Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin

Vierailija
10.05.2022 |

Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.

Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?

Kommentit (716)

Vierailija
401/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D

Juurikin näin. Joko miehen tulot ja omaisuus on jotain ihan muuta kuin on sulle kertonut. Tai se on ulosotossa tai vahvasti velkaantunut peliriippuvuuden takia. Onko ottanut sun nimiin luottoja, joiden pelkää tulevan julki? Vaatiiko 50-50 osallistumista, sinä pienituloinen äijä tienaa 10te/kk?

Oli syy mikä tahansa en jättäisi asiaa sikseen. Ei perheessä piilotella omaisuutta sen enempää kuin  velkojakaan. Eri asia sitten mitä kumpikin itselleen jäävällä rahalla tekee. Esiemrkiksi minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä on säästöjä kiinni rahastoissa tai osakkeissa. Eikä mieheni tiedä tarkalleen minun omaisuuteni määrää. Meillä on yhteinen talous, on siis yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa rahaa sovitusti joka kuukausi. Mitä jää yli kumpikin hussaa tai sijoittaa kuten haluaa.

Silloin kun pankissa avataan tili lapselle, ei tarkastella vanhempien luottotietoja! Eikä mitään, kuinka paljon elareita mies maksaa. Ehei.

Yleensä ne siellä pankissa kartoittaa samalla muutkin raha-asiat niin tulee puheeksi.

Apua, oikeesti? Me ollaan mietitty tilin avaamista meidän taaperolle. Mies on ollut OP:n asiakas jo kauan, on asuntolainat yms siellä. Mulla tili Nordeassa ja luottotiedot menneet. Eikai tää nyt ole mikään este avata lapselle tili!? Mies sen tilin avaisi siis omaan pankkiinsa, mutta pitääkö mun alkaa tehdä jotain selvitystä ulosottoveloistani? :D

Meillä sama tilanne, ja ollaan avattu tilit lapsille. Ei ole ongelma. Mies tosin tietää veloistani (joita makselen), ja kysyttiin, onko mun luottohäiriömerkintä ongelma lasten tilien kannalta. Ei ollut.

Tämä!

Sen tilin avaa pankissa varainhoitaja, joka ei ihmisten velkoja kyylää tai kysele kun tiliä avataan lapselle.

Miettikää nyt kun puolella miljoonalla suomalaisella on maksuhäiriömerkintä, niin eihän siitä mitään tulis jos ei heidän lapsensa saisi pankkitilia siitä johtuen.....

Vierailija
402/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtaa käydä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle avataan tiliä, ei silloin tarkastella vanhempien taloudellista tilannetta, eikä siihen oteta kantaa, eikä luottotietoja tarkastella. Veikkaan että miehellä on näkynyt jonkun verran varallisuutta tilillä, josta oltaisiin haluttu keskustella eli vinkata sijoituksiin. Ei tästä kannata sen suurempia salaliittoteorioita kehitellä jostain salaisesta puolisosta tai mistä lie. Asiasta voi ihan avoimesti kysellä siltä puolisolta, että liittyikö kysely hänen säästöjen määrään. En itsekään tiedä paljonko miehelläni on säästössä tai sijoituksissa eikä se minulle kuulukaan. Eikä hänelle kuulu minun säästöt ja sijoitukset.

Se sijoitusvinkki olisi saattanut olla luokkaa, sijoita 50 euroa kuukaudessa rahastoon ja kasvata pikkuhiljaa varallisuutta. Tili avataan pankissa usein varainhoidosta vastaavan kanssa ja sen pitää tarjota noita vinkkejä kaikille.

Rahasto säätämisestä on myös riski menettää kaikki.

Rahastosta saa kyllä parissa päivässä rahat pois, jos alkaa huolettaa.

Vieläkin nopeammin.

OP:lla oli hassu kampanja, missä luvattiin uudelle rahastosäästäjälle 50e pesämunaa. Ei enempää ehtoja. Menin pokalla sinne ajanvarauksen kautta ja perustettiin se rahastosäästöjuttu ja sinne se 50e. Sitten sanoin, että haluan lopettaa sen ja 50e tililleni. Onnistui. Sain siis olemalla noin tunnin siellä 50e ihan oikeaa rahaa.

En vieläkään ymmärrä, että OP ei ymmärtänyt porukan tekevän noin ja hakevan ilmaista rahaa. Virkailija selvästi ymmärsi, kun ei edes nikotellut tuosta, eli en ollut ensimmäinen.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D

Juurikin näin. Joko miehen tulot ja omaisuus on jotain ihan muuta kuin on sulle kertonut. Tai se on ulosotossa tai vahvasti velkaantunut peliriippuvuuden takia. Onko ottanut sun nimiin luottoja, joiden pelkää tulevan julki? Vaatiiko 50-50 osallistumista, sinä pienituloinen äijä tienaa 10te/kk?

Oli syy mikä tahansa en jättäisi asiaa sikseen. Ei perheessä piilotella omaisuutta sen enempää kuin  velkojakaan. Eri asia sitten mitä kumpikin itselleen jäävällä rahalla tekee. Esiemrkiksi minä en tarkalleen tiedä paljonko miehellä on säästöjä kiinni rahastoissa tai osakkeissa. Eikä mieheni tiedä tarkalleen minun omaisuuteni määrää. Meillä on yhteinen talous, on siis yhteinen taloustili jolle kumpikin laittaa rahaa sovitusti joka kuukausi. Mitä jää yli kumpikin hussaa tai sijoittaa kuten haluaa.

Silloin kun pankissa avataan tili lapselle, ei tarkastella vanhempien luottotietoja! Eikä mitään, kuinka paljon elareita mies maksaa. Ehei.

Yleensä ne siellä pankissa kartoittaa samalla muutkin raha-asiat niin tulee puheeksi.

Apua, oikeesti? Me ollaan mietitty tilin avaamista meidän taaperolle. Mies on ollut OP:n asiakas jo kauan, on asuntolainat yms siellä. Mulla tili Nordeassa ja luottotiedot menneet. Eikai tää nyt ole mikään este avata lapselle tili!? Mies sen tilin avaisi siis omaan pankkiinsa, mutta pitääkö mun alkaa tehdä jotain selvitystä ulosottoveloistani? :D

Meillä sama tilanne, ja ollaan avattu tilit lapsille. Ei ole ongelma. Mies tosin tietää veloistani (joita makselen), ja kysyttiin, onko mun luottohäiriömerkintä ongelma lasten tilien kannalta. Ei ollut.

Oletan ettei teidänkään olisi ollut pakko mainita tuosta luottohäiriöstä, tai virkailija ei edes kysellyt sellaista

Vierailija
404/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä musta tosi outoa, jos on yhteisiä lapsia, mutta salaisuuksia raha-asioissa. Ei silloin ole mun mielestä kyse oikeasta perheestä. Meillä on yhteinen tili ja raha ylipäätään ei voisi vähempää kiinnostaa, kunhan saa laskut maksettua.

Vierailija
405/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Sen tilin avaa pankissa varainhoitaja, joka ei ihmisten velkoja kyylää tai kysele kun tiliä avataan lapselle.

Miettikää nyt kun puolella miljoonalla suomalaisella on maksuhäiriömerkintä, niin eihän siitä mitään tulis jos ei heidän lapsensa saisi pankkitilia siitä johtuen.....

Ei nykyään ole itsestäänselvää, että pankki suostuu avaamaan tiliä. Pankki ei suostu avaamaan tiliä, kun pankille tulevat kustannukset "asiakkaan tuntemisesta" ovat suuremmat, kuin mitä pankki olettaa hyötyvänsä asiakkaasta.

Ne vanhat hyvät ajat, kun pankki palveli asiakkaita ja tilejä sai tosta vaan avattua, on ohitettu kauan sitten noiden pankeille kalliiden asiakkaiden vakoilupakkojen kautta. Niistä vakoiluista tulee oikeasti pankeille kustannuksia.

Vierailija
406/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän on helppo levitellä kaikkensa kun mitään ei ole

Vierailija
407/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selasin koko ketjun ihan turhaan, kun yritin löytää selityksen. Lankesin siis trolliin.

Vierailija
408/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä musta tosi outoa, jos on yhteisiä lapsia, mutta salaisuuksia raha-asioissa. Ei silloin ole mun mielestä kyse oikeasta perheestä. Meillä on yhteinen tili ja raha ylipäätään ei voisi vähempää kiinnostaa, kunhan saa laskut maksettua.

Meillä on 4 lasta ja raha kiinnostaa, mutta en tiedä kovin tarkkaan toisen tileistä tai omaisuudesta. Omani tiedän kyllä.

Vierailija
409/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy maksullisissa ja joutuisi selittelemään rahaliikennettään?

Vierailija
410/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Ei nykyään ole itsestäänselvää, että pankki suostuu avaamaan tiliä. Pankki ei suostu avaamaan tiliä, kun pankille tulevat kustannukset "asiakkaan tuntemisesta" ovat suuremmat, kuin mitä pankki olettaa hyötyvänsä asiakkaasta.

Ne vanhat hyvät ajat, kun pankki palveli asiakkaita ja tilejä sai tosta vaan avattua, on ohitettu kauan sitten noiden pankeille kalliiden asiakkaiden vakoilupakkojen kautta. Niistä vakoiluista tulee oikeasti pankeille kustannuksia.

Siis nyt puhutaan tilin avaamisesta lapselle, ei luottotiedottomalle rouvalle! Jos mies on jo pankin tuttu asiakas ja hän avaa tilin, ei ongelmaa. Sen luottotiedottoman puolison tilihän on toisessa pankissa, eli ei tuon Op:n ongelma :)

Vierailija
411/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siirtää rahoja salaiselle tilille tulevaisuutta varten ja sinä et kuulu niiihin suunnitelmiin.

Vierailija
412/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta. Meillä kumpikin tietää toisen tulot menot ja sijoitukset. Omat tilit on siitä huolimatta mutta yhteistä taloutta hoidetaan kuin yhtiötä.

Miksi niitä omia tilejä pitää hoitaa kun yhtiönä. Eikö tähän riitä vain yhteinen tili? 

Vierailija
413/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä haluaisin tietää miehen peliongelmasta tai isoista veloista jos olisi lapsia ja oltaisiin naimisissa ja esim talolainaa yms, siksi avoimuus.

Vierailija
414/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se raha-asioiden kartoittaminen ole koskaan itselläni sitä että olisi syynätty jotain tilejä läpi. Vaan sitä että on kyselty että onko kiinnostusta vaikka sijoittamiseen, halua eläkesäästämiseen  tai tarvetta henkivakuutukselle. Siis ihmisen tarvekartoitus eikä mikään taloudellisen tilanteen tarkistus.

Vierailija
415/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyikö se ap jo asiaa?Jotainhan tuo mies salaa...

Vierailija
416/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää jos toisella on salaisuuksia kun ne ovat salaisuuksia.

Vierailija
417/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyikö se ap jo asiaa?Jotainhan tuo mies salaa...

Ei ap:lla ole edes miestä tai lasta, saati että tuota olisi tapahtunut.

Vierailija
418/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 4 lasta ja raha kiinnostaa, mutta en tiedä kovin tarkkaan toisen tileistä tai omaisuudesta. Omani tiedän kyllä.

Lisään vielä, että kerran pankkikortti jäi kotiin, mutta s-kortti oli mukana. Soitin miehelle, että voiko laittaa minulle kympin omalta tililtään, illalla kysyi, että mitä niin kallista yhtäkkiä ostin. Oli pienessä mielessään päätellyt, ettei kukaan kymmentä euroa pyydä :)

Vierailija
419/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaavaa, miten naiset täällä pahastuvat ensisijaisesti siitä, että miehellä saattaa olla oletettua enemmän rahaa, jonka he haluaisivat haalia itselleen. Eiköhän hän juuri sen takia ole halunnut sen tiedon pitääkin piilossa.

Vierailija
420/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta. Meillä kumpikin tietää toisen tulot menot ja sijoitukset. Omat tilit on siitä huolimatta mutta yhteistä taloutta hoidetaan kuin yhtiötä.

Miksi niitä omia tilejä pitää hoitaa kun yhtiönä. Eikö tähän riitä vain yhteinen tili? 

Ihan järkevää olla omat palkkatilit.Toinen häippäsee ja tyhjentää tilin mennessään. Siinä oot sitten seuraavaan palkkaan asti ilman sentin pyörylää.

Tai jos toinen on holtiton rahankäyttäjä niin hyvä, ettei kaikki rahat ole samalla tilillä.

Yhteinen taloustili voi olla, minne kummatkin siirtävät x määrän rahaa /kk yhteisten asioiden hoitoon.