Teille, jotka jaksavat vastata laihdutuksesta asiallisesti, muut skipatkaa tämä ketju kiitos
Olen yrittänyt laihduttaa, mutta onnistunut tänä vuonna pudottamaan vain 3 kg. Nyt alkaa taas vaatteet kinnaamaan. Olen epätoivoinen.
Lähtötilanne: 167 / 81.
Miten onnistun pudottamaan 12-14 kg?
Jaksatteko auttaa?
Terv. keski-ikäinen täti
Kommentit (226)
Syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Minulla paino puolittui.
Maksa sinä tarinoista, tököteistä ja vimpaimista ;-)
pakamylly jauhaa jauhaa, syö lisää!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalla kohdallani todennut, että laihtuminen ei riipu kaloreista, se riippuu insuliinista. Jos kroppa vastustaa laihtumista, on kyse todennäköisesti insuliiniresistenssistä. Kun saa kehon insuliiniherkkyyttä parannettua, laihtuu kuin itsestään.
Minulla oli juuri tämä ongelma. Sain Metformin lääkityksen ja paino on nyt pudonnut 6kg kolmessa kuukaudessa. Olen samalla syönyt tavallista monipuolista ruokaa mutta pienempiä annoksia ja vähemmän sokeria.
Verensokeri oli vähän koholla, mutta ei diabetes lukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tyhmää neuvoa jättämään joku tietty pois kokonaan. Esim. sokeri. Parempi ratkaisu olisi sallia itselleen kaikkea, mutta pienemmissä erissä. Ei mikään yksittäinen juttu saa lihomaan tai laihtumaan. Kokonaisuudessaan järkevät elintavat on se juttu, jos haluaa terveellisen painon ja ennen kaikkea terveen toimivan kropan. Jos joskus tekee mieli karkkia tai siideriä, se on Ok. Kunhan se ei ole jokapäiväistä.
Omalle kropalle ja itselleen pitää myös olla armollinen. Meillä on vain yksi elämä. Ei mitään järkeä viettää sitä kieltäen itseltään kaiken ollakseen laiha. Tehkää muutoksia, joihin voitte sitoutua loppuelämäksi! Ei väliaikaisia laihdutuksen vuoksi tehtyjä.
No ei tietenkään kaikkea sokeria loppuelämäksi ole tarkoitus jättää pois. Sokeri on yksi suurimmista kehon hälytystilaa ylläpitävistä asioista, siksi sen kokonaan poisjättäminen aluksi on pakollista, jos sitä menee päivittäin tai vaikka viikottainkin.
Näinhän se on.
Lisäksi sokeri on monelle niin addiktoiva, ettei sen vähentäminen onnistu. Vähän sama juttu kuin alkoholisteilla alkoholin kanssa.
Se pitää vaan raakasti lopettaa kokonaan jos kohtuukäyttö ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalla kohdallani todennut, että laihtuminen ei riipu kaloreista, se riippuu insuliinista. Jos kroppa vastustaa laihtumista, on kyse todennäköisesti insuliiniresistenssistä. Kun saa kehon insuliiniherkkyyttä parannettua, laihtuu kuin itsestään.
Samaa kokemusta nyt kun olen erityisesti keskittynyt tutkimaan kehoni insuliinieritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.
Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.
Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.
Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.
Ei niin, mutta harva ihminen pysyy hoikkana, jos ei liiku säännöllisesti. Sen vuoksi sekin muutos pitää tehdä. Ja ruokavaliota rukatessa on usein nälkä aluksi ja energiat vähissä ennen kuin kroppa tottuu. Jos liikunta on jo siinä vaiheessa osa elämää on varmasti helpompi muuttaa ruokavaliota ja liikkua säännöllisesti.
Itse asiassa se liikunta ei auta laihdutuksessa pätkääkään. Se on totta, että liikunta on tärkeää itsessään, mutta jos sen ottaa mukaan samalla kun rukkaa syömisensä kuntoon, todennäköisempää on, että se ruokavalion ylläpitäminen on vaikeampaa. Kevyt kävely joo, tuollainen hikiliikunta ei. Sen liikunnan lisäämisen aika on myöhemmin.
Jännä, että itse olen laihtunut nimenomaan liikuntaa lisäämällä. Muutokset ruokavaliossa ovat olleet niin minimaalisia, että eivät ole voineet laihduttaa.
Minullakin liikunta auttaa laihtumaan. Todennäköisesti siitä syystä, että se vie näläntunteen. En pysty syömään kovin paljon kun olen liikkunut aktiivisesti. Silloin ei myöskään tule mitään mielitekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastosin marraskuusta huhtikuuhun. Sain pudotettua 3kg, jotka nekin putosivat helmikuuhun mennessä, sen jälkeen ei tapahtunut enää mitään. Ap
Montako tuntia paasto kesti? Söitkö ns. tavallista ruokaa eli mitä nyt milloinkin?
17-18 tuntia. Söin yleensä 2 kertaa. En herkkuja tai roskaruokaa, mutten myöskään mitään dieettiruokaakaan. Ap
Minä teen näin. Sokeri myös kokonaan pois. Hedelmien sokerit OK. Tämä vain kertoo,vettä kaikille EI KÄY sama ruokavalio. Kerhot erilaisia.
T: N50v ja 30kg vuoden aikana tiputtanut, nahkakin hyvin vetäytynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastosin marraskuusta huhtikuuhun. Sain pudotettua 3kg, jotka nekin putosivat helmikuuhun mennessä, sen jälkeen ei tapahtunut enää mitään. Ap
Montako tuntia paasto kesti? Söitkö ns. tavallista ruokaa eli mitä nyt milloinkin?
17-18 tuntia. Söin yleensä 2 kertaa. En herkkuja tai roskaruokaa, mutten myöskään mitään dieettiruokaakaan. Ap
Minä teen näin. Sokeri myös kokonaan pois. Hedelmien sokerit OK. Tämä vain kertoo,vettä kaikille EI KÄY sama ruokavalio. Kerhot erilaisia.
Lisään, että EN LIIKU YHTÄÄN ja annokset ovat TUHTEJA päivittäin. Puuroa, pähkinöitä, iso kasa hedelmiä, rahkaa, täysjyväleipää, avocadoa, salaattia, kotiruokaa... Ei sokeria eikä roskaruokaa, vaan vain TERVEELLISTÄ ruokaa.
Painonpudotuksestahan on 80-90% ruokavaliota ja loput liikuntaa.
Liikunta vain tukee pudotusta, ei laiduta. Liikkumalla ei kuluta niin paljoa, että sillä laihtuisi. Ruokavaliolla laihdutaan. Saisit jousta lähes 1h pienen sipsikasankin takia...
T. N50v ja 30kg vuoden aikana tiputtanut, nahkakin hyvin vetäytynyt
Ap:n kannattaisi noudattaa diabeetikon ruokavaliota. Vähentää kovan rasvan, suolan ja sokerin käyttöä. Runsaasti kalaa ja kasviksia ruokavalioon. Paljon hedelmiä. Säännölliset ruokailuajat.
Googlaamalla löytyy tietoa vaikka diabetesliiton sivuilta.
Mitkään nälkädieetit ei johda pysyvään tulokseen.
Mene nukkumaan ajoissa. Syö säännöllisesti -> tämä on todella tärkeää. Pieniä annoksia kerrallaan. Juo kivennäisvettä pitkin päivää, se vie nälän tunnetta pois.
Kolme asiaa.
Pidä huoli riittävästä nukkumisesta, väsyneenä ei jaksa yrittää elämänmuutosta.
Ruokarytmi kuntoon ellei ole, painota syömistä aamuun ja iltapäivään. Mielitekoja ei illalla tule niin helposti, jos energiansaanti on riittävää aikaisemmin päivällä. Alkuun voit jopa joutua pakottamaan itseäsi syömään isompaa aamupalaa ja lounasta, jos olet aiemmin yrittänyt laihduttaa pienentämällä näitä.
Keskity ensin positiivisten asioiden lisäämiseen, ei negatiivisten välttämiseen. Aterioille ja välipaloihin reilusti lisää kasviksia, marjoja ja hedelmiä, vaikka pitäisit annoskoot muuten ennallaan. Siitä pikkuhiljaa syöminen voi muuttuu kevyemmäksi ja terveellisemmäksi.
Olen 50 nainen, pituuteni 160cm ja saanut pudotettua 14kk aikana 30kg (90kg ---> 60kg, tavoite 52kg) seuraavalla tavalla:
---
AAMUPALA
- täysjyväpuuroa
- marjoja
- maustamaton 250g maitorahka
- kasa (erilaisia) pähkinöitä
- 2-6 hedelmää (banaani, omena, viinirypäleitä, kiiviä, päärynä, mango tms. hedelmää)
- hopeateetä/mustaa teetä sinisen Plus-maidon kera
ATERIA
- terveellistä vähärasvaista kotiruokaa 1/4 lautanen
- salaattia (+hedelmiä) puolikas lautanen
- täysjyvä leipää esim. näkkäriä 4-6 palaa avokadon kanssa
- sinistä Plus-maitoa 4-5dl
---
Nämä 2 ateriaa syödään 4-8h aikaukkunassa. Ei välipaloja. Korkeintaan porkkana tai iso lasi sinistä Plus-maitoa.
Ennen olin hoikka (50kg/160cm) vuoskymmeniä ja teidän entuudestaan, että tämä pätkäpaasto toimii minulla.
En liiku juurikaan, en aikaisemmin enkä nyt 30kg laihdutuksenkaan aikana.
---
Raavaton maito LIHOTTAA.
Tutkimus tyrmää rasvattoman maidon lihottaa täysrasvaista enemmän?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-tyrmaa-rasvattoman-maidon-…
Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/17/tutkimus-rasvaiset-maitotuotte…
Lääkäri Antti Heikkilä:
Suomalaislääkäri suuttui Ylen maito-uutisesta: Valtion virkamies valehtelee!
https://www.seiska.fi/Uutiset/Suomalaislaakari-suuttui-Ylen-maito-uutis…
Lääkäri Antti Heikkilä:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.
Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.
Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.
Tämä on yksi järkevimmistä kirjoituksista mitä oon tällä palstalla koskaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.
Eikös tuossa kuvailtu oikeastaan vain elämänmuutoksen tekemisen ns. mekaniikkaa, jota voi ihan yhtä hyvin soveltaa ruokavalioonkin? Että pienin askelin ja uudet muutokset kehiin sitä mukaa kun edelliset on todettu pysyviksi tavoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske, paljonko energiakulutuksesi vuorokaudessa olisi, jos painaisit 67 kg, ja ala syömään vain sen verran. Kun totut siihen, jatkat tavoitteeseesi päästysi samalla linjalla etkä liho uudestaan.
Tässä on ideaa. Mistä tuon voi laskea? Tai jos tiedät, kertoisitko, paljonko kaloreita mahtuu 67-kiloisen syömiseen? Ap
Riippuu myös iästä, mutta esim täältä voit laskea (laita painoksi 67 ja kohdasta "Haluan -valitse vaihtoehto syödä tasapainoisesti:
Tuossa mennään tosi pienillä kaloreilla.
Ai, mulle ne kuulosti ihan realistisilta. Olen keskikokoinen ja keski-ikäinen, ehkä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että EN LIIKU YHTÄÄN ja annokset ovat TUHTEJA päivittäin. Puuroa, pähkinöitä, iso kasa hedelmiä, rahkaa, täysjyväleipää, avocadoa, salaattia, kotiruokaa... Ei sokeria eikä roskaruokaa, vaan vain TERVEELLISTÄ ruokaa.
Liikunta vain tukee pudotusta, ei laiduta. Liikkumalla ei kuluta niin paljoa, että sillä laihtuisi. Ruokavaliolla laihdutaan. Saisit jousta lähes 1h pienen sipsikasankin takia...
Tätä viestiä on hiukan hölmöä ALApeukuttaa, koska se toimii.
Olen tiputtanut sillä 30kg vuodessa, eli noin 500g/viikossa = terveellinen/turvallinen tahti!
Paljonko sinä kateellinen ALApeukuttaja olet tiputtanut vuoden aikana?
Jos 0.0 kg (hoikkuuden tai epäonnistuneet laihdutuksen vuoksi) niin sinulla ei ole paljoa tietoa asiasta.
Minulla on ja se näkyykin TURVATAHTISENA 30kg painonpudotuksena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille.
No ei, mutta eihän tässä,siitä ole kyse. Jotain muuta vikaa kuin hätäily jos ap:n paino ei ole ollenkaan pudonnut helmikuun jälkeen .
Jos lihakset alkavat kasvaa (salilla tms) voi paino pysyä samana jonkin aikaa, mutta mittanauha kertoo muutoksesta:). Rinnan ymp, reidet, vyötärö yms.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Minulla paino puolittui.
Maksa sinä tarinoista, tököteistä ja vimpaimista ;-)
Esikoisen imetysaikaan minä lihoin kilon viikossa eli 10 viikossa tuli 10 kiloa lisää. Nukuin muutaman tunnin yössä ja nekin pätkissä, kävin päivittäin parin tunnin vaunulenkeillä, imetin (huonolla menestyksellä) varmaan puolet vuorokaudesta enkä ehtinyt syödä kunnolla. Kulutin varmasti paljon enemmän mitä söin, joten luulisi, että olisin laihtunut tuon 10 kiloa tuossa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä viestiä on hiukan hölmöä ALApeukuttaa, koska se toimii.
Olen tiputtanut sillä 30kg vuodessa, eli noin 500g/viikossa = terveellinen/turvallinen tahti!
Paljonko sinä kateellinen ALApeukuttaja olet tiputtanut vuoden aikana?
Jos 0.0 kg (hoikkuuden tai epäonnistuneet laihdutuksen vuoksi) niin sinulla ei ole paljoa tietoa asiasta.
Minulla on ja se näkyykin TURVATAHTISENA 30kg painonpudotuksena!
Ei tartte huutaa.