Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin

Vierailija
10.05.2022 |

Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.

Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?

Kommentit (716)

Vierailija
361/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa käydä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle avataan tiliä, ei silloin tarkastella vanhempien taloudellista tilannetta, eikä siihen oteta kantaa, eikä luottotietoja tarkastella. Veikkaan että miehellä on näkynyt jonkun verran varallisuutta tilillä, josta oltaisiin haluttu keskustella eli vinkata sijoituksiin. Ei tästä kannata sen suurempia salaliittoteorioita kehitellä jostain salaisesta puolisosta tai mistä lie. Asiasta voi ihan avoimesti kysellä siltä puolisolta, että liittyikö kysely hänen säästöjen määrään. En itsekään tiedä paljonko miehelläni on säästössä tai sijoituksissa eikä se minulle kuulukaan. Eikä hänelle kuulu minun säästöt ja sijoitukset.

Se sijoitusvinkki olisi saattanut olla luokkaa, sijoita 50 euroa kuukaudessa rahastoon ja kasvata pikkuhiljaa varallisuutta. Tili avataan pankissa usein varainhoidosta vastaavan kanssa ja sen pitää tarjota noita vinkkejä kaikille.

Rahasto säätämisestä on myös riski menettää kaikki.

Rahastosta saa kyllä parissa päivässä rahat pois, jos alkaa huolettaa.

Vierailija
362/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D

Juurikin näin. Joko miehen tulot ja omaisuus on jotain ihan muuta kuin on sulle kertonut. Tai se on ulosotossa tai vahvasti velkaantunut peliriippuvuuden takia. Onko ottanut sun nimiin luottoja, joiden pelkää tulevan julki? Vaatiiko 50-50 osallistumista, sinä pienituloinen äijä tienaa 10te/kk?

Oli syy mikä tahansa en jättäisi asiaa sikseen. Ei perheessä piilotella omaisuutta sen enempää kuin  velkojakaan. Eri asia sitten mitä kumpikin itselleen jäävällä rahalla tekee. Esiemrkiksi minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä on säästöjä kiinni rahastoissa tai osakkeissa. Eikä mieheni tiedä tarkalleen minun omaisuuteni määrää. Meillä on yhteinen talous, on siis yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa rahaa sovitusti joka kuukausi. Mitä jää yli kumpikin hussaa tai sijoittaa kuten haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän pitää olla hiukan myös kolikoita siltä varalta jos sähköt poikki tai maan järistys tai myrsky katkoo puita tai lakko ettei autot kulje.Salainen säästötili on hyvä asia sen varalle että toinen mokaa tai tulee vaikka ylimääräinen meno.Tosin myös rikolliset voi käydä tilillä tai puoliso kun on tunnukset.

Vierailija
364/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on treidannu rahat. Been there done that.

Vierailija
365/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä336687 kirjoitti:

Kaikki aina kyseenalaistaa meidänlaiset pariskunnat, kellä on yhteiset rahat, mutta sitten usein nämä "meillä on omat rahat enkä tiedä paljoko mieheni tienaa"-pariskunnat on niitä ketkä siitä rahasta riitelee. Hassua. Olispa outoa jakaa elämä ihmisen kanssa kenen varallisuutta en tietäisi. Perhe on perhe.

Me ei riidellä. Omat rahat itsestään selvyys. Mulla tulot tällä hetkellä nolla, miehen tulot tiedän suunnilleen mutta ei varsinaisesti kiinnosta koska tiedän kuitenkin ettei rahat ole loppumassa. Varallisuuden suhteen sama, sinnepäin tiedetään. Kumpikin hoitaa asiallisesti omat juttunsa, yhteisistä menoista sovitaan, koskaan ei ole puolta sanaa kiistelty raha-asioista. Eri juttu varmaan "eletään kädestä suuhun"- perheissä/suhteissa. 

Vierailija
366/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto on taloudellinen juridinen sopimus, jo  nimestä selviää että myös raha-asiat kuluu tähän.

On huomiotavaa, että elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan ei kata ylellisyyshyödykkeitä.

No tämäkin totta. Ja avioehto ja testamentti kannattaa tehdä aina. Mutta silti tulisi valita kumppani jonka kanssa voi puhua avoimesti rahasta.

Vierailija
367/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ei kai niitä pankkitunnuksia saisi edes antaa toisen käyttöön.[/quote]

No eihän noissa verotiedoissa mitään pankkitunnuksia tarvita.

Menee vain verotoimistoon yleisön koneelle ja katsoo kokonaisverotietoja (keneltä tahansa verotetulta).

