Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin
Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.
Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.
Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?
Kommentit (716)
Minä ja valtio yhtä kirjoitti:
Minkä takia jonkun toisen pitäisi saada tietää jonkun toisen palkkatulo tai verotettu tulo ? Sehän on palkan saajan ja veroviraston välinen asia eikä muiden.Verot maksetaan valtiolle eikä yksityisille. Ei kuulu muille.
Pönttö: tuloverotiedot ovat julkisia. Verottajalta voi pyytää nimensä poistamista suurituloisten listalta, mutta pyytäneiden lista on julkinen.
Vierailija kirjoitti:
Elarit
Niinpä, Mulkku-Jussi ja kyrpyri.
Vierailija kirjoitti:
Minä en haluaisi että mieheni tietää tarkalleen raha-asioistani.
Hänen lapsuuden perheessään raha-asiat ovat yhteistä tietoa. Käsiojossa tulijoita riittää jos on raha-asiat kunnossa. Itse säästin suuren summan rahaa ja ostin sillä sijoitusasunnon. Sain anopilta neuvoja ettei minun pitäisi rahoja sellaiseen käyttää vaan tehdä niillä jotain fiksumpaa. Tästä syystä haluaisin pitää raha-asiani ainoastaan omana tietonani.
Ihan mielenkiinnosta, oliko anopilla antaa konkreettista ehdotusta mikä olisi hänen mielestään ollut fiksumpi tapa kuin sijoitusasunto? Kenties yhteiseen jakoon miehen käsiojossa odottavalle perheelle tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Kinkkisiä juttuja nämä. Itsekin jouduin vähän samanlaisen kysymyksen eteen, kun ostettiin taannoin miehen kanssa yhdessä asunto. Meillä on erilliset rahat, kaikki maksetaan puoliksi, ja olin kyllä ollut tietoinen, että mies tienaa minua enemmän. Asuntolainaa hakiessa selvisi, että hän tienaa kolminkertaisesti minuun verrattuna. Minulle ei kuitenkaan ole ongelma maksaa elämistä puoliksi, kun elämme minun tulotason mukaista elämää.
Asunnon kauppakirjoja allekirjoittaessa kävikin yllättäen niin, että miehen varainsiirtovero jouduttiin maksamaan minun säästöistä, kun hänellä ei ollutkaan tarpeeksi rahaa maksaa sitä. Olen pyrkinyt aina kunnioittamaan yksityisyyttä raha-asioissa, enkä ole siis koskaan udellut mieheltä hänen tuloista ja menoista, mutta on pakko myöntää, että tuo varainsiirtovero on jäänyt kummittelemaan mieleen. Hän siis kyllä maksoi sen minulle takaisin myöhemmin. Mutta miten on mahdollista, ettei hänellä ollut varaa maksaa sitä. Hänelle pitäisi jäädä joka kuukausi puuhatonni poikineen elämiseen menevien kk-kustannusten jälkeen. Hän ei harrasta sijoittamista, ei ole mitään rahaa vieviä harrastuksia, autokin on työsuhdeauto. Tässä äskettäin sama kävi uudelleen, kun asuntomme yhteen huoneeseen tehtiin remontti, ja se tulikin maksamaan pari tonnia arvioitua enemmän. Mies pyysi minua hoitamaan oman osuuteni lisäksi tuon ylimenneen osan, ja maksoi muutaman viikon päästä takaisin. Periaatteessa mitään ongelmaahan tässä ei ole, mutta mietityttää silti.
tämä on paljon epäilyttävämpää kuin ap:n tilanne. mutta jos huolehtii omasta osuudestaan, mikäs siinä. tuntuu omituiselta, että mitään puskurirahastoa ei kertyisi, jos tulot on hyvät. sijoitusten realisointi voisi selittää aikaviiveen, mutta jos siitäkään ei ole kyse.....
Ei ole puolisoa, mutta jos olisi, niin minun raha-asiat eivät kuuluisi hänelle, eivätkä hänen minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D
Juurikin näin. Joko miehen tulot ja omaisuus on jotain ihan muuta kuin on sulle kertonut. Tai se on ulosotossa tai vahvasti velkaantunut peliriippuvuuden takia. Onko ottanut sun nimiin luottoja, joiden pelkää tulevan julki? Vaatiiko 50-50 osallistumista, sinä pienituloinen äijä tienaa 10te/kk?
Oli syy mikä tahansa en jättäisi asiaa sikseen. Ei perheessä piilotella omaisuutta sen enempää kuin velkojakaan. Eri asia sitten mitä kumpikin itselleen jäävällä rahalla tekee. Esiemrkiksi minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä on säästöjä kiinni rahastoissa tai osakkeissa. Eikä mieheni tiedä tarkalleen minun omaisuuteni määrää. Meillä on yhteinen talous, on siis yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa rahaa sovitusti joka kuukausi. Mitä jää yli kumpikin hussaa tai sijoittaa kuten haluaa.
Silloin kun pankissa avataan tili lapselle, ei tarkastella vanhempien luottotietoja! Eikä mitään, kuinka paljon elareita mies maksaa. Ehei.
Yleensä ne siellä pankissa kartoittaa samalla muutkin raha-asiat niin tulee puheeksi.
Ei meillä vaan kukaan ole kartoittanut mitään, vaikka kolmelle lapselle ollaan tilit avattu. Ja juu, toinen vanhemmista oli tuolloin ulosotossa.
Tästä syystä minäkin kimppaan, että tuskinpa siellä mitään velkaongelmia oli, vaan pikemminkin ap:n miehellä oli iso omaisuus, ja tiliä avaava varainhoitaja näki tilaisuutensa tulleen vinkata sijoitusmahdollisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Se ongelma näissä on monesti juuri se että nainen käyttää rahaa miestä huolettomammin ja haluaa paljon asioita esim. asuntoon liittyen, mitä ilman mies voisi hyvin elää. Mutta nainen odottaa, että kaikki nuo hänen keksimänsä rahareiät ovat yhteisiä ja maksetaan yhdessä, mutta miehen omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet taas ovat, no, hänen omiaan ja ne tulee maksaa itse.
Sisustuskrääsä versus työkalut vaikkapa, tai elektroniikka jota nainen mielellään myös hyödyntää vaikka turhaa hänestä onkin, autojutut...
Jos perhettä on ja ollaan naimisissa niin kysyisin kyllä ap:na mieheltä mikä homma. Tai sitten verottajan koneelta urkkimaan hetulla jos ei kerro. Oma takamus kannattaa aina seivata ja itsekin säästää pahan päivän varalle. Myös avioehto ettei joudu miehen mitään peli tms velkoja makselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D
Juurikin näin. Joko miehen tulot ja omaisuus on jotain ihan muuta kuin on sulle kertonut. Tai se on ulosotossa tai vahvasti velkaantunut peliriippuvuuden takia. Onko ottanut sun nimiin luottoja, joiden pelkää tulevan julki? Vaatiiko 50-50 osallistumista, sinä pienituloinen äijä tienaa 10te/kk?
Oli syy mikä tahansa en jättäisi asiaa sikseen. Ei perheessä piilotella omaisuutta sen enempää kuin velkojakaan. Eri asia sitten mitä kumpikin itselleen jäävällä rahalla tekee. Esiemrkiksi minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä on säästöjä kiinni rahastoissa tai osakkeissa. Eikä mieheni tiedä tarkalleen minun omaisuuteni määrää. Meillä on yhteinen talous, on siis yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa rahaa sovitusti joka kuukausi. Mitä jää yli kumpikin hussaa tai sijoittaa kuten haluaa.
Silloin kun pankissa avataan tili lapselle, ei tarkastella vanhempien luottotietoja! Eikä mitään, kuinka paljon elareita mies maksaa. Ehei.
Yleensä ne siellä pankissa kartoittaa samalla muutkin raha-asiat niin tulee puheeksi.
Tiliä avatessa lapselle ei tosiaankaan ole pakko keskustella raha-asioistaan virkailijan kanssa. Eri asia, jos lainaa olisivat hakemassa! Tilin saa avata lapselle kuka vain, joka on jo pankin asiakas!
Vierailija kirjoitti:
Se ongelma näissä on monesti juuri se että nainen käyttää rahaa miestä huolettomammin ja haluaa paljon asioita esim. asuntoon liittyen, mitä ilman mies voisi hyvin elää. Mutta nainen odottaa, että kaikki nuo hänen keksimänsä rahareiät ovat yhteisiä ja maksetaan yhdessä, mutta miehen omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet taas ovat, no, hänen omiaan ja ne tulee maksaa itse.
Tasapuolisuuden nimissi tiedän toki miehiäkin, joilla on raha-asiat ihan retuperällä.
Kyllä ne miehen laitteet, työvälineet, työkalut, autojutut ja elektroniikka on paljon kalliimpaa kuin naisen sisustustyynyt tai kesämekot. Puhumattakaan pelikonsolit tai uhkapelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiliä avatessa lapselle ei tosiaankaan ole pakko keskustella raha-asioistaan virkailijan kanssa. Eri asia, jos lainaa olisivat hakemassa! Tilin saa avata lapselle kuka vain, joka on jo pankin asiakas!
Sen takia se mies varmaan sanoikin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuuden nimissi tiedän toki miehiäkin, joilla on raha-asiat ihan retuperällä.
Kyllä ne miehen laitteet, työvälineet, työkalut, autojutut ja elektroniikka on paljon kalliimpaa kuin naisen sisustustyynyt tai kesämekot. Puhumattakaan pelikonsolit tai uhkapelit.
Saati moottorikelkat, mönkijät, vene ja vesijetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, oikeesti? Me ollaan mietitty tilin avaamista meidän taaperolle. Mies on ollut OP:n asiakas jo kauan, on asuntolainat yms siellä. Mulla tili Nordeassa ja luottotiedot menneet. Eikai tää nyt ole mikään este avata lapselle tili!? Mies sen tilin avaisi siis omaan pankkiinsa, mutta pitääkö mun alkaa tehdä jotain selvitystä ulosottoveloistani? :D
Kuulostaa oudolta. Meillä kumpikin tietää toisen tulot menot ja sijoitukset. Omat tilit on siitä huolimatta mutta yhteistä taloutta hoidetaan kuin yhtiötä.
Se pankkitäti sanoi asian siksi että pankki haluais myydä teille pankin tuotteita eli rahastoja yms ja sitä varten pitäis talous kartoittaa. Siinä sivussa ois tehnyt sitä myyntityötä eikä sun miestä kiinnostanu.
Senkin viiden pennin trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, oikeesti? Me ollaan mietitty tilin avaamista meidän taaperolle. Mies on ollut OP:n asiakas jo kauan, on asuntolainat yms siellä. Mulla tili Nordeassa ja luottotiedot menneet. Eikai tää nyt ole mikään este avata lapselle tili!? Mies sen tilin avaisi siis omaan pankkiinsa, mutta pitääkö mun alkaa tehdä jotain selvitystä ulosottoveloistani? :D
Meillä sama tilanne, ja ollaan avattu tilit lapsille. Ei ole ongelma. Mies tosin tietää veloistani (joita makselen), ja kysyttiin, onko mun luottohäiriömerkintä ongelma lasten tilien kannalta. Ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole este! Lapselle on kellä tahansa oikeus avata tili omaan pankkiinsa, vaikka puoliso ois kuinka vararikossa ja tai eri pankin asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Kinkkisiä juttuja nämä. Itsekin jouduin vähän samanlaisen kysymyksen eteen, kun ostettiin taannoin miehen kanssa yhdessä asunto. Meillä on erilliset rahat, kaikki maksetaan puoliksi, ja olin kyllä ollut tietoinen, että mies tienaa minua enemmän. Asuntolainaa hakiessa selvisi, että hän tienaa kolminkertaisesti minuun verrattuna. Minulle ei kuitenkaan ole ongelma maksaa elämistä puoliksi, kun elämme minun tulotason mukaista elämää.
Asunnon kauppakirjoja allekirjoittaessa kävikin yllättäen niin, että miehen varainsiirtovero jouduttiin maksamaan minun säästöistä, kun hänellä ei ollutkaan tarpeeksi rahaa maksaa sitä. Olen pyrkinyt aina kunnioittamaan yksityisyyttä raha-asioissa, enkä ole siis koskaan udellut mieheltä hänen tuloista ja menoista, mutta on pakko myöntää, että tuo varainsiirtovero on jäänyt kummittelemaan mieleen. Hän siis kyllä maksoi sen minulle takaisin myöhemmin. Mutta miten on mahdollista, ettei hänellä ollut varaa maksaa sitä. Hänelle pitäisi jäädä joka kuukausi puuhatonni poikineen elämiseen menevien kk-kustannusten jälkeen. Hän ei harrasta sijoittamista, ei ole mitään rahaa vieviä harrastuksia, autokin on työsuhdeauto. Tässä äskettäin sama kävi uudelleen, kun asuntomme yhteen huoneeseen tehtiin remontti, ja se tulikin maksamaan pari tonnia arvioitua enemmän. Mies pyysi minua hoitamaan oman osuuteni lisäksi tuon ylimenneen osan, ja maksoi muutaman viikon päästä takaisin. Periaatteessa mitään ongelmaahan tässä ei ole, mutta mietityttää silti.
Itsellä oli joskus tilanne että säästöt oli kiinni määräaikaisessa tilissä josta ei siis voi nostaa ilman isoja maksuja kesken kaiken rahaa. Sama voisi olla jos hänen säästöt on kaikki osakkeissa tai rahastossa.