Teille, jotka jaksavat vastata laihdutuksesta asiallisesti, muut skipatkaa tämä ketju kiitos
Olen yrittänyt laihduttaa, mutta onnistunut tänä vuonna pudottamaan vain 3 kg. Nyt alkaa taas vaatteet kinnaamaan. Olen epätoivoinen.
Lähtötilanne: 167 / 81.
Miten onnistun pudottamaan 12-14 kg?
Jaksatteko auttaa?
Terv. keski-ikäinen täti
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastosin marraskuusta huhtikuuhun. Sain pudotettua 3kg, jotka nekin putosivat helmikuuhun mennessä, sen jälkeen ei tapahtunut enää mitään. Ap
Montako tuntia paasto kesti? Söitkö ns. tavallista ruokaa eli mitä nyt milloinkin?
17-18 tuntia. Söin yleensä 2 kertaa. En herkkuja tai roskaruokaa, mutten myöskään mitään dieettiruokaakaan. Ap
Minä teen näin. Sokeri myös kokonaan pois. Hedelmien sokerit OK. Tämä vain kertoo,vettä kaikille EI KÄY sama ruokavalio. Kerhot erilaisia.
T: N50v ja 30kg vuoden aikana tiputtanut, nahkakin hyvin vetäytynyt
Lisään, että EN LIIKU YHTÄÄN ja annokset ovat TUHTEJA päivittäin. Puuroa, pähkinöitä, iso kasa hedelmiä, rahkaa, täysjyväleipää, avocadoa, salaattia, kotiruokaa... Ei sokeria eikä roskaruokaa, vaan vain TERVEELLISTÄ ruokaa.
Painonpudotuksestahan on 80-90% ruokavaliota ja loput liikuntaa.
Liikunta vain tukee pudotusta, ei laiduta. Liikkumalla ei kuluta niin paljoa, että sillä laihtuisi. Ruokavaliolla laihdutaan. Saisit jousta lähes 1h pienen sipsikasankin takia...
T. N50v ja 30kg vuoden aikana tiputtanut, nahkakin hyvin vetäytynyt
Tätä viestiä on hiukan hölmöä ALApeukuttaa, koska se toimii.
Olen tiputtanut sillä 30kg vuodessa, eli noin 500g/viikossa = terveellinen/turvallinen tahti!
Paljonko sinä kateellinen ALApeukuttaja olet tiputtanut vuoden aikana?
Jos 0.0 kg (hoikkuuden tai epäonnistuneet laihdutuksen vuoksi) niin sinulla ei ole paljoa tietoa asiasta.
Minulla on ja se näkyykin TURVATAHTISENA 30kg painonpudotuksena!
Ei tartte huutaa.
Huoh
Isot kirjaimet korvaa sanojen lihavoinnin!
Esim kännykällä kirjoittaessa EI VOI lihavoida.
Jos joku huutaisi niin eiköhän se huutaisi enemmänkin kirjoituksessaan kuin sana kahden verran!
Sano muuta, näin se varmasti on. Huutajat huutaa koko ajan, ei vain sanan/toisenkin verran.
Minä olen alapeukuttanut kommentteja riehumisen, huutamisen ja ruman kielenkäytön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.
Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.
Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.
Tämä on yksi järkevimmistä kirjoituksista mitä oon tällä palstalla koskaan nähnyt.
Höpöhöpö.
Hirveä määrä liikutaan, aivan liikaa!
Laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla. Ei liikunnalla.
Jos joku pudottaa vaikka 40kg niin se on hirveä tressi keholle. Silloin en lähtisi enää tressaamaan kehoa hirveällä määrällä liikuntaa. Pieni määrä riittää, vaikka pieni kävely.
Lihaskatoa voi ehkäistä proteiinillakin!
🍉
Tutkimusnäyttö tukee yleistä käsitystä siitä, että ruokavalion muuttaminen on tehokkaampi laihdutuskeino kuin liikunta.
https://www.apu.fi/kysymykset/liikunta-ja-laihdutus-pitaako-myos-ruokav…Liikunta on hyvin tärkeää ylipainoisten ja lihavien terveyden ja fyysisen kunnon kannalta, vaikkei sillä olisikaan merkittäviä vaikutuksia itse painoon.
https://ukkinstituutti.fi/liike-laakkeena/liikunta-ja-painonhallinta/li…Pelkkä liikunta on useimmille meistä surkea laihdutuskeino.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/13/aiotko-laihduttaa-pelkalla-lii…🍉
Liikunta ei laihduta. Ruokavalio laihduttaa.
Ymmärretty?
Tressi???
Stressi.
Nyt varmasti ymmärrät sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.
Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.
Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.
Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.
Tätä jaksetaan aina hokea, enkä tajua miksi. Liikunta auttaa ihan kaikkeen elämässä, myös laihdutukseen. Se piristää ja parantaa mielialaa, kuluttaa kaloreita liikuntatyypistä riippuen (esim. HIIT treeni kuluttaa vielä tunteja siitä kun itse suoritus on päättynyt), säästää tai jopa kehittää lihasmassaa. On järjetöntä laihduttaa liian alhaisilla kaloreilla lihaksia menettäen kun voisi syödä enemmän ja liikkua järkevästi.
Ja kun aina hoetaan että ei se liikunta niin paljoa kuluta - no mitä sitten? Jos käy joka päivä 100 kcal lenkillä, se on vuoden päästä jo ihan kiva potti (verattuna siihen että edellisen vuoden makasi sohvalla). Ja tosiaan liikunnalla voi muuttaa kehonkoostumustaan joka taas muuttaa sitä paljonko kaloreita kuluttaa ihan vain makaamalla sohvalla. 65 kg nainen jolla on lihasta saa syödä esim 2300-2800 kcal päivässä. Miksi haluaisi mielummin kituuttaa alle 1500 kcalilla, samalla kun lihakset hiutuu pois ja kohta hiuksetkin tippuu päästä?
Jos ihminen kykenee HIIT-treeniin, hän ei varmaankaan kuulu vaikeimpaan ylipainoryhmään. Hyvä peruskunto ei vaadi kuin sen päätöksen muuttaa elämänsä. Vaikeinta laihduttaminen on niille, joilla on sairauksien aiheuttamia rajoitteita ja sen takia se paino on yleensä noussutkin.
Mun naapuri on 130kg ja käy juoksulenkeillä.
Mitä tämä liikunta/juoksu/HIIT kertoo naapurin painosta?
Ei mitään.
Läski mikä läski.
Korkeintaan kunnossa oleva läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi järkevimmistä kirjoituksista mitä oon tällä palstalla koskaan nähnyt.
Höpöhöpö.
Jos joku pudottaa vaikka 40kg niin se on hirveä tressi keholle. Silloin en lähtisi enää tressaamaan kehoa hirveällä määrällä liikuntaa. Pieni määrä riittää, vaikka pieni kävely.
🍉
Tutkimusnäyttö tukee yleistä käsitystä siitä, että ruokavalion muuttaminen on tehokkaampi laihdutuskeino kuin liikunta.
https://www.apu.fi/kysymykset/liikunta-ja-laihdutus-pitaako-myos-ruokav…Liikunta on hyvin tärkeää ylipainoisten ja lihavien terveyden ja fyysisen kunnon kannalta, vaikkei sillä olisikaan merkittäviä vaikutuksia itse painoon.
https://ukkinstituutti.fi/liike-laakkeena/liikunta-ja-painonhallinta/li…Pelkkä liikunta on useimmille meistä surkea laihdutuskeino.
Ymmärretty?
Tressi???
Voi hyvää päivää!
Otatte osaa keskusteluun josta ette ymmärrä tuon taivaallista.
Niin laihdutus on äärimmäinen tressi keholle.
Toistan: TRESSI????
Toistan: HENGENVAARALLISTA!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tam piot ei edes tiedä että laihdutus on tressaavaa keholle. Heh
Tressaavaa?
