Kokeen arviointi: onko teistä ok, että pisteillä 57/60 saa numeroksi 9 1/2? Kysymys 5.luokasta
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
https://opinnot.net/yleiset/arvosana.php
Siinä on vit tu
Syöttäkää tiedot 60, 30 ja 57. KIITOS!
Ja mitä väliä??? Ei tuo laskuri mitään merkitse. Se on vain yksi täysin random laskuri. Voit itse laskea asteikon, ja 30% asteikolla pääsee tuohon, kun päätät, että kympin saa vain täysillä pisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tiukka. Tästä voi saada vähän arviota: https://opinnot.net/yleiset/arvosana.php
Kokeita arvioidaan 20-50% riippuen siitä kuinka helppo tai vaikea koe on. Itse käytän useimmiten 30%.
T. Ope yläkoulusta
Tuossa on käytetty juurikin läpipääsyprosenttina kolmeakymmentä. T: toinen ope
No ei todellakaan ole käytetty 30%. Käytävä tuota laskuria. Tuossa on käytetty 50% ja apn lapsi oli n. 0,12 pisteen päässä 10-. Miksi pitää tulla jauhamaan pas kaa ja sekoittaa entisestään keskustelua?
Jotenkin tuntuu, ettet ymmärrä lainkaan keskustelua. Läpipääsyprosentti kertoo vain sen, millä pistemäärällä saa 5-. Muuten asteikkoja on erilaisia, eikä mikään laskuri mallinna niitä kaikkia. Tuohon aloittajan kysymykseen liittyy lähinnä se, saako kympin vain täysillä pisteillä, vai lasketaanko kymppi lineaarisesti mukaan esim kahden pisteen erolla. Ja arvioinnin kannalta se on melko yhdentekevää. Ja asteikon ei tarvitse olla lineaarinen. Moni opettaja määrittelee joka kokeeseen oman asteikon, pitäen vain esim läpipääsyprosentin tiettynä.
Luokanopettajat usein käyttävät valmiita taulukoita, koska heillä ei useimmiten matematiikan osaaminen riitä asteikon suunnitteluun itse. Mutta mitään yleistä asteikkoa ei ole.
Voi luoja. Sinä et nyt osaa laskea. Oli puhe tuosta oheisesta laskurista ja sen mukaan apn lapsi OLISI SAANUT KIRKKAASTI 10-, mikäli olisi menty 30% mukaan. Jos taas on menty 50% arvioinnilla, silloin apn lapselle tulisi juurikin tuo 91/2, tosin silloin hän olisi n. 0,20 pisteen päässä 10-. Miksi pitää monimutkaistaa yksinkertaisia asioita?
Ei ollut puhe oheisesta laskurista, vaan yleisesti arvosteluasteikoista, ja siitä, että 30% taulukolla tuosta saa 9,5 mikäli kympin saa vain täysillä pisteillä. En ymmärrä, miksi jotain random laskuria tässä pitää hokea, ei opettajat mitään tiettyä laskuria käytä.
Valitettavasti ei mene noin. Et osaa laskea. Usko viisaampaa nyt. Älä tee itsestäsi pelleä.
Vierailija kirjoitti:
MULLA EI OLE OIKEASTAAN MUUTA SANOTTAVAA KUIN SE, ETTÄ VIT TU IHMISET OVAT TYHMIÄ!!! AAARGH!!! MITEN VIT UN HULLU KESKUSTELU, JOSSA IDIOOTIT VÄITTÄÄ PUHTAITA FAKTOJA VÄÄRIKSI. APN LAPSI OLISI SAANUT 30% LÄPIPÄÄSYPROSENTILLA KIRKKAASTI 10-.
VOISITTEKO PITÄÄ TUR PANNE KIINNI MIKÄLI ETTE OLE EDES KYKENEVIÄ KÄYTTÄMÄÄN YKSINKERTAISTA LASKURIA???!!!!
KIITOS
Toivottavasti et ole opettaja. Ensinnäkin koska olet selvästikin aika sekaisin, etkä kestä eriäviä mielipiteitä, ja toiseksi, jos oikeasti luulet, että joku netistä löytyvä laskuri määrää numerot. Ei määrää. Eikä 30% läpipääsyprosentti todellakaan määrää mitään muuta kuin sen pistemäärän, millä saa arvosanan 5-.
Usko jo, olet väärässä, lopeta huutaminen, ja unohda tuo laskuri. Ja opiskele hieman matematiikkaa.
Eihän nyt kymppiä voi saada ilman täysiä pisteitä.
