Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teille, jotka jaksavat vastata laihdutuksesta asiallisesti, muut skipatkaa tämä ketju kiitos

Vierailija
16.05.2022 |

Olen yrittänyt laihduttaa, mutta onnistunut tänä vuonna pudottamaan vain 3 kg. Nyt alkaa taas vaatteet kinnaamaan. Olen epätoivoinen.
Lähtötilanne: 167 / 81.
Miten onnistun pudottamaan 12-14 kg?
Jaksatteko auttaa?

Terv. keski-ikäinen täti

Kommentit (226)

Vierailija
21/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on massiivinen ongelma nukkumisen kanssa, ollut jo vuosia. Herään aivan liian aikaisin, yleensä neljän maissa, joskus jo klo 2 tai 3. Ap

Tämä estää kyllä laihtumisen tehokkaasti. Juotko paljon kahvia? Itse en pysty juomaan kuin aamukahvin, muuten uni jää kesken.

Vierailija
22/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske, paljonko energiakulutuksesi vuorokaudessa  olisi, jos painaisit 67 kg, ja ala syömään vain sen verran. Kun totut siihen, jatkat tavoitteeseesi päästysi samalla linjalla etkä liho uudestaan. 

Tässä on ideaa. Mistä tuon voi laskea? Tai jos tiedät, kertoisitko, paljonko kaloreita mahtuu 67-kiloisen syömiseen? Ap

Riippuu myös iästä, mutta esim täältä voit laskea (laita painoksi 67 ja kohdasta "Haluan -valitse vaihtoehto syödä tasapainoisesti:

https://one2onediet.fi/kalorilaskuri/

Tuossa mennään tosi pienillä kaloreilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uniongelma hoidatetaan pois? *utelias*

Vierailija
24/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on massiivinen ongelma nukkumisen kanssa, ollut jo vuosia. Herään aivan liian aikaisin, yleensä neljän maissa, joskus jo klo 2 tai 3. Ap

Tämä estää kyllä laihtumisen tehokkaasti. Juotko paljon kahvia? Itse en pysty juomaan kuin aamukahvin, muuten uni jää kesken.

Aamulla kupillinen, muuten en. Ap

Vierailija
25/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske, paljonko energiakulutuksesi vuorokaudessa  olisi, jos painaisit 67 kg, ja ala syömään vain sen verran. Kun totut siihen, jatkat tavoitteeseesi päästysi samalla linjalla etkä liho uudestaan. 

Tuo pätee vain normaalilla lihasmäärällä ja jojolaihdutus vähentää sitä laskien energian kulutusta.

Vierailija
26/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kääntää rytmisi tuohon? Jos olet aikainen aamuvirkku? Nouset neljältä ja nukkumaan kasin-ysin maissa.

Vierailija
27/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla kupillinen, muuten en. Ap

Mikä sun mielestä vaikuttaa unen katkeamiseen? Mulla menee aamuyön unet, jos en rentoudu tarpeeksi illalla, siis joogaa ja hengitysharjoituksia. Tämä on tullut vasta parin viime vuoden aikana, epäilen että liittyy jotenkin vaihdevuosiin, jotka varmaan jossain vaiheessa alkaa, ikää kun on jo 48 vuotta. Muita oireita ei ole vielä.

Vierailija
28/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. En osaa auttaa, kun olen avun tarpeessa itsekin

Olen aina kärsinyt paino-ongelmista, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Noin 10 vuotta sitten aloitin salitreenaamisen ja kehitys oli hyvässä mallissa. Erään stressaavan elämänvaiheen aikana aloin lihoa, jatkoin kuitenkin edelleen salitreeniä, joten kunto oli hyvä ylipainosta huolimatta (163/75).

Tuli korona ja sali jäi. Olen lihonut 10 kiloa. Olen epätoivon syvimmässä kuopassa tämän nousevan painon, heikkenevän kunnon ja rapistuvien lihojeni kanssa.

En jaksa enää.

(En syö hesemäkkiä, pizzaa, pullamössöleipää, suklaata, sipsiä, limua tai muutakaan p*skaa)

Vierailija
29/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ideaa. Mistä tuon voi laskea? Tai jos tiedät, kertoisitko, paljonko kaloreita mahtuu 67-kiloisen syömiseen? Ap

Riippuu myös iästä, mutta esim täältä voit laskea (laita painoksi 67 ja kohdasta "Haluan -valitse vaihtoehto syödä tasapainoisesti:

https://one2onediet.fi/kalorilaskuri/

Tuossa mennään tosi pienillä kaloreilla.

Tuolla voi laskea peruskulutuksen eli jos ei tee mitään. Tietenkin kaikki liikkuminen lisää energiantarvetta. Ne voi laskea sitten erikseen. 

Vierailija
30/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pätee vain normaalilla lihasmäärällä ja jojolaihdutus vähentää sitä laskien energian kulutusta.

Mä tiputin tuolla tavalla 10 kg noin vuodessa. En kieltäytynyt mistään ruuasta, mutta pidin huolen, että en syönyt enempää kuin mitä normaalipainoisena kulutin. Tästä on nyt 3 vuotta ja olen pysynyt normaalipainossani. 

Vierailija
31/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kääntää rytmisi tuohon? Jos olet aikainen aamuvirkku? Nouset neljältä ja nukkumaan kasin-ysin maissa.

Olen. Heräsin keskiyöllä. Kun pahin väsymys on nukuttu, alkaa sellainen "ohuen unen jakso", johon ei paljon tarvita, kun jo herään ja sen jälkeen en enää nuku. Ap

Vierailija
32/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin laihduttamaan 12kg näillä keinoilla:

- Mietin mitkä ovat suurimmat ylipainon aiheuttajat minun kohdallani.

-Lopetin sokerillisten juomien juomisen

-Lopetin aterioiden tai välipalojen korvaamisen esimerkiksi keksillä tai suklaapatukalla. Vaihdoin mars proteiinipatukkaan, jos ei oikeasti jaksa tehdä mitään. Kaloreita niissä on melkein yhtä paljon kuin suklaapatukassa, mutta pitää paljon paremmin nälkää.

-Syön pussillisen karkkia viikossa. Ei ole mitään herkkupäivää varsinaisesti, mutta ostan viikossa yhden pussin karkkia ja syön sen yleensä säästellen. Toisinaan tulee syötyä muutakin, mutta perussääntönä tuo yksi pussi/suklaalevy per viikko.

-Teen kauppareissut pääsääntöisesti kävellen, vaikka minulla onkin auto.

Paino ei pudonnut mitenkään kovin nopeasti, mutta muutos on ollut toistaiseksi pysyvä. Olen nyt juuri normaalipainon ylärajalla ja tyytyväinen siihen.

Muutokset olivat minulle melko pieniä, enkä toteuttanut niitä kerralla. Aloitin sokerillisten juomien korvaamisen sokerittomilla ja pelkästään sillä lähti 4kg täysin vaivattomasti.

Nämä ohjeet eivät tietenkään toimi kaikille. Täytyy tunnistaa mitkä ovat omat ongelmakohdat ja lähteä niistä. Jos ei juo sokerillisia juomia kuin kerran kuussa niin tietenkään niiden karsimisella ei ole isoa vaikutusta. Sitten pitää katsoa mistä muualta voisi muuttaa tapojansa. 

Vierailija
33/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu lihasmassasta eikä vaakalukemasta.

Vierailija
34/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.

Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.

Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.

Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.

Vierailija
35/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii elämänmuutoksen. Vanhat tavat romukoppaan. Täytyy sisäistää uusi tapa elää. Ruokaremontti ja suosittelen kävelyä liikunnaksi. Alat kävellä pitkiä n. 2 tunnin kävelylenkkejä tai vaihtoehtona teet pitkiä pyörälenkkejä vähintään 20 kilometriä, teet näitä useita viikossa. Keho kiinteytyy ja rasva palaa. Kehon muutos ei tapahdu viikoissa vaan kuukausissa. Suosittelen.

Vierailija
36/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisvaltaisuus, pysyvyys, lääkärien ym. apu, yksilöllisten erojen huomiointi, eliminaatioruokavalio, psyykkinen puoli (mm. voimavarat), uni, muu fyysinen terveys/mahdolliset diagnosoimattomat sairaudet/mahdolliset käytössä olevat lääkkeet, taito osata kuunnella omaa oloa erilaisten valintojen jälkeen

Vierailija
37/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti teille kaikille

Teen sellaisen muutoksen, etten syö mututuntumalla, vaan punnitsen ruokani, enkä arvioi mitään enää. Arviot ovat ilmeisesti yläkanttiin. Jatkan pätkäpaastoa, koska pidän siitä ja olen jo tottunut siihen. Luulen, että aloitan nyt tällä askeleella eli ei enää mututuntumalla syömistä, vaan 1200 kcal päivässä todella laskien. Kokeilen tällä tyylillä 3 kk. Ap

Vierailija
38/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatii elämänmuutoksen. Vanhat tavat romukoppaan. Täytyy sisäistää uusi tapa elää. Ruokaremontti ja suosittelen kävelyä liikunnaksi. Alat kävellä pitkiä n. 2 tunnin kävelylenkkejä tai vaihtoehtona teet pitkiä pyörälenkkejä vähintään 20 kilometriä, teet näitä useita viikossa. Keho kiinteytyy ja rasva palaa. Kehon muutos ei tapahdu viikoissa vaan kuukausissa. Suosittelen.

Sopii! Kiva aktiivinen kesä edessä. Ap

Vierailija
39/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten ap on ennen liikkunut, mutta ei todellakaan kannata alottaa 2 tunnin kävelylenkeistä vaan maltillisemmin.

Vierailija
40/226 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen muuttanut pikkuhiljaa elintapojani niin, että muutoksista tulee pysyviä ennen kuin muutan seuraavan. Vuoden alussa aloitin säännöllisen lenkkeilyn juosten. Nyt kun siitä on tullut luonnollinen osa elämää, otin tavoitteeksi tehdä voimaharjoittelua kerran viikossa juoksemisen lisäksi. Kunhan se on rutiinia, katson mitä voin korjata ruokavaliostani.

Liikun fiiliksen mukaan vaikka minulla on tietyt päivät jolloin liikun. Minimi näille päiville on 2km juoksua tai nyt kuntosalilla kolme erilaista liikettä 2*8 toiston sarjoissa. Yleensä liikun todella paljon enemmän, kun sitten pääsen vauhtiin. Mutta minimi laskee kynnystä ylipäätään lähteä liikkeelle. Kun aloitin lenkkeilyn, otin tavoitteeksi juosta kilometrin lenkkipäivinä. Sieltä se sitten pikkuhiljaa nousi.

Kannattaa muistaa, ettei kyse ole kuntokuurista tai dieetistä vaan muutoksista, joihin sitoudut loppuelämäksi. Siksi kannattaa tehdä kerralla vain sellaisia muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Paino laskee kyllä, kunhan tekee oikeita päätöksiä itselleen sopivissa erissä.

Liikunta ei kyllä ole ensisijainen laihdutusta ajatellen vaan ruokavalio.

Tätä jaksetaan aina hokea, enkä tajua miksi. Liikunta auttaa ihan kaikkeen elämässä, myös laihdutukseen. Se piristää ja parantaa mielialaa, kuluttaa kaloreita liikuntatyypistä riippuen (esim. HIIT treeni kuluttaa vielä tunteja siitä kun itse suoritus on päättynyt), säästää tai jopa kehittää lihasmassaa. On järjetöntä laihduttaa liian alhaisilla kaloreilla lihaksia menettäen kun voisi syödä enemmän ja liikkua järkevästi. 

Ja kun aina hoetaan että ei se liikunta niin paljoa kuluta - no mitä sitten? Jos käy joka päivä 100 kcal lenkillä, se on vuoden päästä jo ihan kiva potti (verattuna siihen että edellisen vuoden makasi sohvalla). Ja tosiaan liikunnalla voi muuttaa kehonkoostumustaan joka taas muuttaa sitä paljonko kaloreita kuluttaa ihan vain makaamalla sohvalla. 65 kg nainen jolla on lihasta saa syödä esim 2300-2800 kcal päivässä. Miksi haluaisi mielummin kituuttaa alle 1500 kcalilla, samalla kun lihakset hiutuu pois ja kohta hiuksetkin tippuu päästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi