Tuomitsin ennen itse pettäjät. En ymmärtänyt heitä. Nyt olenkin itse ns. pettäjä. Kysy minulta mitä haluat. Vastaan, jotta ymmärtäisitte....
Niin. Otsikossa se jo tulikin. Olen naimisissa ja siltikin minulla on ns. säätöä toisen miehen kanssa. Mieskin on varattu omalla tahollaan.
Kysy jotain, niin vastaan.
Ja siksi, että itse tuomitsin ennen kaikki pettäjät. En ymmärtänyt heitä. Ja nyt olenkin itse tässä tilanteessa.
Kommentit (225)
No, minä joskus ajattelin etten ikinä voisi enkä haluaisi tehdä aborttia mutta teinpä kuitenkin. Elämä ei ole mustavalkoista.
En tuomitse ap:tä mutta en myöskään tarjoa varauksetonta päänsilitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi petät?
Olen rakastunut toiseen mieheen.
-apMillä tavalla tuon vastauksen pitäisi auttaa ymmärtämään pettämistä?
Vanha minä luuli, että avioliitoissa on aina rakkautta tai vastakohtana se on täysin toimimaton. Mutta ainakin meillä lähinnä kämppismeiningillä on menty pitkään ja miehestäni ei voi sanoa mitään pahaa. En vain rakasta häntä enää.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Rajan ylitys vaan tapahtui. Siihen minulla ei ole puolustelevaa selitystä. Kumpikin olimme jo pitkään olleet ihastuneita toisiimme.
Ja en ole eronnut mielestäni, koska hän on niin kiltti. En halua satuttaa häntä.
-ap
Kompastuit vaan penikseen?
Satutat miestäsi koko ajan häntä pettäessäsi. Ero olisi hänelle helpotus ja hänellä olisi mahdollisuus löytää itselleen nainen joka arvostaa hänen kiltteyttään eikä käytä sitä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi petät?
-apEt ole, tunnet kiimaa toiseen mieheen. Ihan eri asia.
Hauskoja tällaiset mutuilijat. Ei mitään tietoa todellisuudesta, mutta jalkaa poljetaan.
Jos miehesi on kiltti, niin miksi haluat pilata hänenkin elämänsä? Ymmärräthän sinä, että tulet jäämään kiinni? Tai ainakin tämä asia jää kalvamaan välejänne suhteenne loppuun saakka. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, tai ovat jo aikuisia.
Ap on siis hyvin tyypillinen pettäjä. Yhden laadullisen, haastatteluihin perustuneen, tutkimuksen mukaan yksi isoin varoitusmerkki puolison tulevasta syrjähypystä/sivusuhteesta parisuhteessa oli se, että ko puoliso tuomitsi pettämisen hyvin voimakkaasti. Vaikkei äkkiseltään uskoisi, ne kaksi asiaa ovat yhteydessä toisiinsa.
Elämäsi on sinun, päätöksesi ja valintasi ovat sinun. En ole oikeutettu tuomitsemaan sen enempää kuin puolustamaankaan koska en tunne sinua enkä elämäntilannettanne.
Aikuinen ihminen kantaa vastuun ihan itse, siinä ei kenelläkään ulkopuolisella ole nokan koputtamista.
Ei ole mitään kysyttävää.
Joo. Ei tuo ole mitään rakastumista. Ihastumista ja himoa korkeintaan ja menee ohi jos sitä ei ruoki millään tavalla.
Sitä helposti alkaa kuvitella että kyseessä on joku elämää suurempi rakkaus kun se toinen ei ole koko ajan saatavilla ja suhde perustuu salailulle.
Itse olen hyväksynyt aina pettämisen, mutta en ole koskaan pettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi petät?
-apMillä tavalla tuon vastauksen pitäisi auttaa ymmärtämään pettämistä?
Vanha minä luuli, että avioliitoissa on aina rakkautta tai vastakohtana se on täysin toimimaton. Mutta ainakin meillä lähinnä kämppismeiningillä on menty pitkään ja miehestäni ei voi sanoa mitään pahaa. En vain rakasta häntä enää.
-ap
Ja huomasit tämän vasta tavattuasi uuden miehen?
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi on kiltti, niin miksi haluat pilata hänenkin elämänsä? Ymmärräthän sinä, että tulet jäämään kiinni? Tai ainakin tämä asia jää kalvamaan välejänne suhteenne loppuun saakka. Toivottavasti teillä ei ole lapsia, tai ovat jo aikuisia.
En koe pilaavani hänen elämäänsä. Sillä mikään ei ole muuttunut suhteessamme, vaikka olenkin rakastunut toiseen. Samaa arkea. Mies käy töissä, minä käyn töissä. Mitään yhteistä ei ole, paitsi arki. Jos avioliitto olisi ollut kunnossa, luulen että en olisi edes rakastunut toiseen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi petät?
-apEt ole, tunnet kiimaa toiseen mieheen. Ihan eri asia.
Hauskoja tällaiset mutuilijat. Ei mitään tietoa todellisuudesta, mutta jalkaa poljetaan.
Tai sitten on kokenut vastaavan tilanteen ja tietää.
Jos olet rakastunut toiseen mieheen (joka on myös parisuhteessa), miksi ihmeessä et eronnut siitä aikaisemmasta miehestäsi? Miksi petät parisuhteessa olevan miehen kanssa? Miksi myös hän pettää? Jos jatkuvasti tekee mieli uutta miestä (etkä pysty sitoutumaan), mikset pysy sinkkuna?
Miksi kutsut itseäsi "ns. pettäjäksi" etkä pettäjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rakastunut toiseen mieheen (joka on myös parisuhteessa), miksi ihmeessä et eronnut siitä aikaisemmasta miehestäsi? Miksi petät parisuhteessa olevan miehen kanssa? Miksi myös hän pettää? Jos jatkuvasti tekee mieli uutta miestä (etkä pysty sitoutumaan), mikset pysy sinkkuna?
Ei tee jatkuvasti milloin uutta miestä. :D Avioliittomme on kestänyt todella monta vuotta. Menimme nuorina naimisiin. Ehkä se legendaarinen erilleen kasvaminen on tapahtunut. En vaan rakasta miestäni enää. Ei hänestä ole mitään pahaa sanottavaa.
En voi vastata toisen puolesta. En siis tiedä miksi tämä toinen mies ei eroa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Rajan ylitys vaan tapahtui. Siihen minulla ei ole puolustelevaa selitystä. Kumpikin olimme jo pitkään olleet ihastuneita toisiimme.
Ja en ole eronnut mielestäni, koska hän on niin kiltti. En halua satuttaa häntä.
-ap
Heikkoa logiikkaa. Eikö muka miestäsi satuta enemmän se että olet rakastunut toiseen, petät häntä tämän toisen kanssa ja valehtelet hänelle? Enemmin tai myöhemmin aviomiehesi saa sen kuitenkin selville.
Minusta sinä petät kaikken eniten itseäsi. Kuvittelet että olet rakastunut ja että se antaa sinulle oikeuden loukata toista ihmistä. Jos olet oikein rehellinen itsellesi, niin sinähän haluat tässä säilyttää kakun (avioliiton turvan) ja syödä sen kakun (pitää rakastajaa) samaan aikaan.
Sinä pelkäät sitä että miehesi jättää sinut, mutta pelkäät myös sitä että eron jälkeen et enää kiinnostakaan sitä toista miestä, kun on uhka että haluat hänen jättävän vaimonsa ja aloittavan oikean suhteen kanssasi. Monet haluavat vaan sen seksisuhteen. Nämä salasuhteet kun elävät siitä innosta että voi kuvitella tekevänsä jotain kiellettyä ja voi nauttia passiivisagressiivisesta kostosta omalle ja sen toisen puolisolle.
Aika harvoin nämä salasuhteet sitten kehittyvät muuksi, koska niiden käyttövoima tulee siitä, että se on salainen ja muka rajoja rikkova sekä siinä puretaan negatiivisia tunteita omaan puolisoon.
Kummasti salasuhteen paljastuttua ja aviopuolisoiden heittäessä pettäjät ulos, se on se pettäjäpuoliso joka useimmiten itkee ja anelee sitä puolisoaan ottamaan takaisin. Ei se "uusi rakkaus" yhtäkkiä enää kiinnostakaan eikä kanna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi "ns. pettäjäksi" etkä pettäjäksi?
Erinomainen huomio.
Ap on tyypillinen pettäjä siinäkin mielessä, että pitää itseään erityistapauksena. On siis kaksoisstandardit, yhdet säännöt itselle ja toiset muille. Siihen sekin liittyy, että aiemmin tuomitsi pettämisen jyrkästi, kun ei itse pettänyt silloin. Sitten kun alkoi itse pettää, ei enää tuomitsekaan, eikä sitä paitsi pidä itseään varsinaisena pahana pettäjänä kuten muut, vaan itsen kohdalla näkee lieventäviä asianhaaroja, joten käyttää petyäjä-sanassakin lainausmerkkejä.
Jaahas täällä kokoontuu moraaliposeeraajien mallikelpoisesti elävä kerma, sikäli en henkilökohtaisesti ymmärrä koko konseptia pettämisestä, koska vaikka olenkin naimisissa, en koskaan kuvitellut omistavani vaimoni seksuaalisuutta. Toisekseen jos ihminen jota rakastan haluaa välillä vaihtelua seksiin, niin onko hänen onnellisuutensa jotenkin minulta pois?
Millä tavalla tuo vastaus auttaa meitä ymmärtämään pettämistäsi?
Lupasit vastata niin, että ymmärryksemme lisääntyy, mutta miten se on mahdollista, kun et itsekään osaa puolustella tekojasi?