Itse olen aikanaan saanut pisteitä enemmän, kuin maksimit, mutta olenkin erityinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tiukka. Tästä voi saada vähän arviota: https://opinnot.net/yleiset/arvosana.php
Kokeita arvioidaan 20-50% riippuen siitä kuinka helppo tai vaikea koe on. Itse käytän useimmiten 30%.
T. Ope yläkoulusta
No ei todellakaan ole käytetty 30%. Käytävä tuota laskuria. Tuossa on käytetty 50% ja apn lapsi oli n. 0,12 pisteen päässä 10-. Miksi pitää tulla jauhamaan pas kaa ja sekoittaa entisestään keskustelua?
Jotenkin tuntuu, ettet ymmärrä lainkaan keskustelua. Läpipääsyprosentti kertoo vain sen, millä pistemäärällä saa 5-. Muuten asteikkoja on erilaisia, eikä mikään laskuri mallinna niitä kaikkia. Tuohon aloittajan kysymykseen liittyy lähinnä se, saako kympin vain täysillä pisteillä, vai lasketaanko kymppi lineaarisesti mukaan esim kahden pisteen erolla. Ja arvioinnin kannalta se on melko yhdentekevää. Ja asteikon ei tarvitse olla lineaarinen. Moni opettaja määrittelee joka kokeeseen oman asteikon, pitäen vain esim läpipääsyprosentin tiettynä.
Luokanopettajat usein käyttävät valmiita taulukoita, koska heillä ei useimmiten matematiikan osaaminen riitä asteikon suunnitteluun itse. Mutta mitään yleistä asteikkoa ei ole.
Voi luoja. Sinä et nyt osaa laskea. Oli puhe tuosta oheisesta laskurista ja sen mukaan apn lapsi OLISI SAANUT KIRKKAASTI 10-, mikäli olisi menty 30% mukaan. Jos taas on menty 50% arvioinnilla, silloin apn lapselle tulisi juurikin tuo 91/2, tosin silloin hän olisi n. 0,20 pisteen päässä 10-. Miksi pitää monimutkaistaa yksinkertaisia asioita?
Ei ollut puhe oheisesta laskurista, vaan yleisesti arvosteluasteikoista, ja siitä, että 30% taulukolla tuosta saa 9,5 mikäli kympin saa vain täysillä pisteillä. En ymmärrä, miksi jotain random laskuria tässä pitää hokea, ei opettajat mitään tiettyä laskuria käytä.
Valitettavasti ei mene noin. Et osaa laskea. Usko viisaampaa nyt. Älä tee itsestäsi pelleä.
Kyllä menee, ja minulla on aivan varmasti enemmän opintoja matematiikasta kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vit tu
Ja mitä väliä??? Ei tuo laskuri mitään merkitse. Se on vain yksi täysin random laskuri. Voit itse laskea asteikon, ja 30% asteikolla pääsee tuohon, kun päätät, että kympin saa vain täysillä pisteillä.
Eli voitaisiinko nyt sitten ihan vaan todeta että aloittajan lapsen pisteistä ei voi päätellä sitä, mitä taulukkoa - jos mitään - opettaja on käyttänyt.
Oma arvio on 10-,, mutta olen positiivisen opetuksen kannattaja🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vit tu
Eli voitaisiinko nyt sitten ihan vaan todeta että aloittajan lapsen pisteistä ei voi päätellä sitä, mitä taulukkoa - jos mitään - opettaja on käyttänyt.
Kyllä, tämä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää että millä perusteella opettajat sitten päättävät, onko se läpipääsyyn vaadittava prosentti 20, 30 vai kenties 50 tai jopa 55. Teettekö te tarkoituksella helpon kokeen (miksi? jos kuitenkin kokeen helppous kompensoidaan arvioinnin tiukkuudella) vai käykö siinä niin että oppilaat osaavat liian hyvin ja siinä kohtaa päätätte että tässä pitää sitten arvioinnin olla tiukempi?
En aina ihan tajua. Arvioinnin tulisi olla (perusopetuslain mukaan) kannustavaa mutta välillä tuntuu että se on ennemmin luulot pois -tyyppistä.
Onko se nyt jotenkin väärin pitää eritasoisia kokeita? Kun pitää helpon kokeen, heikotkin voivat joskus saada kivannäköisen numeron. Eikö se ole kannustavaa? Opettaja voi myös haluta pitää kokeen vain perusasioista varmistaakseen, että ne varmasti opetellaan ja osataan. Perusasioita testaava koe on hyville aina helppo.
