Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokeen arviointi: onko teistä ok, että pisteillä 57/60 saa numeroksi 9 1/2? Kysymys 5.luokasta

Vierailija
16.05.2022 |

Itselleni vaikuttaa tiukalta arviolta.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tiukka. Tästä voi saada vähän arviota: https://opinnot.net/yleiset/arvosana.php

Kokeita arvioidaan 20-50% riippuen siitä kuinka helppo tai vaikea koe on. Itse käytän useimmiten 30%.

T. Ope yläkoulusta

Tuossa on käytetty juurikin läpipääsyprosenttina kolmeakymmentä. T: toinen ope

Mistä päätellen? Myös 50 prosentin taulukolla tulisi arvosanaksi 9,5.

30% taulukolla apn lapsi olisi saanut kirkkaasti 10-

Vierailija
62/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo peruskouluksi aika tiukka, kun yliopistossa on vaatimus puolet oikein läpipääsyyn ja paras arvosana yleensä 2-4 virhepisteen sisällä kokonaispistemäärästä riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas keskustelu jossa idiootit luulevat tietävänsä jotain. Ikävää, Ap, että tulit tänne.

Vierailija
64/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

9miikka olis oikea

Vierailija
65/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta tiukka noin lapselle. Ei meillä ole korkeakoulussakaan noin tiukka arvostelu. 

Vierailija
66/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tietää että millä perusteella opettajat sitten päättävät, onko se läpipääsyyn vaadittava prosentti 20, 30 vai kenties 50 tai jopa 55. Teettekö te tarkoituksella helpon kokeen (miksi? jos kuitenkin kokeen helppous kompensoidaan arvioinnin tiukkuudella) vai käykö siinä niin että oppilaat osaavat liian hyvin ja siinä kohtaa päätätte että tässä pitää sitten arvioinnin olla tiukempi?

En aina ihan tajua. Arvioinnin tulisi olla (perusopetuslain mukaan) kannustavaa mutta välillä tuntuu että se on ennemmin luulot pois -tyyppistä.

Vierailija
67/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ok, kun se on arviointiasteikossa kaikille sama. Miksi se ei olisi ok? Se olisi 10-, jos kaikki muut olisi samalla asteikolla pärjänneet selvästi huonommin.

Vierailija
68/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää että millä perusteella opettajat sitten päättävät, onko se läpipääsyyn vaadittava prosentti 20, 30 vai kenties 50 tai jopa 55. Teettekö te tarkoituksella helpon kokeen (miksi? jos kuitenkin kokeen helppous kompensoidaan arvioinnin tiukkuudella) vai käykö siinä niin että oppilaat osaavat liian hyvin ja siinä kohtaa päätätte että tässä pitää sitten arvioinnin olla tiukempi?

En aina ihan tajua. Arvioinnin tulisi olla (perusopetuslain mukaan) kannustavaa mutta välillä tuntuu että se on ennemmin luulot pois -tyyppistä.

En ole opettaja, mutta jos luokassa on vaikka se 10 oppilasta ja kaksi saa 59/60, kaksi 57/60, neljä 40/60 ja kaksi 35/60, se arviointi ei voi olla sama kuin pisteillä neljä 59/60, neljä 57/60 ja kaksi 40/60.

Vierailija
69/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon perusteella voi arvioida lainkaan sitä, onko opettajan arviointi ankaraa. Koe voi olla esimerkiksi hyvin helppo. Ehkä vastauksissa on riittänyt vähän sinnepäin. On täysin mahdollista, että arviointi on kokonaisuutena ollut löysää. Ei sitä voi tuon perusteella tietää.

Kuten sanottu, opettaja voi säätää arviointia todella paljon tilanteesta riippuen. Esimerkiksi itse saatan katsoa, mitä heikoin oppilas on saanut, ja päättää, että okei, tällä tulee vitonen. Asteikon yläpäässä voin ottaa tiukemman linjan, jotta voin erotella ysit kympeistä. Eli en aina käytä lineaarista asteikkoa, enkä joka kokeessa samaa.

Minä olen tässä asiassa diktaattori ja ihan sillä vallalla päätän, mitä mikäkin pistemäärä tällä kertaa tarkoittaa. Huoltaja ja oppilas voivat kuitenkin luottaa siihen, että perusteeni ovat pedagogiset ja tavoitteena ohjata oppilasta oikeaan suuntaan ja taata se, että todistuksen arvosana ensinnäkään ei tule yllätyksenä ja toisekseen vastaa opetussuunnitelman kriteerejä.

Vierailija
70/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tiukka. Tästä voi saada vähän arviota: https://opinnot.net/yleiset/arvosana.php

Kokeita arvioidaan 20-50% riippuen siitä kuinka helppo tai vaikea koe on. Itse käytän useimmiten 30%.

T. Ope yläkoulusta

No ei todellakaan ole käytetty 30%. Käytävä tuota laskuria. Tuossa on käytetty 50% ja apn lapsi oli n. 0,12 pisteen päässä 10-. Miksi pitää tulla jauhamaan pas kaa ja sekoittaa entisestään keskustelua?

Jotenkin tuntuu, ettet ymmärrä lainkaan keskustelua. Läpipääsyprosentti kertoo vain sen, millä pistemäärällä saa 5-. Muuten asteikkoja on erilaisia, eikä mikään laskuri mallinna niitä kaikkia. Tuohon aloittajan kysymykseen liittyy lähinnä se, saako kympin vain täysillä pisteillä, vai lasketaanko kymppi lineaarisesti mukaan esim kahden pisteen erolla. Ja arvioinnin kannalta se on melko yhdentekevää. Ja asteikon ei tarvitse olla lineaarinen. Moni opettaja määrittelee joka kokeeseen oman asteikon, pitäen vain esim läpipääsyprosentin tiettynä.

Luokanopettajat usein käyttävät valmiita taulukoita, koska heillä ei useimmiten matematiikan osaaminen riitä asteikon suunnitteluun itse. Mutta mitään yleistä asteikkoa ei ole.

Vierailija
71/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole opettaja, mutta jos luokassa on vaikka se 10 oppilasta ja kaksi saa 59/60, kaksi 57/60, neljä 40/60 ja kaksi 35/60, se arviointi ei voi olla sama kuin pisteillä neljä 59/60, neljä 57/60 ja kaksi 40/60.

No mitähän ihmettä taas. Totta kai voi olla sama.

T. Ope

Vierailija
72/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope yläkoulusta

Mistä päätellen? Myös 50 prosentin taulukolla tulisi arvosanaksi 9,5.

30% taulukolla apn lapsi olisi saanut kirkkaasti 10-

Jopa tämä, täysin laskettavissa oleva asia, saa tällä palstalla alapeukkuja.

Vierailija
73/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope yläkoulusta

No ei todellakaan ole käytetty 30%. Käytävä tuota laskuria. Tuossa on käytetty 50% ja apn lapsi oli n. 0,12 pisteen päässä 10-. Miksi pitää tulla jauhamaan pas kaa ja sekoittaa entisestään keskustelua?

Jotenkin tuntuu, ettet ymmärrä lainkaan keskustelua. Läpipääsyprosentti kertoo vain sen, millä pistemäärällä saa 5-. Muuten asteikkoja on erilaisia, eikä mikään laskuri mallinna niitä kaikkia. Tuohon aloittajan kysymykseen liittyy lähinnä se, saako kympin vain täysillä pisteillä, vai lasketaanko kymppi lineaarisesti mukaan esim kahden pisteen erolla. Ja arvioinnin kannalta se on melko yhdentekevää. Ja asteikon ei tarvitse olla lineaarinen. Moni opettaja määrittelee joka kokeeseen oman asteikon, pitäen vain esim läpipääsyprosentin tiettynä.

Luokanopettajat usein käyttävät valmiita taulukoita, koska heillä ei useimmiten matematiikan osaaminen riitä asteikon suunnitteluun itse. Mutta mitään yleistä asteikkoa ei ole.

Voi luoja. Sinä et nyt osaa laskea. Oli puhe tuosta oheisesta laskurista ja sen mukaan apn lapsi OLISI SAANUT KIRKKAASTI 10-, mikäli olisi menty 30% mukaan. Jos taas on menty 50% arvioinnilla, silloin apn lapselle tulisi juurikin tuo 91/2, tosin silloin hän olisi n. 0,20 pisteen päässä 10-. Miksi pitää monimutkaistaa yksinkertaisia asioita?

Vierailija
74/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope yläkoulusta

NO EI TODELLAKAAN OLE. Jos olisi käyttty 30 % apn lapsi olisi saanut KIRKKAASTI 10-

Vierailija
75/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviointiahan on tutkittu paljon ja tutkitusti se voi olla ihan mitä sattuu. Opettajat esimerkiksi usein (joko tietoisesti tai sitten ei) eivät arvioikaan suhteessa kriteereihin vaan suhteessa luokan muihin oppilaisiin. Eri koulujen välillä ja samassa koulussa eri opettajien välillä on isoja eroja: samalla osaamisella voi saada ihan eri arvosanan eri opettajilta eri kouluissa. Standardisoituja kokeitahan Suomessa on hyvin vähän ja valtaosan niistäkin arvioi ne samat opettajat. Olisiko itse asiassa ylioppilaskoe ainut standardisoitu koe, jonka arvioi joku ulkopuolinen asiantuntija - ja jopa heidän arvioinneissaan näkyy subjektiivisuus.

Muutenhan arvosanoille voisikin siis viitata kintaalla, mutta harmi kun joskus niistä on jonkun tulevaisuus kiinni.

Vierailija
76/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MULLA EI OLE OIKEASTAAN MUUTA SANOTTAVAA KUIN SE, ETTÄ VIT TU IHMISET OVAT TYHMIÄ!!! AAARGH!!! MITEN VIT UN HULLU KESKUSTELU, JOSSA IDIOOTIT VÄITTÄÄ PUHTAITA FAKTOJA VÄÄRIKSI. APN LAPSI OLISI SAANUT 30% LÄPIPÄÄSYPROSENTILLA KIRKKAASTI 10-.

VOISITTEKO PITÄÄ TUR PANNE KIINNI MIKÄLI ETTE OLE EDES KYKENEVIÄ KÄYTTÄMÄÄN YKSINKERTAISTA LASKURIA???!!!!

KIITOS

Vierailija
77/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitähän ihmettä taas. Totta kai voi olla sama.

T. Ope

No ei voi, koska jälkimmäinen koe on ollut selvästi helpompi ja arvosanat tulee sopia asteikkoon.

Vierailija
78/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MULLA EI OLE OIKEASTAAN MUUTA SANOTTAVAA KUIN SE, ETTÄ VIT TU IHMISET OVAT TYHMIÄ!!! AAARGH!!! MITEN VIT UN HULLU KESKUSTELU, JOSSA IDIOOTIT VÄITTÄÄ PUHTAITA FAKTOJA VÄÄRIKSI. APN LAPSI OLISI SAANUT 30% LÄPIPÄÄSYPROSENTILLA KIRKKAASTI 10-.

VOISITTEKO PITÄÄ TUR PANNE KIINNI MIKÄLI ETTE OLE EDES KYKENEVIÄ KÄYTTÄMÄÄN YKSINKERTAISTA LASKURIA???!!!!

KIITOS

😂

Vierailija
79/111 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://opinnot.net/yleiset/arvosana.php

Siinä on vit tu

Syöttäkää tiedot 60, 30 ja 57. KIITOS!

Vierailija
80/111 |
16.05.2022 |