IVF/ICSI/PAS n. vko 46?
Taustatietoa meidän tilanteesta:
Täällä mennään toiseen ICSI:iin piiiitkän kaavan mukaan.. Synarela on aloitettu ja punktio olisi tarkoitus tehdä tuolla viikolla 46.
Takana yksi ICSI, josta 2 siirrettiin heti ja 5 meni pakkaseen. Kaikki olivat " hienoja" , mutta jakautuivat hitaasti. Tuoresiirrosta ei tarttunut mitään. Pakkasen solut selvisivät sulatuksesta, mutta eivät lähteneet jakaantumaan, eli mitään ei siirretty. :(
Nyt hoitohenkilökunnan ja meidän yhteisellä päätöksellä kokeillaan osa hedelmöittää luovuttajasiittiöillä ja katsotaan, josko tulos olisi parempi. Meillä on " vikaa" vähän molemmissa; minulla endo (leikattu) ja miehellä huonot simpat...
Miten, löytyiskö jännäilyseuraa?
Kommentit (230)
Biologi soitti hedelmöittymisuutiset ja neljä niistä kuudesta oli hedelmöittynyt. Vähiin käy ennen kuin loppuu... Onneksi sentään nuo olivat hedelmöittyneet, mutta kyllä jännittää, ovatko lähteneet jakaantumaan kunnolla. Huomenna sen sitten näkee...
Juuri kotiuduin punktiosta... Itse operaatio sujui (kiitos topakamman lääkityksen) kivuttomammin kuin edellinen. Suuresta solumäärästä huolimatta " vain" 8 kypsää saatiin. Huomenaamuna kuulemme sitten, miten on hedelmöittyneet. Puolet laitetaan omilla ja puolet luovutetuilla, niin saadaan selkeät verrokkiryhmät.
Onko muuten kenelläkään tietoa, miten nuo luovutetut hinnoitellaan? Kysyimme sitä jo kyllä klinikalta, mutta olen unohtanut, enkä nyt jaksa klinikalle soittaa... Eli onko se hinta /" satsi" ? Ettei /luovutettu solu...?!
Nyt painun makoilemaan ja juomaan paaaljon mehua! ;)
Tsemppiä kaikille!
Toivottavasti tintti pääsee siirtoon. Katijo, harmittaa varmaan vietävästi. Eikö ole jännä, että potilas/asiakas on se, joka sanelee... Lääkäreiden pitäisi muka tietääkin jotain omasta alastaan ;)
Vauvaprojektilla on nyt sitten jännät paikat, jatkaako ne neljä jakautumistaan normaalisti. Saithan sitten kuitenkin enempi kuin minä, hyvä!
Inuskalle vointeja punktion jälkeen ja toivotaan sullekin, että niistä 8:sta mahdollisimman moni hedelmöittyy!
Soittelin aamupäivällä klinikalle ja kaksi eilen sulatettua oli menetettyjä, eivät eläneet, mutta kaksi tänään sulatettua olivat oikein hyviä nelisoluvaiheisia, jotka sitten molemmat on nyt siirretty ja toivottavasti tarraavat tiukasti kiinni.
Vähän jo kyselin sitten, että saanko ICSIn lääkkeitä varten reseptin jo tänä vuonna että menisi samaan lääkekattoon ja lupasivat kyllä, jos tämä PAS ei tuota toivottua plussaa.
Olo on yhtä aikaa iloinen ja ehkä pelokaskin, että kuinkahan nyt käy.
Kaikille voimia piinaukseen!
Hienoa, että Inuskan punktio meni hyvin! Jännät paikat teillä huomisten tulosten odottaminen. Luin tänään, että 70% tavallisesti hedelmöittyy. Meillä tuo piti paikkansa, niin sen mukaan voisi olla teillä 6 kappaletta :).
Hienoa, että Saararebekka pääsi siirtoon!! Onneksi nämä alkiot selvisivät sulatuksesta. Tarraliimaa nyt vaan toivotaan!
Mulla on mahassa ollut tänään iltapäivällä outoja viiltelyjä ja kipua. Kävin kävelemässä pari kilometriä rauhallisesti, minkä piti hoitajan mukaan olla ok. Toivottavasti kaikki on kunnossa kuitenkin... Huomista aamua jo jännään...
Mihin olet Tammihiiri kadonnut? Toivottavasti sulla on kaikki kunnossa.
Tosi kurjaa Katijo että eivät selvinneet, todella paljon voimia seuraavaan koitokseen. Onnea puolestaan Saararebekalle ja toivotaan parasta, peukut pystyssä.
Vauvaprojektin kanssa meillä varsin sama tilanne, eli 10 kerättiin, 6 munasolua löyti ja 4 hedelmöittyi. Huomenna sitten toivotaan että ainakin yksi on lähtenyt edes siedettävästi jakutumaan, mutta jos on useampia, niin siirretään kaksi. Pakkaseen ei taida tästä mitään jäädä ja jos jääkin niin aiemmin on kato ollut sulatuksissa niin suuri... Eli kaikki toivo on nyt huomisessa ja toivotaan että saadaan oikein hyvin jakautuneita alkioita matkaan!!!
Täällä minä roikun, kun huominen niin jännittää.
Hassua, että meillä menee ihan samalla tavalla :)! Miksi teille siirretään kaksi alkiota? Meille lääkäri sanoi jo etukäteen, että ehdottomasti yksi on ennakkosuunnitelma, vaikka tietenkin huomenna vielä katsotaan tilanne. Toivottavasti teillä olisi kaksi hyvää alkiota siirrettäväksi!!! Tuupa kertomaan, miten teillä kävi.
Tosi ikävää, Katijo, että sulatetuille kävi noin. Toivottavasti uusi hoito ensi vuoden puolella sitten tuo parempia uutisia!
Minä olen piikitellyt torstaista 9.11. asti, ja vasta perjantaina 17. päivä on ensimmäinen ultra. Onko tämä nyt ihan normaalia, kun melkein kaikilla teillä on ilmeisesti ollut ultra jo muutaman päivän piikittelyn jälkeen? Tänään kävin kyllä verikokeissa, eikä sieltä ainakaan perään soiteltu - mutta perjantainahan olen jo käytännössä pistellyt kaikki annokset, ja vasta sittenkö saan tietää mitä sieltä on tulossa?
Ei ole ollut pahemmin tuntemuksia, vähän menkkamaista oloa ja jos nyt ihan oikein tarkkaan katsoo niin jonkinlaista turvotusta on ehkä havaittavissa. Muuten olo on kerrassaan mainio ja mieliala korkealla.
Miten te muut suhtaudutte näihin hoitoihin ja toimenpiteisiin henkisesti? Minä olen huomannut, että nykyisin onnistuu hirmu hyvin tuo hetkessä eläminen, se että ajattelee pelkästään seuraavaa piikkiä tai lääkärikäyntiä, eikä vähimmässäkään määrin sitä lopputulosta - siis vauvaa. Ystäväni, jonka kanssa välillä hoidoista juttelen, on useinkin heittänyt, että " sitten kun kohta olet raskaana" tai " sitten kun teillä on se vauva" , mutta hämmästyksekseni olen huomannut että itse en ollenkaan ajattele asiaa vielä niin pitkälle. Jokin itsesuojelumekanismi varmaan...
Lykkyä tykö kaikille, malttamattomana odottelen jakaantumisuutisia!
Soittelivat juuri laboratoriosta ja kaikki 8 on hedelmöittynyt!! Huomenna olisi sitten siirto, elleivät kaikki taas jakaannu hitaasti niinkuin viimeksi...
Pyydämme kaikesta huolimatta siirtämään ensin kokonaan omia ja laittamaan luovutetuilla aikaansaadut pakkaseen. Jätämme nuo luovutetut ikäänkuin viimeiseksi vaihtoehdoksi. Huominen näyttää, onko hidas jakaantuminen (+pakkasen jälkeen ei jakautumista ollenkaan) johtunut siittiöistä. Jos jakaantumisvauhti on yhtä huono kuin viimeksikin, on vika sitten allekirjoittaneessa, ja menee sitten jatkohoidot mietintään...
Kaikenlaista jänniteltävää riittää!
Mites muilla tänään menee? Tsemppiä edelleen kaikille!
Kuulostaa hyvältä, että kaikki 8 on hedelmöittyneet. Toivotaan tosiaan että jaksaisivat vielä jakautuakin mallikkaasti. Minäkin varmaan tekisin samoin, jos olisin tuossa tilanteessa, että pistäisin luovutetuilla hedelmöittyneet pakkaseen ja kokeilisin omilla ensin.
Täällä ei mitään suuren suuria tuntemuksia suuntaan taikka toiseen, nyt on pp5. Pieniä pistoksia tunsin mahassa eilen, samanlaista kuin jos ois punktioneulalla pistetty... Toivottavasti se oli kiinnittymisestä johtuvaa!
Mahtavaa, että teillä on noin hyvin hedelmöittynyt.
Toivottavasti Hektikolla oli kiinnittymiskipuja!
Meillä kaikki neljä hedelmöittynyttä olivat tänään 4-soluvaiheessa. Siirrettiin yksi kakkosluokan alkio. Loput olivat kolmosluokkaa. Biologi ja lääkäri eivät pitäneet ollenkaan huonona näitä, vaan sanoivat, että siirretään yksi tosi hyvä ja muut pakkaseen menevätkin ovat ok. Mulla on jotenkin semmoinen kuvitelma, että top-alkioita on kaikilla. Oonkohan väärässä? Onkohan näillä paljon huonompi mahis onnistua?
Voi vauvaprojekti - kiitos kaipailusta ja huolehtimisesta, tuli niin hyvä mieli:-). " Tammis" onkin täällä aika masentuneissa fiiliksissä.. Nyt taitaa tulla tän pinon kurjin punktiotarina. Toivottavasti perässä tulijat pääsevät helpommalla!
Maanantaina oli siis punktio. Kaikki meni hyvin, ei ollut niin kivuliaskaan kun edelliskerralla. Ukko taisi tuskailla enempi, kun joutui seuraamaan monitorista munisten metsästystä.. Sen jälkeen alkoi hankaluudet. Olin aika pettynyt punktion tulokseen: 30 rakkulaa, joissa 13 munasolua mutta joista VAIN 4 kypsää!! Sen jälkeen sain kuulla ekaa kertaa diagnoosin siitä, että mulla on PCO! Tosin en ihan niele tuota diagnoosia, koska perusteena oli vain se, että monirakkulaiset munasarjani aiheuttavat mulla ongelmia hoidoissa (ei siis muuten PCO-oireita). Lääkäri vain totesi sen jotenkin kylmän viileästi ja tuntui pahalta.. Sen jälkeen saatiin kuulla, että miehen tulokset ei olleet niin hyvät kun aiemmin. Tän kaiken seuraksena meidän hoito vaihdettiin IVF:stä ICSI:hin. Se tuntui henkisesti aika kovalle palalle: Nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että kaikki keinot käytössä meilläkin. Lääkäri totesi suoraan, että IVF ei enää riitä, tod.näk. sillä ei saataisi mitään siirrettävää torstaille. Kotimatka oli masentava.
Kaiken kukkuraksi illalla iski hyperi: vatsa turposi " jalkapalloksi" , painoa tuli yks kaks 3 kg lisää, joka askel sattui ja lopulta jopa jokainen hengenveto aiheutti kipua kyljissä ja pistoa olkapäässä. Ei kun päivystykseen ja lopulta 3 tunnin odottelun jälkeen tiputukseen. Huone alkoi pyöriä silmissä jo siinä kohdin, kun vihdoin pääsin pitkäkseni. Maha täynnä vettä, mutta muuten elimistö ihan kuivumistilassa. Siellä siten palloilin pari päivää sairaalan käytäviä tippahärvelin kanssa ja nyt vihdoin kotona. Olin ihan varma, että hoito loppuu tähän ja tuoresiirtoon ei päästä. Mutta lääkäriltä sain tänään kuulla, ettei estettä tuoresiirtoon ole, koska tilanne laukesi viime yönä ja oireet alkoi helpottaa. Nyt vaan lepoa ja hirmuinen nestetankkaus loppuajaksi päälle.
Yhtään ei tiedetä väliaikatietoja, onko ne neljä " onnetonta" edes hedelmöittyneet ja onko edes mitään siirrettävää. Lupasivat kyllä tänään soittaa, jos mitään ei olisi. Toivossa on siis hyvä elää.. Huomenna torstaina sitten iltapäivästä siirtoon. Jos nyt kaikki menee hyvin. En oikein usko enää mihinkään, kaikkein vähiten onnistumiseen. Viime viikon optimismi on tipotiessään ja olo aika masentunut. Hyperin jälkeen kun ilmeisesti kiinnittymismahiksetkin on huonommat.. Itku:-(!!
Vauvaprojekti: Onpas meillä samat pettymysfiilikset punktion suhteen. Tuo tieto rauhoitti, että " ei paha, jos vain 6 munista aluksi" . Ehkä se meidän 4:kään ei kuulosta enää niin huonolta.. Hienoa, että saitte neljä hedelmöitettyä! Mäkin elän vielä siinä toivossa, että saisivat kypsytettyä lisää muniksia (sitä kuulemma yrittävät:-)). Oliko sulla siirto jo tänään? Miten meni?
Katijo: Pahoittelut, etteivät huurunenät selvinneet sulatuksesta! Voimia ja tsemppiä jatkoon!
Tintti-78: Meillä näköjään samana päivänä siirto.. piinistelyt alkaa sitten " yhtämatkaa" . Onnea siirtoon!
Hektikko: Onnea piinistelyyn! Kiva huomata, etten ole mikään harvinaisuus siinä, että muniksissa käy kato ja vain vähän tulee kypsiä. Kiitos tiedosta!
Muillekin tsemppiä hoitojen vaiheisiin. Jatkan raportointia varmaan huomenna siirron jälkeen! Nyt makoilemaan ja vettä, vettä, vettä...
Näköjään kirjoiteltiin yhtä aikaa...
Voi Tammihiiri, miten kurjia kokemuksia sulla on takana! Pelkäsinkin, että sulle on tullut jotain ongelmia, kun et ollut täällä. Onneksi vointisi on jo parempaan päin, mutta tosi rankkaa sulla on ollut. Ihan liian rankkaa. Toivon täydestä sydämestäni, että sulla on huomenna hyviä alkioita siirrettäväksi. Meilläkin niistä kuudesta munasolusta tuli kuitenkin neljä siirtokelpoista ja se kyllä helpotti mieltä, vaikkei ne huippuja olekaan. Kaikki mahikset siis on! Tulethan huomenna kertomaan kuulumisesi? Iso jaksamishalaus sulle!
Minä muistan jostain kuulleeni, että raskautuminen olisi todennäköisempää, jos hyperin vaara uhkaa. Ainakin tiedän tapauksia...
ON: Pistin just Pregnylit mahaan.
Tammihiiri, kuulosti tosi kurjalta tuo hyper. Mulla oli ICSIn punktion jälkeen lievä hyperi, oli hengenahdistusta ja käväisin myös osastolla tiputuksessa (munasarjat oli turvonneet tosi isoiksi). Onneksi pääset kuitenkin siirtoon, toivotaan sulle olon kohentumista!
Inuska, kiva, että 8 hedelmöittyi, se on hyvä lukumäärä jo. Huomenna kuullaan sitten kuulumisia, kuinka jakautumisen ja siirron kanssa. Peukut pystyyn!
Kaikille muille myös terveisiä ja vointeja. Miten muuten Tao_tao, monesko piinapäivä meneillään, joko oireita? Sullehan tehtiin kanssa PAS?
Omaa napaa sen verran, että tänään ollut ihan ok olo, piinapäivät vasta aluillaan eikä mitään oireita oikeastaan.
Saararebekka, pp1
pp6 menossa, eikä oireista oikein voi sanoa juuta eikä jaata. Menkkamaista jomotusta on ollut vähän joka päivä, maanantaina ensimmäisen kerran, eli 4 päivää siirrosta. Haulla löysin, että kiinnittymiskivut voivat olla menkkamaista kipua. Toivotaan, että se oli sitä. Rintoja hypistelen vähän väliä peläten, että niiden arkuus loppuu.
Kaikenkaikkiaan mieli ollut aika maassa viime päivät; epäonnistuminen pelottaa niin hirveästi, kun jotenkin on niin varma, että onnistuisi.
Tammihiirelle voimia ja onnea huomiseen siirtoon. Onneksi pääsette siirtoon hyperistä huolimatta. Minäkin muistan jostain kuulleeni, että hyperi ei ainakaan liiemmin huonontaisi alkion kiinnittymistä.
Hirveästi on meidän pinossa tapahtunut, ei tahdo perässä pysyä =)
Toivotan nyt vain onnea ja jaksamista kaikille tasapuolisesti! =)
Ja peukkuja voisi alkaa pitää pikkuhiljaa pysytyssä ;) bdbdbdbd
Vierailen tässä pinossanne toivottaakseni Tammihiirille voimia. Olen käynyt kurkkimassa kuulumisia tässä pinossa ja jotenkin ehdin epäillä kohdallasi hyperiä kun ei sinusta kuulunut mitään.
Toivottavasti saatte edes yhden siirtokelpoisen alkion, ettei hoito ole ihan hukkaan mennyt. Ja miksei neljästä tulisi...
Voi tammihiiri, kaiken kokemasi jälkeen peukutan lujasti, että pääsette siirtoon!
Oma napa:
Me saimme nyt selville, että huono jakautuminen ei johdu ainakaan siitiöistä. Kaksi ei ollut lähtenyt ollenkaan jakautumaan ja niistä toinen oli omilla ja toinen luovutetuilla. Kaksi oli jakautunut epämääräisiksi kaksitumaisiksi " möykyiksi" , ja niistäkin toinen oli omilla ja toinen luovutetuilla. Kaksi I-luokan 2-soluista ja kaksi I-luokan nelisoluista oli loput ja niistäkin molemmista toinen omilla ja toinen luovutetuilla. Eli lopputulos identtinen vaikka siittiöt eri miehistä... Jäljelle jää vain vaihtoehto, että minun munasoluissa on jotain pielessä... :( Nestettäkin oli jonkin verran kertynyt, joten huilailen koko loppuviikon sairaslomalla ja nautin runsaasti nesteitä.
Kuitenkin, kaksi omaa on nyt siirretty. Limis oli lääkärin mukaan " loistava" ja " muhkea" , joten nyt toivon vain tarrasukkia molemmille kavereille!
Samoin teille muille, tarrasukkia, voimia ja uskoa tulevaan!
Huhu, aikamoinen tilanne ollut sinulla Tammihiiri, onneksi pääsette kuitenkin siirtoon.
Kaksi sitten siirrettiin eilen, eivät mitään erityisen laadukkaita, mutta olivatpahan kuitenkin jakutuneet. Kaksi laitettiin pakkaseen, jotka olivat vielä huonommassa kunnossa, joten eivät varmaankaan aikanaan edes selviä sulatuksesta. Saapa nähdä kuinka nyt käy...
Peukkuja ihan valtavasti kaikille ja toivotaan että aletaan pian voimaan vaikka pahoin...
Odottelua pp1
Ikävä tähän tintin perään kirjoittaa tällaista, mutta soittelin juuri äsken meiän pakkastyypeistä (huimat kaksi) ja kuulin, etteivät olleet selvinneet. Ei sitten siirtoa tänään, olisi siis ollut 1. ivf:n 1. pas. Oon seurannu tätä pinoa jossain määrin, onhan täällä pari tuttuakin elokuulta, mutta jotenkin en oo halunnu pinoutua.
Ultrakäynnillä jo kyselin jatkoaikataulua, meinasivat ensin, että menee huhtikuulle seuraava koitos. Ihmettelin sitten, että kun mulla on se endokin... Johan löytyi suunnitteluaika joulukuulle ja kuulemma vuoden alussa sitten hoito... Täytyy kyllä taas niin ite huolehtia asioistaan!
Oon siis nyt turhaa taas vetänyt hormoneja, saas nähdä milloin alkaa oma systeemi taas pelaamaan. Onkohan se nyt niin, että kun lopetan estrogeenin ja luget tähän, niin menkat alkaa parin päivän kuluttua, tai samanlailla kuin ivf:n jälkeen? Ivf:n jälkeen eka kierto kesti 41 päivää ja menkat oli parin päivän tuhru ja sitten 22 päivän kuluttua tuli kahden päivän kunnon vuoto, jolloin uskalsin aloittaa zumenonin. Oli oma toiminta kunnolla sekaisin.
Mutta ainakaan endo ei ollu äksähtäny munasarjoissa, muista paikoista on vähän vaikea tietää. Takana jo tomia ja skopia, ja kauhee pelko oli hoitojen vaikutuksesta... Nyt ois kiva, jos seurattais ees tauolla kummalta puolelta munasolu irtoo, niin tietäis panostaako vai eikö. Vasen torvi siis on otettu pois.
Tulihan sepustus. Mutta kai tän voi ottaa niin, että teillä muilla on nyt sitten parempi todennäköisyys onnistua, vaikka nyt vasta tulin moikkaamaan? Jaksuja ihan hirmusesti kaikille!!
Terkuin Katijo