Arvioinnin pitää olla myös realistista ja myös vaikeita juttuja pitää teettää, koska kaikki eivät kuitenkaan voi saada todistukseen kiitettävää.
Joskus käy niinkin, että koetta korjatessaan huomaa, että siitä tulikin näköjään liian helppo tai liian vaikea. Silloin voi muuttaa koetehtävien pisteytystä tai sitten arviointiasteikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää että millä perusteella opettajat sitten päättävät, onko se läpipääsyyn vaadittava prosentti 20, 30 vai kenties 50 tai jopa 55. Teettekö te tarkoituksella helpon kokeen (miksi? jos kuitenkin kokeen helppous kompensoidaan arvioinnin tiukkuudella) vai käykö siinä niin että oppilaat osaavat liian hyvin ja siinä kohtaa päätätte että tässä pitää sitten arvioinnin olla tiukempi?
En aina ihan tajua. Arvioinnin tulisi olla (perusopetuslain mukaan) kannustavaa mutta välillä tuntuu että se on ennemmin luulot pois -tyyppistä.
Onko se nyt jotenkin väärin pitää eritasoisia kokeita? Kun pitää helpon kokeen, heikotkin voivat joskus saada kivannäköisen numeron. Eikö se ole kannustavaa? Opettaja voi myös haluta pitää kokeen vain perusasioista varmistaakseen, että ne varmasti opetellaan ja osataan. Perusasioita testaava koe on hyville aina helppo.
Arvioinnin pitää olla myös realistista ja myös vaikeita juttuja pitää teettää, koska kaikki eivät kuitenkaan voi saada todistukseen kiitettävää.
Joskus käy niinkin, että koetta korjatessaan huomaa, että siitä tulikin näköjään liian helppo tai liian vaikea. Silloin voi muuttaa koetehtävien pisteytystä tai sitten arviointiasteikkoa.
Ei todellakaan ole väärin pitää eritasoisia kokeita, mutta ymmärsin että sitä arvioinnin tiukkuutta perusteltiin kokeen helppoudella. Eikö silloin se heikko saa edelleen heikon arvosanan koska se kokeen helppous kompensoidaan arvioinnin tiukkuudella?
Ja edelleen, jos koetta korjatessa opettajasta alkaa tuntua siltä että hitsi nämähän osaavat ihan liian hyvin -> kaikille tulisi hyvä arvosana -> arviointia täytyy tiukentaa, jotta näin ei kävisi -> eikö oppiminen ja osaaminen olekaan tavoite vaan arvosanojen täytyy noudattaa jotain tiettyä jakaumaa?
Ja miksi kaikki eivät voi saada todistukseen kiitettävää, jos he osaavat kiitettävän arvoisesti? Edellisellä sivulla joku opettaja sanoi että hän sumplii arvosanat sen mukaisesti että oppilas ja huoltaja saisi realistisen käsityksen siitä mikä arvosana todistukseen tulee. Eli opettajalla on jo entuudestaan käsitys siitä arvosanasta ja jos oppilas osaakin huolestuttavan hyvin, opettaja vääntää arvioinnin kriteerit mielivaltaisesti sellaisiksi että kokeen arvosana vastaa opettajan ennakkokäsitystä?
Opettajalla on arvioinnissa todella paljon valtaa. Sen mukana täytyy tulla myös vastuu. Olisi hyvä jos jokainen opettaja reflektoisi omaa arviointiaan ja sen oikeudenmukaisuutta.
Amk kokeista ainakin saa 5 jos esim max pisteet 48p ja saat 42p.
1=16p 2=22,5p, 3=29p 4=35,5p 5=42
Tähän tyyliin lähes kaikki tentit. Eli aika ankara on pisteytys, mut kyl ope tietää varmaa mitä tekee
Voi nyyh. Eikö pyrkyriäidin pikku kulta saanut kymppiä. Joku rikosilmoitus varmaan pitää keksiä opettajasta
Ei todellakaan ole ok. Tuommoiset puolinumerot eivät ole mistään kotoisin. Ysi mikä ysi. Jos haluaa kympin, niin ei sitten tee virheitä.
Jos pitää saada puolet pisteistä päästäkseen läpi ja täydet pisteet saadakseen kympin, niin silloin
30 p = 5
36 p = 6
42 p = 7
48 p = 8
54 p = 9
57 p = 9,5
60 p = 10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole väärin pitää eritasoisia kokeita, mutta ymmärsin että sitä arvioinnin tiukkuutta perusteltiin kokeen helppoudella. Eikö silloin se heikko saa edelleen heikon arvosanan koska se kokeen helppous kompensoidaan arvioinnin tiukkuudella?
