Työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti
Olen korkeastikoulutettu, koulussa sain hyviä numeroita. Silti työsuhteeni on lopetettu koeajalla, koska en oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä selviytynyt tehtävistäni. Työtehtävät eivät olleet erityisen vaativia. Samoissa tehtävissä oli myös pelkän ammattiopiston käyneitä.
Olen käynyt 10 vuotta sitten työkkärin kautta neuropsykologisissa tutkimuksissa, koska halusin tietää, onko minulla jotain oppimisen vaikeuksia. Ei löytynyt.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani puolestasi AP. Olen kokenut tavallaan samaa, sain insinöörinä potkut avustavista toimistotehtävistä, koska "liian vaikeaa minulle". Mutta minulla oli se ero, että en edes saanut työsuhteen aikana mitään vihiä, että työskentelyssäni olisi jotakin vikaa. Sinulle on sentään annettu aika monta "vinkkiä", vaikkei ehkä kovin rakentavalla tavalla. Tämä on nyt vähän jälkiviisautta sinulle, mutta ainakin muista jatkossa; sinun olisi kannattanut oikeasti vaatia ajoissa perkaamaan tuo tilanne, "mitä työnantaja odottaa minulta, mitä teen eri tavalla kuin muut, miten työnantaja toivoo priorisoitavan - miten saamme tämän yhdessä toimimaan". Sinulla on saattanut olla esimerkiksi erilainen näkemys laadusta, ja tämä asia olisi ratkennut ihan keskustelemalla. Työnantajat eivät aina valitettavasti osaa vetää oikeista naruista, joten on pakko itsekin puolustaa oikeuttaan onnistua.
Olen pahoillani myös sinun puolesta. Irtisanominen tuli minullekin ihan puun takaa. Minulle ei edes kerrottu syytä irtisanomiseen, vaikka kysyin pomolta. Sain kuulla jälkikäteen toiselta työntekijältä, kun olin pakkaamassa kamojani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ohjelmistot oli uusia. Excelin käyttö ei myöskään ollut vielä kovin hyvin hallussa kaikkine työtä nopeuttavine kikkoineen. Työssä oli minuuttiaikataulu. Minua jopa neuvottiin, että "käytä tuota toista shift-nappulaa niin sujuu nopeammin tilausten syöttö". Myös kahvinkeitossa näytettiin, miten pitää kaataa vettä kannusta, että sujuu nopeammin.
Ap
Työnntajasi on pönttö.
Mene vaikka kansalaisopiston kurssille opettelemaan. Saat pitää sit seuraavan työpaikan.
Jos töitä on niin paljon, että kokenut työntekijä ehtii juuri sopivasti tehdä ne, niin tietenkään uusi työntekijä ei ehdi kaikkea. Mutta vaikea sanoa, onko kyseessä ollut harvinaisen kärsimätön työnantaja vai harvinaisen hitaasti oppiva työntekijä vai eikö ap:n naama vain ole miellyttänyt vai mitä.
Osa työntekijöistä ei hoida puhelinpalvelua ja ovat nopeampia muissa töissä. Nopeat tekevät aina vilppiä monessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani puolestasi AP. Olen kokenut tavallaan samaa, sain insinöörinä potkut avustavista toimistotehtävistä, koska "liian vaikeaa minulle". Mutta minulla oli se ero, että en edes saanut työsuhteen aikana mitään vihiä, että työskentelyssäni olisi jotakin vikaa. Sinulle on sentään annettu aika monta "vinkkiä", vaikkei ehkä kovin rakentavalla tavalla. Tämä on nyt vähän jälkiviisautta sinulle, mutta ainakin muista jatkossa; sinun olisi kannattanut oikeasti vaatia ajoissa perkaamaan tuo tilanne, "mitä työnantaja odottaa minulta, mitä teen eri tavalla kuin muut, miten työnantaja toivoo priorisoitavan - miten saamme tämän yhdessä toimimaan". Sinulla on saattanut olla esimerkiksi erilainen näkemys laadusta, ja tämä asia olisi ratkennut ihan keskustelemalla. Työnantajat eivät aina valitettavasti osaa vetää oikeista naruista, joten on pakko itsekin puolustaa oikeuttaan onnistua.
Olen pahoillani myös sinun puolesta. Irtisanominen tuli minullekin ihan puun takaa. Minulle ei edes kerrottu syytä irtisanomiseen, vaikka kysyin pomolta. Sain kuulla jälkikäteen toiselta työntekijältä, kun olin pakkaamassa kamojani.
Ap
Jos syytä ei kerrottu sinulle edes kysyttäessä, syy on saattanut ihan yhtä hyvin olla, että tilallesi haluttiin sittenkin palkata jonkun kaveri tai sukulainen.
Itse huomasin, että vakituiset laittavat kiireessä paperit väärään numerojärjestykseen. Aluksi korjasin niitä, mutta koska nämä kehuivat nopeudellaan niin jätin heidän laittamat työt sinne minne olivat ne laittaneetkin. Työsuhteeni oli määräaikainen. Jos joku asiakas kysyy papereitaan niin senkun etsivät kymmenien tuhansien paperien joukosta niitä, itse laittavat ne kiireessä vääriin väleihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin, että vakituiset laittavat kiireessä paperit väärään numerojärjestykseen. Aluksi korjasin niitä, mutta koska nämä kehuivat nopeudellaan niin jätin heidän laittamat työt sinne minne olivat ne laittaneetkin. Työsuhteeni oli määräaikainen. Jos joku asiakas kysyy papereitaan niin senkun etsivät kymmenien tuhansien paperien joukosta niitä, itse laittavat ne kiireessä vääriin väleihin.
Papereita oli laitettu täysin vääriin kansioihin. Antaa heidän itse etsiä mihin tuhansista kansioista ovat asiakkaan paperit laittaneet.
Mä voisin sanoa onneksi olkoon, väistit luodin.
Työnantajan vaatimukset eivät olleet realistisia.
Perehdytys ei ollut tarpeeksi hyvä ja odotettiin olet heti yhtä hyvä, kuin edellinenkin.
Nyt vaan uutta työpaikkaa hakemaan.
Sinussa ei ollut mitään vikaa
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään muulle käynyt samoin?
Pääsin ensiyrittämällä opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Opiskelu ja työ sujui hyvin. En päässyt työharjoituksia läpi. Opinnäytetyö julkaistu. Jouduin keskeyttämään sh-opinnot. Nyt en saa lähihoitajan soveltuvuuskoetta läpi. Olin jo opintojen puolivälissä, kun keskeytin sh:ksi opiskelun vuoksi. Minulla on 3 vuotta hoitoalan työkokemusta, mutta ei mitään ammattitutkinotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään muulle käynyt samoin?
Pääsin ensiyrittämällä opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Opiskelu ja työ sujui hyvin. En päässyt työharjoituksia läpi. Opinnäytetyö julkaistu. Jouduin keskeyttämään sh-opinnot. Nyt en saa lähihoitajan soveltuvuuskoetta läpi. Olin jo opintojen puolivälissä, kun keskeytin sh:ksi opiskelun vuoksi. Minulla on 3 vuotta hoitoalan työkokemusta, mutta ei mitään ammattitutkinotoa.
Miten voi työ sujua hyvin, jos et läpäissyt harjoitteluja? Tarkoitatko jotain kesätöitä? Ja tarkoitatko soveltuvuuskokeella näyttökoetta?
Tsemppiä! Tilanteesi kuulostaa hyvin tutulta ja se voi jättää pahoja traumoja työelämää kohtaan. Itselleni on käynyt vastaavasti. Olin antanut kaikkeni, tehnyt palkattomia ylitöitä, ja silti sain potkut viimeisenä koepäivänä. Olin niin puhki ja ammatillinen itsetunto nollassa sen jälkeen, etten kyennyt hakemaan töitä puoleen vuoteen. Lopulta hain duunaritason hommiin, jossa peruspalkka oli pienempi kuin ansiosidonnainen, mutta tein paljon yötöitä iltavuorojen perään, niin pärjäsin jotenkuten. Mutta sielläkin olin liian hidas ja selkäni takana vitsailtiin ja minulle naureskeltiin...
Samaa olen miettinyt, että mikä voisi olla vieläkin helpompaa työtä, joka soveltuisi minulle kaupallisen korkeakoulutuksen saaneelle ekonomille, kun en pärjää edes merkonomi- tai duunaritöissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta mutta koeaika on oikeastaan ainut hetki milloin työnantajalla mahdollisuus päättää työsopimus helposti. Jos olisit saanu määräaikaisen tai vakituisen työsopimuksen niin työnantaja joutuisi vain kärsimään alisuoriutumisestasi. Yksityisellä puolella yrityksen pitää tuottaa voittoa omistajalle!
Juu juu, näinhän se on työnantajan näkökulmasta, mutta osaisitko asettautua Ap:n asemaan? Mitä antaisit hänelle vinkiksi, miten selviytyä jatkossa? Vai pitääkö vain elää koko elämä työttömyyskortistossa? Mitä verorahojen tuhlausta!
En ole tuo mutta vastaan.
Jonkun siellä kortistossakin on oltava, ja jos raadollisesti ajatellaan, ehkä on hyvä että jotkut ovat ammatikseen työttömiä, jotta harvemman täytyy menettää uskonsa itseensä sillä tavoin.
Vähemmän raadollisesti, ihmisillä on erilaisia syitä, miksi he ovat hitaita. Epävarmuus ja liika tarkkuus ovat tärkein syy. Meillä oli sellaisellekin ihmiselle tarkkuutta vaativa homma, jota hän pystyi tekemään, mutta pitemmän päälle hän taas ei ollut riittävän tarkka siihen, vaan enemmänkin tosiaan väärissä asioissa varmistelija. Suhteellisuudentajua kun ei ole kaikille suotu. Tosi helposti ihminen jää nysväämään siihen mikä on helppoa pelätessään sen tekemistä, mikä on vaikeaa. Vaikka siinä vaikeassa asiassa pitäisi olla valmis varmistamaan asia jos toinenkin pariin kertaan, niin siitä taas mennään kauhuissaan liian nopeasti läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ohjelmistot oli uusia. Excelin käyttö ei myöskään ollut vielä kovin hyvin hallussa kaikkine työtä nopeuttavine kikkoineen. Työssä oli minuuttiaikataulu. Minua jopa neuvottiin, että "käytä tuota toista shift-nappulaa niin sujuu nopeammin tilausten syöttö". Myös kahvinkeitossa näytettiin, miten pitää kaataa vettä kannusta, että sujuu nopeammin.
Ap
Minkälainen "korkeastikoulutettu" ei osaa käyttää Exceliä? Oletko vanhempaa ikäluokkaa? Se on voinut vaikuttaa koeaikapurkuun.
Joskus syynä voi olla pomon heikko itsetunto ja Napoleon-kompleksi korkeammin koulutettua tai älykkäämpää alaistaan kohtaan. Olin töissä eräässä tavarataloketjussa, jossa esimiehenäni oli juuri aloittanut nuori tupakoiva mies, ruotsinkielinen, kuten siinä lafkassa moni johtotehtävissä oli. Oli vissiin käynyt jonkun Hankenin jonne pääsee kuka tahansa, joka vaan osaa ruotsia. Hän vaikutti kovin epävarmalta esimiesroolissaan. Kyseli, miten oli mielestäni pärjännyt pomona. Vastasin rehellisesti, etten osaa arvioida, kun ollaan oltu niin vähän tekemisissä.
Minäkin olin läpäissyt työpaikan soveltuvuuskokeet. Lukiossa luin pitkän matikan ja olin tuon työn aikoihin käynyt amk:n ja yliopiston kandin. Minut irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä. Muut tiimiläiset olivat myös kiusanneet ja puhuneet pahaa selän takana.
Tuo excel juttu on ainakin selkeä mihin tarttua. Etsi nestistä jokin syvällinen kurssi aiheesta. Osta itselle ohjelmistot mitå tarttee ja opettele. Ei jää excelistä kiinni seuraavalla kerralla. Tavallaan ymmärrån että sen taitamista hyvin on koulutukseltasi olettu.
Älä ota liian henk koht uutta kehiin vaan. Ja kaikkea sopivaa koulutusta netistä tueksi.
Lumitöitä talvisin ja kesäisin nurmikon leikkuuta. Siinä rehellistä työtä, jota jokainen oppii tekemään. Tosin pitää olla reipas ja ahkera.
Oli meillä amk:ssa ja yliopistolla pari excel-kurssia, ja osaan käyttää exceliä, mutta siitä huolimatta siinä ohjelmassa on niin paljon hienouksia, toimintoja ja kikkoja, etteivät ne kaikki ole vielä hallussa. Työssä oppii ja pitäisi antaa aikaa oppimiseen ja työkavereidenkin opettaa niitä kikkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Lumitöitä talvisin ja kesäisin nurmikon leikkuuta. Siinä rehellistä työtä, jota jokainen oppii tekemään. Tosin pitää olla reipas ja ahkera.
Eikös nämä työt pitäisi jättää niille, joilla on pelkkä peruskoulutus? Paljon puhutaan, että kortistossa on niitä, joilla ei ole ammattitutkintoa, eikä heille kaikille riitä enää töitä.
Mulle on käynyt kans noin, tiedän että olisin oppinut hommat, jos olisi annettu aikaa oppia, koska kyse ei todellakaan ollut mistään rakettitieteestä. Olin kylläkin vain helpottunut, kun pääsin sieltä pois, koska itse en iljennyt lähteä, kun ei ollut vielä mitään muuta paikkaa ja oli ihan helvetin ahdistavaa mennä töihin joka päivä ja tietää tuottavansa pettymys.
Niin ja työsuhteen alussa oli laajat soveltuvuuskokeet, jossa selvitettiin mm. loogista päättelykykyä. Niissä menestyin ihan hyvin ja HR psykologikin sanoi, että sovellun tehtäviini.
Ap