Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti

Vierailija
22.05.2022 |

Olen korkeastikoulutettu, koulussa sain hyviä numeroita. Silti työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä selviytynyt tehtävistäni. Työtehtävät eivät olleet erityisen vaativia. Samoissa tehtävissä oli myös pelkän ammattiopiston käyneitä.

Olen käynyt 10 vuotta sitten työkkärin kautta neuropsykologisissa tutkimuksissa, koska halusin tietää, onko minulla jotain oppimisen vaikeuksia. Ei löytynyt.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kurjalta työpaikalta. Etsivät varmaan ihmistä, joka hallitsee jo valmiiksi Excelin ja muut ohjelmat. Älä silti lannistu, eiköhän sullekin vielä töitä löydy! Tsemppiä!

Vierailija
62/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sait Gradusta? Jos vähintään C:n niin voisit harkita tutkijan uraa. Kaikista ei vaan ole käytännön töihin, toiset pärjäävät paremmin teoreettisissa. Varsinkin, jos on yhtään Asperger-piirteitä. Voi olla hyvinkin älykäs, mutta käytännön työt eivät suju. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ohjelmistot oli uusia. Excelin käyttö ei myöskään ollut vielä kovin hyvin hallussa kaikkine työtä nopeuttavine kikkoineen. Työssä oli minuuttiaikataulu. Minua jopa neuvottiin, että "käytä tuota toista shift-nappulaa niin sujuu nopeammin tilausten syöttö". Myös kahvinkeitossa näytettiin, miten pitää kaataa vettä kannusta, että sujuu nopeammin. 

Ap

Kuulostaa kamalalta. Ja ei kai kahvinkeittäminen kuulu korkeakoulutetun tehtäviin. Tuollaisessa hötköilyssä epäilen että ko paikassa on epäselvät roolit, huonosti johdettua toimintaa. Onneksi pääsit pois.

Viimeisen parin vuoden aikana olen törmännyt useisiin tapauksiin, joissa sopimus on purettu koeaikana. Epäilen että useat tapaukset ovat johtuneet huonosta perehdytyksestä.

Vierailija
64/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko perehdyttäjänä joku ulkoa tuotu joka ei osaa kunnolla Suomenkieltä?

Vierailija
65/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Magnan gradusta. Olen niitä tutkijan töitä myös miettinyt, mutta se on todella kovaa hommaa, kilpailua paljon ja apurahoja pitää olla koko ajan kinumassa, niin että itse tutkimukselle ei jää paljon aikaa. Jätän ne hommat mieluummin huippuälykkäille, joilla on paloa tutkimukseen. 

Ap

Vierailija
66/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ohjelmistot oli uusia. Excelin käyttö ei myöskään ollut vielä kovin hyvin hallussa kaikkine työtä nopeuttavine kikkoineen. Työssä oli minuuttiaikataulu. Minua jopa neuvottiin, että "käytä tuota toista shift-nappulaa niin sujuu nopeammin tilausten syöttö". Myös kahvinkeitossa näytettiin, miten pitää kaataa vettä kannusta, että sujuu nopeammin. 

Ap

Kuulostaa kamalalta. Ja ei kai kahvinkeittäminen kuulu korkeakoulutetun tehtäviin. Tuollaisessa hötköilyssä epäilen että ko paikassa on epäselvät roolit, huonosti johdettua toimintaa. Onneksi pääsit pois.

Viimeisen parin vuoden aikana olen törmännyt useisiin tapauksiin, joissa sopimus on purettu koeaikana. Epäilen että useat tapaukset ovat johtuneet huonosta perehdytyksestä.

Kahvinkeittokommentti paljasti, että ap on trolli.

Vierailija
67/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika paljon pomon luonteestakin kiinni. Jotkut vaan yksinkertaisesti on tylyjä eikä heitä kiinnosta opettaa tai odottaa, että uusi työntekijä oppii tarvittavat asiat. Esim. tässä tilanteessa olisi hyvin voinut joku esimiehistä sanoa, että nopeus on täällä tärkeämpää kuin tarkkuus, älä tee tuota noin tarkasti, riittää kun teet suurin piirtein näin (ja sitten näyttää miten). Olisivat voineet niiden työtehtävien lisäksi opastaa myös tuota priorisointia ja keinoja tehokkuuteen, jos se kerran on tärkeintä.

Kyllä sellaisiakin esimiehiä on, jotka jaksaa kärsivällisesti opettaa ja neuvoa ja opastaa. Mulle sattui sellainen pomo, kun jokin aika sitten jouduin vaihtamaan alaa ja opettelemaan tiettyjä työtehtäviä ihan alusta lähtien. Se rento tunnelmakin nopeutti oppimista, kun ei tarvinnut jännittää, miten pomo suhtautuu siihen, ettei heti ekana päivänä suju täydellisesti.

Vierailija
68/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei välttämättä. Mulla oli kerran pomo, joka ekana työpäivänä opetti juurta jaksaen, mihin suuntaan kahvinkeittimen pannun kahva pitää osoittaa, jotta tulee paras kahvi. Eikä kahvinkeitto edes kuulunut mun työtehtäviin. Se oli muutenkin ihan hirveä ihminen ja niuhotti jokaisesta asiasta mitä ikinä voi kuvitella

Vierailija
69/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ollut sopiva henkilö kyseiseen tehtävään. Eiköhän ole itsesikin kannalta parempi, ettet joutunut hommiin, joista et pysty suoriutumaan.

Niin, mihinköhän tehtäviin minun kannattaisi sitten hakeutua, jotta pärjäisin? Selvästi merkonomin työt ovat liian vaativia minulle.

Ap

Sellaiseen, jossa ei ole minuuttiaikataulua. Ehkä olet vain hidas luontaiselta työskentelytyyliltäsi. Eli teet huolella, mutta hitaasti. Valitettavasti tätä ominaisuutta ei nykyajan työelämässä hirveästi arvosteta.

Vierailija
70/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Usko tai älä, mutta näin todellakin tapahtui. Olin itsekin äimänä siinä tilanteessa, että voiko olla todellista, että jopa kahvinkeittotaitojani kritisoidaan...

Ap

Vierailija
71/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap puhui toimistotyöstä, joita tehdään myös amistaustalla. Tällöin luulisi kyseessä tosiaan olevan toimistotyöntekijä työtehtävät, ei asiantuntijatehtävät. Ja ainakin meillä myös asiantuntijat pesevät kahvikoneen, sillä varsinaisia toimistotyöntekijöitä ei ole vaikka joku hoitaakin postitukset ja joku toinen tarviketilaukset.

Vierailija
72/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä juuri tarkoitin, että ne hienoudet olisi parasta odata kaupanalalla asiantuntijatyössä. Jos kukaan ei halua maksaa niiden opettelusta, voit joko opetella itse tai pyöritellä peukaloita. Pari excel kurssia on käynyt luka tahansa, ei sillä eduksi erotuta.

Vierailija
73/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ollut sopiva henkilö kyseiseen tehtävään. Eiköhän ole itsesikin kannalta parempi, ettet joutunut hommiin, joista et pysty suoriutumaan.

Niin, mihinköhän tehtäviin minun kannattaisi sitten hakeutua, jotta pärjäisin? Selvästi merkonomin työt ovat liian vaativia minulle.

Ap

Sellaiseen, jossa ei ole minuuttiaikataulua. Ehkä olet vain hidas luontaiselta työskentelytyyliltäsi. Eli teet huolella, mutta hitaasti. Valitettavasti tätä ominaisuutta ei nykyajan työelämässä hirveästi arvosteta.

Ihan totta mutta onneksi vielä on paikkoja, joissa pyritään ensisijaisesti huolellisuuteen. Tein yhden kesän töitä eräässä valtionarkistossa, ihan perusduunia eli arkistoinnissa auttamista. Ja siellä painotettiin koko ajan sitä, että pitää tehdä huolellisesti, ei hätäillen, koska jos tulee virheitä, niin niiden korjaamiseen menee 50-kertainen aika verrattuna siihen, että tekisi alun perinkin huolellisesti.,

Vierailija
74/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kokemus, mutta älä anna sen masentaa! Ei se tarkoita sitä, että olisit huono työntekijä. Tuo ei nyt vain ollut sulle sopiva paikka. Onnea työnhakuun!!

Vierailija
75/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt noita valtion arkistointihommia, mutta eikös niissäkin pidä olla arkistonhoitajan koulutus?

Vierailija
76/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina uudessa työpaikassani teen kamalasti muistiinpanoja aina kun mahdollista, koska uutta asiaa ja uusia käytäntöjä tulee niin paljon, että hukkuisin muuten siihen tiedon tulvaan. Vaikka pääpiirteittään työnkuva olisi sama, niin silti kynä sauhuaa pieneen lehtiöön, sillä kirjoitan ylös myös huomaamiani asioita ja mitä muut tekee, jotta ei tarvitse koko ajan kysellä missä mennään ja viidettä kertaa että Ai miten tää homma toimiikaan.. Tästä oon itseasiassa kehuja saanut vaikken kaikkea ole heti enkä kuudestoista päivä oppinutkaan - selkeästi yritän kuitenkin päästä kärryille.

Vierailija
77/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko perehdyttäjänä joku ulkoa tuotu joka ei osaa kunnolla Suomenkieltä?

Ethän sinäkään osaa.

Vierailija
78/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Usko tai älä, mutta näin todellakin tapahtui. Olin itsekin äimänä siinä tilanteessa, että voiko olla todellista, että jopa kahvinkeittotaitojani kritisoidaan...

Ap

Osa työnantajista on ihan aaseja. Olen ollut useammassa työpaikassa määräaikaisella sopimuksella tuuraamassa ja sijaistamassa. Jokaisesta olen saanut kiitoksen esimiehiltä ja pomoilta siitä, että teen itsenäisesti, tartun toimeen ja valmista tulee ilman, että pitää olla seuraamassa ja ohjaamassa. Tämä tietysti hoituu niin, että ennen tehtävän antoa selvitän, että mitä pitää tehdä, miten ja mihin mennessä.

Nykyisessä työpaikassani on aivan sairas meininki. Ensimmäistä kertaa kuulin, että minua joutuu ohjaamaan liikaa, kun kyselen. Vastasin, että haluan, että asiat tehdään kerralla kunnolla ja mahdollisimman valmiiksi,, ettei niitä tarvitse tehdä viittätoistakertaa uusiksi sen takia, ettei informaatio kulkenut.

Arvatkaapa, onko meidän firmassa nimenomaan ongelmana se, että informaatio ei kulje, kukaan ei tiedä mistään mitään, asiakkaiden töitä hutkitaan sinne tänne ja virheitä korjaillaan jälkikäteen.

Minä tietysti olen se kyselevä tampio, jonka osaamista kritisoidaan, kun haluan tietää, että mitä se asiakas tilasi, mihin mennessä ja mihin käyttötarkoitukseen tämä lopullinen työ asiakkaan päässä tulee. Että kuvainnoillisesti ollaanko tässä tekemässä  nyt hääkakkua 100 hengen häihin ruusuteemalla vai valmistujaiskakkua nörttiteemalla lukiolaisen bileisiin jonne tulee 50 henkeä, vai onko tämä kenties ihan vaan tavallinen mansikkakermakakku 10 hengen mökkivierailulle. Ohjeenahan siis tulee vaan, että asiakas tilasi ison täytekakun, tee :D

Vierailija
79/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kunnalle vastaaviin avustaviin toimistohommiin.

Vierailija
80/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aina uudessa työpaikassani teen kamalasti muistiinpanoja aina kun mahdollista, koska uutta asiaa ja uusia käytäntöjä tulee niin paljon, että hukkuisin muuten siihen tiedon tulvaan. Vaikka pääpiirteittään työnkuva olisi sama, niin silti kynä sauhuaa pieneen lehtiöön, sillä kirjoitan ylös myös huomaamiani asioita ja mitä muut tekee, jotta ei tarvitse koko ajan kysellä missä mennään ja viidettä kertaa että Ai miten tää homma toimiikaan.. Tästä oon itseasiassa kehuja saanut vaikken kaikkea ole heti enkä kuudestoista päivä oppinutkaan - selkeästi yritän kuitenkin päästä kärryille.

Totta kai minäkin teen aina kaikkeni, että pääsisin päästä kärryille. Kuten sanoin, ei vaan onnistu joka ikisen asian kirjaaminen ylös ja samaan aikaan ohjeiden kuuntelu. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi