Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tuli taas kelan takia. Pelkkää pilkunviilausta ja ihmisten kiusaamista. :(

Vierailija
06.05.2022 |

Olin niin onnellinen, että pääsen varmasti kuntoutuspsykoterapiaan vihdoin. Sitä tarvitsen todella, monet lääkärit ja hoitajat ovat vuosien varrella sen todenneet.
Lääkärinlausunto oli kunnossa ja voimassa kun sen kelalle lähetin.
Olin myös soittanut kelaan ennen hakemuksen lähettämisestä, että en ole löytänyt vielä sopivaa terapeuttia, joten enkö voi lähettää hakemusta?
Kertoi, että se ei haittaa. Terapeutin voi etsiä myöhemminkin ja hakemus voidaan siitä huolimatta käsitellä , se on hyvin ymmärrettävää, että vaatii aikansa.
Kertoi myös lääkärintiodistuksen olevan kunnossa.

Nyt sitten kelalta tuli kahden kuukauden jälkeen viestiä, että lääkärinlausunto ei käy kun on mennyt vanhaksi (tämän käsittelyn aikana) ja tämän lisäksi kelan hyväksymä terapeutti täytyy olla löydettynä.

Kyllä otti päähän kun kävin lukemassa ton viestin!! Itku siinä tuli ja mietin, että pitääkö koko prosessi aloittaa uudelleen. Olen vielä opiskelija, joten vaatii rahaakin moni asia tässä yhtälössä.
Olen tehnyt aivan kaiken mahdollisimman oikein ja hyvin, että saisin apua.
Aloitin masennuslääkkeet, olen käynyt hoitajalla juttelemassa ja lääkärillä.
Kaikki on kirjattu tuonne hakemukseen ja myös syyt miksi terapiaa tarvitsen.

Meni nyt ihon alle jostain syystä paljon enemmän kuin yleensä mitkään hermostuttavat jutut. Itkettää vain, pitäisi soittaa kelaan mutta täytyy koota itsensä etten ala provosoimaan jollain tapaa vaan että pystyn olemaan rauhallinen.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia-nain-haet

Kelassa on ihmisiä töissä, jotka vain tekevät joskus virheitä. Linkissä on heti ensimmäisen askeleen kohdalla maininta, että terapeutin nimi lisätään hakemukseen. Joskus asiat on tuplatarkistettava ja vielä parempi jos on kirjallinen todiste asiasta.

Kannattaa muuten miettiä jo tässä hakemisvaiheessa sitäkin, että oletko riittävän hyvässä kunnossa terapiaan. Se ei ole aina mukavaa, kuten ei tämä hakuprosessikaan. Vaikka paperiasiat ovat erilaisia kuin puhuminen, niin oletko tosissaan siinä kunnossa, että kestät terapian?

Kummasti virheet vähenee kun uhkaa hallintokantelulla. Olen kokeillut. Tuli myönteinen päätös päivässä. Toki sille oli perusteetkin. Parin vuoden vääntämisen jälkeen se oli tullu varsin selväksi.

Siinä vaiheessa alkoi keittämään ihan kunnolla kun hylkäyksen perusteeksi oli kopioitu tuen saamisen kriteerit.

Kaikki vaaditut kriteerit siis täyttyivät, ja niitä käytettiin perusteena hakemuksen hylkäämiselle.

Valitettavasti se ei edes ollut yksittäistapaus.

42/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan psykoterapiaan pääseminen näyttää olevan monimutkainen ja työläs prosessi. En itse ole hakemassa psykoterapiaa, mutta en tiedä jaksaisinko moista, jos olisin sen tarpeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette te jotka terapiaa haette tai käytte?

Minä olen yli 50 v ja viime vuosina voin huonommin ja huonommin.

Olen alisuoriutuja, yliopiston drop-out, nykyään hotellisiivooja, viininjuonti yli turvallisten rajojen reilusti, jota nykyään vauhditan jollain väkevällä mieluusti.

Näennäisesti lapsuuuteni oli keskiluokkaisen pikkukylän normaali, mutta enenmän vaan tuntuu että jotain oli siellä pahasti pielessä.

