Työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti
Olen korkeastikoulutettu, koulussa sain hyviä numeroita. Silti työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä selviytynyt tehtävistäni. Työtehtävät eivät olleet erityisen vaativia. Samoissa tehtävissä oli myös pelkän ammattiopiston käyneitä.
Olen käynyt 10 vuotta sitten työkkärin kautta neuropsykologisissa tutkimuksissa, koska halusin tietää, onko minulla jotain oppimisen vaikeuksia. Ei löytynyt.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kehitysvammainen?
Eiköhän tämä olisi tullut ilmi jo siellä neuropsykologin tutkimuksissa. Sitä paitsi moniko kehitysvammainen kykenee lukemaan itselleen hyvillä arvosanoilla korkeakoulututkinnon? Ellei kehitysvamma ole pelkästään fyysinen.
Mikä niissä tehtävissä mätti? Olisiko pitänyt omaksua monta sellaista tekniikkaa, käytäntöä tms., joista sulla ei ollut kokemusta? Onko siellä aikaisemmin ollut muita kuin amistaustaisia töissä? Ajattelin vaan, että olikohan työnantajalla oli vähän liian suuret luulot korkeakoulutetusta... että sehän nyt oppii käden käänteessä miten paljon vain.
Yritätkö tehdä liian hyvin työt? Ovatko ohjelmistot tuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla on vain huono muisti? Kirjoita itsellesi ohjeet ja seuraa ohjetta.
Tietenkin kirjoitin muistiinpanot ja yritin seurata ohjeita. Mutta en selviytynyt tehtävistä työajalla, vaan aina meni yliajalle. Ylitöistä ei maksettu eikä kertynyt edes saldoa klo 18 jälkeen.
Ap
Mikä meni mönkään?
En ehtinyt tekemään kaikkia työtehtäviä työajalla ja jouduin priorisoimaan.
Ap
Kaikki ohjelmistot oli uusia. Excelin käyttö ei myöskään ollut vielä kovin hyvin hallussa kaikkine työtä nopeuttavine kikkoineen. Työssä oli minuuttiaikataulu. Minua jopa neuvottiin, että "käytä tuota toista shift-nappulaa niin sujuu nopeammin tilausten syöttö". Myös kahvinkeitossa näytettiin, miten pitää kaataa vettä kannusta, että sujuu nopeammin.
Ap
Et ollut sopiva henkilö kyseiseen tehtävään. Eiköhän ole itsesikin kannalta parempi, ettet joutunut hommiin, joista et pysty suoriutumaan.
Meillä on yksi joka on ollut 4 vuotta jo töissä eikä vieläkään ole oppinut töitään. Merkonomin koulutusta vaativat työt, harva niitä silti on kunnolla koeajan kuluessa oppinut. Lähemmäs vuosi menee että pärjää ilman jatkuvaa tukea. Kyse lähinnä siitä, että valtavan paljon pieniä yksityiskohtia mitkä pitää oppia muistamaan niin ohjelmassa jota käytetään, kuin itse työssä. Tämän lisäksi muiden tekemät työt vaikuttavat meidän töihin, ja jos ne muut on tehneet virheitä niin nekin pitää oppia tunnistamaan. Niin kauan kun ei edes muista että tietyssä asiassa oli mahdollisuus erilaisiin poikkeuksiin ja poikkeusten poikkeuksiin, virheitä luonnollisesti tulee.
Mä olen siirtynyt muihin, vastuullisempiin töihin jonka palkkataso on korkeampi kuin tuossa mistä puhuin. Silti voin sanoa, että tämä työ on paljon, paljon helpompaa, ja paljon vähemmän vastuullista, sekä huomattavasti kevyempää. Tämä on oikeasti niitä merkonomin töitä, tuo toinen työ vaatii valtavan suuren kokonaisuuden hallintaa ja ymmärrystä, on oikeasti jo asiantuntijatyötä. Mutta sitä ei vaan arvosteta lainkaan, luullaan että siellä vaan kuola poskella painetaan paria nappia ja ohjelma tekee kaiken.
Kuulemma merkonomin tutkinnolla pärjää paremmin noissa tavallisissa kaupan alan toimisto- että myyntitehtävissä, kuin tradenomin. Jos siis mennyt vaikka lukiosta tradenomiksi lukemaan niin jää se käytännön oppiminen vähäiselle ja työelämässä täytyy opetella niitä mitä merkonomin tutkinnolla olisi jo tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta mutta koeaika on oikeastaan ainut hetki milloin työnantajalla mahdollisuus päättää työsopimus helposti. Jos olisit saanu määräaikaisen tai vakituisen työsopimuksen niin työnantaja joutuisi vain kärsimään alisuoriutumisestasi. Yksityisellä puolella yrityksen pitää tuottaa voittoa omistajalle!
Juu juu, näinhän se on työnantajan näkökulmasta, mutta osaisitko asettautua Ap:n asemaan? Mitä antaisit hänelle vinkiksi, miten selviytyä jatkossa? Vai pitääkö vain elää koko elämä työttömyyskortistossa? Mitä verorahojen tuhlausta!
Seuraavalla kerralla skarppina ja vaikka tehdä muistiinpanoja vihkoon jos se auttaisi oppimisessa. Toki kaikki ihmiset ei vaan sovellu johonkin työhön niin täytyy etsiä se itselle sopiva homma.
Vierailija kirjoitti:
Et ollut sopiva henkilö kyseiseen tehtävään. Eiköhän ole itsesikin kannalta parempi, ettet joutunut hommiin, joista et pysty suoriutumaan.
Niin, mihinköhän tehtäviin minun kannattaisi sitten hakeutua, jotta pärjäisin? Selvästi merkonomin työt ovat liian vaativia minulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta mutta koeaika on oikeastaan ainut hetki milloin työnantajalla mahdollisuus päättää työsopimus helposti. Jos olisit saanu määräaikaisen tai vakituisen työsopimuksen niin työnantaja joutuisi vain kärsimään alisuoriutumisestasi. Yksityisellä puolella yrityksen pitää tuottaa voittoa omistajalle!
Juu juu, näinhän se on työnantajan näkökulmasta, mutta osaisitko asettautua Ap:n asemaan? Mitä antaisit hänelle vinkiksi, miten selviytyä jatkossa? Vai pitääkö vain elää koko elämä työttömyyskortistossa? Mitä verorahojen tuhlausta!
Seuraavalla kerralla skarppina ja vaikka tehdä muistiinpanoja vihkoon jos se auttaisi oppimisessa. Toki kaikki ihmiset ei vaan sovellu johonkin työhön niin täytyy etsiä se itselle sopiva homma.
Tietenkin yritin kirjoittaa muistiinpanoja koko ajan, mutta asiaa tuli niin paljon, ettei kaikkea vaan ehtinyt kirjoittaa ylös. Pelkkiä yksittäisiä asiasanoja, joista ei sitten myöhemmin ollut paljon apua itse työtehtävissä. Ja kun keskityin muistiinpanojen kirjoittamiseen, suurin osa puheesta meni ohi. Ohjeita luin myös päivittäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ohjelmistot oli uusia. Excelin käyttö ei myöskään ollut vielä kovin hyvin hallussa kaikkine työtä nopeuttavine kikkoineen. Työssä oli minuuttiaikataulu. Minua jopa neuvottiin, että "käytä tuota toista shift-nappulaa niin sujuu nopeammin tilausten syöttö". Myös kahvinkeitossa näytettiin, miten pitää kaataa vettä kannusta, että sujuu nopeammin.
Ap
Tämä kuulostaa kamalalta. Vika ei selvästikään ollut sinussa vaan työnantajassa. Työssä jossa on minuuttiaikataulu ja jopa kahvinkeitossa tuollaista, ei varmastikaan ole mahdollista oppia nopeasti yhtä nopeaksi kuin työssä pitkään olleet. Se on täysin inhimillistä ja normaalia eikä tarkoita että olisit tyhmä tai että sinulla olisi jokin häiriö tms. Toivottavasti löydät arvoisesi työn, jossa työtahti on inhimillisempi.
Vaadi päästä tutkimuksiin.
Jos et diagnoosia saa niin vedä työnantaja käräjille laittomasta purusta koeajalla.
Ilmeisesti perehdytys huonosti järjestetty joka on työnantajan vastuulla.
Toki koeaika on juurikin sitä varten että punnitaan puolin ja toisin onko tämä työ juuri sinulle sopiva. Olen itsekin törmännyt ns pärstäkertoimeen jossa jonkun työkaverin mielestä ei ole sopiva vaikka itse ei ole ollut valmis ohjeistamaan tai opastamaan mitenkään, selän takana haukkunut kuinka hidas ja tumpelo on vaikka on vain halunnut tehdä työnsä hyvin.
Kiitos sympatiasta <3 Olen vain syyttänyt itseäni tästä tapahtuneesta ja miettinyt, mitä vikaa minussa on.
Missähän olisi nykyaikana inhimillinen työtahti? Kun kaikkialla ihmiset valittaa kiireestä ja moni nuorikin jää työkyvyttömyyseläkkeelle mt-syistä. Äitinikin sanoi, että tuollaista se nyt vaan on kaikkialla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ovat mahdollisesti hakeneet vanhan työntekijän tilalle uutta, mutta ongelma on, että uusi ei välittömästi pysty samaan nopeuteen mitä vanha osannut jo rutiinilla. Eli sun työkokemus ollut liian vähäistä, kun ovat "valmista" vailla. Voi olla että työnantajallakin väärä käsitys siitä kauan menee oppia uusiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vaadi päästä tutkimuksiin.
Jos et diagnoosia saa niin vedä työnantaja käräjille laittomasta purusta koeajalla.Ilmeisesti perehdytys huonosti järjestetty joka on työnantajan vastuulla.
Toki koeaika on juurikin sitä varten että punnitaan puolin ja toisin onko tämä työ juuri sinulle sopiva. Olen itsekin törmännyt ns pärstäkertoimeen jossa jonkun työkaverin mielestä ei ole sopiva vaikka itse ei ole ollut valmis ohjeistamaan tai opastamaan mitenkään, selän takana haukkunut kuinka hidas ja tumpelo on vaikka on vain halunnut tehdä työnsä hyvin.
Todella ikävää. Meilläkin oli kiusaamista työpaikalla. Minua ei mm. otettu mukaan virkistysmatkalle kylpylään, johon koko muu tiimi pääsi.
Soitin heti irtisanomispäivänä itkien liiton asianajajalle. Hän sanoi, että selvästi työnantajalla oli jokin syy, kun ei ollut tyytyväinen, eikä hänestä ollut mitään apua.
Ap
Miten sinne tutkimuksiin pääsisi? Olen julkisella yrittänyt päästä, mutta minut otettiin pois jonosta, kun huomasivat, että olen 10 vuotta sitten ollut jo tutkimuksissa. Työttömänä ei ole varaa yksityiselle.
Ap
Olen pahoillani puolestasi AP. Olen kokenut tavallaan samaa, sain insinöörinä potkut avustavista toimistotehtävistä, koska "liian vaikeaa minulle". Mutta minulla oli se ero, että en edes saanut työsuhteen aikana mitään vihiä, että työskentelyssäni olisi jotakin vikaa. Sinulle on sentään annettu aika monta "vinkkiä", vaikkei ehkä kovin rakentavalla tavalla. Tämä on nyt vähän jälkiviisautta sinulle, mutta ainakin muista jatkossa; sinun olisi kannattanut oikeasti vaatia ajoissa perkaamaan tuo tilanne, "mitä työnantaja odottaa minulta, mitä teen eri tavalla kuin muut, miten työnantaja toivoo priorisoitavan - miten saamme tämän yhdessä toimimaan". Sinulla on saattanut olla esimerkiksi erilainen näkemys laadusta, ja tämä asia olisi ratkennut ihan keskustelemalla. Työnantajat eivät aina valitettavasti osaa vetää oikeista naruista, joten on pakko itsekin puolustaa oikeuttaan onnistua.
Mikä meni mönkään?