Työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti
Olen korkeastikoulutettu, koulussa sain hyviä numeroita. Silti työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä selviytynyt tehtävistäni. Työtehtävät eivät olleet erityisen vaativia. Samoissa tehtävissä oli myös pelkän ammattiopiston käyneitä.
Olen käynyt 10 vuotta sitten työkkärin kautta neuropsykologisissa tutkimuksissa, koska halusin tietää, onko minulla jotain oppimisen vaikeuksia. Ei löytynyt.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi päästä tutkimuksiin.
Jos et diagnoosia saa niin vedä työnantaja käräjille laittomasta purusta koeajalla.Ilmeisesti perehdytys huonosti järjestetty joka on työnantajan vastuulla.
Toki koeaika on juurikin sitä varten että punnitaan puolin ja toisin onko tämä työ juuri sinulle sopiva. Olen itsekin törmännyt ns pärstäkertoimeen jossa jonkun työkaverin mielestä ei ole sopiva vaikka itse ei ole ollut valmis ohjeistamaan tai opastamaan mitenkään, selän takana haukkunut kuinka hidas ja tumpelo on vaikka on vain halunnut tehdä työnsä hyvin.
Todella ikävää. Meilläkin oli kiusaamista työpaikalla. Minua ei mm. otettu mukaan virkistysmatkalle kylpylään, johon koko muu tiimi pääsi.
Soitin heti irtisanomispäivänä itkien liiton asianajajalle. Hän sanoi, että selvästi työnantajalla oli jokin syy, kun ei ollut tyytyväinen, eikä hänestä ollut mitään apua.
Ap
Mikään ei ole rasittavampi kuin itkua vääntävä epäpätevä työntekijä. Itkitkö töissäkin?
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin sanoa onneksi olkoon, väistit luodin.
Työnantajan vaatimukset eivät olleet realistisia.Perehdytys ei ollut tarpeeksi hyvä ja odotettiin olet heti yhtä hyvä, kuin edellinenkin.
Nyt vaan uutta työpaikkaa hakemaan.
Sinussa ei ollut mitään vikaa
No olihan, jos ei oppinut työtehtäviä, Paapomisesi ei palvele ap:tä. AP:n kannattaa nyt vain tunnustaa tosiasiat, ettei kykene korkeakouilutettunakaan normaaliin työtentäviin, mistä joku ammattikoululainenkin suoriutuu.
Selvästi kyseinen työpaikka ei ollut sinua varten. Oli todellinen syy epäonnistumiseen sitten mikä tahansa. Ehkä se ei edes ollut sinusta kiinni, vaan asiaan vaikuttu jokin muu seikka. Sitähän ei voi koskaan tietää varmuudella.
Mutta ei maailma tähän kaadu. Uutta työpaikkaa vaan etsimään ja olethan nyt kokemusta rikkaampi. Kerää itsesi ja lopeta uhriutuminen. Pahinta mitä voit tehdä itsellesi on jäädä surkuttelemään tätä tilannetta. Tsemppiä työn hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani ei järjestetä kovin kattavaa perehdytystä. Työ ei muutenkaan ole sen tyyppistä, että siinä voidaan kädestä pitäen näyttää, että miten työ tehdään. Lopputulos ratkaisee ja tavoitteeseen voidaan päästä erilaisia teitä pitkin. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella asiakasta, joka yleensä kertoo kuinka tehdä.
Työntekijät tässä pestissä saa monesti potkut jo koeajalla, kun huomataan, että henkilöstä ei ole tähän hommaan. Koeaika on ikäänkuin jatkettu työhaastattelu ja siinä voidaan erotella oikeat henkilöt.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu perehdyttää työntekijä. Ap:een osalta näin ei ole ollut.
Mutta kaikki eivät opi ymmärtämään perehdytyksestä huolimatta. He eivät esim ymmärrä, että miten joku kone toimii, jos jotain arvoja muutetaan ja mihin se vaikuttaa eri osa-alueilla prosessissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, anteeksi en jaksanut lukea koko ketjua. Ehkä joku on jo kysynyt ja olet vastannutkin.
Mietin vain, että koitko myös itse, ettet oppinut riittävän nopeasti vai oliko se pelkästään koeajan päättäneen esihenkilö perustelu?
Meillä työsuhde purettiin koeajalla erään sosiaalisesti työelämään soveltumattoman henkilön kanssa. Asiakaspalvelu opettaa itse itseään vielä huomattavasti koeaikaa kauemmin, mutta kyky asiakaspalveluun ja yhteistyötä muiden sidosryhmien kanssa huomattiin kyseisessä henkilössä jo aika pian, minkä vuoksi hän sai esihenkilöltään ajoissa jo huomautuksen. Hän olisi ehtinyt ennen koeajan päättymistä skarpata, mutta riitely asiakkaiden ja hän opastavien sekä toimeksiantojen toteuttajien kanssa ei ole hyvää käytöstä työpaikalla ja kuulu työelämään.
Ymmärrän hyvin, että asiakaspalveluun sopimaton sai lähteä, jos hän vielä sai huomautuksenkin asiasta. Epäasiallista käytöstä ei pidäkään hyväksyä.
Minä en saanut mitään huomautusta tai palautetta (muuta kuin näppäimistön käytöstä ja kahvinkeitosta). irtisanominen tuli täysin puun takaa. Pomo oli hakenut PAM-liiton edustajan, vaikka en edes kuulunut siihen liittoon. Meillä piti olla kehityskeskustelu. Ensi alkajaisikseen pomo kysyi, haluanko sanoa mitään puolustuksekseni. Olin niin ällikällä lyöty, että en osannut sanoa tuohon mitään. Enhän ollut saanut mitään etukäteisvaroitusta tai tiennyt, miksi oltiin kokoonnuttu. Eikä pomo siinä tilanteessa edes suostunut antamaan mitään selitystä, kun kysyin, miksi minut irtisanotaan. Jälkeenpäin kuulin työkaverilta.
Olin käynyt soveltuvuuskokeet työn alussa ja HR-psykologi katsoi minut sopivaksi tehtävään.
Opin jotkin asiat hyvin, mihin oli ohje. Mutta yksi työtehtävä, joka kerran näytettiin nopeasti, jäi vähän epäselväksi. Kukaan ei ehtinyt neuvoa, kun olisin kysynyt asiasta.
Ap
Minut tyrkättiin nuorena ilman kokemusta koulunkäyntiavustajaksi, koska olen nainen ja tietysti me naiset luonnollisesti osataan sosiaalialan juttuja ihan ilman koulutusta. Ei mitään perehdytystä tai opastusta, sinne vaan pää edellä syvään päähän lasten kanssa, jotka tarvitsisivat alaan kouluttautuneen ammattilaisen. Viittomakieltäkin olisi pitänyt osata puhua.
Rehtori sitten kutsui kerran luokseen ja täräytti ensimmäiseksi, että "Miten Jenni voisit parantaa työtäsi?"
Ei mitään ennakkovaroituksia. Ei mitään vihjettä siitä, että tee paremmin. En edelleenkään tiedä kohta 20 vuotta myöhemmin, että missä muka mätti, paitsi tietysti siinä, että ummikolta odotetaan kouluttautuneen ja 10 vuotta työssä olleen ammattilaisen osaamista.
Jotkut eivät vaan sovellu esimies- ja johtotehtäviin. Tosi harva osaa kommunikoida työpaikoilla kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani ei järjestetä kovin kattavaa perehdytystä. Työ ei muutenkaan ole sen tyyppistä, että siinä voidaan kädestä pitäen näyttää, että miten työ tehdään. Lopputulos ratkaisee ja tavoitteeseen voidaan päästä erilaisia teitä pitkin. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella asiakasta, joka yleensä kertoo kuinka tehdä.
Työntekijät tässä pestissä saa monesti potkut jo koeajalla, kun huomataan, että henkilöstä ei ole tähän hommaan. Koeaika on ikäänkuin jatkettu työhaastattelu ja siinä voidaan erotella oikeat henkilöt.
Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu perehdyttää työntekijä. Ap:een osalta näin ei ole ollut.
Mutta kaikki eivät opi ymmärtämään perehdytyksestä huolimatta. He eivät esim ymmärrä, että miten joku kone toimii, jos jotain arvoja muutetaan ja mihin se vaikuttaa eri osa-alueilla prosessissa.
Totta, kaikki eivät sovi matemaattisille aloille, vaikka miten perehdyttäisi. Esimerkiksi minä,
Kaikki eivät myöskään sovi taidealalle, vaikka miten perehdyttäisi, kuten todennäköisesti sinä. Itse elätän itseäni taiteella.
Ap:n kohdalla kyse ei kuitenkaan ollut mistään erikoisosaamisesta, johon on rekrytoitu väärä tyyppi, vaan totaalisesta perehdyttämisen puutteesta. Se on laillisesti työsuojelulle kuuluva asia, jos uusia työntekijöitä ei perehdytetä, ja siitä voi valittaa liittoon asti.
Tsemppiä. Itse tämän kuun lopussa koeaikani päättyy työsuhteen purkamiseen, kuulemista odotellessa. Minulle tuli aika yllärinä, kyselin ja sanoivat että ovat keskenään koko ajan jutelleet niitä näitä, itse kun kyselin palautetta aika ajoin niin ikinä ei noussut mitään. Toivottavasti joku paikka minut hyväksyisi :(
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sympatiasta <3 Olen vain syyttänyt itseäni tästä tapahtuneesta ja miettinyt, mitä vikaa minussa on.
Missähän olisi nykyaikana inhimillinen työtahti? Kun kaikkialla ihmiset valittaa kiireestä ja moni nuorikin jää työkyvyttömyyseläkkeelle mt-syistä. Äitinikin sanoi, että tuollaista se nyt vaan on kaikkialla.
Ap
Tuo työpaikka kuulosti hirveältä. Kun tokenet vähän siitä nöyryytyksen tunteesta että sinut irtisanottiin, olet onnellinen ettet joutunut jäämään. Sitä paitsi tuollaisessa paskapaikassa voi olla tapa sanoa usein irti koeajalla, jolloin ei tarvitse tehdä sitovia sopimuksia kenenkään kanssa. Ei liity välttämättä mitenkään sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Itse tämän kuun lopussa koeaikani päättyy työsuhteen purkamiseen, kuulemista odotellessa. Minulle tuli aika yllärinä, kyselin ja sanoivat että ovat keskenään koko ajan jutelleet niitä näitä, itse kun kyselin palautetta aika ajoin niin ikinä ei noussut mitään. Toivottavasti joku paikka minut hyväksyisi :(
Tsemppiä sinullekin! Tiedän tunteen. Parhaansa yrittää ja silti ei kelpaa :( Saanko kysyä, olitko jossain yrityksellä vai julkisella, ja millä alalla?
Ap
Et ole ainoa, jolle näin on käynyt. Tyypillistä kuljetus ja huolintaliikkeissä.
Et ollut hyvä töissä. Ammattikoululaisilla ehkä oli töistä kokemusta.
Ylitöiden tekeminen saattoi olla syynä. Pyysitkö palkkaa ylitöistä tai puhuitko niistä? Saattoi olla punainen vaate pomolle.
Nyt sitten osaat niitä ohjelmistoja ja voit hakea jonnekin muualle töihin.
Olen saanut porkut koeaikana, koska muistutin ulkonäöltäni erästä muijaa, joka oli pannut pomoni ulkoruokintaan hänen juoppoaikoinaan.
Itse olen matemaattisesti erittäin lahjakas, mutta mulle ei sovi duunaritason työt. Olen hirveän hidas kaikessa fyysisessä. Pärjään nykyisessä hoksaamista vaativassa työssäni oikein hyvin, alan koulutus on ja koulussakin meni hyvin. Mutta käytännön osuus koulussa oli tosi vaikeaa, sitäkin siihen kuului. Olen myös kädentaitoiltani kömpelä ja olen saanut kuulla mm. "eipä se korkeakoulutus näkjöän takaa että osaisi ommella edes yksinkertaisia asioita". No ei takaakaan. En osaa, enkä opi.
Ärsyttää myös nykyajan työnantajien haku kriteerit kun kerrotaan että työnhakijan pitäisi omaksua työ nopeasti ja tehdä nopeasti ,tarkasti ja olla sopetuvainen .Palkka on kuitenkin surkea.Eli pitäisi tehdä urakka vauhtia tuntipalkalla.Kuka tuollaisiin hakee?
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää myös nykyajan työnantajien haku kriteerit kun kerrotaan että työnhakijan pitäisi omaksua työ nopeasti ja tehdä nopeasti ,tarkasti ja olla sopetuvainen .Palkka on kuitenkin surkea.Eli pitäisi tehdä urakka vauhtia tuntipalkalla.Kuka tuollaisiin hakee?
Joo, ja oikeinkirjoituskin pitäisi hallita.
Isäni hoki tätä minulle, kun sain hyviä arvosanoja opinnoista. Että oma vanhempi voi olla rasite.
- Ohis