Kuka vastaa näin juhlakutsuun?
Kutsuin pitkäaikaisen ystäväni (yläasteelta saakka) lapseni ylioppilasjuhliin. Vastaus kuului: "pitää katsoa lähempänä, nyt ei ainakaan vielä ole mitään".
Asian taustaa... Ystäväni on lapseton ja sinkku. Monesti on avautunut siitä, kuinka loukkaa, että hänet jätetään aina kutsumatta perhejuhliin ym. koska on sinkku.
Ja nyt sitten näin. En ihmettele, ettei kutsuta jos asenne on "tulen jos parempaa ei satu olemaan tarjolla". Olisi vastannut vaikka "kiitos kutsusta, ilmoitan lähempänä pääsenkö".
Kommentit (41)
Jaa'a. Minulla on yksi kaveri(hko), jolla on tuo sama, ärsyttävä tapa. Olemme molemmat lapsettomia sinkkuja eli en usko, että asialla on siis tekemistä mitenkään lapsi- tai perhekateuden kanssa, vaan jotkut vain ovat tuollaisia itsekeskeisiä moukkia. Olen täysin samaa mieltä, että tuo vastaus on juurikin sellainen "tulen, jos en millään onnistu järkkäämään ihan mitä tahansa muuta siihen päälle" -vastaus. Olisi kiva, jos joku tuollaisia vastauksia viljelevä itse selittäisi, mikä tuon moukkaimaisen käytöksen taustalla on.
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla työhön liittyvä kommentti? Eli ei tiedä vielä työvuoroja varmaksi tms.
Muuten kuulostaa tosi törpöltä.
Tämä tuli mullekin mieleen, että jos se on hänen työhönsä liittyvä kommentti.
Tuo on muuten todella v*ttumainen tapa vastata kutsuun. Tarkoittaa vain sitä, että kutsuttu voi ehkä tulla paikalle jos hänellä ei ole parempaa tekemistä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla työhön liittyvä kommentti? Eli ei tiedä vielä työvuoroja varmaksi tms.
Omasta kokemuksesta, ei liity työvuoroihin, liittyy vain kyseisen ihmisen käytöstavattomuuteen tai peru moukkamaiseen luonteeseen. Eli oma vastaavia vastauksia viljelevä tuttuni ei todellakana ole missään vuorotyössä, jossa ei esim. tietäisi, onko lauantai-iltana töitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, kun tekee ihan perus päivätyötä ja juhlat pidetään lauantaina. Ap
Onko hän läheinen lapsesi kanssa? Ylioppilasjuhla on kuitenkin sen lapsen juhla, johon kutsutaan hänelle läheisiä ihmisiä, joten jos tämä ystäväsi ei ole lapsesi kanssa erityisen läheisissä väleissä, niin hän voi pitää kutsua hieman outona ja vaivaannuttavana. Ehkä hän mieluummin tulisi viettämään joulua tai juhannusta tms. juhlaa, jossa ei juhlita yhtä tiettyä perheenjäsentä.
Minä olen miettinyt hiljaa mielessäni, että onko minussa joku valuvika kun en yhtään pidä tuollaisesta tyylistä vastata.
Onneksi on muitakin kenen mielestä tuo on epäkohteliasta.
Työmenot tuli itsellekin mieleen, samoin se, odottaako tietoa jonkun pakollisen käytävän juhlista, esim kummilapsen ylioppilasjuhlista.
Tai sitten on vain tosi huonot käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kuulostaa tosi törpöltä.Tämä tuli mullekin mieleen, että jos se on hänen työhönsä liittyvä kommentti.
Vuorotyöläisenä ainakin minä vastaisin, että tulen kyllä mielelläni ellei tuohon osu työvuoro. Lupaisin myös kertoa, pääsenkö paikalle saatuani työvuorot.
Ehkä oli yllättynyt kutsusta, sillä perinteisesti ei kutsua lähetetä ylioppilasjuhliin, vaan on "avoimet ovet" ja vieraat vain piipahtat ja käyvät tervehtimässä uutta ylioppilasta.
Monella ylioppilasjuhlia on monet päällekkäin ja harvoin tietää etukäteen tarkkaa aikataulua.
Ihmiset on tosi törppöjä.
Just juteltiin kaveriperheen kanssa yhdestä tapahtumasta jossa minä tulen toimimaan järjestäjänä.