Pankin sivuille meno on sitten eri asia.

Vierailija
368/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nähty kun mies vie naisen rahat ensin asuu ilmaiseksi sitten vastaa ostamaan auton sitten vie vaatteita tavaraa myy ne.Sitten vie koruja stereoita TV sitten alkaa tilin tyhjennys muusta mitä jää ja kohta ollaan molemmat konkurssissa ja onnettomia.Huumeet rahapelit pettäminen huijaukset.Lyödään silmät mustaksi jos ei ole antaa enempää ja pakotetaan nainen ottamaan velkaa rahat miehelle.Ero tulee nainen maksaa loppuelämän näitä. Tai toinen nainen työkaveri pyytänyt takaamaan velkoja jättänyt maksamatta toinen joutuu niitä maksamaan vuosia.Jos sattuu olemaan velkaa omille sukulaisille kannattaa maistella takaisin pienin summin.Tai puolisolle.

Vierailija
369/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ongelma näissä on monesti juuri se että nainen käyttää rahaa miestä huolettomammin ja haluaa paljon asioita esim. asuntoon liittyen, mitä ilman mies voisi hyvin elää. Mutta nainen odottaa, että kaikki nuo hänen keksimänsä rahareiät ovat yhteisiä ja maksetaan yhdessä, mutta miehen omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet taas ovat, no, hänen omiaan ja ne tulee maksaa itse. 

Tasapuolisuuden nimissi tiedän toki miehiäkin, joilla on raha-asiat ihan retuperällä. 

Vierailija
370/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia jonkun toisen pitäisi saada tietää jonkun toisen palkkatulo tai verotettu tulo ? Sehän on palkan saajan ja veroviraston välinen asia eikä muiden.Verot maksetaan valtiolle eikä yksityisille. Ei kuulu muille.

Vierailija
371/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee mikä toisi omalle maalle tuloja vaurautta se on valmistaa joku tuote mikä myy ulkomailla niin että se raha tulee Suomeen. Mikään tukiraha ei ole tuloa tai voittoa valtiolle vaan tappiota.Mikäån ulkomaille viety ei tuota valtiolle mitään ellei siitä saa rahakorvausta siitä maasta tänne.Jos teet tuotetta ruokaa mikä maistuu paskalle haisee paskalle on homeessa on huonoa laatua vanhasta tehtyä menetät lopulta kaikki asiakkaasi.

Vierailija
372/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto on taloudellinen juridinen sopimus, jo  nimestä selviää että myös raha-asiat kuluu tähän.

On huomiotavaa, että elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan ei kata ylellisyyshyödykkeitä.

No tämäkin totta. Ja avioehto ja testamentti kannattaa tehdä aina. Mutta silti tulisi valita kumppani jonka kanssa voi puhua avoimesti rahasta.

Mitä se avoimesti puhuminen sisältää? Meistä kumpikin tietää, että toisella on varallisuutta. Sijoitusasuntoa olemme käyneet katsomassa yhdessä, mutta sen takia että miehen pitäisi ymmärtää työnsä puolesta asunnoista. Muutama vuosi sitten mies pyysi selittämään sukulaispojalle rahastoista, kun minulla on osuuksia. No olin myynyt osuudet 2007 ja muistaakseni sanonutkin sen.

Meillä on sopimuksena, että kulut maksetaan puoliksi ja kotia ei voi kiinnittää. Siitä sovittiin miehen aloittaessa yritystoimintaa.

Kyllä me puhumme rahasta, mutta aika yleisellä tasolla tai sitten jos jompi kumpi saa hullun idean ja haluaa mielipiteen.

Vierailija
373/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parannukseen kirjoitti:

On nähty kun mies vie naisen rahat ensin asuu ilmaiseksi sitten vastaa ostamaan auton sitten vie vaatteita tavaraa myy ne.Sitten vie koruja stereoita TV sitten alkaa tilin tyhjennys muusta mitä jää ja kohta ollaan molemmat konkurssissa ja onnettomia.Huumeet rahapelit pettäminen huijaukset.Lyödään silmät mustaksi jos ei ole antaa enempää ja pakotetaan nainen ottamaan velkaa rahat miehelle.Ero tulee nainen maksaa loppuelämän näitä. Tai toinen nainen työkaveri pyytänyt takaamaan velkoja jättänyt maksamatta toinen joutuu niitä maksamaan vuosia.Jos sattuu olemaan velkaa omille sukulaisille kannattaa maistella takaisin pienin summin.Tai puolisolle.

