Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teille, jotka jaksavat vastata laihdutuksesta asiallisesti, muut skipatkaa tämä ketju kiitos

Vierailija
16.05.2022 |

Olen yrittänyt laihduttaa, mutta onnistunut tänä vuonna pudottamaan vain 3 kg. Nyt alkaa taas vaatteet kinnaamaan. Olen epätoivoinen.
Lähtötilanne: 167 / 81.
Miten onnistun pudottamaan 12-14 kg?
Jaksatteko auttaa?

Terv. keski-ikäinen täti

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.

Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.

Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.

Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.

Ei niin, mutta harva ihminen pysyy hoikkana, jos ei liiku säännöllisesti. Sen vuoksi sekin muutos pitää tehdä. Ja ruokavaliota rukatessa on usein nälkä aluksi ja energiat vähissä ennen kuin kroppa tottuu. Jos liikunta on jo siinä vaiheessa osa elämää on varmasti helpompi muuttaa ruokavaliota ja liikkua säännöllisesti.

Itse asiassa se liikunta ei auta laihdutuksessa pätkääkään. Se on totta, että liikunta on tärkeää itsessään, mutta jos sen ottaa mukaan samalla kun rukkaa syömisensä kuntoon, todennäköisempää on, että se ruokavalion ylläpitäminen on vaikeampaa. Kevyt kävely joo, tuollainen hikiliikunta ei. Sen liikunnan lisäämisen aika on myöhemmin.

Hassua jos liikunta ei vaikuta mitään, niin miten minulla nousi paino 4 kg, kun jalka oli kipsissä ensin ja sitten kuntoutus, enkä päässyt juoksemaan. Senhän olisi pitänyt pysyä samana, kun liikunta ei vaikuta mitään

Minusta olisi mielenkiintoista tietää, miksi kestävyysurheilijat ovat niin laihoja, jos liikunta ei vaikuta mitään.

Vierailija
162/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua jos liikunta ei vaikuta mitään, niin miten minulla nousi paino 4 kg, kun jalka oli kipsissä ensin ja sitten kuntoutus, enkä päässyt juoksemaan. Senhän olisi pitänyt pysyä samana, kun liikunta ei vaikuta mitään

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi mielenkiintoista tietää, miksi kestävyysurheilijat ovat niin laihoja, jos liikunta ei vaikuta mitään.

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan niin ole väittänyt vaan 80-90% tulee ruokavaliosta ja loppu 10-20% liikunnasta, jos laihdutuksesta puhutaan.

Liikunta ei itsessään laihduta vaan tukee laihdutusta.

Liikkkuessa lisäjksi kalorinkulutus kasvaa + nälkä, ja painokin voi nousta, koska lihas painaa enemmän kuin ihra. Lisäksi liikkumisella saa melko vähän kalorikulusta aikaiseksi verrattuna vähempi kaloriseen ruokavalioon.

Vierailija
164/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan niin ole väittänyt vaan 80-90% tulee ruokavaliosta ja loppu 10-20% liikunnasta, jos laihdutuksesta puhutaan.

Liikkkuessa lisäjksi kalorinkulutus kasvaa + nälkä, ja painokin voi nousta, koska lihas painaa enemmän kuin ihra. Lisäksi liikkumisella saa melko vähän kalorikulusta aikaiseksi verrattuna vähempi kaloriseen ruokavalioon.

Vierailija
165/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske, paljonko energiakulutuksesi vuorokaudessa  olisi, jos painaisit 67 kg, ja ala syömään vain sen verran. Kun totut siihen, jatkat tavoitteeseesi päästysi samalla linjalla etkä liho uudestaan. 

Voisiko joku laskea minulle tämän. Painan 100 kg 169 cm. haluaisin painaa just 67 kg. Sykemittari näyttää liikuntaharrastuksen kuluttavan 1300 kcal/3 h päivässä, kerran viikossa lepopäivä.

Ongelma on unettomuus ja se että herään monesti kiljuvaan nälkään aamuyöllä.

Tänään olen syönyt pari karjalanpiirakkaa, pari ruisleipää, pastaa vegaanibolognesella ja perunakesäkurpitsapataa härkiksellä. Tuoreksia en ehtinyt syödä, yleensä syön lisäksi salaattia, raasteita ja marja-proteiinismoothien.

Vierailija
166/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennän:

Lisäksi liikkumisella saa melko vähän kalorivajetta aikaiseksi verrattuna vähempi kaloriseen ruokavalioon.

Vierailija
167/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske, paljonko energiakulutuksesi vuorokaudessa  olisi, jos painaisit 67 kg, ja ala syömään vain sen verran. Kun totut siihen, jatkat tavoitteeseesi päästysi samalla linjalla etkä liho uudestaan. 

Voisiko joku laskea minulle tämän. Painan 100 kg 169 cm. haluaisin painaa just 67 kg. Sykemittari näyttää liikuntaharrastuksen kuluttavan 1300 kcal/3 h päivässä, kerran viikossa lepopäivä.

Ongelma on unettomuus ja se että herään monesti kiljuvaan nälkään aamuyöllä.

Tänään olen syönyt pari karjalanpiirakkaa, pari ruisleipää, pastaa vegaanibolognesella ja perunakesäkurpitsapataa härkiksellä. Tuoreksia en ehtinyt syödä, yleensä syön lisäksi salaattia, raasteita ja marja-proteiinismoothien.

Hyviä lakureita, syotä vain tarvittavat tiedot:

https://kuntoplus.fi/laihdutus/energiankulutus/kalorilaskuri

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/

Vierailija
168/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvien tulosten saaminen vaatii elämäntapamuutoksia, ei dieettejä

Aamen! Säännöllinen syöminen ja pieniä aterioita. Paljon kasviksia, tarpeeksi vettä. Kävelen myös jokusen tunnin viikossa. Ja unta tarpeeksi (itse nukun huonosti...) Keski-iässä hormonitoiminta alkaa vaikeuttamaan vielä painonhallintaa naisilla joten aika vähän itsekin saan syödä jotta pysyn samassa painossa. 67 kg painan. Olen siihen todella tyytyväinen, 10 vuotta sitten painoin yli 90 kg :)

Vierailija
169/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen! Säännöllinen syöminen ja pieniä aterioita. Paljon kasviksia, tarpeeksi vettä. Kävelen myös jokusen tunnin viikossa. Ja unta tarpeeksi (itse nukun huonosti...) Keski-iässä hormonitoiminta alkaa vaikeuttamaan vielä painonhallintaa naisilla joten aika vähän itsekin saan syödä jotta pysyn samassa painossa. 67 kg painan. Olen siihen todella tyytyväinen, 10 vuotta sitten painoin yli 90 kg :)

Itse asiaassa verensokerit eivät laske ja laihtumista ei pääse tapahtumaan eikä ruuansulatusjärjestelmä lepäämään jos koko ajan syödään. Hampaatkin tykkää hoosiannaa jatkuvast happohyökkäyksestä.

Itse syö 2 ateriaa päivässä, joku jopa vain kerran päivässä.

Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
170/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 nainen, pituuteni 160cm ja saanut pudotettua 14kk aikana 30kg (90kg ---> 60kg, tavoite 52kg) seuraavalla tavalla:

---

AAMUPALA

- täysjyväpuuroa

- marjoja

- maustamaton 250g maitorahka

- kasa (erilaisia) pähkinöitä

- 2-6 hedelmää (banaani, omena, viinirypäleitä, kiiviä, päärynä, mango tms. hedelmää)

- hopeateetä/mustaa teetä sinisen Plus-maidon kera

ATERIA

- terveellistä vähärasvaista kotiruokaa 1/3 lautanen

- salaattia (+hedelmiä) 2/3 lautanen

- täysjyvä leipää esim. näkkäriä 4-6 palaa avokadon kanssa

- sinistä Plus-maitoa 4-5dl

---

Nämä 2 ateriaa syödään 4-8h aikaukkunassa. Ei välipaloja. Korkeintaan porkkana/omena/viili tai iso lasi sinistä Plus-maitoa.

Ennen olin hoikka (50kg/160cm) vuoskymmeniä ja teidän entuudestaan, että tämä pätkäpaasto toimii minulla.

En liiku juurikaan, en aikaisemmin enkä nyt 30kg laihdutuksenkaan aikana.

Sokeri (valkoinen, lisätty sokeri) kokonaan pois.

Nälkä ei vaivaa.

---

Korjauksia mustalla tekstillä.

Jos joku haluaa kokeilla samaa, millä sain itse 30kg 14 kk aikana pois. Tavoite päästä 52kg.

Olen laihdutuksen aloittava ja kysyisin, että mitä vikaa tässä on, kun joku oli alapeukuttanut tätä viestiä?

Vierailija
171/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 nainen, pituuteni 160cm ja saanut pudotettua 14kk aikana 30kg (90kg ---> 60kg, tavoite 52kg) seuraavalla tavalla:

---

AAMUPALA

- täysjyväpuuroa

- marjoja

- 2-6 hedelmää (banaani, omena, viinirypäleitä, kiiviä, päärynä, mango tms. hedelmää)

ATERIA

---

Nämä 2 ateriaa syödään 4-8h aikaukkunassa. Ei välipaloja. Korkeintaan porkkana/omena/viili tai iso lasi sinistä Plus-maitoa.

Ennen olin hoikka (50kg/160cm) vuoskymmeniä ja teidän entuudestaan, että tämä pätkäpaasto toimii minulla.

Nälkä ei vaivaa.

---

Jos joku haluaa kokeilla samaa, millä sain itse 30kg 14 kk aikana pois. Tavoite päästä 52kg.

Olen laihdutuksen aloittava ja kysyisin, että mitä vikaa tässä on, kun joku oli alapeukuttanut tätä viestiä?

Samoisin että puhdas kateus. Harva saa pudotettua 30 kg turvallisella tahdilla vuodessa!

Vierailija
172/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

AAMUPALA

- täysjyväpuuroa

- marjoja

ATERIA

---

Nälkä ei vaivaa.

---

Samoisin että puhdas kateus. Harva saa pudotettua 30 kg turvallisella tahdilla vuodessa!

Tämä ja vielä ilman liikuntaa!

Vierailija
173/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pudottanut nyt 7kg ja totuus, joka ei pala tulessakaan, on se, että ilman nälkää näkemättä et laihdu. Ihan sama mitä paskaa nuo viisastelijat jauhaa, jotka eivät ikinä ole itse edes painoa merkittävästi pudottaneet. Itsellä nälän näkeminen onnistuu parhaiten töissä. Työpäivinä syön vain noin 200-300 gramman aterian päivän puolessa välissä. Sitten enemmän kotioloissa. Mutta noin on 7kg lähtenyt ja vielä olisi 8kg tavoitteena pudottaa. Nyt vain on jämähtänyt tuohon nykyiseen painoon ja pitänee ruveta kärvistelemään sitten kotonakin, koska muutoin ei tulosta tule. Vetuttaa vaan, kun ajatuksena on ollut pysyvä suuntaus, että paino pysyisi ilman tuota liikaa nälännäkemistä, mutta ei onnistu. 7kg lähti siedettävällä kärvistelyllä, mutta siihen jämähti.

Vierailija
174/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily tunti päivässä, lähtee muutamia kiloja kuukaudessa helposti huomaamatta. Älä herkuttele ja jätä suolaiset syömiset pois. Vähennä hiilareita.

Vierailija
175/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pudottanut nyt 7kg ja totuus, joka ei pala tulessakaan, on se, että ilman nälkää näkemättä et laihdu. Ihan sama mitä paskaa nuo viisastelijat jauhaa, jotka eivät ikinä ole itse edes painoa merkittävästi pudottaneet. Itsellä nälän näkeminen onnistuu parhaiten töissä. Työpäivinä syön vain noin 200-300 gramman aterian päivän puolessa välissä. Sitten enemmän kotioloissa. Mutta noin on 7kg lähtenyt ja vielä olisi 8kg tavoitteena pudottaa. Nyt vain on jämähtänyt tuohon nykyiseen painoon ja pitänee ruveta kärvistelemään sitten kotonakin, koska muutoin ei tulosta tule. Vetuttaa vaan, kun ajatuksena on ollut pysyvä suuntaus, että paino pysyisi ilman tuota liikaa nälännäkemistä, mutta ei onnistu. 7kg lähti siedettävällä kärvistelyllä, mutta siihen jämähti.

Mulla sama! Pudonnut pari kiloa vähemmän kuin sulla, mutta kumminkin. Itsellä tosin on jotenkin turtunut(?) nälän tunne. Siis osaan tunnistaa kun on nälkä, mutta tuntuu kuin vatsassa olisi tyhjä aukko. Sellanen tyhjä tunne, mutta ei pakottavaa nälkää. Että voi silleenkin käydä.

Vierailija
176/226 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Jos syö oikeaa ruokaa niin nälkä ei juuri vaivaa. 

Eikä elimistön tarvitse piiskata nälällä saadakseen oikeaa ravintoa.

Vierailija
177/226 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiaassa verensokerit eivät laske ja laihtumista ei pääse tapahtumaan eikä ruuansulatusjärjestelmä lepäämään jos koko ajan syödään. Hampaatkin tykkää hoosiannaa jatkuvast happohyökkäyksestä.

Ihmiset on erilaisia.

Ja mulle taas sopi säännöllinen syöminen, paino alkoi pudota kun sai rytmin kuntoon. Ja sitä ne personal traineritkin suosittelee, eiköhän ne ammattilaisina tiedä mistä puhuu ja mikä monelle toimii :) Ennen söin vain aamiaisen ja yhden ison aterian ja painoa oli se päälle 90kg. Kuolisin nälkään jos söisin vain 2 kertaa päivässä, se on todella vähän. Hyvä jos se toimii sulla, mulla toimii tämä.

Vierailija
178/226 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ja mässää hillittömästi.

Osta tarinoita, käärmeöljyjä ja vimpaimia kuten muutkin. Nitä enemmän maksat, sen paree.

Pääasia että syöt enemmän kuin kulutat, siitä älä tingi. Tee valelaskelmia...

Vierailija
179/226 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia.

Ja mulle taas sopi säännöllinen syöminen, paino alkoi pudota kun sai rytmin kuntoon. Ja sitä ne personal traineritkin suosittelee, eiköhän ne ammattilaisina tiedä mistä puhuu ja mikä monelle toimii :) Ennen söin vain aamiaisen ja yhden ison aterian ja painoa oli se päälle 90kg. Kuolisin nälkään jos söisin vain 2 kertaa päivässä, se on todella vähän. Hyvä jos se toimii sulla, mulla toimii tämä.

Minä en kuole nälkään vaikka syön vain 2 ateriaa päivässä. Ateriat ovat runsaita.

Edelleen ihmiset ovat erilaisia.

Olen nyt tiputtanut 25 kg vuodessa tällä tavalla syömällä.

Vierailija
180/226 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia.

"Ja mulle taas sopi säännöllinen syöminen, paino alkoi pudota kun sai rytmin kuntoon. Ja sitä ne personal traineritkin suosittelee, eiköhän ne ammattilaisina tiedä mistä puhuu ja mikä monelle toimii"

Säännöllinen syöminen ja koko ajan syöminen ovat eri asioita.

Nyt puhuttiin jälkimmäisestä eli koko ajan syömisestä eikä silloin tapahdu laihtumista. Tästä puhuu ammattilaisetkin. Verensokerin lasku / paasto on tärkeää jos haluaa kiloja alas. Simppeliä.