy niitäkin, jotka nirsouttaan tai muusta syystä ei syö juuri mitään.

Minä sanoin eilen, että se 'suursyömäri' voi syödä minun pottuni ja suuren osan proteiinista, todennäköisesti juustonkin, salaatin syön itse, ja kakun, mutta muut leivonnaiset saa syödä. Annokset tasoittuvat pitkässä juoksussa. Olen odottanut, että kohta joku vaatii, että  Eila-mummon on syötävä hänelle varattu annos, minä olen tilannut sen, enkä hyväksy ruuantuhlausta. 

Ketjua lukiessa miettii, miksi monen on vaikea käsittää ihmisten erilainen ruuantarve ja tapa syödä. Se ainoa oikea tapa on minun tapani.

Se mitä itse en ymmärrä, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miten joku seisovasta pöydästä ottaessaan voi ottaa samalle lautaselle kala- ja lihatuotteita. Pidän kalasta, syön kalaa useammin kuin lihaa, mutta samalla lautasella kala pilaa lihan maun. Me katammekin kalat ja lihat eri pöytiin. 

Koska useiden lautasten käyttäminen vanhan etiketin mukaisesti ei ole modernia nykyaikaa. Se on yksinkertaisesti vaan tuhlausta. Minä kerään kaiken samalle lautaselle, ja teen sen ihan tietoisesti rikkoen etikettiä. Etiketti nimittäin muuttuu, hitaasti, mutta kuitenkin.

Ravintoloissa on usein myös ongelmana se, että pöydästä ei haeta tarpeeksi nopeasti pois niitä vanhoja lautasia, ja tila yksinkertaisesti loppuu. Jostain syystä juomista ollaan kyllä hanakasti tuomassa lisää kun lasi tyhjenee. En juo alkoholia, joten vesikannu on ainoa minkä toivon täytettävän ja että ne likaiset lautaset kerätään ripeästi pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?

Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.

Vege tai gluteeniton käy mulle myös. Elämä on nytkin yhtä muiden huomioon ottamista, joten jos vege näyttää hyvältä, otan sitä. Ei se rikos ole.

Vierailija
1204/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Tästä voisi kyllä varmaan jutella työpaikalla? Sovitte selvät säännöt, että vegeruoka on vegeille tarkoitettu ja muut eivät sitä saa ottaa, jollei vegeiltä vielä santsikierroksenkin jälkeen jää yli. Suut auki ennen seuraavia firman juhlia.

Sitä kasvisruokaa kannattaa olla niin paljon, että riittää kaikille. Myös lihansyöjät syövät kasvislisukkeita.

Törkeän rohmuuden lisäksi lohien ja lihojen katoamiseen voi olla tämäkin syy! Eli lihansyöjät ottavat lihaa/kalaa sekä perunatkin ehkä säästäen. Olettaen että kasvisruuat mukaanlukien salaatit on vegetaristeille! Todellakin, tämä tulkinta on mahdollista. Olen itse lihansyöjä ja joskus juhlissa joku katsoi pahasti kun otin rosollia ja tomaattia. Ei tullut mieleenkään että tämä saattaisi olla kielletty lihansyöjiltä.

Muuten vegetgaristit: perunakin on teille sallittu, että ottakaa toki sitäkin eikä vain jotain eksoottisia kalliita kasviseriä. Ilmiö rohmuvegetaristit joille ei perunat kelpaa? 

Vegetaristikahvitarjoiluja en ole kyllä nähnyt. Eli täytekakku mihin esim. ei olisi käytetty eläinperäisiä (maitotuote, munat jne). Liittyykö siihen että ei ole lääketieteellinen asia, en tiedä. 

Meillä on usein vegekakku, vaikka olemme sekasyöjiä, koska tykkään kauravalmisteista, ja mies varoo kolesterolia. Kananmunaa jouduimme varomaan kun yksi lapsi oli allerginen. Emme kerro vieraille, koska ei vegekakku ole vaarallinen lihansyöjille.

Kyllä sen maistaa.

Entä kauralle herkistyneet? Kai on sen verran pokkaa, että tunnustat tekosi jos huonosti käy?

