Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (937)
renttahelekku - räsyisiin / likaisiin / epäsiisteihin vaatteisiin puettu ja muutenkin vähän epäsiisti (ulkoasu, luonne) ihminen (Oulun murre.
HE! Isäni sanoi kun tarjosi jotakin vastaanotettavaksi.
Omapitäväinen= lapsi, joka ei halua jakaa leikissä leluja toisen kanssa
Etelä-Karjalasta on tämä sana.
Tässä sanoja, joita olen ihmetellyt eri puolilla Suomea asuessani: Pyhäjärvi-Kiuruvesi-akselilla 1960-luvulla roomailla tarkoitti olla olevinaa, ylpeillä ja kävellä palliksi tarkoitti kävellä jotakin päin/ pahki, Lahdessa 1970-luvulla sanottiin kuralätäkköä vesipassiksi eli astuttiin passiin. Joutsa-Hirvensalmi-akselilla sanotaan sillailaa, semmoilaa, sellailaa ja ajatteleminen on riittoomista: "Jahka minä riittoon vähän." Mikkelissä sanottiin ainakin 1980-luvulla linja-autoa katuriksi (paikallisliikenteen auto). Kun asuu eri puolilla, kaikkea outoa jää sanavaraston perukoille näköjään.
HE! ja Völijyyn on siis Pohjois-pohjanmaan murretta.
Pahki tarkoittaa törmäystä, Pohjois-pohjanmaalla.
Pirssi eli taksi. Pohjanmaan murretta. Oulussa käytiin sukulaisen pirssillä, kun siihen aikaan ei ollut vielä sitä meidän omaa autoa käytössä:)
häätyy - täytyy
Torniolainen kaveri puhui tälleen niin piti kysästä mitä tarkoittaa ettei mennyt ihan ohi mitä tarkoitti.
Vällistää on sama kuin näyttää kieltä tai irvistää. (Pohjanmaa).
Vierailija kirjoitti:
HE! Isäni sanoi kun tarjosi jotakin vastaanotettavaksi.
Samoin minun vanhat sukulaiseni Pohjois-Pirkanmaalta ja Pohjois-Satakunnasta. He! Joskus myös "Se!", jos oli kiire tai muuten tiukka tilanne. Eli kahvipöydässä pullavatia ojennettaessa He ja vaikka autossa turvavyötä ojennettaessa Se.
Panki - ämpäri, Etelä-Savo. Löysin tämän Etelä-Savon murrekirjasta. Itse tiedän yhden ihmisen, joka tätä käyttää. Aikaisemmin kai ollut enemmänkin käytössä.
Puo tai pua. Tarkoittaa takapuolta. Eri puolilla Hämettä kuullut tämän.
Vierailija kirjoitti:
Rykimään
Tuima eli onko se suolainen vai liian vähän suolaa
Oulun seudulla tuima on suolaton. Tuima tarkoittaa myös kiukkuista ihmistä.
Ettone =päiväunet
Pötkötellä = on makuultaan, valveilla tai puoliunessa
Pilluu = pilaaminen
Ilman Pilluu = ilman pilaaminen
Kökö = kahvileipä
Kännikala = juoppo
Kopun kerääjä = kuolema
Koppu, koput = jalat
Käit = kädet
Pohjois-Karjalan murre
Rettuuttaa on raahaamista , jonkinlaista väkisin kuljettamista. ( Pohjois-Pohjanmaa).
Ei välttämättä täysin puhjennut, mutta sellainen "löysä", siis jos pallossa tai pyörän kumissa on liian vähän ilmaa, se on tussu. Myös täysin tyhjä voi olla tussu.