Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi
Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Olenko jotenkin outo kun minusta on oikeasti mukavaa olla muuttoapuna? En ole koskaan törmännyt semmoiseen kauhumuuttoon jossa tavarat on ihan levällään ja pitää raataa aamusta iltamyöhään raahaamassa tavaroita, ehkä se johtuu siitä. Olen kyllä joskus ollut apuna myös pakkaushommassa, sekin on ihan mukavaa jos on selkeät ohjeet mitä tehdä eikä hirveä kiire. Siinä se menee kavereiden kanssa jutustellessa ja sitten lopuksi pitsalle.
No nyt törmäsit. Ap kirjoitti että ovat pyytäneet muuttopäivälle apua pakkaamiseen, kantamiseen ja siivoamiseen. Kesto koko viikonloppu ja emäntä tarjoaa talkoolaisille vain kaalilaatikkoa.
Voin jo nähdä sieluni silmin muuttopäivän...siis muuttoviikonlopun. AP:n raskaana olevista kavereista osa saapuu ja voivottelee, kuinka ei voi oikein olla avuksi, mutta voisivat istuskella ja jakaa ohjeita. Loput raskaana olevista on perunut, koska on hankalaa ennustaa oloaan 1,5kk päähän. Lopulta muuttoa suorittaa kavereista vaan tämä AP:n lapseton kaveri. Vähän vetiseksi jäänyt kaalilaatikkohan on todella käteää muuttoruokaa. Etenkin, jos sitä syödään seisten, niin parempi myyntimies voisi markkinoida sitä cocktail-tilaisuutena. AP tuskin voi paljon osallistua loppusiivoukseenkaan, koska vauva.
Normaalia olisi pyytää lastenhoitoapua muuttopäiväksi, niin että voisitte itse keskittyä tavaroiden siirtelyyn oikeisiin huoneisiin.
Keskittykää pakkaamaan huolellisesti, sen jälkeen muuttofirma siirtää kamat kustannustehokkaasti.
Me tehtiin asuntokaupat ja sovittiin voidaan tuoda tavaroita yhteen huoneeseen kk ajan ja kellariin.
Mun ystävän poikaystävällä on pakettiauto ja asuvat 500 m päässä meiltä.
Käytiin 4 lauantaina viemässä pakettiautollinen laatikoita uuteen asuntoon. Koko viikko meni tässä ja la aamulla klo 6 aloin viemään laatikoita pihalle.
Kun poikaystävä tuli, oli laatikot pihalla ja nostettiin, ajettiin uuteen kotiin, tyhjennettiin kuorma ja poikaystävä lähti.
Maksettiin 4 lauantaista satanen. Hän pyysi sen.
Vika kuorma mentiin fillareilla, oli mukana petivaatteet, ilmapatjat jne.
Meillä meni koko kuukausi muuttaessa. Muuton jälkeen banaanilaatikoita oli n 300. Mieti mikä roudaaminen oli lähikaupasta.
Jos oltais otettu muuttofirna ja lainalaatikot, olisi summa ollut 600 e.
Järki päähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tämän yhteen toiseen ketjuun, mutta lainaan tänne:
'Tytär muutti kuukausi sitten. Ei kuulemma ollut avun tarvetta, lapset menivät viikonlopuksi isälle ja tytär siirsi omalla autolla vaatteet, lelut, astiat, patjat yms. Motonetista(?) oli ostanut tavaravaunun(70 euroa) ja kuskasi sillä tavarat hissiin ja autolle ja sama operaatio toisessa päässä.Huonekalujen rungot ja pyykkikone olivat mahtuneet yhteen isoon kuomukärryyn. Talkooporukalla oli mennyt reilu tunti siirtää ne, kun matkaa oli vain 5 km. On aivan eri asia pyytää/osallistua talkoisiin, jos aika on kohtuullinen tai jos talkooväki ei ole työelämässä. '
Perheen koko äiti + 3 lasta. Asunto 3 huonetta ja keittiö
Eli ei se lähes yksin muuttaminenkaan ole mahdotonta. Tarjosin muuttoavuksi itseäni(äiti) ja veljeä. Tytär oli sitä mieltä, ettei 530 km yhteen suuntaan kannata ajaa muuttoavuksi. Ja sitä paitsi, kun tytär on hieman pilkunnussija, niin sai ainakin mukien kahvat oikeaan suuntaa. Muutolle tuki hintaa omien bensakuluen lisäksi neljä perhepitsaa ja muutama litra limsaa.
Mitä ihmeen yksin muuttamista tuo nyt on jos "Talkooporukalla oli mennyt reilu tunti siirtää ne"?
Maksoihan se muuttovaunukin Motonetista jo 70 euroa?
Siis teki muuton yksin? Mikä ja kuka oli se talkooapu sitten?
Kenen oli se kuomukärry? Bensakulut siihen?
Kuka purki, pakkasi, kuljetti sekä asensi uudelleen pesukoneen ja muut hankalat tavarat ym?
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan nyt vapaaehtoisesti halua tuhlata viikonloppuaan tehden fyysisesti raskasta ilmaistyötä? Muuttaminen on ihan kamalaa ja varsinkin jos ei ole edes oma muutto kyseessä. Ymmärrän ihan täysin ettei ihmisiä kiinnosta tulla muuttoavuksi. Sitä varten on muuttofirmat jotka saavat palkkaa tuosta raskaasta ja vittumaisesta työstä... Mutta ei kun ilmaiseksi pitäisi saada käyttää ihmisten voimavaroja ja vapaa-aikaa hyväksi.
Mukana muutamassa ystävän muutossa - never again.
Järjestään tavarat ei ole valmiiksi pakattuina vaan ne 6h ja keittiö kaapit on vielä pullollaan tavaraa ja pakkausmateriaalina pino banaanilaatikoita ja sekalainen läjä Prisman/ikean kestokasseja.
Mutta ohjeita siitä, miten huolella ja hyvin pitäisi pakata kyllä riittää.
Toinen vaihtoehto on toki, että kaikki mahdolliset lipastonlaatikot ja työpöydänkaapit on vain teipattu kiinni, "kyllä ne tavarat siellä sisällä siirtyy" (jep ja tuo jonkun 15kg lisää painoa)
Unohtamatta sitä, että jälkeenpäin valitetaan kun mitään ei löydy, ja 'minne mahdoitte hukata.." ja nyt tuohon ruokapöytään on tullut naarmu ; (jonka tietenkin ne onnettomat ilmaisorjat tahallaan aiheuttaneet, joten pitäisi kyllä korvata).
Ei ikinä enää !
Ps. Meidän kaikki muutot tehty joko täysin itse tai muuttofirman avulla.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin asuntokaupat ja sovittiin voidaan tuoda tavaroita yhteen huoneeseen kk ajan ja kellariin.
Käytiin 4 lauantaina viemässä pakettiautollinen laatikoita uuteen asuntoon. Koko viikko meni tässä ja la aamulla klo 6 aloin viemään laatikoita pihalle.
Kun poikaystävä tuli, oli laatikot pihalla ja nostettiin, ajettiin uuteen kotiin, tyhjennettiin kuorma ja poikaystävä lähti.
Meillä meni koko kuukausi muuttaessa. Muuton jälkeen banaanilaatikoita oli n 300. Mieti mikä roudaaminen oli lähikaupasta.
Järki päähän
Nimenomaan.
Ja luuri korvalle ja soittamaan muuttofirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Tytär muutti kuukausi sitten. Ei kuulemma ollut avun tarvetta, lapset menivät viikonlopuksi isälle ja tytär siirsi omalla autolla vaatteet, lelut, astiat, patjat yms. Motonetista(?) oli ostanut tavaravaunun(70 euroa) ja kuskasi sillä tavarat hissiin ja autolle ja sama operaatio toisessa päässä.Huonekalujen rungot ja pyykkikone olivat mahtuneet yhteen isoon kuomukärryyn. Talkooporukalla oli mennyt reilu tunti siirtää ne, kun matkaa oli vain 5 km. On aivan eri asia pyytää/osallistua talkoisiin, jos aika on kohtuullinen tai jos talkooväki ei ole työelämässä. '
Eli ei se lähes yksin muuttaminenkaan ole mahdotonta. Tarjosin muuttoavuksi itseäni(äiti) ja veljeä. Tytär oli sitä mieltä, ettei 530 km yhteen suuntaan kannata ajaa muuttoavuksi. Ja sitä paitsi, kun tytär on hieman pilkunnussija, niin sai ainakin mukien kahvat oikeaan suuntaa. Muutolle tuki hintaa omien bensakuluen lisäksi neljä perhepitsaa ja muutama litra limsaa.
Mitä ihmeen yksin muuttamista tuo nyt on jos "Talkooporukalla oli mennyt reilu tunti siirtää ne"?
Siinä näytti lukevan 'lähes'. Sisälukutaito kärsii kun on niin kiire päästä laittamaan negatiivinen vinkumiskommentti.
-eri
Niin no, minun sisälukutaitoni mukaan sanaparit lähes yksin ja talkooporukka ei vaan oikein sovi samaan lauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävää oli 120 cm leveä runkopatja, kirjoituspöytä, tv-taso ,ruokapöydän kansi, pyykkikone ja telkkari, 65''. Kaikki muut oli pystynyt purkamaan osiin ja siirtämään itse. Aika harva pystyy siirtämään esim. pyykkikonetta yksin, tai parimetristä umpipuista kantta. Kun kantaa(nokkakärryt apuna) ja suojaa kolhuilta aikaa menee yllättävästi. Talkooväkenä oli lasten isä ja naapuri. Syömässä oma perhe ja naapurin perhe.
Huom. siinä oli sana lähes.
'
Alapeukuttajalle: Kyll toi musta kuulostaa melkosest muuton hoitamisest yksi jos muutama isoin romu on jääny muille.
Meillä ystäväpiirissä on tapana hoitaa muutto juuri noin: itse pakataan valmiiksi ja kerätään kaikki, minkä "omalla autolla" pystyy siirtämään - ja "isot romut" laitetaan muuttofirman siirtoon.
Ei tuu kalliiksi, ja kivampi viettää kavereiden kanssa muuten mukavaa aikaa vaikkapa tupareissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä voin auttaa muutoissa ja muissa talkoohommissa, mutta se riippuu täysin siitä kuka kysyy! Jos on hyvä ystävä joka oikeasti on avun tarpeessa niin tottakai autan. Mutta sitten on näitä jotka kinuavat apua joka asiaan ja olettavat että tottakai kaikki haluaa käyttää vapaa-aikansa heidän auttamiseen. Pitävät itsestäänselvyytenä, eikä tarjota ruokia tai edes kiitetä. Näille kitisijöille keksin vaikka tekosyyn ettei rarvitse mennä auttamaan.
Yksikin mamma kerran pyysi muuttoSIIVOUSavuksi vanhalle kämpälle joka piti olla jo tyhjä. No ei ollut, ensin aletaan pakata ja kuskata niitä viimesiä romuja sieltä pois (3.krs, ei hissiä) ja siinä meni jo muutama tunti, koska tein lähinnä yksin kaiken, tää mamma itse vaan puhui puhelimessa ja valitti miten perseestä muuttaminen on. No, sitten kämppä saatiin tyhjäksi ja alkoi siivoaminen. Kämpässä oli 3h+keittiö+wc. Mä siivosin kaikki muut huoneet lattiasta kattoon paitsi vessan, jonka tää mamma siivos. Mulla meni tässä hommassa koko päivä, olin lähtenyt 10 aikoihin kotoa ja takaisin kotona olin klo 23. En saanut kiitosta, ruuan ostin itse itselleni, tein koko hommasta suurimman osan itse. Voin kertoa että jos tämä ihminen vielä pyytää avuksi niin en mene.
Minä olisin rikkonut muijan puhelimen ja käskenyt hommiin tai olisin lähtenyt kotiin.
Muuttofirma suojaa huonekalut oikeaoppisesti ja sitovat kunnolla huonekalut autoon. Pakkaavat auton reippaasti. Miksei tuollaisesta palvelusta haluta maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sillä kaverilla on auto, niin voisko olla, että ajatteli joutuvansa roudaamaan omalla autollaan teidän tavaroita. Aloittajalla kun on vaan se paku käytössään, mutta iso huusholli muutettavanaan.
Polttoainekulut on aikamoinen menoerä. Useimmilla on tekeminen selvitä omista kuluistaankin.
Toisaalta jos useimmilla on tekemistä siinä, että selviää edes omista kuluistaan, niin miten täällä odotetaan, että kaikilla tulisi vielä olla varaa kalliisiin muuttofirmoihin? Ihmiset muuttavat monista syistä, ei ainoastaan siksi että heillä on entistä enemmän rahaa ja he aina muuttavat vain kalliimpaan ja kalliimpaan.
Köyhät voivat hakea muuttoavustusta sossusta.
Ei kaikki saa sossusta muuttoapua. Voi olla ihan töissäkäyvät vanhemmat, mutta perheellisenä muttofirma olisi iso lovi perheen rahoihin.
Sitten otetaan pankista lainaa muuttoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Järki päähän
Ystäväsi ajoivat 4000 km sinun muuttosi takia. Ja sinä maksoit 100 .
Kyllä, vedätit ystävääsi törkeästi.
Muutettiin 2aikuista ja 2 kouluikäistä lasta. Muuttolaatikot tuotiin 1,5 vk aikaisemmin. Pakkasin työpäivän jälkeen tavaroita laatikoihin kaappi kaapilta+ päälle A4 ja tussilla kirjoitin isosti tyyliin , yläkerta merenpuoli, yläkerta pihan puoli , yläkerta oh ja alakerta keittiö , alakerta makuuhuone , jne, jne
Laatikoita tuli suht paljon. Osan huonekaluista ja matoista olin pikkuhiljaa myynyt tori.fi:ssä. Olin tilannut uusia.
Muuttomatka oli 2 km. 2 muuttomiestä kantoi laatikot +pianon ja huonekalut autoon ja autosta sit määränpäässä just oikeaan huoneeseen. Petivaatteet +herkät astiat veimme jo etukäteen omalla autolla.
Koko homma kesti muuttoautolla vajaa 2 tuntia.
Entinen asunto oli siisti , olin pyyhkässyt kaapit jo niitä tyhjentäessäni. Lattia vaan puhtaaksi .
Lapset purki omat tavarat kaapeihinsa innoissaan uudessa kodissa. Kaikki oli siistiä ja kolmen päivän päästä lähdimme lomareissulle.
Se käy näin ,jos on järjestelmällinen ja siisti perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävää oli 120 cm leveä runkopatja, kirjoituspöytä, tv-taso ,ruokapöydän kansi, pyykkikone ja telkkari, 65''. Kaikki muut oli pystynyt purkamaan osiin ja siirtämään itse. Aika harva pystyy siirtämään esim. pyykkikonetta yksin, tai parimetristä umpipuista kantta. Kun kantaa(nokkakärryt apuna) ja suojaa kolhuilta aikaa menee yllättävästi. Talkooväkenä oli lasten isä ja naapuri. Syömässä oma perhe ja naapurin perhe.
Huom. siinä oli sana lähes.
'
Alapeukuttajalle: Kyll toi musta kuulostaa melkosest muuton hoitamisest yksi jos muutama isoin romu on jääny muille.
Meillä ystäväpiirissä on tapana hoitaa muutto juuri noin: itse pakataan valmiiksi ja kerätään kaikki, minkä "omalla autolla" pystyy siirtämään - ja "isot romut" laitetaan muuttofirman siirtoon.
Ei tuu kalliiksi, ja kivampi viettää kavereiden kanssa muuten mukavaa aikaa vaikkapa tupareissa.
Miksi kuljettaa itse niitä pieniä tavaroita, kun muuttofirma kuljettaa ne tunnin lisätyönä. Typerää säästöä.
Olet siis ap ollut jotenkin töykeä tälle " ei mitään suunnitelmia" vastaajalle, kerta noin suoraan ilmaisi, ettei ole tulossa auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Järki päähän
Hyväksikäyttäjä. Kuinka kehtasit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki päähän
Ystäväsi ajoivat 4000 km sinun muuttosi takia. Ja sinä maksoit 100 .
Kyllä, vedätit ystävääsi törkeästi.
Mistä ihmeestä sä noi kilometrit vetäisit?
Avun pyytäminen on aivan ok. Se, ettei kunnioita kieltävää vastausta, ei ole.
Omat muutot on hoituneet viimeistä lukuun ottamatta kaveriporukalla, jolla on tehty vuorollaan kaikkien muutot. Onnistuneen muuton salaisuudet:
- kaikki on etukäteen pakattu valmiiksi (mielellään pinottaviin muuttolaatikoihin)
- muuttoapua on niin paljon, että yhden, kahden tai kolmen muuttajan viime hetken poisjäänti ei kippaa venettä
- muuttoväki mielellään jaettu lähtevään ja purkavaan päähän, niin ettei heidän tarvitse liikkua
- riittävän iso muuttoauto suhteessa tavaran määrään
- muuttotouhu on organisoitu järkevästi niin, että isompaa tyhjäkäyntiä tai odottelua ei tule missään vaiheessa
- koko touhu on paketissa maksimissaan 6 tunnissa
Näillä opeilla nopein muutto alusta loppuun on tehty 1,5 tunnissa.
Käyn mielelläni hyötyliikkumassa muutaman tunnin viikonloppuna minulle sopivana ajankohtana, niin että koko muuton onnistumista ei ole laskettu osallistumiseni varaan. Koko viikonlopun leiri työviikon jälkeen - ei kiitos. "Ystävä", joka yrittää nakittaa moiseen touhuun säästääkseen muutaman satasen, eikä ymmärrä sanaa 'ei': ei kiitos ^2.