Niin typeriä kauralle herkistyneitä ei meidän juhlissa ole vielä käynyt, että surutta söisivät viljatuotteita, joka kakku tietenkin on.

Vierailija
1205/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkurohmuajat ärsyttää. Leikkaavat kakusta kahvila-annoksen kokoisen siivun, kun pitopalvelun mitoitus on viidesosa siitä.

Niin. Kumpi sitten on pielessä? Se pitopalvelun mitoitus vai se, että joku ottaa itselleen normaalin palan kakkua?

Pitopalvelun mitoitus toki on pielessä, mutta siitä huolimatta huonoa käytöstä on ottaa enemmän kuin mitä näkee koko joukolle olevan tarjolla.

Mistä yksittäinen vieras voi tietää minkä verran isäntäväki/ pitopalvelu/ muu tarjoilujen järjestäjä on varannut tarjottavia? Yleensä varsinkaan kylmäsäilytystä vaativia. tuotteita kuten kalaa ja salaatteja ei nosteta kerralla kaikkea pöytään vaan niitä tuodaan lisää pöytään sitä mukaan kun entinen astia alkaa olla tyhjä. Mistä tietää onko järjestäjällä salaattia 2 kuppia vai 10 kippoa? Onko 2 kalaa vai 10 kalaa. Yleensä kumminkin ruokaa varataan reilusti ,koska sen ei haluta loppuvan kesken. Vieraanvaraisuus ja tietty ylenpalttisuus kuuluu juhliin.

Sen vuoksi otetaankin ensin kohtuullisesti, ja kun kaikki ovat ottaneet, niin jos tarjottavaa tuleekin lisää, sitten voi santsata. Kuuluu ihan perustapoihin.

Mikä sitten on kenellekin kohtuullista. Ei "kohtuullinen" ole mikään universaali vakio.

Sepä tässä onkin ongelma, kun nämä jättiannoksia mättävät ylipainoiset miehet ovat sitä mieltä että he ottavat "kohtuullisesti" kun syövät nelinkertaisen annoksen. Ja sillä nipin napin lähtee pahin nälkä että pärjää grillille asti.

"Kohtuullinen " määrä olisi hyvinkin helppo määritellä jos rohmu vain pysähtyisi miettimään järjellä. Mutta sitä eivät tee.

Minkä nelinkertaisen annoksen? Se on heille yksi normaali annos, vaikka pitopalvelu ja sinä olette eri mieltä.

Vierailija
1206/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti miettii tarjoilut jonkun sadan gramman tarkkuudella? Jos oikeasti järjestää juhlat, niin miettii tarjoilut reilusti yläkanttiin, ja sitten vielä vähän päälle. Koska miksi kutsua vieraita ja vahtia, että nämä pysyvät kohtuudessa?

Nämä varmaan laskevat konvehditkin tasan 2 / vieras. 12 vierasta x 2 on 24. Mirva muuten ei syö suklaata eli 20 riittää. Oma perhe (sovitaan 4) jätetään laskuista pois. Miksi ei ruoka riitä?

Vierailija
1207/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hommaat kakutkin valmiina? Samalla vaivalla tekisi itse useamman eikä maksa paljoa

Meinaatko että kakun tilaaminen ja ostaminen on yhtä työlästä kuin kakun leipominen? Epäilen. Useamnan kakun tekeminen on tuntikausien työ. Olet varmasti mies joka ei ole leiponut mitään eläessään ja kakut "ilmestyvät" jääkaappiisi tuosta noin vain. Koita ihan huviksesi tehdä itse kaikki syötävät 50 hengen juhliin (+osta juotavat jne) ja voit sen jälkeen olla ehkä viisaampi tässä asiassa.

Minä olen mies, ja tykkään leipoa ja kokata. Mietin, että ei kait tuo nyt kovin vaikeaa ole, jos on vain 50 vierasta. Lähinnä mietin, että joku poron paahtopaistihan valmistuu kuin itsestään uunissa, leikkaa sen jälkeen vain palasiksi ja voi vieläpä annostella vähän piiloon jos pelkää oikeesti sen loppuvan. Oheen vain iso määrä perunaa ja jokin hyvä kastike tai pari eri kastiketta.

Sitten salaattipöytä, siihen kunnon kupit hummusta, punajuurisalaatti, perunasalaattia, italiansalaattia, suolakurkkuja, riisisalaattia, marinoitua punasipulia, pastasalaattia jne. Kalaa en itse syö, niin en tarjoaisi mitään kalaruokia vierailleni. Sitten jos on grilli pihalla, niin joku kana ja kasvikset on helppoa ja herkullista kesägrillattavaa etenkin ku oheistuotteet on jo valmiina tarjolla.

Sittenhän on kaikki näitä helppoja pikkulisukkeita: ostaa ruisnappeja, siihen vain tursaus kermaviilikastiketta ja muutamaa kasvista. Lisäksi on lukematon määrä olemassa erilaisia sipsejä ja dippejä, jotka valmistuvat vain pyöräyttämällä aineet sekaisin.

Sen myönnän, etten täytekakkuja kyllä tykkää tehdä. Kait sitä kuitenkin aika helposti heittää 16 munan taikinnan, laittaa sen kahdelle pellille ja lyö ne kerroksiksi. Siihen vain jotkut hillat päälle, kiilteen lorautta ja kermavaahtoa reunoille - ja väliin mitä nyt tykkää laittaa. Tekisin kyllä oheen suklaamousse ja valkosuklaa hyydykekakut vielä, kun ne on niin helppoja tehdä. Ei tartte muuta nopsaan sekoitella aineet, vähän sulattaa ja sitten saa yön aikana hyytyä jääkaapissa. Keksejä on myös aika nopeaa tehdä jos on pursotin. Taikinan saa tehtyä kätevästi esim. 10 litran sankoon, ja yhdestä taikinastakin voi tehdä useampaa variaatiota (tai sitten vaan ostaa kaikki keksit suoraan kaupasta, ei ne nyt kovin kalliita ole).

Itse olen sitä mieltä, että jos juhlat "alkavat" samaan aikaan kaikilla.. niin miksei voi olla aluksi alkupalapöytä, josta porukka hakee. Sen jälkeen katetaan pääruokapöytä, kun alkupalat on syöty. Ja sitten tulee kahvit ja jälkiruoat esille. Ja toki pääruoan aikaan voi hakea vielä alkuruokia, ja jälkiruoankin aikana.

Rohmuhan ei syö näistä kuin poron paahtopaistia. Kuinka paljon varaisit sitä 50 hengen juhliin? Tässä yhteydessä voi varmaan samalla jo nauraa ääneen sille 25 % lisälle 😆

Eikä hintakaan tarjoajaa vissiin hirvitä, 35 €/kg. Tuotahan se rohmu syö yksin toista kiloa.

Kuinka moni oikeasti on todistanut tilanteen että joku nappaa toista kiloa lihaa/kalaa noutopöydästä?

Pystyn pienikokoisena naisena syömään valtavia määriä herkkujani, joihin kuuluvat mm. joulukinkku ja kalaruuat eri muodoissaan. Ahmin kuitenkin vain kotona, vieraisilla ja julkisesti syön hillitysti ja asiallisesti. Tiedän kuitenkin itsestäni, että tämä on mahdollista, jos käytöstapoja ei ole.

Olen nähnyt pari kertaa tapauksia, joissa isoruokainen ihminen noin sekunnissa syö jotain mitä ns. tavallinen ihminen söisi 15 minuuttia samalla seurustellen. Otetaan vaikka kakunpala tai iso piirakka. Piirakka, pasteija, kakku - se mene YHDELLÄ hotkaisulla, YHTENÄ suupalana.

Vierailija
1208/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että miten voisi estää lihojen ja kalojen yltiöpäisen rohmuamisen jos niitä kuitenkin haluaisi tarjota? Olisiko jauhelihaperunasoselaatikko sopivaa rohmuruokaa? Sitähän saa syödä vaikka ämpärillisen, eikä silti kovin paljoa saa lihaa? Joku samaan tyyliin toteutettu janssoninkiusaus? Kala lähinnä makuna?

Kasvissosekeitosta ei kauheasti voi jättää lientä syömättä,  salaatinkin voisi toteuttaa vihersmoothiena, niin  ei voi närkkiä pelkkiä kurkkuja tai muita herkkuja.

Jossain häissähän oli ns. rahvaan ja paremman väen pöydät erikseen. Jos etukäteen tietää rohmujen olevan tulossa, niin sinne vaan kaukalo keskelle rohmujoukon pöytää?

Joskus on myös nähnyt sellaista mallia, että varsinainen juhlaruokailu on ollut pienellä ydinporukalla ja loppuillasta sitten joku koko väen grillimenu nakkeineen yms.

Vierailija
1209/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?

Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.

Eihän se vege kerro muuta kuin että siinä on kasviksia. Monet sekasyöjät syövät mielellään kasviksia ja eivät ajattele miksikään ongelmaksi syödä kasviksia, joten merkintä ei sinänsä kerro etteikö sitä muutkin kuin kasvissyöjät saa ottaa. Myös gluteenitonta ja laktoositonta pystyy kaikki syömään. Varsinkin jos ruuasta maksaa niin ei tule mieleenkään etteikö linjadtossa saisi ottaa kaikkea mitä on tarjolla. Oletus on ,että myös sitä vegeä ym tuodaan tarjolle lisää kulutuksen mukaan.

No tässäpä selvisi. Osa ei vain älyä että jos yhteen ruokaan on laitettu lappu, se tarkoittaa että se on tietylle ihmiselle. Pitäisi kai lukea isolla "näpit irti" ennen kuin menee perille.

Yllätys minullekin on se että joidenkin mielestä kaikki ei saa syödä kasvisruokaa. Vaikka pystynkin syömään lihaa ilman tunnon tuskia niin pidän myös kasviksista ja esim tofusta, falafelista ja linsseistä. Mikäli etukäteen valitaan kasvis- tai liharuoka vaihtoehto niin se edellyttää sitä että kyseiset annokset tarjotaan pöytiin sen etukäteisvarauksen mukaan. Mutta käli siellä buffetissa on kaikki tarjolla niin jokainen saa ottaa ja syödä mitä haluaa.

Vierailija
1210/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin isokokoinen mies 193/142 kirjoitti:

Tämä ketju on taas hyvä osoitus siitä, että piipertäjänaisilla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon iso mies syö. Sitten valitetaan kun ruoka loppuu tai vieraat jää nälkäisiksi, kun on tehty vegaanipiiperöannokset koko porukalle, vaikka joukossa olisi oikeasti suuriruokaisia ihmisiä, jotka eivät pärjää millään helvetin itujen närppimisellä! Jos jotain järjestätte, niin tarjotkaa ruokaa kunnolla, tai olkaa järjestämättä.

Ai, et pärjää yhtä päivää normaaliannoksella juhlaruokaa, joka on usein vielä kaloripitoisempaa kuin arkiruoka? Huvittavaa, kun perustellaan ahmimista, jollain "ei pärjää"-kommentilla. Mitä pahimmillaan tapahtuu, jos joutuu syömään ihmisten lailla? Tuleeko nälkäkiukku? Pyörtyminen?

Vierailija
1211/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se vege kerro muuta kuin että siinä on kasviksia. Monet sekasyöjät syövät mielellään kasviksia ja eivät ajattele miksikään ongelmaksi syödä kasviksia, joten merkintä ei sinänsä kerro etteikö sitä muutkin kuin kasvissyöjät saa ottaa. Myös gluteenitonta ja laktoositonta pystyy kaikki syömään. Varsinkin jos ruuasta maksaa niin ei tule mieleenkään etteikö linjadtossa saisi ottaa kaikkea mitä on tarjolla. Oletus on ,että myös sitä vegeä ym tuodaan tarjolle lisää kulutuksen mukaan.

No tässäpä selvisi. Osa ei vain älyä että jos yhteen ruokaan on laitettu lappu, se tarkoittaa että se on tietylle ihmiselle. Pitäisi kai lukea isolla "näpit irti" ennen kuin menee perille.

Yllätys minullekin on se että joidenkin mielestä kaikki ei saa syödä kasvisruokaa. Vaikka pystynkin syömään lihaa ilman tunnon tuskia niin pidän myös kasviksista ja esim tofusta, falafelista ja linsseistä. Mikäli etukäteen valitaan kasvis- tai liharuoka vaihtoehto niin se edellyttää sitä että kyseiset annokset tarjotaan pöytiin sen etukäteisvarauksen mukaan. Mutta käli siellä buffetissa on kaikki tarjolla niin jokainen saa ottaa ja syödä mitä haluaa.

Jaa, minulle ei ollut yllätys. Otan itsekin mieluiten kasvisruokaa, mutta jos yhdessä ruoassa on lappu ja muissa ei ole, ymmärrän kyllä jättää sen rauhaan. Samoin jos yksi ruokalaji on pienemmässä astiassa tai valmiiksi lautasella ja laputettu, se on vielä selkeämpi merkki.

Vierailija
1212/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkurohmuajat ärsyttää. Leikkaavat kakusta kahvila-annoksen kokoisen siivun, kun pitopalvelun mitoitus on viidesosa siitä.

Niin. Kumpi sitten on pielessä? Se pitopalvelun mitoitus vai se, että joku ottaa itselleen normaalin palan kakkua?

Pitopalvelun mitoitus toki on pielessä, mutta siitä huolimatta huonoa käytöstä on ottaa enemmän kuin mitä näkee koko joukolle olevan tarjolla.

Mistä yksittäinen vieras voi tietää minkä verran isäntäväki/ pitopalvelu/ muu tarjoilujen järjestäjä on varannut tarjottavia? Yleensä varsinkaan kylmäsäilytystä vaativia. tuotteita kuten kalaa ja salaatteja ei nosteta kerralla kaikkea pöytään vaan niitä tuodaan lisää pöytään sitä mukaan kun entinen astia alkaa olla tyhjä. Mistä tietää onko järjestäjällä salaattia 2 kuppia vai 10 kippoa? Onko 2 kalaa vai 10 kalaa. Yleensä kumminkin ruokaa varataan reilusti ,koska sen ei haluta loppuvan kesken. Vieraanvaraisuus ja tietty ylenpalttisuus kuuluu juhliin.

Sen vuoksi otetaankin ensin kohtuullisesti, ja kun kaikki ovat ottaneet, niin jos tarjottavaa tuleekin lisää, sitten voi santsata. Kuuluu ihan perustapoihin.

Mikä sitten on kenellekin kohtuullista. Ei "kohtuullinen" ole mikään universaali vakio.

Sepä tässä onkin ongelma, kun nämä jättiannoksia mättävät ylipainoiset miehet ovat sitä mieltä että he ottavat "kohtuullisesti" kun syövät nelinkertaisen annoksen. Ja sillä nipin napin lähtee pahin nälkä että pärjää grillille asti.

"Kohtuullinen " määrä olisi hyvinkin helppo määritellä jos rohmu vain pysähtyisi miettimään järjellä. Mutta sitä eivät tee.

Minkä nelinkertaisen annoksen? Se on heille yksi normaali annos, vaikka pitopalvelu ja sinä olette eri mieltä.

No se nelinkertainen annos, joita hotkimalla se vyön yli pursuava maha on hankittu. Jokainen saa mättää ja ryypätä kotonaan, mutta edes juhlissa voisi pysyä kohtuudessa.

Vierailija
1213/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että miten voisi estää lihojen ja kalojen yltiöpäisen rohmuamisen jos niitä kuitenkin haluaisi tarjota? Olisiko jauhelihaperunasoselaatikko sopivaa rohmuruokaa? Sitähän saa syödä vaikka ämpärillisen, eikä silti kovin paljoa saa lihaa? Joku samaan tyyliin toteutettu janssoninkiusaus? Kala lähinnä makuna?

Kasvissosekeitosta ei kauheasti voi jättää lientä syömättä,  salaatinkin voisi toteuttaa vihersmoothiena, niin  ei voi närkkiä pelkkiä kurkkuja tai muita herkkuja.

Jossain häissähän oli ns. rahvaan ja paremman väen pöydät erikseen. Jos etukäteen tietää rohmujen olevan tulossa, niin sinne vaan kaukalo keskelle rohmujoukon pöytää?

Joskus on myös nähnyt sellaista mallia, että varsinainen juhlaruokailu on ollut pienellä ydinporukalla ja loppuillasta sitten joku koko väen grillimenu nakkeineen yms.

Voi hyvänen aika! Jos näin ilkeästi ajattelee vieraistaan, niin parempi on jättää juhlat pitämättä.

Vierailija
1214/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vege tai gluteeniton käy mulle myös. Elämä on nytkin yhtä muiden huomioon ottamista, joten jos vege näyttää hyvältä, otan sitä. Ei se rikos ole.

Luulen että sinun elämäsi ei kyllä ole yhtä muiden huomioon ottamista.

Miten suhtautuisit siihen että joku on syönyt sinun ruokasi ja jäät ilman? Vai onko se aina eri asia kun kyse on sinusta?

Vierailija
1215/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika! Jos näin ilkeästi ajattelee vieraistaan, niin parempi on jättää juhlat pitämättä.

Tosikko.

Vierailija
1216/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minulle ei ollut yllätys. Otan itsekin mieluiten kasvisruokaa, mutta jos yhdessä ruoassa on lappu ja muissa ei ole, ymmärrän kyllä jättää sen rauhaan. Samoin jos yksi ruokalaji on pienemmässä astiassa tai valmiiksi lautasella ja laputettu, se on vielä selkeämpi merkki.

Aika outoa, mikäli näitä kasvisruokia ei ole tarjolla ja varattu yhtä paljon kuin muitakin. Onhan ne yleensä paljon halvempia tarjota kuin lohi ja feta.

Jos jollakin on hyvun suuret ruokarajoitteet tai dieetti niin yleensä kyllä nämä on varattu keittiöön erikseen sekä kerrottu, mitkä muut tarjottavat ovat rajoitetuista aineksista vapaita.

Vierailija
1217/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraita erotellaan "paremman väen" ja muihin -juntteihin(?), jään pois juhlista sitten.

Menee kyllä pikkuisen omahyväiseksi touhuksi.

Tämän ketjun perusteella, katson tulevissa juhlissa, kellä on lohi- ja fetatarjoilua, että on melko varmasti ketjussa keskustelija/aloittaja.

Meillä on aina ollut kivoja juhlia, emme keskity muiden arvosteluun vaan pidämme hauskaa hyvillä mielin.

Vierailija
1218/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sinun elämäsi ei kyllä ole yhtä muiden huomioon ottamista.

Miten suhtautuisit siihen että joku on syönyt sinun ruokasi ja jäät ilman? Vai onko se aina eri asia kun kyse on sinusta?

Minä, minä, minä. Kukaan muu ei saa syödä kasvisruokaa kuin oikea vege.

Vierailija
1219/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär oli juuri tällaisissa kaverinsa häissä. Kirkkoon ja päiväjuhlaan oli kutsuttu lähisuku ja muutama läheisin ystävä. Illalla oli sitten kutsuttu paikalliset kaverit ja tuttavat "jatkoille" Kevyttä purtavaa, boolia ym tarjolla. Tanssia ja vapaamuotoista seurustelua. Iso osa lapsiperheistä ja vanhuksista oli lähtenyt jo tuossa vaiheessa kotiin.

Vierailija
1220/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette olleet tekemisissä rohmujen kanssa, ovatko aina miehiä? Ketjussa on puhuttu vain miehistä.

Mietin että johtuuko rohmuaminen siitä että miesten ruokahalua nostetaan jalustalle ja miehet jopa kehuskelevat sillä? Kun sitä vastoin naisten odotetaan syövän linnun annoksia.

Sekä miehissä että naisissa on nykyään paljon ylipainoisia eli ihmiset syövät koko ajan liikaa, mutta vain toiseen sukupuoleen kohdistuu sosiaalinen paine syödä kohtuudella. Ketjun alussa myös miesten käytöstavat laitettiin naisten vastuulle eli miehille ei tule painetta siitäkään. Periaatteessa saa mättää kallista proteiinia niin paljon kuin huvittaa, kun kukaan nainen ei ole kieltänyt.

Olen muuten huomannut senkin että vaikka yleensä naisia syytetään muiden naisten painon vahtimisesta, somessa kaikki ylipainoisten haukkujat ovat miehiä. Ja heillä on kohteena vain naiset, ei koskaan toiset miehet.