Itku tuli taas kelan takia. Pelkkää pilkunviilausta ja ihmisten kiusaamista. :(
Olin niin onnellinen, että pääsen varmasti kuntoutuspsykoterapiaan vihdoin. Sitä tarvitsen todella, monet lääkärit ja hoitajat ovat vuosien varrella sen todenneet.
Lääkärinlausunto oli kunnossa ja voimassa kun sen kelalle lähetin.
Olin myös soittanut kelaan ennen hakemuksen lähettämisestä, että en ole löytänyt vielä sopivaa terapeuttia, joten enkö voi lähettää hakemusta?
Kertoi, että se ei haittaa. Terapeutin voi etsiä myöhemminkin ja hakemus voidaan siitä huolimatta käsitellä , se on hyvin ymmärrettävää, että vaatii aikansa.
Kertoi myös lääkärintiodistuksen olevan kunnossa.
Nyt sitten kelalta tuli kahden kuukauden jälkeen viestiä, että lääkärinlausunto ei käy kun on mennyt vanhaksi (tämän käsittelyn aikana) ja tämän lisäksi kelan hyväksymä terapeutti täytyy olla löydettynä.
Kyllä otti päähän kun kävin lukemassa ton viestin!! Itku siinä tuli ja mietin, että pitääkö koko prosessi aloittaa uudelleen. Olen vielä opiskelija, joten vaatii rahaakin moni asia tässä yhtälössä.
Olen tehnyt aivan kaiken mahdollisimman oikein ja hyvin, että saisin apua.
Aloitin masennuslääkkeet, olen käynyt hoitajalla juttelemassa ja lääkärillä.
Kaikki on kirjattu tuonne hakemukseen ja myös syyt miksi terapiaa tarvitsen.
Meni nyt ihon alle jostain syystä paljon enemmän kuin yleensä mitkään hermostuttavat jutut. Itkettää vain, pitäisi soittaa kelaan mutta täytyy koota itsensä etten ala provosoimaan jollain tapaa vaan että pystyn olemaan rauhallinen.
Kommentit (118)
Yksi maailman kalleimista julkisista sektoreista on tämmöinen. Laatuun pitää tottua.
Eipä hätää. Nyt toimit niin, että olet yhteydessä lausunnon tehneeseen tahoon, ja pyydät että päivittää lausunnon. Sitten pyydät apua joko hoitavalta taholta, tai kelasta terapeutin etsimiseen. Harmillista että sinusta riippumattomista syistä asia viivästyy, mutta varmasti saadaan kyllä korjattua, ja asia taas etenemään.
Eikä tämän pitäisi nyt olla mikään maailmanlopun asia mutta kyllä vaan edelleen vollotan täällä ja yritän rauhoittua.
Siis se ajatus vain siitä, että nyt kohta alkaa lyhytaikainen työ, täytyy paljon tässä tehdä kaikkea ja olen katkaissut välejä ihmissuhteisiin. Rakentanut elämääni ihan hirveällä tarmolla ja väkisin, että elämänlaatu paranee, pääsen terapiaan ja sitten ehkä tämä juurisyy ongelmilleni aukeaa.
Nyt sit olen jo paljon aloittanut järkkäämään omaa elämää, joka on hyvä. En kuitenkaan tiedä miten jaksan aloittaa tota prosessia uudestaa. Siinäkin menee aikaa monta kuukautta. Taas useita kuukausia senkin jälkeen, että kela saa käsiteltyä.
Nyt olisi "vain" pitänyt löytää enää terapeutti ja jatkaa oikeaa polkua, oman elämänsä työstämistä kohti vankempaa identiteettiä mutta ei...
Tämä nyt oli itselleni kova pala. Soitan nyt kelaan ja varmistan asian vielä, että pitääkö tuo todella paikkansa ja sitten mietin, mitä sitä tekisi asian suhteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eipä hätää. Nyt toimit niin, että olet yhteydessä lausunnon tehneeseen tahoon, ja pyydät että päivittää lausunnon. Sitten pyydät apua joko hoitavalta taholta, tai kelasta terapeutin etsimiseen. Harmillista että sinusta riippumattomista syistä asia viivästyy, mutta varmasti saadaan kyllä korjattua, ja asia taas etenemään.
Näin teen. Ensin vähän tässä otan happea ja sitten soitan asiallisesti, sekä käyn läpi vaihtoehtoni tässä.
Ap
KELA rankaisee sinua omasta mokastaan, mikä on niille ihan perussettiä liittyen mihin tahansa päätökseen. Terapian tarpeesi on tuskin mihinkäännkadonnut, joten saat varmasti uuden lausunnon, johon sitten käytännössä muutetaan vain päivämäärä. Etsi joku terapeutti, jotta de onnsinulla valmiina, jos et mätsää, niin ainahan sen voi myöhemmin vaihtaa. Lähetä lausunnosta KELAan pdf printti vaikka kerran viikossa hakemusliitteenä, niin se ei pääse sitten käsittelyn aikana vahingossa vanhenemaan/ katoamaan/eksymään jne. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta eipä sitä kyllä ole KELA:ssakaan, jotennparempi vain toimia kuten he itsekin siellä tekevät 🦧. Ota asiointi heidän kanssaan oppimis- ja harrastepohjalta.
Kuinka vähän aikaa se lausunto sitten on voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kyllä. Mt-ongelmaisilla on harvoin voimavaroja tämmöiseen ylimääräiseen pyörittelyyn, minkä lisäksi terapeutin löytäminen on haastavaa. Voimia sinulle.
Tämä jos joku on äärimmäisen väärin. Juuri silloin kun ihminen tarvitsee apua, olisi osattava kaiken maailman byrokratiat ja oltava vielä vahva näiden kuormittavien täysin turhien vääntämisten kanssa.
Onneksi olin itse sen verran vanha kettu näiden kanssa aiemman työhistorian vuoksi, että tarvittaessa kädestä pitäen teimme yhdessä nämä paperityöt siinä määrin viimeisen päälle, ettei avun saaminen ole missään nimessä näistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
On se vuoden voimassa.
Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.
No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.
No, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan, josko pääsis sitten.
Ap
Tuollainen juuri Kela voi olla.
Vika ei ole sinussa, muista se.
Hankit uuden lausunnon, vaikka se maksaa.
Etsit sen terapeutin.
Sitten yrität uudelleen.
Kesällä ei onneksi ole opintoja ja voit keskittyä tuohon.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mene lusmuh*ora töihin, niin vointiki paranee
Olet hyvä esimerkki ihmisestä jota ei voi yksikään terapeutti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vuoden voimassa.
Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.
Ap
Älä luovuta. Kysyt Kelalta tuon voimassaolon. Olen itsekin hakenut esim. eläkettä eikä lausuntoa ole vaadittu uudelleen. Ei ole pätevä peruste, kun käsittelyssä menee aikaa. Kela viilaa pilkkua, jos suostut siihen. Älä suostu. Soita ja kysy. Kova kovaa vasten.
Pystytkö kertomaan, mikä kaupunki on kyseessä? Itse hain vain googlella "mielenterveys + kaupungin nimi" ja löysin matalan kynnyksen palvelun, johon jätin yhteystiedot ja lääkärin nimen, joka terapiaan on ohjannut, ja muistaakseni parin päivän päästä soitettiin ja sain ajan. Tapaamisessa sitten kerrottiin vaihtoehdoista ja ammatittilaisista, joita voi vielä hyödyntää, jos se eka terapiataso "ei riitä".
Yhtä karmeaa oli v. 1986, kun hain Kelan terapiaa ja etsin terapeuttia. Tosi ikävää, että se menee aina vaan näin. Koeta etsiä jotain tilapäistä keskusteluapua. Terveyskeskuksen pitää lähettää sairas potilas eteenpäin eli aikuispsykiatrian poliklinikalle. Vetoa siihen, että olet erikoissairaanhoidon tarpeessa etkä saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vuoden voimassa.
Minulle vain tapahtui paljon asioita tuon aikana, väkivaltaa yms. Sitten masennuin enkä hakenut apua tuon kuluvan vuoden aikana paitsi vasta tämän vuoden puolella. Siitä sain voimaa alkaa tätä prosessia laittamaan eteenpäin. Eli kelalle hakemukset, terapeutteja olen etsinyt mutta en ole löytänyt. Lääkärintodistus oli voimassa vielä kun hakemuksen laitoin, joten sen olisi pitänyt vielä käydä. Ainakin kun varmistin vielä asian.No joo, ei voi mitään. Harmittaa vain kuinka viilausta tuo on. Jos on vähääkään sanomista, että jokin hakemuksessa on puutteellista, se evätään. Joustovaraa valitettavasti ei ole vaikka kysyttäessä kaikki ok.
ApÄlä luovuta. Kysyt Kelalta tuon voimassaolon. Olen itsekin hakenut esim. eläkettä eikä lausuntoa ole vaadittu uudelleen. Ei ole pätevä peruste, kun käsittelyssä menee aikaa. Kela viilaa pilkkua, jos suostut siihen. Älä suostu. Soita ja kysy. Kova kovaa vasten.
No joo, en luovuta. Kysyn tämän asian. Tässä yritän just soittaa kelaan mutta ei pääse linjoille kun on ruuhkaa. Yritän pian uudestaan.
Olen kyllä hakemukseen kirjannut tarkkaan miksi tämän hakemuksen laittaminen eteenpäin on kestänyt ja etten ole löytänyt terapeuttia vaikka olen etsinyt. Olen myös laittanut tämän hetken hoitavan tahon yhteystiedot (luvan kanssa) ja selittänyt juurtajaksaen tilanteeni. Kaikki hoitavat osapuolet ovat myös olleet varmoja, että pääsen terapiaan ja he kyllä auttavat minua jos jotain tulee. Joten täytyy soittaa sitten ehkä vielä hoitajalle, ehkä jopa lääkärille joka aikoinaan tuon lausunnon minulle teki.
Tai en tiedä, osaako hän nyt auttaa kun voi olla, että asia täytyy käydä kuitenkin läpi uudestaan kunnolla, jotta voi lausunnon päivittää.
No mutta kyllä mä nyt ihan asiallisesti mutta päättäväisesti keskustelen asiakaspalvelijan kanssa heti kun linjoille pääsen. Tämä on niin tärkeä juttu itselleni että kyllä tähän nyt varmasti ratkaisu löytyy, toivottavasti ei nyt kaikkea alusta tarvitse vaan edes vähän pääsisi helpommalla.
Ap
https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia-nain-haet
Kelassa on ihmisiä töissä, jotka vain tekevät joskus virheitä. Linkissä on heti ensimmäisen askeleen kohdalla maininta, että terapeutin nimi lisätään hakemukseen. Joskus asiat on tuplatarkistettava ja vielä parempi jos on kirjallinen todiste asiasta.
Kannattaa muuten miettiä jo tässä hakemisvaiheessa sitäkin, että oletko riittävän hyvässä kunnossa terapiaan. Se ei ole aina mukavaa, kuten ei tämä hakuprosessikaan. Vaikka paperiasiat ovat erilaisia kuin puhuminen, niin oletko tosissaan siinä kunnossa, että kestät terapian?
Jätät heti viestin tai soitat lääkärille että tarvitset uuden lausunnon! Ja otat nyt jonkun terapeutin mikä on vapaana. Sitä voi tarvittaessa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kelassa on ihmisiä töissä, jotka vain tekevät joskus virheitä. Linkissä on heti ensimmäisen askeleen kohdalla maininta, että terapeutin nimi lisätään hakemukseen. Joskus asiat on tuplatarkistettava ja vielä parempi jos on kirjallinen todiste asiasta.
Kannattaa muuten miettiä jo tässä hakemisvaiheessa sitäkin, että oletko riittävän hyvässä kunnossa terapiaan. Se ei ole aina mukavaa, kuten ei tämä hakuprosessikaan. Vaikka paperiasiat ovat erilaisia kuin puhuminen, niin oletko tosissaan siinä kunnossa, että kestät terapian?
Kävin tämän tarkoin läpi silloin asiakaspalvelijan kanssa. Hän kertoi, että on useita ihmisiä joilla sama tilanne eikä terapeutteja vain aina löydy nopeasti, joten riittää, että selittää tuon asian hakemuksessa. Se voidaan käsitellä siitä huolimatta. Me kävimme koko asian läpi ja vastasi kysymyksiini ja sanoi, että voin lähettää hakemuksen.
No, voi olla, että hänelle tuli sitten virhe mutta käyn tämän nyt vielä läpi.
Olen valmis terapiaan.
Ap
Eikö niitä terapeutteja ole, vai miksi niitä ei löydy? Onko terapeuteista joku huutava työvoimapula?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja nyt taas. 🤦 Murra ihmeessä hauraan ihmisen itseluottamusta vielä vähän lisää että hän varmasti ei pääsisi elämässään eteenpäin. Mikään tuon ihmisen kirjoituksissa ei todellakaan viittaa siihen ettei hän kestäisi terapiaa, päin vastoin. Yritystä, sisua ja itsereflektiokykyä on.
Kamalaa kyllä. Mt-ongelmaisilla on harvoin voimavaroja tämmöiseen ylimääräiseen pyörittelyyn, minkä lisäksi terapeutin löytäminen on haastavaa. Voimia sinulle.