Tuomitsin ennen itse pettäjät. En ymmärtänyt heitä. Nyt olenkin itse ns. pettäjä. Kysy minulta mitä haluat. Vastaan, jotta ymmärtäisitte....
Niin. Otsikossa se jo tulikin. Olen naimisissa ja siltikin minulla on ns. säätöä toisen miehen kanssa. Mieskin on varattu omalla tahollaan.
Kysy jotain, niin vastaan.
Ja siksi, että itse tuomitsin ennen kaikki pettäjät. En ymmärtänyt heitä. Ja nyt olenkin itse tässä tilanteessa.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen on ihan hyväksyttyä.
Ei ole, siksi sitä kutsutaan PETTÄMISEKSI.
Minua ei pelota, että mies jättäisi minut. Se ei haittaisi. Voisin hyvin elää sinkkuna, vaikka minulla ei olisikaan tätä toista suhdetta. Aviomieheni tavat vaan ärsyttävät minua, eipä tarvisi sietää niitä.
Tottumuksesta ollaan naimisissa. Tai en tiedä edes, että miksi, koska emme juttele ikinä mistään.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi "ns. pettäjäksi" etkä pettäjäksi?
Luultavasti siksi, että en vastaa sitä stereotyyppistä kuvaa pettäjästä, jollaiseksi itse luokitteluin pettäjät aikaisemmin.
-ap
Minusta sinä taas nimenomaan olet stereotyyppinen pettäjä. Kuvittelet olevasi parempi kuin muut pettäjät ja vain sinulla on oikea syy pettämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rakastunut toiseen mieheen (joka on myös parisuhteessa), miksi ihmeessä et eronnut siitä aikaisemmasta miehestäsi? Miksi petät parisuhteessa olevan miehen kanssa? Miksi myös hän pettää? Jos jatkuvasti tekee mieli uutta miestä (etkä pysty sitoutumaan), mikset pysy sinkkuna?
Ei tee jatkuvasti milloin uutta miestä. :D Avioliittomme on kestänyt todella monta vuotta. Menimme nuorina naimisiin. Ehkä se legendaarinen erilleen kasvaminen on tapahtunut. En vaan rakasta miestäni enää. Ei hänestä ole mitään pahaa sanottavaa.
En voi vastata toisen puolesta. En siis tiedä miksi tämä toinen mies ei eroa.
-ap
Sitten kysymys kuuluu, miksi olet yhdessä miehen kanssa, jota et rakasta? Sanoit itse, ettet halua satuttaa häntä eroamalla, mutta se, että häntä petetään selän takana ja koko kylä tietää siitä häntä ennen ei muka satuta tätä aviomiestäsi?
Milloin olit ajatellut kertoa pettämisestäsi aviomiehelle? Ajattelitko kertoa kakkosmiehen kumppanille myös?
Vierailija kirjoitti:
Meinasitko erota miehestäsi?
En tiedä. En kai.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi petät?
Olen rakastunut toiseen mieheen.
-apEt ole, tunnet kiimaa toiseen mieheen. Ihan eri asia.
Hauskoja tällaiset mutuilijat. Ei mitään tietoa todellisuudesta, mutta jalkaa poljetaan.
Tai sitten on kokenut vastaavan tilanteen ja tietää.
Silloinkin tietää vain ja ainoastaan sen oman kokemuksen. Muu on mutuilua.
Onko ap provo, joka on koonnut ketjuunsa kaikki pettäjien tyypillisimmät kliseet? Että suorastaan puolison elämään ei hänen pettämisensä vaikuta mitenkään, ja kun tarkemmin pohditaan, niin voisi melkeinpä sanoa, että puoliso on vähintään osasyyllinen, ellei jopa pääsyyllinen siihen, että ap pettää.
Juu sekin on tunnetusti yksi osa pettämisprosessia, että pettäjä kuvittelee voivansa sekä syödä että säästää kaiken.
Ap on ehkä luonut provonsa tämän pettämisprosesseja kuvailevan kirjan perusteella, niin tyypillinen esimerkki hän niistä on:
https://booksinanutshell.blogspot.com/2012/09/my-rating-add-to-my-books…
(Suosittelen lukemaan tuon artikkelin.)
Vierailija kirjoitti:
Jaahas täällä kokoontuu moraaliposeeraajien mallikelpoisesti elävä kerma, sikäli en henkilökohtaisesti ymmärrä koko konseptia pettämisestä, koska vaikka olenkin naimisissa, en koskaan kuvitellut omistavani vaimoni seksuaalisuutta. Toisekseen jos ihminen jota rakastan haluaa välillä vaihtelua seksiin, niin onko hänen onnellisuutensa jotenkin minulta pois?
Sinuako ei yhtään haittaisi että se rakastamasi ihminen ei enää rakastaisi sinua, vaan kävisi salaa uuden rakkautensa luona, sinun vieressäsi nukkuessaan haaveilisi että siinä makaisikin se toinen? Minua kyllä haittaisi erittäin paljon kun saisin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi "ns. pettäjäksi" etkä pettäjäksi?
Luultavasti siksi, että en vastaa sitä stereotyyppistä kuvaa pettäjästä, jollaiseksi itse luokitteluin pettäjät aikaisemmin.
-ap
Paitsi että vastaat.
Minä en edes ole kovin tuomitseva, ymmärrän että erilaisia elämäntilanteita voi tulla, mutta onhan tämä nyt kerrassaan hillitön ketju. Yätä itsepetosta on vain niin hauska seurata.
Ymmärrän pettämisen ilmiönä,(jännitystä, salailua, valtaa yli petetyn,) mutta silti minun on vaikea sitä hyväksyä.
Jos avioliitossasi ei ole enää rakkautta, niin mikä on syysi roikkua siinä? Haluatko pettämiselläsi kostaa jotakin miehellesi? Ehkä sen tylsyyden ja kaverillisuuden? Tuoko pettäminen elämääsi kaipaamaasi jännitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi petät?
Olen rakastunut toiseen mieheen.
-apMillä tavalla tuon vastauksen pitäisi auttaa ymmärtämään pettämistä?
Vanha minä luuli, että avioliitoissa on aina rakkautta tai vastakohtana se on täysin toimimaton. Mutta ainakin meillä lähinnä kämppismeiningillä on menty pitkään ja miehestäni ei voi sanoa mitään pahaa. En vain rakasta häntä enää.
-ap
On vain ajan kysymys, että ero tulee ajankohtaiseksi. Ero vapauttaa sinut ja miehesi. Valheessa eläminen on todella raskasta ja väärin kaikille, myös itsellesi.
1. Eikö sinua hävetä?
2. Mitä tapahtuu jos miehesi ja muut perheenjäsenet saavat tietää?
3. Tunnetko panosi puolison ja kehtaatko katsoa silmiin, jos kohtaatte vaikka kaupassa?
4. Miksi ette eroa puolisoistanne ja elä rehellisesti yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rakastunut toiseen mieheen (joka on myös parisuhteessa), miksi ihmeessä et eronnut siitä aikaisemmasta miehestäsi? Miksi petät parisuhteessa olevan miehen kanssa? Miksi myös hän pettää? Jos jatkuvasti tekee mieli uutta miestä (etkä pysty sitoutumaan), mikset pysy sinkkuna?
Ei tee jatkuvasti milloin uutta miestä. :D Avioliittomme on kestänyt todella monta vuotta. Menimme nuorina naimisiin. Ehkä se legendaarinen erilleen kasvaminen on tapahtunut. En vaan rakasta miestäni enää. Ei hänestä ole mitään pahaa sanottavaa.
En voi vastata toisen puolesta. En siis tiedä miksi tämä toinen mies ei eroa.
-apSitten kysymys kuuluu, miksi olet yhdessä miehen kanssa, jota et rakasta? Sanoit itse, ettet halua satuttaa häntä eroamalla, mutta se, että häntä petetään selän takana ja koko kylä tietää siitä häntä ennen ei muka satuta tätä aviomiestäsi?
Milloin olit ajatellut kertoa pettämisestäsi aviomiehelle? Ajattelitko kertoa kakkosmiehen kumppanille myös?
En ole ajatellut kertoa. Monien vuosien avioliiton kuvioita ei selitetä kirjoittaen kovin nopeasti. Mutta lyhyesti sanottuna meillä ei ole mitään yhteistä. Mies ei kykene puhumaan tunteistaan ollenkaan. Hän on mykkäkoulun pitäjä. Vuosien saatossa olen kyllästunyt olemaan se terapeutti, joka kyselee mikä ongelma.
Arki sujuu kahden ihmisen tuloilla jne. Minulla ei ole ollut syytä tai halua erota. Ja olen varma, että mieheni ei saisi ikinä sanottua, että haluaa erota. En edes tiedä mitä hän ajattelee liitostamme. Ei tosin hänkään, että mitä minä, kun emme tosiaan ikinä juttele.
Parhaiten menee, kun työvuorot osuvat niin, että olemme eri aikaan kotona.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Jaahas täällä kokoontuu moraaliposeeraajien mallikelpoisesti elävä kerma, sikäli en henkilökohtaisesti ymmärrä koko konseptia pettämisestä, koska vaikka olenkin naimisissa, en koskaan kuvitellut omistavani vaimoni seksuaalisuutta. Toisekseen jos ihminen jota rakastan haluaa välillä vaihtelua seksiin, niin onko hänen onnellisuutensa jotenkin minulta pois?
Sinun ja vaimosi tapauksessa ei siis olisi kyse pettämisestä, kun sinulle kerran on OK, että vaimosi on muidenkin kanssa. Onko ap luvannut miehelleen uskollisuutta ja myöhemmin sopinut tämän kanssa, että avoin suhde on sittenkin OK? Ei siltä kuulosta, kun kutsuu itseään pettäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajan ylitys vaan tapahtui. Siihen minulla ei ole puolustelevaa selitystä. Kumpikin olimme jo pitkään olleet ihastuneita toisiimme.
Ja en ole eronnut mielestäni, koska hän on niin kiltti. En halua satuttaa häntä.
-apHeikkoa logiikkaa. Eikö muka miestäsi satuta enemmän se että olet rakastunut toiseen, petät häntä tämän toisen kanssa ja valehtelet hänelle? Enemmin tai myöhemmin aviomiehesi saa sen kuitenkin selville.
Minusta sinä petät kaikken eniten itseäsi. Kuvittelet että olet rakastunut ja että se antaa sinulle oikeuden loukata toista ihmistä. Jos olet oikein rehellinen itsellesi, niin sinähän haluat tässä säilyttää kakun (avioliiton turvan) ja syödä sen kakun (pitää rakastajaa) samaan aikaan.
Sinä pelkäät sitä että miehesi jättää sinut, mutta pelkäät myös sitä että eron jälkeen et enää kiinnostakaan sitä toista miestä, kun on uhka että haluat hänen jättävän vaimonsa ja aloittavan oikean suhteen kanssasi. Monet haluavat vaan sen seksisuhteen. Nämä salasuhteet kun elävät siitä innosta että voi kuvitella tekevänsä jotain kiellettyä ja voi nauttia passiivisagressiivisesta kostosta omalle ja sen toisen puolisolle.
Aika harvoin nämä salasuhteet sitten kehittyvät muuksi, koska niiden käyttövoima tulee siitä, että se on salainen ja muka rajoja rikkova sekä siinä puretaan negatiivisia tunteita omaan puolisoon.
Kummasti salasuhteen paljastuttua ja aviopuolisoiden heittäessä pettäjät ulos, se on se pettäjäpuoliso joka useimmiten itkee ja anelee sitä puolisoaan ottamaan takaisin. Ei se "uusi rakkaus" yhtäkkiä enää kiinnostakaan eikä kanna.
Ihan vaan sivusta totean, että ei todellakaan kaikki pettämiset tule ilmi. Ei ennemmin, eikä myöhemmin. Hyvin paljon jää ikuisiksi salaisuuksiksi. Vaikka ymmärrän, että se tuomitsijoita harmittaaki.
Jotenkin naurattaa, että joidenkin mielestä varattu henkilö voi kokea vain himoa muita kuin kumppaniaan kohtaan eikä rakastua oikeasti toiseen.
Ei kyky rakastua taianomaisesti katoa ihmisestä liiton myötä ja tunne on ihan sama kuin mitä tunsi puolisoaan kohtaan suhteen alussa.
Pettäminen on sitten toinen asia. Pettäminen ei vain tapahdu vaan se on päätös. Sinä ap ihan itse sen pettämispäätöksen teit.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään kysyttävää. Pettäjä tekee itse valintansa. Aina löytyy jotain syitä. Pettäjä kyllä kehittää jonkun syyn aina vaientaakseen omatuntonsa, jos sellaista edes löytyy.
Samoin kuin alkoholistit ja narkkarit, myös pettäjät keksivät aina syyn, jolla oikeuttavat itselleen tuhoisan käytöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran hyväksytte avoimen suhteen, niin eihän siinä ole kysymys pettämisestä.
Pettäminen nimenomaan tarkoittaa sitä, että tekee asioita ilman puolisonsa hyväksyntää ja tietoa, salassa, valehtelee sun muuta ikävää.
Miten aikuinen suomalainen ei ymmärrä näin itsestään selviä asioita????
-ap