Sanokaa joku hauska murresana ja sen merkitys!
Kommentit (942)
Voatteet paskavuntuu ja puhtavuntuu.
Vanhathan tämän murteen taisivat, harva nuorempi enää.
Jämsä edelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan korrauksesta en ole kuullut missään muualla kuin Turussa. Käsittääkseni se on sitä että roikutaan linja-auton perässä. Tätä harrastettiin joskus kauan sitten kun se vielä oli mahdollista.
Jep, korraaminen oli hauskaa mutta vaarallista. Henkilöauton perässä sitä kyllä useimmiten tehtiin. Ja siis liukkaalla. Nykyään ei onnistu kum tiet hiekotetaan.
Toinen harrastus oli silppaaminen. Sekin tuntuu olevan vieras sana muualla.
Entäpä makopritsi?
Etelä-Pohjanmaalla korraaminen on jonkun tavaran etsimistä jostain kaapista, laatikosta. Äiti saattoi kysyä "mitä sä siä ny korraat"
Olen myös Etelä-Pohjanmaalta ja meillä tuota sanottiin kollaamiseksi. Sehän tulee ihan suoraan ruotsista, kolla på någonting.
Olla pöhönäs = olla humalassa
Joppari = polkupyörän tarakka
Punkka = pikkulasten kylpyammeKeskisuomalaisena olen tottunut pitämään jopparia hieman epärehellisenä kaupustelijana, joka myy hämärissä oloissa mahdollisesti huonolaatuista tavaraa.
Tornionlaaksossa joppari on salakuljettaja
Häksätä. Voiksää häksät mu kotii, kyseltiin usein teininä kaverilta.
Porissa tällä tarkoitetaan siis pyörän tarakalla (=takahäksällä) kyydittämistä.
Muita sanoja jotka kuulemma ovat poria, masaliisa (mokkapalat), suuli (lato), takahutlaari (auton takaluukku), häikii (häikäisee), men ny siit (nähdään pian).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesiputti oli miehelle ja kavereille outo kun muutin K-Pohjanmaalta Joensuuhun :D Eli siis vesilätäkkö..
Kompiainen= karkki, Oulu
Vesiputti on minun suosikkini sieltä päin :D
Keski-Pohjanmaan rannikko on hyvin ruotsinkielistä seutua ja sinne on aikoinaan muuttanut Ruotsistakin väkeä, joten siksi siellä ämpäri on hinkki, haarukka on gaffeli ja pyyhe on hantuuki.
Keski-pohjanmaalla ei ole rannikkoa. Rannikko on Pohjanmaalla, eli Vaasan seutu ja vähän sen ylä- ja alapuoli. Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa ovat erikseen.
Joppari on pyörän tarakka
Pulttu on housunlahje
Piskottelee tarkoittaa että sataa vähän vettä, ripottelee
Hellunen on suloinen
Yli-etuliite lähes kaikkeen, ylihyvä, ylipaljon jne vastaava kuin "sikahyvä" tjsp
Edellämainitut Vaasasta.
Mulla on sukua Vaasasta Sotkamoon ja siltä väliltä, mutta lapsena äiti sanoi lähetkö völjyyn (mukaan). En itse asiassa tiedä, onko sana Savosta, missä olen lapsuuteni asunut, vai enemmän äidin pohjanmaalaistaustaa.
Äpöstellä = jahkailla. Savo
Esim. Mittee se siinä äpöstellöö?
Kläppi, läppi = lapsi. Lapin (ruotsin) murretta.
Jo vain! Kyllä, Pohjois-Karjala
Ruavi sinä siitä ni minä kuavin tästä.
Raavi sinä siitä niin minä kaavin tästä.
- Kaavi, Pohjois-Savo -
Ruppi [vartalo, keho] Koillismaa
Mulukunkuula=lapsi , lappilainen ilmaisu ainakin
Puolpäivänen , (lounas)ruoka.
Kuopiossa kuultua.
Ettoset=ruokalevot Karjalassa, ehkä muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Suosikkini on atimo: tarkoittaa joko sukulaisilla vierailua tai sukulaista, joka on kylässä.
Kävin eilen atimoissa.
Joko teidän atimot lähtivät kotiin?
(Koillismaalla asun)
Kaenuussa se on atima.
Ka lähettiimpä atimoemaan sukulaesiin.
Putro=puuro,Karjalan kannaksen murre
Koira on katollaan, koira meni katolleen.
Eli siis koira on selällään tai mennyt selälleen. En tiedä mikä murre, mutta yks tuttava sanoo noin.
Minem mäne ihteksen mehtää. Minem männy sinne öylö enkä mäne täneä. Siello pimiitä, mää pölökeän siellä.
Jämsän murre ( ei varmaan täysin oikeaoppinen kirjoitusasu).