Työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti
Olen korkeastikoulutettu, koulussa sain hyviä numeroita. Silti työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä selviytynyt tehtävistäni. Työtehtävät eivät olleet erityisen vaativia. Samoissa tehtävissä oli myös pelkän ammattiopiston käyneitä.
Olen käynyt 10 vuotta sitten työkkärin kautta neuropsykologisissa tutkimuksissa, koska halusin tietää, onko minulla jotain oppimisen vaikeuksia. Ei löytynyt.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt noita valtion arkistointihommia, mutta eikös niissäkin pidä olla arkistonhoitajan koulutus?
En osaa sanoa yleisesti mutta siinä arkistossa, jossa itse työskentelin, esimiehellä oli vain jokin työnantajan tarjoama lisäperehdytys alalle. Hänen peruskoulutuksensa ja asiantuntemuksensa liittyi siihen arkistoitavaan materiaaliin, ei itse arkistointiin.
Millaista työtä sinä haluaisit tehdä? Onko mitään alaa, mikä todella kiinnostaisi?
Kun itse aloitin työelämän niin kaikki uusi, myös se exel tuntui vaikealta. Koulussa opetus oli kovin pintapuolista ja töissä sitten olisi pitänyt osata kaikki. Minutkin on silloin alussa irtisanottu koeajalla työtehtävästä, johon perehdytti 3 päivän päästä eläkkeelle jäävä sihteeri, joka suurimman osan ajasta mietti mitä kukkia istuttaa puutarhaansa tai juoruili muista. Kun hän lähti niin muut eivät auttaneet ollenkaan tai vastanneet kysymyksiini. Olin oikeastaan tyytyväinen, kun se työ loppui. Seuraavassa työpaikassa osasin jo vaatia perehdytystä ja kysyin kaikkea alusta alkaen. Tein määräaikaisuuksia varmaan 10v (samalla 5v) ennen vakinaistamista Elämä opettaa ja kaikki paikat eivät ole noin pahoja. En oikeastaan usko, että sinussa oli mitään muuta vikaa kuin, että olisivat halunneet sinun osaavan jo kaiken valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hae kunnalle vastaaviin avustaviin toimistohommiin.
Olen hakenutkin ja moniin muihinkin assistenttitöihin. Niihin vaan tulee satoja hakemuksia, koska samoista paikoista kilpailevat lukion käyneet, merkonomit, tradenomit jne. Tuntuu mahdottomalta erottua joukosta. Sitä paitsi työnantaja voi myös epäillä olevani ylikoulutettu tehtävään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenutkin ja moniin muihinkin assistenttitöihin. Niihin vaan tulee satoja hakemuksia, koska samoista paikoista kilpailevat lukion käyneet, merkonomit, tradenomit jne. Tuntuu mahdottomalta erottua joukosta. Sitä paitsi työnantaja voi myös epäillä olevani ylikoulutettu tehtävään.
Ap
Saako kysyä, mikä on koulutuksesi?
Esihenkilön jälkikasvu tarvitsi kesäduunin?
Joku heitetään koeajalla alta pois että tulee tilaa.
Mutkin on kerran pistetty pihalle koeajalla tehdastyöstä 😆 En suoriutunut mitenkään kummallisemmin eri tavalla kuin muut, jotka aloittivat samaan aikaan, mutta en suostunut tekemään yhtä viikonloppua ylitöitä, kun oli omia menoja. Asiaa ei sen kummemmin selitelty, itkin pari päivää, ja sitten vaan päätin, että se oli heidän menetys ei oma. Kaikissa muissa paikoissa mua on aina kehuttu, ja pidetty osaavana. Luojaani kiitän, että potkut sain, nyt just sain uuden unelmieni työn :)
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä sinä haluaisit tehdä? Onko mitään alaa, mikä todella kiinnostaisi?
Juuri se ala kiinnostaa, jossa olinkin. Olin todella motivoitunut ja kiinnostunut oppimaan lisää. Suhtauduin intohimoisesti tehtäviini. En voi kuvitella mitään kiinnostavampaa. Jossain virastossakin olen joskus ollut tekemässä sijaisuuksia, mutta se byrokratia oli tosi puuduttavaa ja työssäkäynti pakkopullaa.
Ap
Sama on käynyt mullekin eikä hyvältä tunnu. Ymmärrän sinua tsemppiä tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saako kysyä, mikä on koulutuksesi?
Liiketalouden tradenomi ja kauppatieteiden maisteri.
Annas kun arvaan oliko jokin huolintaliike missä olet töissä?
Olen itse saanut koeaikafudut sen takia, että muistutin jotakuta naista, joka oli pannut esimieheni, firman toimitusjohtajan pihalle sen känni aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Mutkin on kerran pistetty pihalle koeajalla tehdastyöstä 😆 En suoriutunut mitenkään kummallisemmin eri tavalla kuin muut, jotka aloittivat samaan aikaan, mutta en suostunut tekemään yhtä viikonloppua ylitöitä, kun oli omia menoja. Asiaa ei sen kummemmin selitelty, itkin pari päivää, ja sitten vaan päätin, että se oli heidän menetys ei oma. Kaikissa muissa paikoissa mua on aina kehuttu, ja pidetty osaavana. Luojaani kiitän, että potkut sain, nyt just sain uuden unelmieni työn :)
Tehdastyöstä poispääsy on vain hyvä asia!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Tilanteesi kuulostaa hyvin tutulta ja se voi jättää pahoja traumoja työelämää kohtaan. Itselleni on käynyt vastaavasti. Olin antanut kaikkeni, tehnyt palkattomia ylitöitä, ja silti sain potkut viimeisenä koepäivänä. Olin niin puhki ja ammatillinen itsetunto nollassa sen jälkeen, etten kyennyt hakemaan töitä puoleen vuoteen. Lopulta hain duunaritason hommiin, jossa peruspalkka oli pienempi kuin ansiosidonnainen, mutta tein paljon yötöitä iltavuorojen perään, niin pärjäsin jotenkuten. Mutta sielläkin olin liian hidas ja selkäni takana vitsailtiin ja minulle naureskeltiin...
Samaa olen miettinyt, että mikä voisi olla vieläkin helpompaa työtä, joka soveltuisi minulle kaupallisen korkeakoulutuksen saaneelle ekonomille, kun en pärjää edes merkonomi- tai duunaritöissä...
Ei se aina niin ole, että duunaritöissä vaikeuksia kokeva ei pärjää korkeakoulutetun asiantuntijatyössä. Joillekin on helppoa oppia rutiininomainen, paljon yksityiskohtien muistamista vaativa työ, mutta vastivat suunnittelutehtävöt tai haastavien asiakkaiden kanssa toimiminen ei onnistu.
Ap: älä etsi helpompaa, etsi erilaista.
Ap[/quote]
Minkälainen "korkeastikoulutettu" ei osaa käyttää Exceliä? Oletko vanhempaa ikäluokkaa? Se on voinut vaikuttaa koeaikapurkuun.[/quote]
Meillä on korkeakoulutettu, joka ei osaa käyttää kopiokonetta, useamman kerran neuvottu ja kirjoitti oikein ohjeet ylös, mutta ei. Oikeastaan hän on aivan tumpelo kaikkeen tekniikkaan liittyvässä. Kuten ei osaa esim. vaihtaa paristoa hiireen vaan oli soittamassa siitäkin firman it-tukeen. Mutta on kyllä hirvittävän lahjakas tekstin tuottaja. Kaikki eivät voi hallita kaikkea=)
Tuskin olisit viihtynytkään tuossa paikassa. Samalla täytyy todeta, että olen lukemani jälkeen tyytyväinen CNC-koneistajan työhöni.
Vierailija kirjoitti:
Oli meillä amk:ssa ja yliopistolla pari excel-kurssia, ja osaan käyttää exceliä, mutta siitä huolimatta siinä ohjelmassa on niin paljon hienouksia, toimintoja ja kikkoja, etteivät ne kaikki ole vielä hallussa. Työssä oppii ja pitäisi antaa aikaa oppimiseen ja työkavereidenkin opettaa niitä kikkojaan.
Merkonomit harjoittelevat alan kikat jo ammattikoulussa. Tämä on perustaso työhön, ei aloittelijan perustaso. Pari yleisluontoista kurssia ei riitä mihinkään, vaikka ne olisivatkin yliopistokursseja.
Osa nyt vaan on tyhmää sorttia. Hyvä että työnantaja pääsi eroon. Ei sen tarvi kaikenmaailman sukankuluttajia elättää.
Et selvästi ole tehnyt töitä kunnolla. Tai ehkä asenteessasi on vikaa eivätkä muut viihdy seurassasi töissä (tuo amis kommentti)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkälainen "korkeastikoulutettu" ei osaa käyttää Exceliä? Oletko vanhempaa ikäluokkaa? Se on voinut vaikuttaa koeaikapurkuun.
Meillä on korkeakoulutettu, joka ei osaa käyttää kopiokonetta, useamman kerran neuvottu ja kirjoitti oikein ohjeet ylös, mutta ei. Oikeastaan hän on aivan tumpelo kaikkeen tekniikkaan liittyvässä. Kuten ei osaa esim. vaihtaa paristoa hiireen vaan oli soittamassa siitäkin firman it-tukeen. Mutta on kyllä hirvittävän lahjakas tekstin tuottaja. Kaikki eivät voi hallita kaikkea=)
Sitten ei kannata hakea paikkaa, jossa Excelin osaaminen on ehdoton juttu. Tai sanotaan, ettei ainakaan tarvitse ihmetellä töitten loppumista. :)
Todennäköisesti persoonastasi ei ole pidetty ja lisäksi ei ole ollut mitään perehdytystä.
Minutkin on otettu ilman perehdytystä, useampaakin paikkaan. Yhdessä sanottiin "ihan itse mekin ollaan keksitty miten nää pitää tehdä, ohjeen näistä jos tekisi, siinä olisi monta sivua!". Toisessa oli kyse vuosi aiemmin aloittaneesta projektista ja sielläkin sanottiin, että ihan itse me nollasta tää aloitettiin kyllä säkin keksit miten nää tehdään. Jäi heiltä tajuamatta, että sen vuoden aikana oli tehty monenlaista strategiaa ja linjausta, joita minä en voinut tietää ja keksiä.
Nykyään olen onneksi enemmän koulutustasoani vastaavassa työssä enkä vain näpyttelemässä asiakastietoja tietokoneelle tms. minkä voi ja pitää opastaa tarkasti, että se menee kuten sen pitää mennä. Monen asian olisi voinut tehdä kätevämmin jotenkin toisin, mutta oli syynsä sille miksi ne tehtiin niin kuin ne tehtiin. Näitä syitä ei voi tietää, ellei niitä perehdytettävälle kerrota.
Mutta kun ei viitsitä perehdyttää.