Sisaruksiin välit poikki tai muodolliset hyvää joulua-välit.

Mietin terapiaa?

Vierailija
44/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vieläkin tätä vaikeutta. Mitä Kelalla on tämän asian kanssa tekemistä? Eikö teidän kaupungissa toimita niin, että mennään terveyskeskuslääkäriin, lääkäri toteaa terapian tarpeen ja antaa ajan tai henkilön nimen, jolle varataan aika. Tai sitten sen voi varata itse kaupungin sivuilla olevalla yhteydenottopyynnöllä. Vai siis onko AP menossa yksityiselle terapeutille Kelan maksamana? Miksi ei kunnalliselle ilmaiseksi?

Vierailija
45/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alisuoriutuja, yliopiston drop-out, nykyään hotellisiivooja, viininjuonti yli turvallisten rajojen reilusti, jota nykyään vauhditan jollain väkevällä mieluusti.

Näennäisesti lapsuuuteni oli keskiluokkaisen pikkukylän normaali, mutta enenmän vaan tuntuu että jotain oli siellä pahasti pielessä.

Mietin terapiaa?

Ehkä voit katsella, olisiko mahdollista päästä pieneen koulutukseen ja nostaa elintasoa. Mitä haluaisit tehdä hotellisiivouksen sijaan? Viinin lipittämiseen (jos siitä siis haluaisi päästä eroon) voi lukea kirjan Vapaaksi viinistä. Myös Häpeän hoito -kirja auttaa omaterapoinnissa. 

Vierailija
46/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin terapiaa?

Terapia olisi varmasti hyödyllistä suurimmalle osalle suomalaisista. Häpeään sidottu kansa aika pitkälle ja vaikutukset ovat näkyneet sukupolvelta toiselle. Hyvä jos olet kuitenkin alkanut ymmärtämään mistä paha olosi saattaisi johtua. 

Tuo on kyllä ikävää, että kun yhteiskunnassa on niin hankalaa saada apua ja aika moni juttu on pelkkää pintaliitoa, pitäis vaan selviytyä jotenkin, niin kyllä siinä helposti alkaa päihteet tuntumaan hyvältä. Ikävä kierre. 

Itse olen 27-vuotias ja olen elänyt myös aika viinaan meneviä kausia ja lähes kaikki ympärilläni ovat olleet alkoholisteja, en ole edes osannut etsiä sen "parempaa" tai siveellisempää seuraa. En ole edes kyseenalaistanut koko asiaa paitsi vasta viime vuosien aikana. Olen ymmärtänyt, että minussa on paljon muutakin ja potentiaalia hyvään elämään jos herään, alan tekemään jotain asioiden parantamiseksi. Nyt on ainakin asiat ihan ok ja vietän aikaani yksin, jotta pääsisin eteenpäin. Keskityn opiskeluun ja työhön mutta joudun masennuslääkkeitä syömään, muuten en kyllä pärjäisi. Joskus olen aivan synkissä vesissä ollut ja halunnut vain kuolla. Lääke auttaa pahimpiin kausiin. Terapiakaan ei ole varmaan mikään ihmeiden täyttymys mutta ehkä oppisi jotain oleellista ja osaisi seisoa vankemmin omilla jaloillaan.

Ap

Vierailija
47/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun alan vielä miettimään kunnolla koko juttuja niin tulee jo vähän "vainoharhaisia" ajatuksia Kelan suhteen. Siis olikohan tämä oikeasti joku ihan normi tyyli heillä hoitaa asioita? Sanotaan, että joo, toki lähetä hakemus ja kaikki kunnossa. Jos olisi heti kertonut, että nyt kannattaa heti ryhtyä toimeen, päivittää lausunto ja etsiä terapeutti, niin asiasi käsittely nopeutuu. Olisin ryhtynyt hommiin ja olisin jo askeleen varmasti pidemmällä. Nyt vain todettiin, että hei sori nyt, aloita uudestaan ja palataan sitten asiaan :). 

Raivostuttaa edelleen. Auttaisko valitus mitään? 