Ja edelleen, jos koetta korjatessa opettajasta alkaa tuntua siltä että hitsi nämähän osaavat ihan liian hyvin -> kaikille tulisi hyvä arvosana -> arviointia täytyy tiukentaa, jotta näin ei kävisi -> eikö oppiminen ja osaaminen olekaan tavoite vaan arvosanojen täytyy noudattaa jotain tiettyä jakaumaa?
Ja miksi kaikki eivät voi saada todistukseen kiitettävää, jos he osaavat kiitettävän arvoisesti? Edellisellä sivulla joku opettaja sanoi että hän sumplii arvosanat sen mukaisesti että oppilas ja huoltaja saisi realistisen käsityksen siitä mikä arvosana todistukseen tulee. Eli opettajalla on jo entuudestaan käsitys siitä arvosanasta ja jos oppilas osaakin huolestuttavan hyvin, opettaja vääntää arvioinnin kriteerit mielivaltaisesti sellaisiksi että kokeen arvosana vastaa opettajan ennakkokäsitystä?
Opettajalla on arvioinnissa todella paljon valtaa. Sen mukana täytyy tulla myös vastuu. Olisi hyvä jos jokainen opettaja reflektoisi omaa arviointiaan ja sen oikeudenmukaisuutta.
Et ymmärrä peruskoulun arvioinnista mitään. Etkä opettajan työstä.
Opetussuunnitelman perusteiden mukaan arvioinnin pitää perustua monipuoliseen, jatkuvaan näyttöön. Opsin mukaan opettajan ei edes tarvitse pitää kokeita! Niitä ei tarvita arviointiin.
Kokeita kuitenkin yleensä pidetään, jotta oppilas pääsee harjoittelemaan niiden tekemistä ja saa palautetta osaamisen tasosta.
Yleensä opettaja toki ilman sitä koettakin tietää aika paljon osaamisesta. Kyse ei ole opettajan epäreilusta ennakkokäsityksestä vaan jatkuvasta näytöstä.
Opsin mukaan todistuksen arvosana EI saa olla esimerkiksi kokeiden keskiarvo. Sen pitää olla suhteutettu opsin kriteereihin. Itse en edes laske oppilaan arvioitavien suoriutusten keskiarvoa vaan mietin, osaako oppilas asioita kaiken sen perusteella, mitä olen tunneilla onnistunut näkemään. Se, onko oppilas saanut yhdestä kokeesta seiskan tai seiskapuolen, on yleensä samantekevää.
Perusopetuksen arviointi on ihan eri asia kuin yliopiston tai amk:n, joiden asteikkoja täällä käsitellään. Niillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Peruskoulu on oma maailmansa, jossa tavoite on kasvattaa, harjoitella ja jossa kaikki pitää lopulta päästää läpi.
Mutta juu, vastauksestasi paistaa tämä kovin tuttu asenne siitä, että kuka tahansa tietää peruskoulun opettajan duunin ja on pätevä arvioimaan esimerkiksi juurikin arviointia. Se tehdään täydellisellä itseluottamuksella, vaikka ei ole koskaan edes lukenut opetussuunnitelmia ja niiden perusteita.
Millä muulla alalla voisi näin käydä? Itse olen pätevä opettaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus esimerkiksi arvioinnista, olenhan arvioinut urallani noin 1500 oppilasta kutakin moneen kertaan. Silti kuka tahansa nettikeskustelija kyllä tietää nämä asiat minua paremmin.
Onneksi meidän koulussa on käytössä asteikko 1-5, niin ei tarvitse pohtia tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Amk kokeista ainakin saa 5 jos esim max pisteet 48p ja saat 42p.
1=16p 2=22,5p, 3=29p 4=35,5p 5=42
Tähän tyyliin lähes kaikki tentit. Eli aika ankara on pisteytys, mut kyl ope tietää varmaa mitä tekee
No eiköhän tuo sano enemmän ammattisurkean tasosta kuin yläasteen kokeen tiukkuudesta. Tosi laatuopetusta jos 13% saa olla väärin ja silti muka saa parhaimman arvosanan. 42 pistettä 48 maksimista olisi anteliaimmillaan 9-, ja ykkösestä vitoseen pilipaliarvosanoilla maksimissaan nelonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope yläkoulusta
Koska 30% on se yleisin käytetty niinkuin täällä on moni opettaja todennut. Tarkistapa asia uudelleen, nimittäin jos käytät 30%, niin saat tulokseksi juurikin tuon 9.5.