Mieheni tokaisi että minä, vaimo, olen siellä järjestäjän puolesta. Kaveriperheen mies sanoi ettei mitään väliä olenko siellä, hän haluaa vain tulla paikalle.
Itsestä tuntui paskalta mutta tuskin tarkoitti sanatarkkaan mitä sanoi.
Niinpä uskon ap ettei naapurisikaan tarkoittanut mitään pahaa. Käytti vääriä sanoja mutta niihän me kaikki tehdään joskus tajuamattamme.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oli yllättynyt kutsusta, sillä perinteisesti ei kutsua lähetetä ylioppilasjuhliin, vaan on "avoimet ovet" ja vieraat vain piipahtat ja käyvät tervehtimässä uutta ylioppilasta.
Monella ylioppilasjuhlia on monet päällekkäin ja harvoin tietää etukäteen tarkkaa aikataulua.
Missä ihmeessä näin? Kyllä meille on aina tullut kutsu. Onko joku alueellinen ero?
Jos tuo on ihan ajatuksella annettu vastaus viestiin, niin on kyllä epäkohteliasta. Puhelussa taas sattaa vahingossa lipsahtaa, jos on käyttänyt samaa fraasia useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä näin? Kyllä meille on aina tullut kutsu. Onko joku alueellinen ero?
Ihan yleinen perinne ja kuuluu etikettiin
Aikoinaan, 05, oli hyvä kun yksi nainen oli kutsuttu häihin. Hänen ystävänsä oli tulossa samoihin häihin, joten tämä olisi päässyt hyvin hänen kyydissä paikalle. Mutta ei. Hänen piti alkaa säätämään ja tuli kaupunkiin jonkun pohjoiseen kulkeneen porukan kyydillä, joten hän saapui häihin tyylikkäästi myöhässä. Ystävänsä oli kyllä paikalla jo hyvissä ajoin, mutta kun tyyli oli se, että kaikki piti tehdä aina vaikeaksi. Ystävänsä kyydissä olisi hyvin päässyt, niin piti sitten ruveta soittelemaan ympäriinsä ja järjestämään jotain muuta kyytiä.🤯
Uskomantonta tuollainen tosiaan on, mutta totisinta totta! Eräs minun ja mieheni yhteinen ystävä marisee kun on yksinäinen, ja kukaan ei ikinä kutsu mihinkään, joutuu vain kököttämään yksin neljän seinän sisällä.
Otimme sitten ihan asiaksemme ja vuoden ajan pyysimme häntä ainakin kerran kuussa johonkin. hän ei ikinä tullut, vaan aina hänellä oli jotain muuta. Väliaikoina kun meillä kävi kylässä, niin joka kerta marisi samaa.
Sanoin sitten ihan suoraan että kyllähän me on sua kutsuttu, mutta et ole kertaakaan tullut, vaan aina on ollut jotain muuta. Siihen vastasi että pitää kuitenkin aina häntä kysyä. Siihen paikkaan lopetimme kyselyn.
Nykyään hän itse kautta rantain vihjailee ja tarjoaa itseään illanviettoon, mökkiseuraksi jne, mutta emme tartu enää syöttiin. Sovimme meiheni kanssa että siten katsotaan uudestaan kun hän ITSE ehdottaa jotain konkreettista, eikä sitä samaa marinaa jolla hän ilmeisesti saa itselleen jotain kiksiä, ja tarpeellisuuden tunnetta kun pääsee torppaamaan osallistumisensa.
No ilmeisesti pitkäaikainen sinkku ystäväsi vastaa näin. Sitähän sää kysyit.
Todella ärsyttävä tyyli ja tarkoittaa juuri sitä, että henkilöä ei huvita tulla ja vaivautuu paikalle vain jos ei jotain parempaa ilmaannu ja sitten kutsuja joutuu odottelemaan epätietoisena, tuleeko henkilö vai ei.
Asiallista olisi vastata
"Ei kiitos, minulla on silloin muuta menoa" (jos ei huvita tulla)
"Tulisin mielelläni, mutta minulla saattaa olla silloin työvuoro. Sopiiko, että palaan asiaan heti kun saan tiedon" (jos haluaisi oikeasti tulla, mutta ei ole vielä varma, pääseekö tulemaan)