Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (944)
Koussikka=kauha,Karjalan kannaksen murre
Pilkkumi on kulho, kousikka tai koussikka on jonkinlainen kauha.
Riätää: aurinko paistaa kuumasti
Liätävä kipu: poltteleva, kirvelevä kipu, esim. palohaavat. Keskinen Pohjois-Karjala ainakin.
Metla=luuta
Pitska=tulitikku
Maaomena= peruna
Karjalan kannaksen murre
Vierailija kirjoitti:
Kyyrnapa-Pohjois-Häme
Ja mitä tuo tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Joppari on pyörän tarakka
Pulttu on housunlahje
Piskottelee tarkoittaa että sataa vähän vettä, ripottelee
Hellunen on suloinen
Yli-etuliite lähes kaikkeen, ylihyvä, ylipaljon jne vastaava kuin "sikahyvä" tjspEdellämainitut Vaasasta.
Ja Etelä-Pohjanmaata myös,
Sopeva = suloinen, söpö
Köykäänen = kevyt
Soukka = kapea
Rasat = lapaset
Takaloosteri/peräloosteri = auton takaluukku
hyvöstellä - missä vaan korttipelissä missä on pakko pelata tietynlainen kortti jos voi (esim samaa maata oleva) niin ei pelaa sitä, eli siis huijaa ettei sellaista korttia ole kädessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyyrnapa-Pohjois-Häme
Ja mitä tuo tarkoittaa?
Konkreettisesti piikkilankakerä. Abstraktisti kiperä ongelma.
-Mitä sä kronaat siellä looralla ,mitä sinä kaivelet sieltä laatikosta etelä-pohjanmaa.On sulla soukka puo,on sinulla kapea takapuoli etelä-pohjanmaa
Älä rääkkää käkeä emmä rääkkääkään
Oulussa bussissa (siis onnikasa): "Piippaappa ja paappa pipo päähä". (soita kelloa ja laita pipo päähän)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi - Savo
Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän: Minnoun jiänä vanahakspoejaks
Kärsin rytmihäiriöistä: Pumppu rylykkyvää omia aekojaa
Olen vakavasti otettava ihminen: Minnoun tolokun immeinen
Ei auennut, uudestaan!: Ee aavenna, uuvestaan!
Jätä viesti äänimerkin kuultuasi: Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä?: Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
Haluaisitteko naimisiin kanssani?: Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon?: Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
Olet viehättävän näköinen neitokainen!: Sinnout näsäkän näkönen pimu!
Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetken tekokumppanin kanssa: Minä kun sitä parparoo tissistä purasin nii eekö tuo piru pierassu ja lentännä ikkunasta pihalle!
Vähän eri juttu mutta tässäpä Suomen sivistyneintä ja jalointa murretta muulle kansalle!
Hyh, hyi ja yäk. Savon murre on kammottavinta ja ärsyttävintä mitä on olemassa! 🤮
Hyi, sie häppee. Stadin slangi on ällöttävintä mitä on olemassa. Eihän sitä ymmärrä ees mistä puhutaan, mutta vaikka savoa on vaikea lukea, niin puhuttaessa siitä saa kyllä selvää.
Sarjassamme savolaisvitsit:
Mitä savolaismies sanoi, kun anoppi putosi veneestä?
- Ei naarata.
En jaksanut kaikkia sivuja selata katsoakseni, joko oli kerrottu.
Sitten itse aloitukseen heteka = sänky. Pakaasi = laukku. Tulee venäjänkielisestä laukkua tarkoittavasta sanasta. Käytetään Itä-Suomessa.
Kutjottaa = laihduttaa syömällä vähän/välttelemällä herkkuja.
Heteka on HElsingin TEräshuoneKAlutehtaan valmistama ihan tietynlainen metalllsänky. Se on tuotemerkki, ei yleissana.
Heteka on kuin onkin ollut tuotemerkki,tosin siirtynyt sitten yleissanaksi. samoin kävi Nokian rekisteriöimän tuotemerkin KÄNNYKKÄ kanssa, siis jos kutsuu muunmerkkistä matkapuhelinta kännykäksi niin syyllistyy periaateessa tuotemerkkirikokseen, et pätekää paskapaat.
Talvella lapsilla oli aina vinkkelit jalassa.
Vinkkelit = huopatossut
Vierailija kirjoitti:
Metla=luuta
Pitska=tulitikku
Maaomena= peruna
Karjalan kannaksen murre
Outoa, että maaomena olisi Karjalan kannaksen murretta. Se on peruna ranskaksi = pomme de terre. Eli maaomena. Kaikki käy!
Oletteko syöneet röpsää? Minä olen, se on uunissa haudutettua ruis-puolukkapuuroa. En tiedä, onko sana tunnettu vain suppealla alueella (Luumäellä), sillä samaista ruokaa kutsuaan naapurikunnassa (Savitaipaleella) puolavelliksi. Eteläkarjalaista siis.
Lapsena talvella oli jalassa töppöset ja käsissä tupposet eli huopaset ja lapaset. Enoni kutsui töppösiä kirvulaisiksi. Kirvun huopatehdas oli tullut evakkona rajan yli ja teki kuulemma erinomaisia töppösiä. Pikkutytön esteettiseen silmään ne eivät olleet kauniita väriltään (vihertävän harmaita) ja olivat muutenkin kankeat. Mukavampia ja nätimpiä (sinertäviä) olivat Saimaan huopatehtaan töppöset, mutta ne kuluivat nopeammin kuin kirvulaiset, koska olivat ohuemmasta huovasta.
Ja vielä yksi sana: teiverä sieltä puolavellipitäjästä. Sana tarkoitti taitavaa, osaavaa, sukkelaa, näppärää, siis kaikkea positiivista. Että minä penskana inhosin tuota sanaa!
Heitetään hurspaa
Ajetaan pillurallia