IVF/ICSI/PAS n. vko 46?
Taustatietoa meidän tilanteesta:
Täällä mennään toiseen ICSI:iin piiiitkän kaavan mukaan.. Synarela on aloitettu ja punktio olisi tarkoitus tehdä tuolla viikolla 46.
Takana yksi ICSI, josta 2 siirrettiin heti ja 5 meni pakkaseen. Kaikki olivat " hienoja" , mutta jakautuivat hitaasti. Tuoresiirrosta ei tarttunut mitään. Pakkasen solut selvisivät sulatuksesta, mutta eivät lähteneet jakaantumaan, eli mitään ei siirretty. :(
Nyt hoitohenkilökunnan ja meidän yhteisellä päätöksellä kokeillaan osa hedelmöittää luovuttajasiittiöillä ja katsotaan, josko tulos olisi parempi. Meillä on " vikaa" vähän molemmissa; minulla endo (leikattu) ja miehellä huonot simpat...
Miten, löytyiskö jännäilyseuraa?
Kommentit (230)
Onnea Maahiselle onnistuneen siirron johdosta. Oikeassa olet siinä, että nyt ei kannata murehtia muuta, sillä raskaanahan tässä ilman muuta ollaan =)
vaikka heti kyllä alan epäillä itseäni... tänään siis pp11 ja menkkamaisia kipuja on ollut tänään eniten koko piinisaikana. Mutta omasta mielestänikin nämä oireet ovat kuullostaneet lupaavilta, vastaavia ei ole ennen ollut. Joten saisi alkaa se hemmetin vuoto, jos ei ole Toivo tarttunut kiinni, eikä kiusaisi meitä enää enempää. Toukokuisessa epäonnistuneessa ICSI:ssä vuoto alkoi pp11 aamulla. Onkohan sillä merkitystä? Onko teillä alkanut epännistuneissa hoidoissa vuoto suunnilleen samoilla piinapäivillä?
Äh, ei toinna miettiä.
Mahdollisimman stressitöntä piinisaikaa kaikille =)
Ja vielä että kun joku vissiin teki listaa niistä tuplista, niin mullahan siirrettiin kanssa kaksi alkiota.
Tao_tao, mietit sitä kuukautisten alkamista. Mulla on kahdessa edellisessä icsi-hoidossa alkaneet pp12 ja pp7 - eli aika lailla eri aikaan. En muista, mikä kp tuo eka oli kun vuoto alkoi, mutta toi " pp7" oli kp25, silloin tehtiin siirto aika myöhään ja oli pitempi viljely, ja toi kp25 osuu mun kiertovaihtelussa siihen lyhimpään. Nyt mulla on tosiaan pp10, ja jännityksellä odotan, pääsenkö tuon pp12 yli, sillä se on mulla taas se kp25.
(Olen antanut itseni ymmärtää, että ivf:ssä pitkällä kaavalla voi mennä kierrot ihan sekaisin. Mulla tehty icsit aina lyhyellä ja kierrot pysyneet ihan samanlaisina kuin ennenkin.)
Tsemppiä Maahisellekin, nyt alkaa tuplapiina ;)
-Hektikko
Ja Astra 123 tervetuloa porukkaan! Meillä olikin sama siirtopäivä, mulla testipäivä on pp 16 eli 30.11. Veritestiä ei tehdäkään mulle. Viimeksi sain hailakan plussan, joka olikin vaan ilmeisesti yritys tarttua eli kemiallinen raskaus, se oli lääkkeetön PAS.
Tao_tao kyselit meiltä muilta PASsilaisilta, onko alavatsan arkuutta. Mulla ei ole oikeastaan menkkamaisia kipuja, mutta sellainen jännä arkuus tuntuu toisinaan, vaikea selittää millainen,muttta ei sellaista polttavaa kuin menkat, ikäänkuin tuntee, että kohtu on olemassa, se tavallaan aristaa, kuten sanoit. Rinnat on valtavan kipeät. En uskalla täysin uskoa oikeiksi oireiksi, syytän vielä Estradotteja ja Lugeja...
Joko joku on ennakkoon testaillut? ;) Mulla on hoitohistoriassa takana vain kolme piinausta enkä ole iljennyt koskaan ennakkoon testata. Nyt kyllä mietin, pitäisikö joskus pp 12 tienoilla jo.
Saararebekka pp 6
Odottellessa menee, ei sen kummempaa. Hyperioireet on hävinneet kokonaan, huh. Siirron jälkeiset 2 päivää olin toiveikas, mutta nyt alkaa fiilikset laskea. Oon ihan varma, ettei tuu tärppiä taaskaan. Oireita ei juurikaan oo (pp5 menossa). Toisaalta voiko niitä vielä ollakaan? Tissit oli tosi kipeet heti pp 1-3, mutta nyt sekin alkaa vaimentua. Lämmöt on ehkä aavistuksen koholla iltaisin, mutta ei kyllä yli 37 astetta.. Eli eipä mitään mainittavaa. Taitaa nuo vähäisetkin " oireet" olla lugejen syytä.
Astra123: Tervetuloa porukkaan! Kysynkin heti, kun kirjoitit, että " edellinen kerta epäonnistui ilmeisesti lievän hyperin takia" . Oliko teillä lääkärin kanssa puhetta tästä? Tai mistä oot päätellyt näin? Oon kuullut niin monenlaisia mielipiteitä asiasta, että lisätieto ei olis pahitteeksi.. Mulleha tuli sairaalakäynnin vaatinut hyperi tässä hoidossa ja odotukset on ihan nollissa sen takia (masentaa just nyt, nyyh). Mekin ollaan muuten hoidossa Felicitaksessa.
Vauvaprojekti: Noi lämmöthän kuulostaa oikeesti tosi hyvältä! Oispa mullakin lämmöt koholla, niin tuntuis vähän toiveikkaamalta.. Pidetään peukkuja ainakin, et olis ihan oikea oire:-)!!
Kärsivällistä piinistelyaikaa kaikille!
Mietin nettisivun avatessani, oisko Tammihiirellä kuulumisia, kun ei ole kuulunut muutamaan päivään mitään. Olit juuri kirjoittanut! Sama fiilis täälläkin eli ei kauhean toiveikas olo ole. Oikeastaan vaihtelee päivittäin (tai tunneittain), mitä ajattelee. Mä oon jostain lähteestä lukenut, että hyperin jälkeen ois paremmat mahikset ja toisesta paikasta taas, että huonommat, jos verenkierto häiriintyy. Tiedä näistä sitten. Toivottavasti teillä olisi tuo ensimmäinen vaihtoehto :).
Yritin etsiä netistä tietoa noista lämmöistä ja löysin vaan, että se pysyy ylhäällä oviksen jälkeen progesteronin vuoksi siihen asti, kunnes menkat alkaa tai laskee vähän ennen. Mullahan on 3x2 kapselia lugeja päivässä, joten ei ole ihmekään, että lämmöt vähän on koholla. Sitä paitsi ne luget tekee mut tosi kärttyisäksi (insseissä sama juttu) :(.
Mitäs piinasiskojen tähän päivään? Mulla yhä rinnat arat ja jonkinlaista jomotustakin ollut alavatsalla, yleensä ei ole ollut kuukautiskipuja ennen kuin sinä päivänä kuin vuoto alkanut. vaan saapi nähdä. terv.toiveikkaalla ja epäilevällä mielellä yhtäaikaa oleva Saararebekka pp8
Anteeksi että tuppaan pinoonne, mutta ajattelin tulla moikkaamaan sinua Vauvaprojekti jos vielä muistat minut aikaisemmista inssipinoista. Olin ensin muutaman viikon poissa näiltä vauvapalstoilta ja yritimme miehen kanssa unohtaa koko asian. Lopulta tajusin, että en enää henkisesti kestä tätä tahkoamista, ja niinpä päätimme aloittaa ivf:n joulukuussa, mahdollinen siirto osunee viikolle 51. Huomenna on ensimmäinen suunnittelupalaveri klinikalla - jännittää.
Olen välillä lukenut kuulumisiasi tästä pinosta, mahtavaa että saitte alkion siirrettäväksi asti ja olet voinut hyvin. Ilmeisesti se punktio ei sinun kohdallasi ollut ollenkaan kamala juttu, sekin antaa minulle lohtua, koska meitähän hoitaa sama lääkäri. Voi hyvin, pidän kovasti peukkuja sinulle!
Ihanaa kuulla susta!!! Tottakai muistan sut! Oon meinannut pari kertaa huhuillakin omalla otsikolla sun perään. Ajattelinkin, että olet varmaan ottamassa vähän etäisyyttä näihin asioihin.
Hienoa, että teilläkin asiat etenee ja pääset siirtoon jo tämän vuoden puolella! Ei tosiaan ollut paha kokemus tuo punktio. Ensimmäinen ivf on ollut henkisesti tosi stressaavaa, kun olen jännittänyt koko ajan jotain. Kaikki on ollut niin uutta. Meillä on elämä nyt ihan mullinmallin kaikkien muiden asioiden suhteen, niin on tuntunut ehkä siksikin raskaalta (ei parisuhteeseen liittyvää).
Pitääkin käydä katsomassa, ootko jo viikon 51 pinossa ja käydä sieltä lukemassa sun kuulumisia huomisen lääkärikäynnin jälkeen. Toivon kovasti, että sulla menee hoito hyvin.
Teillä on jo piinis pitkällä. Ootteko testailleet?
Meinasin, että en tule tuomaan tänne huonoa onneani ensimmäisenä negatestin tehneenä, mutta hairahduin, kun Vauvaprojektikin huhuilit...
Tänään, pp 13 tein testin; ei pienen pienintäkään häivähdyksen häivähdystäkään edes haamun haamusta.
Pettymys on ollut aika suuri. Syystä että oireita on ollut vaikka millä mitalla, joita en ole kyllä pystynyt kaikkia pelkästään kuvittelemaan. Esim. rinnat tosi arat ja monena päivänä samanlaista ällöttävää oloa. Oireet voivat johtua toki lugeista, MUTTA toukokuisessa ICSI:ssä tukena oli myös luget, eikä mitään vastaavia oireita todellakaan ollut. Rinnat oli silloin vähän kipeät muutaman päivän, mutta arkuus loppui pari päivää ennen menkkoja, kuten luonnollisessa kierrossanikin. Ei kuumia aaltoja eikä mitään, kuten nyt. Juttelinkin miehelleni, että onko voinut olla niin, että silloin keväällä luget eivät jotenkin tehonneet, vai mikä oli, kun ne eivät aiheuttaneet oireita. Nyt niitä oireita sitten tuli ja olin tietenkin varma raskaudesta :(
Ja jos nämä oireeni olisivat raskausoireita, niin kaipa sitä hormoniakin pitäisi olla jo sen verran, että testissä näkyisi.
Huomenna vielä veritesti, sen jälkeen sitten taas katse eteenpäin. (kohti tammikuuta ja tammikuussa odottavaa kolmen viikon rantalomaa =)
Hektikko: Oletko malttanut olla testaamatta?
Mitenkäpäs muut? Koittakaa malttaa mahdollisimman pitkään ;) vaikka eipä minunkaan kohdalla tuosta odottamisesta hyötyä ollut.
Lähetän plussasäteitä kaikille muille, TE kyllä nyt plussaatte sitten minunkin puolestani! Joohan? =)
Nostetaanpas pinoa vähän ja samalla tässä oma napa raportointikin.
Pp 7 menossa. Olen yrittänyt ajatella piinailua mahdollisimman vähän, etten vaan stressillä pilaa mitään. Sinällään helppoa, kun oikein mitään oireita ei enää ole tuntunut... :( Rinnat oli tosi arat, mutta nyt ei tunnu niissäkään mitään, tai sitten siihen aristukseen vain tottuu... Pientä nipistelyä masualuella välillä, mutta koko ajan vähemmän... Tai sitten siihenkin tottuu... Luget alkaa taas käydä hermoille, kun pitäisi kahdesti päivässä pikkuhousut vaihtaa, että olisi puhdas olo! ;o)
Tao_tao: Harmi homma sun nega! :( Jospa kuitenkin veritestissä tulos muuttuisi... Käythän kertomassa kuulumiset siitäkin?
Itse sain " luvan" testata 2.12., joka tuntuu edelleen olevan valovuoden päässä...
Peukkuja taas kaikille!
täällä ihan hyvin, se oli siis eilen aamulla. Saalis oli 19 munasolua! Paljon enemmän kuin osasin odottaa, kun ei niitä follikkeleitakaan ollut viikko sitten kuin jotain 14. Vielä ei olla kuultu, moniko oli kypsiä ja moniko hedelmöittyi, kaipa se tässä tämän päivän aikana selviää. Ainakin siittiöitä tuli icsiin riittävästi, sitäkin ehdin jo pelätä kun miehellä oli aamulla vähän kuumetta.
Eilen meni sitten loppupäivä lepäillessä, vähän oli kipuja muttei mitään sen kummempaa, ja yön aikana hävisivät kivut kokonaan. Nyt vaan odotellaan päästäänkö huomenna tositoimiin.
Voi Tao Tao, ikävä kuulla negasta. Vaikka vielähän se veritesti on tekemättä... Kovasti jaksamista sinulle!
Juulija: Hieno punktiosaalis! Toivotaan paljon kypsiä soluja ja hyviä alkioita. Tuuhan kertomaan tuloksista:-)!
Tao_tao: Lohtuhalit negasta! Toivotaan vielä, että veritesti tarkempana näyttäisi plussaa.. Peukutus jatkuu!
Omaa napaa: Piinis puolessa välissä (pp 7), eikä mitään oireita. Paitsi lugeista rinnat tosi kipeet ja kovat ja satunnaisia alavatsanipistyksiä. Ainut uusi juttu oli yöllä kipeytynyt alkaselkä, joka ei normaalisti kipuile mulla koskaan. No, ei varmasti oo mikään oire, kunhan yritän epätoivoisesti pitää toivoa vielä yllä..
Milloin teitä on neuvottu testaamaan? Päijät-Hämeessä ei tehdä veritestiä ollenkaan, joten teen ilmeisesti itse kotona testit ja soitan tuloksista klinikalle. Mikä päivä on se oikea? Itse muistelen, että neuvottiin pp 13, mutta onko liian aikaista? Silloin hyperihuuruissa ei oikein ohjeistukset jääneet päähän..
Tammihiiri: Mulla veritesti on tasan kaksi viikkoa alkion siirrosta (vaikka vuoto alkaisikin). Alaselkäkivut on mahtavan kuuloinen oire. Monillahan se on ollut ensimmäinen raskausoire!
Täällä ei mitään oireita paitsi lugeista kipeytyneet rinnat. Ne ovat olleet aina ennenkin kipeet lugeista eli ei mikään oire. Ottaa vähän päähän, että mulla on ollut niin järjetön stressi päällä monien asioiden takia. Pelkään sen pilanneen alkion kiinnittymisen, vaikka joku muu syy on todennäköisempi.
Tao-tao:lle iso lohtuhali negasta! Voin kuvitella, miltä susta tuntuu. Pahoin pelkään, että se sama tunne on itsellä ensi viikolla.
Juulijalle onnittelut mahtavasta punktiosaaliista!
ja se taitaakin olla yleisohje. Eri hoitopaikoissa on eri käytännöt tuon veritestin suhteen; mulla ei sitä ole vaan kotitestillä ensin, ja voihan sen sitten omaksi ilokseen ja/tai varmistukseksi mielenrauhalle pyytää.
Tao_tao: saat musta kohtalotoverin. Mulla alkoi kunnollinen vuoto pp12 (siis eilen), tuhrut jo edellisenä päivänä. Mulla oli niitä testejä, mutta testasin vasta tänä aamuna ekan kerran, kun huomenna olisi virallisesti se oikea testipäivä. En usko että yhdellä päivällä enää niin väliä, varsinkin kun tää vuoto on niin selvää, ettei millään voinut tää hoito onnistua.
Meillä on tästä mellkoisen sekavat tunnelmat, kun seuraava icsimme on sitten viimeinen. En halua edes ajatella asiaa juuri nyt, pakko keksiä muita aatoksia päähän. Jos mahdollista niin tehtäis icsi heti tammikuussa, miten nyt sitten klinikalle sopii ja miten menkat käyttäytyy.
Tsemppiä muille piinailijoille, koittakaa saada plussat tähän pinoon edes joku (heh, ei mitään paineita kenellekään!) :)
Ja Hektikolle pahoitteluni. Harmi että meidän pinolla oli näin huonot " veturit" . Toivotaan että nyt sitten alkaa plussat paukkumaan!
Pahin suru alkaa olla jo ohi. Tänään siis kävin vielä veritestissä ja tulos oli puhdas nolla...
Ihmettelen vielä vaan edelleen sitä, miten lugejen oireet saattoivat tällä kertaa olla niin hirvittävän voimakkaat edelliseen hoitoon verrattuna, jotka sitten nostivat toiveeni taivaisiin. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?
Hektikolle vielä: Ymmärrän kyllä täysin tulevaisuuden pelkosi, koska itseänikin pelottaa, vaikka kaksi ICSI:ä vielä jäljellä. Hirvittävästi voimia teille.
Juulija: Hienon saaliin sait! Onnea siitä ja onnea huomiseen siirtoon.
Meillä pakastimeen jäi kaksi kakkosluokkaista alkiota. Osaatteko kertoa, millainen on käytäntö, lähdetäänkö kahdella pakkasessa olevalla alkiolla suunnittelemaan PAS:ia? Eikö ole aika suuri riski, ettei noin pieni määrä selviä sulatuksesta? Onko mahdollista saada ICSI, vaikka alkioita pakastimessa?
Nyt tuli aika paljon kysymyksiä... ensi viikolla hoitajan pitäisi soittaa, jolloin neuvotellaan jatkosta. Joka tapauksessa seuraava hoitomme mennee helmikuulle reissun vuoksi.
Kaikki olisi helpompaa, kun tietäsi edes, että kyllä se vauva sieltä joskus ilmoittaa tulostaan. Vaikka meillä vasta toinen hoito takana, huomaan jo miettiväni, että ei tätä kovin montaa kertaa kestä.
No, mutta odotellaan teidän muiden plussat nyt ensin =)
Voimia piinailuun!
Tao_Tao
Pidetään peukkuja puolin ja toisin. Nyt jo vähän jännään puolestasi..
Itse yritän ottaa niin iisisti kuin mahdollista, ja huomaan etten jaksa kovin ahkerasti kirjoitella tänne, mutta varmasti tulen kertomaan oleelliset uutiset.
Tsemppiä! :)
Heti kärkeen pahoittelut ja lohtuhalit tao_taolle ja hektikolle.
*rutistus*
Tao_tao: kyselit PAS:ista kahdella kakkoslaatuisella. Riippuu kai pitkälti hoitopaikasta, mutta kyllä meillä on ainakin aina jokainen hoitokierros loppuun saakka yritetty, pakkasessa olleista alkioiden laadusta huolimatta. Molemmilla icsi-kerroilla meillä on pakkaseen saatukin vain kakkoslaatuisia. Ja hoitopaikkanahan meillä oli tays. Ai niin, ja siitä riskistä, etteivät selviäsi sulatuksesta - mä siteeraan vähän mun s-kertomusta, kun sain sen juuri postissa: " Pakastettuna oli kaksi alkiota, jotka molemmat sulatettiin. Viisisoluinen säilyi täydellisesti, mutta ei lähtenyt jakautumaan. Nelisoluinen säilyi kahden blastomeerin osalta, mutta lähtenyt jakautumaan niin, että sekin on siirtopäivänä viisisoluinen." Eli vaikkei tuo meidän rääpäle ees kokonaisuudessaan säilynyt, niin elämänhalua oli kuitenkin (toivottavasti sitä vaan riittäisi vieläkin). Saat varmasti kaikki kaipaamasi vastaukset sitten, kun pääset hoitajanne kanssa keskustelemaan. Muistathan, että kaikki on aina mahdollista ; )
Tammihiiri: mulla on myös ollut alaselkä nyt pari päivää aivan jumissa: koko ajan särkee, vaikka olisi missä asennossa ja miten päin tahansa. Joskohan se olisi niitä vauvaprojektin mainitsemia ensioireita bd bd bd. En kyl tosin muista, että tuosta meidän icsi-nöpöstä olisi ainakaan ihan vastaavanlaista särkyä ollut, mutta kaipa ne raskaudet voisi olla alusta saakka erilaisia. Hope so!!
Muutoin omaa napaa: mielialat on vaihdelleet kyllä niin laidasta laitaan, ettei ole tosikaan. Laitan ainakin osin lugen piikkiin ; ) Välillä alavatsaa nipistelee, mutta heti kun yltyy liian positiivisia ajattelemaan, niin tuleekin niin menkkamainen olo, että oksat pois. Ja aattelen et tuo alaselkäsärkykin johtuu vaan tuloillaan olevista menkoista. Täytyy kyllä myöntää, että kun täällä yrittää muita tsempata, niin tulee itellekin taas parempi fiilis piinailla. Ääh, ei millään malttaisi odottaa testipäivää. Niin juu, meillä testipäiväksi annettiin pp14 eli kuun vaihde, mutta itseni tuntien testailen varmaan jo ehkä sunnuntaina. Tilasin netistä taas läjän testitikkuja, joten tikuttelen niitä sitten taas varmaan aamuin illoin, heh!
Peukkuja kaikille!!!
-tintti-
Astra: Tervetuloa porukkaamme!
Inuska: Samantyyppinen ongelma meitä ilmeisesti vaivaa. Kuulinki vastikää, että suvun naisillani on ollut paljon lapsettomuutta. (Hassua, kun lapsettomuus voi periytyä) Osa on saanut lapsia, osa ei. Osalle miehen vaihdos on auttanut. Onkohan aihetta tutkittu???
Minun tapauksessani miehen vaihdos tai luovutettujen siittiöiden käyttö ei tuu kysymykseen. Itse kallistuisin jopa luovutettuihin muniksiin, koska saisin silloin kantaa vauvan, miettiä itse nimen ym. Jos vertaa adoptioon. Senkin minä hyväksyisin, mutta mies ei. Mut mut eipäs mennä asioiden edelle.
Sillä sillä nythän tärppää. Kaks kaveria matkassa!!!! Mitään ei saatu taaskaan pakkaseen, ku yhellä oli liikaa tumia. Mut hyvin näinkin.