Ap

Vierailija
48/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vieläkin tätä vaikeutta. Mitä Kelalla on tämän asian kanssa tekemistä? Eikö teidän kaupungissa toimita niin, että mennään terveyskeskuslääkäriin, lääkäri toteaa terapian tarpeen ja antaa ajan tai henkilön nimen, jolle varataan aika. Tai sitten sen voi varata itse kaupungin sivuilla olevalla yhteydenottopyynnöllä. Vai siis onko AP menossa yksityiselle terapeutille Kelan maksamana? Miksi ei kunnalliselle ilmaiseksi?

Kerrotko sen kunnan nimen, jossa saa maksutonta pitkäaikaista yksilöterapiaa. Suuntaus kiinnostaa myös.

Vierailija
49/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laki sanoo, että lääkärinlausunto pitää olla alle 12kk vanha niin ei se kela sille mitään mahda...

Hommaa uusi lausunto ja etsi se terapeutti niin homma hoituu

Vierailija
50/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-lausunto on vuoden ajan voimassa eli aikaa löytää terapeutti ja tehdä hakemus on ollut runsaasti. Olet kuitenkin jättänyt asian viime hetkeen ja nyt syytät siitä Kelaa...

Vierailija
51/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä terapeutteja ole, vai miksi niitä ei löydy? Onko terapeuteista joku huutava työvoimapula?

Terapeuteista on huutava pula, eikä monellakaan uusia asiakkaita ole mahdollista ottaa. Kuten arvata saattaa, ongelma on vaikein suurissa kaupungeissa.

Vierailija
52/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vähän aikaa se lausunto sitten on voimassa?

On se vuoden voimassa.

Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.

No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.

No, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan, josko pääsis sitten.

Ap

Nut kyllä huijasit ikävästi aloituksessasi! Ei se ole mitään pilkun viilaamista, jos eivät myönnä terapiaa vuoden vanhalla hakemuksella. Toivottavasti sinulla on ollut edelleen hoitosuhde siihen lääkäriin, joka vuosi sitten kirjoitti lausunnon, että saat nopsasti uuden. Minä sain Kela-terapiapäätöksen neljässä tai viidessä viikossa, että ei se käsittely välttämättä niin kauaa kestä aina. Terapeutin etsin sinä aikana, kun se lääkärinlausunto oli vasta kehitteillä ja ehkä siksi päätöskin tuli aika nopsaan Kelalta. Sopivan terapeutin löytäminen on se vaikeampi asia, kuin kelapäätöksen saaminen...

Vierailija
53/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kelan psykoterapiaan pääseminen näyttää olevan monimutkainen ja työläs prosessi. En itse ole hakemassa psykoterapiaa, mutta en tiedä jaksaisinko moista, jos olisin sen tarpeessa.

Ei minusta vaan. Tarvitaan minimissään kaksi lääkärikäyntiä, joiden välillä on 3 kk aikaa ja sitten lääkäri kirjoittaa lausunnon ja itse täytetään hakemuslomake. Sitten etsitään terapeutti ja lähetetään hakemus Kelaan tai toisin päin.

Vierailija
54/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun alan vielä miettimään kunnolla koko juttuja niin tulee jo vähän "vainoharhaisia" ajatuksia Kelan suhteen. Siis olikohan tämä oikeasti joku ihan normi tyyli heillä hoitaa asioita? Sanotaan, että joo, toki lähetä hakemus ja kaikki kunnossa. Jos olisi heti kertonut, että nyt kannattaa heti ryhtyä toimeen, päivittää lausunto ja etsiä terapeutti, niin asiasi käsittely nopeutuu. Olisin ryhtynyt hommiin ja olisin jo askeleen varmasti pidemmällä. Nyt vain todettiin, että hei sori nyt, aloita uudestaan ja palataan sitten asiaan :). 

Raivostuttaa edelleen. Auttaisko valitus mitään? 

Ap

Mihin se valitus auttaisi, meinaatko, että he etsisivät sinulle terapeutin ja hyväksyisivät poikkeuksellisesti yli vuoden vanhan arvion terapian tarpeestasi? Omassa (uudessa) hakemuksessasi voit ihan hyvin käyttää samaa tekstiä, kuin aiemminkin.

Vierailija
55/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vähän aikaa se lausunto sitten on voimassa?

On se vuoden voimassa.

Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.

No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.

No, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan, josko pääsis sitten.

Ap

Älä luovuta. Kysyt Kelalta tuon voimassaolon. Olen itsekin hakenut esim. eläkettä eikä lausuntoa ole vaadittu uudelleen. Ei ole pätevä peruste, kun käsittelyssä menee aikaa. Kela viilaa pilkkua, jos suostut siihen. Älä suostu. Soita ja kysy. Kova kovaa vasten.

No joo, en luovuta. Kysyn tämän asian. Tässä yritän just soittaa kelaan mutta ei pääse linjoille kun on ruuhkaa. Yritän pian uudestaan.

Olen kyllä hakemukseen kirjannut tarkkaan miksi tämän hakemuksen laittaminen eteenpäin on kestänyt ja etten ole löytänyt terapeuttia vaikka olen etsinyt. Olen myös laittanut tämän hetken hoitavan tahon yhteystiedot (luvan kanssa) ja selittänyt juurtajaksaen tilanteeni. Kaikki hoitavat osapuolet ovat myös olleet varmoja, että pääsen terapiaan ja he kyllä auttavat minua jos jotain tulee. Joten täytyy soittaa sitten ehkä vielä hoitajalle, ehkä jopa lääkärille joka aikoinaan tuon lausunnon minulle teki.

Tai en tiedä, osaako hän nyt auttaa kun voi olla, että asia täytyy käydä kuitenkin läpi uudestaan kunnolla, jotta voi lausunnon päivittää.

No mutta kyllä mä nyt ihan asiallisesti mutta päättäväisesti keskustelen asiakaspalvelijan kanssa heti kun linjoille pääsen. Tämä on niin tärkeä juttu itselleni että kyllä tähän nyt varmasti ratkaisu löytyy, toivottavasti ei nyt kaikkea alusta tarvitse vaan edes vähän pääsisi helpommalla.

Ap

Miks mulla on muistikuva, että B-lausunto on puol vuott voimassa. Mulla ei ollut itselläkää terapeuttia, kun oli hyväksytty päätös voimassa.

Toki, jos kela laskee kolme vuotta alkaneeksi päätöspäivöstä, eikä tosiasiallisesta päivästä, niin terapian aloitus kannattaa olla lähellä päätöspäivää

Vierailija
56/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko terapeuteista ylipäätään mitään apua? Jos laittaisi vaikka vanhan nallen tuolille ja purkaisi murheitaan sille, voisi lopputulos olla ihan sama.

Vierailija
57/118 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko terapeuteista ylipäätään mitään apua? Jos laittaisi vaikka vanhan nallen tuolille ja purkaisi murheitaan sille, voisi lopputulos olla ihan sama.

Sinä et ole varmaan koskaan käynyt terapiassa. Se nalle ei anna palautetta, eikä ohjaa sinua hyväksymään paremmin itsesi ja omat vajavaisuutesi ja tarjoa uusia näkökulmia, miten asioista ja ongelmista voi ajatella.

Vierailija
58/118 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole varmaan koskaan käynyt terapiassa. Se nalle ei anna palautetta, eikä ohjaa sinua hyväksymään paremmin itsesi ja omat vajavaisuutesi ja tarjoa uusia näkökulmia, miten asioista ja ongelmista voi ajatella.

Jokaisessa meistä on vahvuudet ja heikkoudet. Riittää, kun tekee parhaansa. Ei tarvitse olla täydellinen. Takaiskuja tulee jokaiselle. Tässä ajattelemista maalaisjärjellä. En usko terapiaan.

Vierailija
59/118 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut, että Kela kieltää ensin automaattisesti kaiken. Vasta valitusvaiheessa he oikeasti käsittelevät asiat. Sitä ennen siellä on joku botti vastaamassa ei.

Vierailija
60/118 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut, että Kela kieltää ensin automaattisesti kaiken. Vasta valitusvaiheessa he oikeasti käsittelevät asiat. Sitä ennen siellä on joku botti vastaamassa ei.

Kela on hyväksynyt sairauspäivärahan ilman valitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi