Joko sinulla on sähköauto?
Olettaen että ylipäätään yksityisautoilet. Jos ei vielä ole sähkäriä, niin milloin ajattelit hankkia?
Kommentit (327)
Kyllä on. Teslalla mennään ja on jo kolmas peräkkäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole eikä tule,onnettomia leluja,ajakoon kaupunkilaiset ituhipit sähkökotteroilla.
Maallehan ne paremmin sopivat kun voi ladata helpommin.
Maalla harvemmin ajetaan kaupunkiajoa, ja juuri kaupunkiajossa sähköauto on parhaimmillaan/ taloudellisimmillaan.
Meillä menee bensaan noin 100 euroa kuukaudessa ja autossa rahaa kiinni noin 4000 euroa. On halpaa ajoa, ei tule sähköauto ainakaan halvemmaksi. Asuntolainaakin on sen verran vielä jäljellä, että sähköautoa voi harkita vasta monen vuoden päästä.
Meillä on kolme sähköautoja. Teslan 3 ja Y ja Kia EV6. Ollaan tyytyväisiä niihin eikä.meiöle tule enää bensa-autoja.
Traficomin laskuri näytti ihan saman kuin oon laskekellut: sähköauto tulisi huomattavasti kalliimmaksi. Siis euroissa.
Huolestuttaa myös se, ettei laskureissa ole laskettu luonnon tuhoutumista sähköautoja rakentaessa. Sekä käytettyjen akkujen hävittäminen. Mihin ne päätyvät? Valuttamaan myrkkyjä pohjavesien tai meriin?
Hybridi polttomoottoriauto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hybridi on sen verran uusi vielä että ei ole muutamaan vuoteen tarvetta vaihtaa. Seuraava varmaan on täyssähkö, mutta seuraillaan tuota seuraavan sukupolven akkujen kehitystä ja katsotaan missä kohtaa kannattaa vaihtaa. Tuolla on hyviä juttuja nyt massatuotantoon siirtymässä, joten välttämättä ei kiinnosta nykyisen sukupolven täyssähköä ostaa.
Hybridiauto ei ole sähköauto vaan lähinnä polttomoottoriauto.
Lisäbonuksena saa kuskata viittäsataa kiloa tyhjiä akkuja ja turhia sähkömoottoreita. Tekee hyvää bensankulutukselle ja renkaiden kulumiselle, etenkin kun hybridien moottorit ovat muutenkin alimitoitettuja eli joutuu ajamaan kovilla kierroksilla päästäkseen eteenpäin. Hybridit ovat täysin turha siirtymävaihe. Jos nykyinen trendi jatkuu niin siirryn joskus suoraan isosta dieselistä täyssähköön mutta vielä on liian aikaista.
Hankin sitten kun 300km (talvi) kantamalla olevia saa tonnilla. Eli varmaan vielä 20 - 30 vuotta vierähtää.
Nykyisellä autolla tuli juuri 100 tkm mittariin. Laskin, että nyt jos ostan uuden 40+ k€ maksavan auton, niin vuotuiset autoiluun liittyvät kuluni 3-4 kertautuisivat. Ennemmin ajan nykyistä enemmän loppuun ja rauhassa seuraan mihin autoilukuviot menevät. Parin vuoden päästä kun lapset muuttavat kotoa ja vaihdan pienempään asuntoon voisin samalla vaihtaa autoa myös pienempään. Siinä vaiheessa täytyy arvioida kumpi olisi fiksumpi sähköauto vai pienellä moottorilla oleva polttis.
Tällä hetkellä kaikki automme kulut n. 250-300€/kk, joten mikään uusi auto, jossa, hinnasta riippuen, arvo saattaa tippua, omistuskuukausille jaettuna, enemmän tai vähän vähemmän, ei ole vaihtoehto. Lisäksi sähköauton toimintasäde on itselleni liian pieni. N. 1,5 vuotta sitten ajoin 2 lumimyrskypäivää sähköautolla, jossa alle 5km matkalla range tippui tietokoneen mukaan 100km. Vaikka itselleni ei olekaan sähköauto vaihtoehto, ainakaan tällä hetkellä, niin ymmärrän, että monet tykkäävät hankkia sellaisen syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Teslalla mennään ja on jo kolmas peräkkäin
ahaa. ja kolmella teslalla pääsee yhtäjaksoisesti eteenpäin noin 1500km max. jos ajelee varovasti kuuttakymppiä? paljonkos 3 teslaa maksaa vs. puolitoista tankillista diisseliä?
Olen mies. En hanki sähköautoa koska myös haluan pysyä heteromiehenä.
Eioo. Mulla on varaa ajella bensakoneella vielä pitkään...
Hankin heti kun tulee halvemmaksi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajoneuvon käyttövoima vaikuttaa sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajoneuvon käyttövoima vaikuttaa sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen?
Ei mitenkään. Kyse on puhtaasti kateudesta ja siksi moisia naurettavia "syitä" keksitään. Sanoisi vain rehellisesti että ei ole varaa hankkia autoa. Sähköautoissa kuitenkin on tuo käytettyjen markkina vasta tulossa, ja vaihtoehtoja käytetyissä ei vielä hirveämmin ole, kuten hiukan aikaisemmin ei ollut uusissakaan. Markkinat käytettyjen suhteet on parin vuoden päästä aivan erilaiset.
Sähköautoissa ei valinnan varaa vielä pari-kolme vuotta sitten ollut, sitten tuli malleja mutta autoja ei saanut tehtailta kiitos komponenttipulan ja nyt tilanne vasta normalisoitumassa.
Nykyisen auton arvonalenema 0€ ja bensakulut alle 1000€ vuodessa. Sähköauto ei vielä pysty hinnalla kilpailemaan, mutta odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Traficomin laskuri näytti ihan saman kuin oon laskekellut: sähköauto tulisi huomattavasti kalliimmaksi. Siis euroissa.
Huolestuttaa myös se, ettei laskureissa ole laskettu luonnon tuhoutumista sähköautoja rakentaessa. Sekä käytettyjen akkujen hävittäminen. Mihin ne päätyvät? Valuttamaan myrkkyjä pohjavesien tai meriin?
Akut on helppo kierrättää.
Minulla taas sähköauto on reilusti halvempi kuin bensa-auto, jo eka vuodesta lähtien. Hankintahinnassa KO merkillä ei ollut eroa bensa ja sähköauton välillä samassa kokoluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Kyse on puhtaasti kateudesta ja siksi moisia naurettavia "syitä" keksitään. Sanoisi vain rehellisesti että ei ole varaa hankkia autoa. Sähköautoissa kuitenkin on tuo käytettyjen markkina vasta tulossa, ja vaihtoehtoja käytetyissä ei vielä hirveämmin ole, kuten hiukan aikaisemmin ei ollut uusissakaan. Markkinat käytettyjen suhteet on parin vuoden päästä aivan erilaiset.
Sähköautoissa ei valinnan varaa vielä pari-kolme vuotta sitten ollut, sitten tuli malleja mutta autoja ei saanut tehtailta kiitos komponenttipulan ja nyt tilanne vasta normalisoitumassa.
Kateusargumentin tunkeminen kaikkeen on niin väsynyttä ja älyllisesti sekä laiskaa että epärehellistä. Melkein yhtä väsynyttä kuin seksuaalisen suuntautumisen tai muklun koon käyttö viiltävänä vasta-argumenttina. Ilmeisesti ei voi odottaa parempaa ihmiseltä joka ei pysty edes ymmärtämään että yksi ratkaisu ei sovi kaikkiin ongelmiin ja vaikka itse saakin pienet körräämisensä hoidettua sähköautolla niin muilla ihmisillä on erilaisia tarpeita jotka hoituvat parhaitan muilla teknologioilla.
Vierailija kirjoitti:
On niin söpöä, kun kateelliset ja köyhät tonnin lintalla ajelevat bensa-autoilijat alapeukuttavat heti, kun joku sanoo omistavansa sähköauton <3 :D varmaan vit_u_ttaa tänäänkin käydä tankkaamassa se ruosteinen kiulu jollain satasella :D
On meitäkin, muttei kateellisia. Itse ajaisin tonnin kiululla jos pystyisin, mutta perheen takia ajetaan uudemmalla. On turvallisempi ja mukavampi, tosin mulle aivan turhake, ei kiinnostaisi yhtään laittaa autoon rahaa älyttömiä määriä.
No sellainen vasta hieno laite olisikin!