Tämä näkökohta huomioon ottaen, narsistit tai väkivaltaiset hallitsevat puolisot- pitäisi yhteiskunnan järjestää ettei heikompaa osapuolta saateta kurjaan asemaan.  Säästövelvoite palkasta 20-30 jotka saisi itselleen työkyvyttömyyden sattuessa, tai rahoilla voisi ostaa vakuutuksen tilanteessa kun on ilman omaa syytään puilla paljailla.  Olettaen tietenkin että annetaan tehdä työtä alun pitäen.

Vierailija
374/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] No siksipähän virkailija kai tuota kysyikin.

Ja jos oli naisvirkailija niin ehkä hän oli sisarsolidaarisuudessaan naisellisen ovela ja sai ehkä tietämättömän puolison kenties hyvinkin aiheelliset epäluulot heräämään. (Tai sitten inhimillisvastuullisessa miesvirkailijassakin oli herännyt epäilys että kenties naisen puoliso harjoittaa jotain karkeaa salailevaa vedätystä.)[/quote]

Uskomatonta höpöä. Pankkivirkailija kyselee asioita lainalaskelmiin, ei toimi etsivänä tai psykologina.[/quote]

No ei päätoimisesti, mutta etpä taida ymmärtää ihmisluonnon vivahteikkuutta. Ja pankkien koossa on eroja, kuin virkailijoiden kokemuksen pituudessakin, sekä asiakaskunnan asioiden tuntemuksen yksityiskohtaisuudessa.

Vierailija
375/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa käydä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle avataan tiliä, ei silloin tarkastella vanhempien taloudellista tilannetta, eikä siihen oteta kantaa, eikä luottotietoja tarkastella. Veikkaan että miehellä on näkynyt jonkun verran varallisuutta tilillä, josta oltaisiin haluttu keskustella eli vinkata sijoituksiin. Ei tästä kannata sen suurempia salaliittoteorioita kehitellä jostain salaisesta puolisosta tai mistä lie. Asiasta voi ihan avoimesti kysellä siltä puolisolta, että liittyikö kysely hänen säästöjen määrään. En itsekään tiedä paljonko miehelläni on säästössä tai sijoituksissa eikä se minulle kuulukaan. Eikä hänelle kuulu minun säästöt ja sijoitukset.

Se sijoitusvinkki olisi saattanut olla luokkaa, sijoita 50 euroa kuukaudessa rahastoon ja kasvata pikkuhiljaa varallisuutta. Tili avataan pankissa usein varainhoidosta vastaavan kanssa ja sen pitää tarjota noita vinkkejä kaikille.

Rahasto säätämisestä on myös riski menettää kaikki.

Se vaatisi koko maailmantalouden romahtamista. Rahastot on Pääsääntöisesti hyvin hajautettuja eri mantereille ja eri omaisuusluokkiin.

Vierailija
376/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ongelma näissä on monesti juuri se että nainen käyttää rahaa miestä huolettomammin ja haluaa paljon asioita esim. asuntoon liittyen, mitä ilman mies voisi hyvin elää. Mutta nainen odottaa, että kaikki nuo hänen keksimänsä rahareiät ovat yhteisiä ja maksetaan yhdessä, mutta miehen omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet taas ovat, no, hänen omiaan ja ne tulee maksaa itse. 

Tasapuolisuuden nimissi tiedän toki miehiäkin, joilla on raha-asiat ihan retuperällä. 

Niinhän ne miehet aina sanoo, mutta puolisoksi kuitenkin aina valitaan se naisellinen nainen joka sisustaa ja laittaa kotia, eikä sitä nörttiä jolla on vain fanmerchiä seinillä.

Vierailija
377/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkisiä juttuja nämä. Itsekin jouduin vähän samanlaisen kysymyksen eteen, kun ostettiin taannoin miehen kanssa yhdessä asunto. Meillä on erilliset rahat, kaikki maksetaan puoliksi, ja olin kyllä ollut tietoinen, että mies tienaa minua enemmän. Asuntolainaa hakiessa selvisi, että hän tienaa kolminkertaisesti minuun verrattuna. Minulle ei kuitenkaan ole ongelma maksaa elämistä puoliksi, kun elämme minun tulotason mukaista elämää.

Asunnon kauppakirjoja allekirjoittaessa kävikin yllättäen niin, että miehen varainsiirtovero jouduttiin maksamaan minun säästöistä, kun hänellä ei ollutkaan tarpeeksi rahaa maksaa sitä. Olen pyrkinyt aina kunnioittamaan yksityisyyttä raha-asioissa, enkä ole siis koskaan udellut mieheltä hänen tuloista ja menoista, mutta on pakko myöntää, että tuo varainsiirtovero on jäänyt kummittelemaan mieleen. Hän siis kyllä maksoi sen minulle takaisin myöhemmin. Mutta miten on mahdollista, ettei hänellä ollut varaa maksaa sitä. Hänelle pitäisi jäädä joka kuukausi puuhatonni poikineen elämiseen menevien kk-kustannusten jälkeen. Hän ei harrasta sijoittamista, ei ole mitään rahaa vieviä harrastuksia, autokin on työsuhdeauto. Tässä äskettäin sama kävi uudelleen, kun asuntomme yhteen huoneeseen tehtiin remontti, ja se tulikin maksamaan pari tonnia arvioitua enemmän. Mies pyysi minua hoitamaan oman osuuteni lisäksi tuon ylimenneen osan, ja maksoi muutaman viikon päästä takaisin. Periaatteessa mitään ongelmaahan tässä ei ole, mutta mietityttää silti.

Vierailija
378/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkkisiä juttuja nämä. Itsekin jouduin vähän samanlaisen kysymyksen eteen, kun ostettiin taannoin miehen kanssa yhdessä asunto. Meillä on erilliset rahat, kaikki maksetaan puoliksi, ja olin kyllä ollut tietoinen, että mies tienaa minua enemmän. Asuntolainaa hakiessa selvisi, että hän tienaa kolminkertaisesti minuun verrattuna. Minulle ei kuitenkaan ole ongelma maksaa elämistä puoliksi, kun elämme minun tulotason mukaista elämää.

Asunnon kauppakirjoja allekirjoittaessa kävikin yllättäen niin, että miehen varainsiirtovero jouduttiin maksamaan minun säästöistä, kun hänellä ei ollutkaan tarpeeksi rahaa maksaa sitä. Olen pyrkinyt aina kunnioittamaan yksityisyyttä raha-asioissa, enkä ole siis koskaan udellut mieheltä hänen tuloista ja menoista, mutta on pakko myöntää, että tuo varainsiirtovero on jäänyt kummittelemaan mieleen. Hän siis kyllä maksoi sen minulle takaisin myöhemmin. Mutta miten on mahdollista, ettei hänellä ollut varaa maksaa sitä. Hänelle pitäisi jäädä joka kuukausi puuhatonni poikineen elämiseen menevien kk-kustannusten jälkeen. Hän ei harrasta sijoittamista, ei ole mitään rahaa vieviä harrastuksia, autokin on työsuhdeauto. Tässä äskettäin sama kävi uudelleen, kun asuntomme yhteen huoneeseen tehtiin remontti, ja se tulikin maksamaan pari tonnia arvioitua enemmän. Mies pyysi minua hoitamaan oman osuuteni lisäksi tuon ylimenneen osan, ja maksoi muutaman viikon päästä takaisin. Periaatteessa mitään ongelmaahan tässä ei ole, mutta mietityttää silti.

No on tuo minustakin vähän epäilyttävää näin miehenäkin, jotain hämäräähän tuossa on jos mies ei mitään näkyvää rahalla osta. 

Vierailija
379/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D

Juurikin näin. Joko miehen tulot ja omaisuus on jotain ihan muuta kuin on sulle kertonut. Tai se on ulosotossa tai vahvasti velkaantunut peliriippuvuuden takia. Onko ottanut sun nimiin luottoja, joiden pelkää tulevan julki? Vaatiiko 50-50 osallistumista, sinä pienituloinen äijä tienaa 10te/kk?

Oli syy mikä tahansa en jättäisi asiaa sikseen. Ei perheessä piilotella omaisuutta sen enempää kuin  velkojakaan. Eri asia sitten mitä kumpikin itselleen jäävällä rahalla tekee. Esiemrkiksi minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä on säästöjä kiinni rahastoissa tai osakkeissa. Eikä mieheni tiedä tarkalleen minun omaisuuteni määrää. Meillä on yhteinen talous, on siis yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa rahaa sovitusti joka kuukausi. Mitä jää yli kumpikin hussaa tai sijoittaa kuten haluaa.

Silloin kun pankissa avataan tili lapselle, ei tarkastella vanhempien luottotietoja! Eikä mitään, kuinka paljon elareita mies maksaa. Ehei.

Vierailija
380/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa määrittää mistä puhuu ja mitä salaa kumppanin kanssa ja valita sen perusteella kumppanin. mutta sitten kun ikäviä yllätyksiä tulee eteen niin on turha valittaa kun ei tiennyt tai osannut varautua.