Hih hi
Oletko joku 10v
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alapeukuttanut kommentteja riehumisen, huutamisen ja ruman kielenkäytön vuoksi.
Kannattaa poistua ketjusta ja varata liput muumimaailmaan.
Itselläni lähti kombolla VHH+säännöllinen kävely noin 12 kiloa pois ehkä vuodessa, en muista tarkalleen. Sitten välillä kun paino jäi junnaamaan johonkin eikä enää tippunut, niin kunnon hiilariherkkuöverit ja sen jälkeen taas VHH, ja taas lähti paino laskuun.
Onnittelut muuten niistä jo tiputetuista kolmesta kilosta, jotain sinä jo teet oikein laihdutuksen kannalta 👍
Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, mutta:
Syö vähemmän ja liiku enemmän.
T: nainen, 3 vuotta ja -40 kg
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, mutta:
Syö vähemmän ja liiku enemmän.
T: nainen, 3 vuotta ja -40 kg
Joo. Tämä ei ole kenellekään uutinen eikä mikään neuvo. Keskustelu koskee sitä miten tähän päästään.
Minä laihdun,kun pidän 1-2 "paastopäivää" viikossa, eli noina päivinä en syö yhtään mitään kiinteää, ainoastaan kahvia ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
🍉
Ymmärretty?
Tressi???
Voi hyvää päivää!
Otatte osaa keskusteluun josta ette ymmärrä tuon taivaallista.
Niin laihdutus on äärimmäinen tressi keholle.
Toistan: TRESSI????
Hui! Moni ei laita siihen sanaan edes sitä T-kirjainta vaan puhuu ressistä! Ymmärrätkö?
Olen 50 nainen, pituuteni 160cm ja saanut pudotettua 14kk aikana 30kg (90kg ---> 60kg, tavoite 52kg) seuraavalla tavalla:
---
AAMUPALA
- täysjyväpuuroa
- marjoja
- maustamaton 250g maitorahka
- kasa (erilaisia) pähkinöitä
- 2-6 hedelmää (banaani, omena, viinirypäleitä, kiiviä, päärynä, mango tms. hedelmää)
- hopeateetä/mustaa teetä sinisen Plus-maidon kera
ATERIA
- terveellistä vähärasvaista kotiruokaa 1/3 lautanen
- salaattia (+hedelmiä) 2/3 lautanen
- täysjyvä leipää esim. näkkäriä 4-6 palaa avokadon kanssa
- sinistä Plus-maitoa 4-5dl
---
Nämä 2 ateriaa syödään 4-8h aikaukkunassa. Ei välipaloja. Korkeintaan porkkana/omena/viili tai iso lasi sinistä Plus-maitoa.
Ennen olin hoikka (50kg/160cm) vuoskymmeniä ja teidän entuudestaan, että tämä pätkäpaasto toimii minulla.
En liiku juurikaan, en aikaisemmin enkä nyt 30kg laihdutuksenkaan aikana.
Sokeri (valkoinen, lisätty sokeri) kokonaan pois.
Nälkä ei vaivaa.
---
Korjauksia mustalla tekstillä.
Jos joku haluaa kokeilla samaa, millä sain itse 30kg 14 kk aikana pois. Tavoite päästä 52kg.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 nainen, pituuteni 160cm ja saanut pudotettua 14kk aikana 30kg (90kg ---> 60kg, tavoite 52kg) seuraavalla tavalla:
---
AAMUPALA
- täysjyväpuuroa
- marjoja
- 2-6 hedelmää (banaani, omena, viinirypäleitä, kiiviä, päärynä, mango tms. hedelmää)
- hopeateetä/mustaa teetä sinisen Plus-maidon keraATERIA
- sinistä Plus-maitoa 4-5dl---
Nämä 2 ateriaa syödään 4-8h aikaukkunassa. Ei välipaloja. Korkeintaan porkkana/omena/viili tai iso lasi sinistä Plus-maitoa.
Ennen olin hoikka (50kg/160cm) vuoskymmeniä ja teidän entuudestaan, että tämä pätkäpaasto toimii minulla.
Nälkä ei vaivaa.
---
Jos joku haluaa kokeilla samaa, millä sain itse 30kg 14 kk aikana pois. Tavoite päästä 52kg.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
---
AAMUPALA
- täysjyväpuuroa
- marjoja
Nälkä ei vaivaa.
---
Tuo on turvallinen tahti laihduttaa.
Laihtuminen 30 kg : 14 kk = 2.14 kg/kk : 5 vko = 428 g/vko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
AAMUPALA
- täysjyväpuuroa
- marjoja
Nälkä ei vaivaa.
---
Tuo on turvallinen tahti laihduttaa.
Laihtuminen 30 kg : 14 kk = 2.14 kg/kk : 5 vko = 428 g/vko
Hyvä, hidas tahti, mutta valtaisa 30 kg pudotus pienessä ajassa ja mitä hitaampaa pudotus on niin sitä pysyvämpää laihdutuskin on.
Sopiva laihdutustahti on 0,5-1 kg viikossa
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/201710052200440244
Laihduttaessa ei kuulu nähdä nälkää eikä laihtua useita kiloja viikossa. Useimmille sopiva painonpudotustahti on 100–500 grammaa viikossa.
nhttps://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-12-asiaa-pitaa-lopettaa-jotta-…
Yhdessä viikossa noin 1 kilo
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005014729.html
Vaikka nopea painonpudotus tuntuu monelle houkuttelevalta ajatukselta, on hitaalla tahdilla paljon hyötyjä laihdutukselle. Kitkutteleva tahti kannattaa monistakin syistä.
https://keventajat.fi/terveys/miksi-painoa-kannattaa-pudottaa-hitaasti/
Pysyvän painonpudotuksen ei ole tarkoitus kestää kahta viikkoa — mutta kuinka kauan?
En ole lukenut muita kommentteja, mutta itseä auttoi laskea kalorilaskurilla, paljonko mulla palaa kaloreita päivässä. Mun nykysen painon ylläpitämiseen menee 1800 kaloria, joten 1500 kaloria/päivä auttaa pudottamaan painoa.
En todellakaan suosittele pakonomaista kalorien laskentaa, mutta muista syödä vähemmän kuin kulutat. Joissakin ruoissa on yllättävän suuri määrä kaloreita, esim. joku pähkinäpussi voi sisältää enemmän kaloreita kuin koko päivän ateriat. Helpottaa siis jos osaa sanoa paljonko jossain ruoassa on suurin piirtein kaloreita ja vähentämällä annoksien kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.
Ei niin, mutta harva ihminen pysyy hoikkana, jos ei liiku säännöllisesti. Sen vuoksi sekin muutos pitää tehdä. Ja ruokavaliota rukatessa on usein nälkä aluksi ja energiat vähissä ennen kuin kroppa tottuu. Jos liikunta on jo siinä vaiheessa osa elämää on varmasti helpompi muuttaa ruokavaliota ja liikkua säännöllisesti.
Itse asiassa se liikunta ei auta laihdutuksessa pätkääkään. Se on totta, että liikunta on tärkeää itsessään, mutta jos sen ottaa mukaan samalla kun rukkaa syömisensä kuntoon, todennäköisempää on, että se ruokavalion ylläpitäminen on vaikeampaa. Kevyt kävely joo, tuollainen hikiliikunta ei. Sen liikunnan lisäämisen aika on myöhemmin.
Hassua jos liikunta ei vaikuta mitään, niin miten minulla nousi paino 4 kg, kun jalka oli kipsissä ensin ja sitten kuntoutus, enkä päässyt juoksemaan. Senhän olisi pitänyt pysyä samana, kun liikunta ei vaikuta mitään
Kyllä ne väittää.
Vaikka pyhä pietari kulkisi vetten päällä mopolla niin ne väittää ettei kulje vaan junalla.