Teille, jotka jaksavat vastata laihdutuksesta asiallisesti, muut skipatkaa tämä ketju kiitos
Olen yrittänyt laihduttaa, mutta onnistunut tänä vuonna pudottamaan vain 3 kg. Nyt alkaa taas vaatteet kinnaamaan. Olen epätoivoinen.
Lähtötilanne: 167 / 81.
Miten onnistun pudottamaan 12-14 kg?
Jaksatteko auttaa?
Terv. keski-ikäinen täti
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti teille kaikille
Teen sellaisen muutoksen, etten syö mututuntumalla, vaan punnitsen ruokani, enkä arvioi mitään enää. Arviot ovat ilmeisesti yläkanttiin. Jatkan pätkäpaastoa, koska pidän siitä ja olen jo tottunut siihen. Luulen, että aloitan nyt tällä askeleella eli ei enää mututuntumalla syömistä, vaan 1200 kcal päivässä todella laskien. Kokeilen tällä tyylillä 3 kk. Ap
Tuo 1200 on todella vähän. Mistä sä sen keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.
Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.
Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.
Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.
Ei niin, mutta harva ihminen pysyy hoikkana, jos ei liiku säännöllisesti. Sen vuoksi sekin muutos pitää tehdä. Ja ruokavaliota rukatessa on usein nälkä aluksi ja energiat vähissä ennen kuin kroppa tottuu. Jos liikunta on jo siinä vaiheessa osa elämää on varmasti helpompi muuttaa ruokavaliota ja liikkua säännöllisesti.
Pätkäpaasto jossa ateriat syödään välillä 11-19, loppuajalla vain sokerittomia juomia kuten kahvia, teetä, sokeritonta limsaa tai vettä. Liikuntana esim. kävelyä noin tunti päivässä. Kilot lähtee, jos vielä syö kasviksia joka aterialla ja pitää ateriakoot kohtuullisina.
Vierailija kirjoitti:
Teen sellaisen muutoksen, etten syö mututuntumalla, vaan punnitsen ruokani, enkä arvioi mitään enää. Arviot ovat ilmeisesti yläkanttiin. Jatkan pätkäpaastoa, koska pidän siitä ja olen jo tottunut siihen. Luulen, että aloitan nyt tällä askeleella eli ei enää mututuntumalla syömistä, vaan 1200 kcal päivässä todella laskien. Kokeilen tällä tyylillä 3 kk. Ap
Oletko ihan varma, että noin pienet kalorit kannattaa sotkea huonon unen kanssa? Itse olen myös pätkäpaastolla, ja liian vähäinen ruoka aiheuttaa unettomia aamuöitä. Paasto on ihan hyvä juttu, mutta keholle se voi olla stressi, joka taas ruokkii sitä aamuyön heräilyä.
-Sokerit pois. Makeanhimoon hedelmiä tilalle.
-Einekset pois. Samoin murot, myslit, jogurtit, makuviilit: Niissä on sitä piilosokeria. Puhdasta kotiruokaa tilalle.
-Alkoholi ehdottomasti pois! Kokonaan.
-Liiku. Aineenvaihdunta nopeutuu jo reippaassa kävelyssä ja kroppa kiinteytyy.
t. N 43 v ja -60 kg
Lisää unta ja proteiinia.
Vähemmän sokeria ja alkoholia.
Pätkäpaasto siihen päälle, niin jo paino tippuu.
Onko sulta testattu uniapnea? Ellei ole niin lääkäriin ensimmäiseksi mars mars!
Vois selittää huonon pinnallisen unen, väsymyksen ja lihomisen.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli sotket elimistösi kokonaan, kituutat lapsen kaloreilla, kroppasi tulee pienentämään kulutustaan, sitten kun ratkeat syömään (huom, kun!) se varastoi joka gramman. Tuloksena rasvaprosenttisi nousee ja olet lihavampi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on massiivinen ongelma nukkumisen kanssa, ollut jo vuosia. Herään aivan liian aikaisin, yleensä neljän maissa, joskus jo klo 2 tai 3. Ap
Huonosti nukkuminen lihottaa ja nostaa sokeriarvoja. Kannattaa hoitaa asia kuntoon. Sen jälkeen kannattaa ryhtyä VHH-ruokavaliolle/ketolle. Itse pudotin painoa VHH:lla yli 20 kg ihan huomaamatta.
Itse jätin kahvista sokerin pois, samoin teestä. Yritän välttää herkkuja. Joskus suon itselleni karkkipussin. Syö pienempiä annoksia ja lisää kasvisten määrää. Liiku ainakin tunti päivässä kävellen. Hyvä nettijumppa on www.fressi.fi
Jätä sokeri ja vaalea vilja pois ruokavaliosta. Juo riittävästi vettä. Säännöllinen ruokarytmi. En suosittele pätkäpaastoja, vaan vähän mutta usein ravintoa, klo 6-18 välisenä aikana. Sillä pidät aineen vaihdunnan koko ajan toiminnassa. Säännöllinen elämän rytmi. Liikuntaa, jonka ei tarvitse olla äärimmilleen vietyä, mutta riittävän usein. Elämäntapa muutos, eli esimerkiksi, kävele silloin kun on mahdollista ja pidä aktiviteetteja yllä. Näillä asioilla lähti itseltäni 10 kg, eikä ne kilot ole tulleet takaisin.
Minusta on tyhmää neuvoa jättämään joku tietty pois kokonaan. Esim. sokeri. Parempi ratkaisu olisi sallia itselleen kaikkea, mutta pienemmissä erissä. Ei mikään yksittäinen juttu saa lihomaan tai laihtumaan. Kokonaisuudessaan järkevät elintavat on se juttu, jos haluaa terveellisen painon ja ennen kaikkea terveen toimivan kropan. Jos joskus tekee mieli karkkia tai siideriä, se on Ok. Kunhan se ei ole jokapäiväistä.
Omalle kropalle ja itselleen pitää myös olla armollinen. Meillä on vain yksi elämä. Ei mitään järkeä viettää sitä kieltäen itseltään kaiken ollakseen laiha. Tehkää muutoksia, joihin voitte sitoutua loppuelämäksi! Ei väliaikaisia laihdutuksen vuoksi tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tyhmää neuvoa jättämään joku tietty pois kokonaan. Esim. sokeri. Parempi ratkaisu olisi sallia itselleen kaikkea, mutta pienemmissä erissä. Ei mikään yksittäinen juttu saa lihomaan tai laihtumaan. Kokonaisuudessaan järkevät elintavat on se juttu, jos haluaa terveellisen painon ja ennen kaikkea terveen toimivan kropan. Jos joskus tekee mieli karkkia tai siideriä, se on Ok. Kunhan se ei ole jokapäiväistä.
Omalle kropalle ja itselleen pitää myös olla armollinen. Meillä on vain yksi elämä. Ei mitään järkeä viettää sitä kieltäen itseltään kaiken ollakseen laiha. Tehkää muutoksia, joihin voitte sitoutua loppuelämäksi! Ei väliaikaisia laihdutuksen vuoksi tehtyjä.
No ei tietenkään kaikkea sokeria loppuelämäksi ole tarkoitus jättää pois. Sokeri on yksi suurimmista kehon hälytystilaa ylläpitävistä asioista, siksi sen kokonaan poisjättäminen aluksi on pakollista, jos sitä menee päivittäin tai vaikka viikottainkin.
En tiedä mitä syöt mutta herkut pois ja illalla ei enää ruokaa. Pelkällä syömisellä pystyy pudottamaan painoa. Ilman sairautta tai lihottavaa lääkitystä syy on aina ravinto.
Laske kalorit, älä pidä isoja vajeita. Huolehdi riittävästä unesta ja palautumisesta. Syö päivän aikana tarpeeksi kasviksia, hyviä rasvoja ja proteiinia. Tutustu esim. Sulamoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.
Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.
Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.
Ei niin, mutta harva ihminen pysyy hoikkana, jos ei liiku säännöllisesti. Sen vuoksi sekin muutos pitää tehdä. Ja ruokavaliota rukatessa on usein nälkä aluksi ja energiat vähissä ennen kuin kroppa tottuu. Jos liikunta on jo siinä vaiheessa osa elämää on varmasti helpompi muuttaa ruokavaliota ja liikkua säännöllisesti.
Itse asiassa se liikunta ei auta laihdutuksessa pätkääkään. Se on totta, että liikunta on tärkeää itsessään, mutta jos sen ottaa mukaan samalla kun rukkaa syömisensä kuntoon, todennäköisempää on, että se ruokavalion ylläpitäminen on vaikeampaa. Kevyt kävely joo, tuollainen hikiliikunta ei. Sen liikunnan lisäämisen aika on myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli sotket elimistösi kokonaan, kituutat lapsen kaloreilla, kroppasi tulee pienentämään kulutustaan, sitten kun ratkeat syömään (huom, kun!) se varastoi joka gramman. Tuloksena rasvaprosenttisi nousee ja olet lihavampi kuin ennen.
Jep. Noin vähillä kaloreilla ei kannata aloittaa. Sulamossa arvioidaan kulutus ja vaje on suositeltu -500kcal. Itse syön noin 1700-1800kcal/vrk ja paino putoaa rauhalliseen tahtiin. Painan nyt noin 67kg. Ap painaa paljon enemmän, joten veikkaan, että kituutuskaloreilla saa kropan sekaisin ja lyhyen laihiksen joka päättyy repsahdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se liikunta ei auta laihdutuksessa pätkääkään. Se on totta, että liikunta on tärkeää itsessään, mutta jos sen ottaa mukaan samalla kun rukkaa syömisensä kuntoon, todennäköisempää on, että se ruokavalion ylläpitäminen on vaikeampaa. Kevyt kävely joo, tuollainen hikiliikunta ei. Sen liikunnan lisäämisen aika on myöhemmin.
Jep. Kannattaa ensin katsoa miten kohtuullinen vaje lähtee toiminaan. Kunnon kuntosalitreeni kerää pari kiloa nestettä kroppaan, josta seuraa laihdutuksen alussa tuskastumista ja turhautumista. Plus jos ei osaa arvioida kulutustaan ja pitää isoa vajetta, niin palautuminen on huonoa ja kehitys salilla myös.
Lisäksi liikunta nostaa kehon stressitasoja, joka aiheuttaa lihavuutta, jos on jo muutenkin ongelmia nukkumisen-> palautumisen kanssa, niin en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske, paljonko energiakulutuksesi vuorokaudessa olisi, jos painaisit 67 kg, ja ala syömään vain sen verran. Kun totut siihen, jatkat tavoitteeseesi päästysi samalla linjalla etkä liho uudestaan.
Tässä on ideaa. Mistä tuon voi laskea? Tai jos tiedät, kertoisitko, paljonko kaloreita mahtuu 67-kiloisen syömiseen? Ap
Riippuu myös iästä, mutta esim täältä voit laskea (laita painoksi 67 ja kohdasta "Haluan -valitse vaihtoehto syödä tasapainoisesti:
En nyt tiedä tuosta laskurista. Se antoi minulle tasapainoiseen syömiseen( tavoitepainossani joka on minulla muutaman kilon päässä) koomakulutukseni. Ja laihduttamiseen 400kcl alle kooman. Kooman alle ei pitäisi mennä, koska koomakulutus on se minkä ihminen tarvitsee aivojen ja sisäelinten toimintaan kun on täydellisesti vihannes.
Mä punnitsin ruokani ja laskin kaloreita ensimmäiset pari kuukautta. Oli aika silmiä avaavaa huomata, miten isoja annoksia söin. Opin pienentämään annoskokoa ja vähentämään runsaasti kilokaloreita sisältäviä elintarvikkeiden määrää (esim pastaa tai perunaa vähemmän kuin ennen ja tilalle esim höyrytettyjä porkkanoita, parsakaalia tms).
t. se, joka laihdutti syömällä kuten normaalipainoinen