Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin

Vierailija
10.05.2022 |

Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.

Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?

Kommentit (716)

Vierailija
321/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on aivan hirveä loinen, joten pakko on salata. Minä elätän perheen ja kustannan yhteiset lomamatkat ja lasten harrastukset. Lasten säästötilitkin piti laittaa niin ettei kumpikaan vanhemmista saa nostettua sieltä yksinään sillä se on ainoa keino, jotta lasten rahat todella säästyvät. Mies olisi yhdessä vaiheessa jo tyhjentänyt esikoisen tilin ostaakseen vanhan auton... se olisi hänen mielestään ollut järkevämpää kuin rahojen "makuuttaminen" tilillä.  Tästä seurasi 2 viikon mykkäkoulu kun en suostunut. Hän tietenkään ei säästä lapsille vaan minä yksin. 

Itsellä vaimo "ei saa vakituista työtä", vaikka alalla on huutava työvoimapula ja saisi heti vakkarityön toiseltakin alalta.

Ja te olette tällaisten tyyppien kanssa koska?

Vierailija
322/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä suutuin kun mies ei puhunut etukäteen suunnitelmistaan ottaa iso laina ja lunastaa omikseen kuolleelta vanhemmaltaan jälkeen jääneet maatila, mökki, maat ja metsät. Koska tuollainen iso lainasumma vaikuttaa todella paljon meidän ja hänen tulevaisuuden suunnitelmiin.

Toki oma omaisuus suojataan avioehdolla ja testamenteilla ja omat raha-asiat, tilit ja säästöt saa olla mutta en olisi suhteessa jossa ei puhuta raha-asioista avoimesti. Semmoinen tietää vain ongelmia jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

m34. kirjoitti:

Eipä miehet omat raha-asiat muille kuulu. En minäkään ole kertonut puolisolleni, että olen jemmannut palkastani yli 40 000 sijoituksiin, kun hän taas on käyttänyt rahansa vaatteisiin ja harrastuksiin (itse en harrasta kuin säästämistä). Tiukan paikan tullen tai erotessa käsi kävisi kuitenkin minun lompakollani, joten parempi kun ei tiedä mitään.

Juuri näin, tuo on hyväksyttävää jos mies on tasapuolisesti osallistunut yhteiselon ja lasten kustannuksiin. Jos taas rouva maksaa elämisen ja herra säästää omansa, on päivän selvää että jonain päivänä räjähtää. Itsekin säästin pienistä tuloistani lapselleni rahaa tilille. Isällään oli sinne käyttöoikeus mutta kun ero tuli, lopetin tilin ja siirsin rahat toiselle tilille. Eksää elätin 10 vuotta ja rahat paloi heti kun sitä sai. Onneksi oli niin tyhmä mies että ei tiliasiaa ymmärtänyt, muuten olisi hassannut lapsenkin rahat viinaan ja autoihin.

Vierailija
324/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

m34. kirjoitti:

Eipä miehet omat raha-asiat muille kuulu. En minäkään ole kertonut puolisolleni, että olen jemmannut palkastani yli 40 000 sijoituksiin, kun hän taas on käyttänyt rahansa vaatteisiin ja harrastuksiin (itse en harrasta kuin säästämistä). Tiukan paikan tullen tai erotessa käsi kävisi kuitenkin minun lompakollani, joten parempi kun ei tiedä mitään.

Tämähän se. Me maksetaan pakolliset menot puoliksi kun yhdessä asutaan, mutta minä säästän ne rahat mitkä puoliso tuhlaa joka kuukausi. Ja minä vieläpä ostan jotain pakollisia yhteisiä isompia menoja itse ihan vain koska voin ja haluan. Mutta ne rahat mitä säästän, ovat minun rahojani, tästä en tingi. 

Vierailija
325/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m34. kirjoitti:

Tämähän se. Me maksetaan pakolliset menot puoliksi kun yhdessä asutaan, mutta minä säästän ne rahat mitkä puoliso tuhlaa joka kuukausi. Ja minä vieläpä ostan jotain pakollisia yhteisiä isompia menoja itse ihan vain koska voin ja haluan. Mutta ne rahat mitä säästän, ovat minun rahojani, tästä en tingi. 

Mutta miksei asioista voi puhua avoimesti? sinä tuhlaat minä säästän.

Vierailija
326/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko ap palannut vastaamaan? Vai oliko provo.

No voi hyvänen aika, aloitus kirjoitettiin eilen, miten luulet asioiden selviävä sormia napsauttamalla yhden illan aikana?? Tänään on arki ja voi olla , että aloittaja pääsee selvittämään asioita tänää.

Vierailija
327/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m34. kirjoitti:

Koska nainen ei kestäisi sellaista keskustelua, vaan kokisi sen arvostelevana ja loukkaantuisi verisesti. Parempi olla puhumatta mitään, silloinkaan en koskaan puhu mitään kun nainen valittelee loppukuusta miten rahat on taas loppu. 

Vierailija
328/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärän henkilön kanssa jos pitää varoa puhumista rahoista ettei toinen vaadi säästöjäsi itselleen, suuttuu niistä, vaatii ne käyttöönsä tai tuntee alemmuutta niistä.

Vierailija
329/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m34. kirjoitti:

Koska nainen ei kestäisi sellaista keskustelua, vaan kokisi sen arvostelevana ja loukkaantuisi verisesti. Parempi olla puhumatta mitään, silloinkaan en koskaan puhu mitään kun nainen valittelee loppukuusta miten rahat on taas loppu. 

Älä yleistä jos yksi nainen on tuollainen, kaikki ei ole. Vaihda kumppania.

Vierailija
330/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärän henkilön kanssa jos pitää varoa puhumista rahoista ettei toinen vaadi säästöjäsi itselleen, suuttuu niistä, vaatii ne käyttöönsä tai tuntee alemmuutta niistä.

Omasta mielestäni olen oikean ihmisen kanssa ja meillä menee hyvin, mutta varmaan sinä tiedät paremmin. 

Vierailija
331/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni olen oikean ihmisen kanssa ja meillä menee hyvin, mutta varmaan sinä tiedät paremmin. 

Tuo on taloudellista vallankäyttöä, ei ole ok.

Vierailija
332/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee muutama vaihtoehto mieleeni:

-mies tienaa selvästi enemmän kuin antaa ymmärtää ja siirtää salaiselle tililleen osan palkastaan, jotta näyttäisi, että tienaatte suht. yhtä paljon; varmisteleeko eroa?

-mies ei ole kertonut sinulle nuoruuden hairahduksesta tai myöhemmästä harha-askeleesta, josta on tullut seurauksia (todistettu dna-testillä) ja makselee ruokkoa

-mies on saanut testamentilla perintöjä, joista ei ole kertonut sinulle mitään, koska testamentissa on määräys, että puolisolla ei ole perintöön avio-oikeutta miehen kuoleman tai avioeron yhteydessä, vaan perintö siirtyy ennalta määrätylle henkilölle

.miehellä on paha peliriippuvuus, johon kuluu rahaa tuhottoman paljon

Miksei perinnöstä voisi kertoa, ihmettelen?

Vierailija
333/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän teillä mene jos raha-asioista joutuu riitelemään ja vaaditaan toisen rahoja itselle.

Vierailija
334/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kommentteja lukeneena ymmärsin niin, että menot jaetaan ja kun vaimolla loppuu rahat ja miehelle jää. se on vallankäyttöä, koska hän ei puhu siitä?

eikö jokainen aikuinen saa päättää, mitä tekee rahoillaan?

Vierailija
335/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m34. kirjoitti:

Ja tämä voisi motivoida kumppaniakin säästämään, kun näkee esimerkin että se on mahdollista. On järkevää aika ajoin tarkistaa mihin ne rahat uppoaa, jos kumppani pystyy säästämään huomattavia summia yhteisten menojen jälkeen, niin tokihan se on toisellekin mahdollista! Paitsi tietysti siinä tapauksessa, että todellisuudessa se kumppani mahdollistaa sen säästämisen maksamalla juoksevia kuluja todellisuudessa enemmän. Esim säästäväisen mielestä lapsi ei tarvitse uusia kenkiä ennenkuin entiset hajoaa ja sitten se "ei säästäväinen" ostaa ne kengät omasta pussista kun ei kehtaa viedä lasta päiväkotiin kuluneilla ja pieneksi menneillä kengillä. Tämä vain näin keksittynä esimerkkinä. Eli pointti on se, että jokaisen tulisi tarkasti tietää mihin sitä rahaa kuluu, ja jos on yhteinen talous, yhteinen asuntolaina, yhteisiä lapsia, yhteinen elämä, niin näistä täytyy keskustella avoimesti ja kirjata menot ylös ja yhdessä päättää, mikä on se taso millä eletään, eli missä vaiheessa ne "uudet kengät" ostetaan lapselle.

Vierailija
336/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kommentteja lukeneena ymmärsin niin, että menot jaetaan ja kun vaimolla loppuu rahat ja miehelle jää. se on vallankäyttöä, koska hän ei puhu siitä?

eikö jokainen aikuinen saa päättää, mitä tekee rahoillaan?

Saa, mutta jos kumppani suuttuu säästöistäsi tai vaatii niitä käyttöönsä niin olet väärän ihmisen kanssa eikä teillä voi sanoa menevän hyvin.

Vierailija
337/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle avataan tiliä, ei silloin tarkastella vanhempien taloudellista tilannetta, eikä siihen oteta kantaa, eikä luottotietoja tarkastella. Veikkaan että miehellä on näkynyt jonkun verran varallisuutta tilillä, josta oltaisiin haluttu keskustella eli vinkata sijoituksiin. Ei tästä kannata sen suurempia salaliittoteorioita kehitellä jostain salaisesta puolisosta tai mistä lie. Asiasta voi ihan avoimesti kysellä siltä puolisolta, että liittyikö kysely hänen säästöjen määrään. En itsekään tiedä paljonko miehelläni on säästössä tai sijoituksissa eikä se minulle kuulukaan. Eikä hänelle kuulu minun säästöt ja sijoitukset.

Vierailija
338/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän teillä mene jos raha-asioista joutuu riitelemään ja vaaditaan toisen rahoja itselle.

Kuka on niin väittänyt? Luetun ymmärtämisessäsi on ihan pikkuisen petrattavaa. Ei kukaan vaadi kenenkään rahoja itselle, minä en vain halua omista raha-asioistani puhua. Yhteisistä raha-asioista voidaan kyllä puhua ja puhutaankin, mutta molempien säästöt ja tuhlaamiset ovat täysin oma asia, eikä niistä tarvitse puhua.  

Vierailija
339/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä olen salannut vaimoltani, että minulla on 30k€ piilossa. Käyttötilien saldot on suunnilleen molemmilla tiedossa ja se saa riittää.

Eikä minua kiinnosta vaimon tilitiedot. Kunhan nyt maksaa omat menonsa, eikä mieluusti ottaisi mitään vippejä tai muita velkoja.

Vierailija
340/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin väittänyt? Luetun ymmärtämisessäsi on ihan pikkuisen petrattavaa. Ei kukaan vaadi kenenkään rahoja itselle, minä en vain halua omista raha-asioistani puhua. Yhteisistä raha-asioista voidaan kyllä puhua ja puhutaankin, mutta molempien säästöt ja tuhlaamiset ovat täysin oma asia, eikä niistä tarvitse puhua.  

Luitko ollenkaan mihin vastasit? Ei voi puhua rahasta koska toinen vaatisi rahoja itselleen tai suuttuisi niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme